Høyttaler stativ

gresshoppa

Medlem
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
0
Hei

Har i en lenger periode vært på utkikk etter et stativ til mine Krix Equinox. Men har ikke klart å finne frem i denne jungelen. Ingen tester som forteller hva de respektive stativene eventuelt gjør for lyden.

Skal jeg bare gå etter design som kona vil, eller er det mer å hente om jeg ikke tenker design. I min fortvilelse over å ikke finne noe tok jeg frem sag og lim og bygde noen selv.

Men vil gjerne ha synspunkter og erfaringer som er gjordt med forskjellige stativer, hva en kan oppnå med gode stativ.

Mvh Ole

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hei

Har i en lenger periode vært på utkikk etter et stativ til mine Krix Equinox. Men har ikke klart å finne frem i denne jungelen. Ingen tester som forteller hva de respektive stativene eventuelt gjør for lyden.

Skal jeg bare gå etter design som kona vil, eller er det mer å hente om jeg ikke tenker design. I min fortvilelse over å ikke finne noe tok jeg frem sag og lim og bygde noen selv.

Men vil gjerne ha synspunkter og erfaringer som er gjordt med forskjellige stativer, hva en kan oppnå med gode stativ.

Mvh Ole
Etter utsagn fra Paul (PM AUDIO) så er dette:http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=4&merke=40&produkt_id=201

et veldig bra stativ til Equinox. :D
Har det selv til mine egne Equinox.

Må føye til at jeg ikke har prøvd noen andre stativer, men stoler på Paul. ;)
De er lagd av aluminium som er et bedre materiale enn stål , da de er helt døde med tanke på gjenklang /egenklang.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Dersom du ønsker noe som tar seg bra ut, bør du ta deg en titt på Usher sine stativ. Hva de gjør med lyden vet jeg derimot mindre om.. :-/

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Hei

Mvh Ole
Jeg tror mye rart er sagt om stativer, og påvirkning av lyd. Sjøl bruker jeg noen orginalstativer fra Focal.JM.lab (til mine Micro Utopia Be - mest pga utseende, men er fornøyd med lyden).  Tror de er lagd i aluminium, originalt fylte med sand (ja - da har jeg fransk sand i stua! - tror de veier 14 kg hver seg).

Jeg snakka om dette med Halvard på Norsk HiFi -Center i Krokstadelva, utenfor Drammen (mye rart er sagt om han også - uten og baksnakke). Han fortalte meg at hans erfaring var at han aldri hadde opplevd bedre lyd enn det han fikk når han prøvde seg fram sjøl - med steinblokker, leca blokker osv - men klart - høy WAF faktor har jo sånt noe ikke... De selger forresten noen stativer som har fått meget god kritikk i Hifi Choice - Custom Design SQ404 - http://www.norskhificenter.no/brosjyrer/brosjyre_norskhifi.pdf.

K

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
solidsteel har jeg, og det er jeg meeeget godt fornøyd med. laget i aluminium, tre bein, spikes.
kan ikke sandfylles, så her legges det ikke vekt på å få så tunge stativer som mulig

gresshoppa

Medlem
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
0
Takk for fine svar.

Min mistanke er at forskjellen på stativ er minimale. Og at en helst går for stativer som er estetiske. Noen erfaringer med avkoblig fra underlaget, spikes, blue tac, vibrasjonsputer el.

Mvh Ole

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Takk for fine svar.

Min mistanke er at forskjellen på stativ er minimale. Og at en helst går for stativer som er estetiske. Noen erfaringer med avkoblig fra underlaget, spikes, blue tac, vibrasjonsputer el.

Mvh Ole

Spikes under stativ (tregulv, parkett), puter mellom stativ og høyttaler.
En annen ting som er viktig tror jeg, er høyde på diskant /ører.

Vurderer et eller annet under stativ, steinplater el.l for å få de ca 5 cm høyere.

I

ijustpop

Gjest
Vurderer et eller annet under stativ, steinplater el.l for å få de ca 5 cm høyere.
De fleste stativprodusentene leverer jo stativene i 50, 60 eller 70cm høyde, så man skal slippe å bygge de opp med møl. Soundorganisation har noen som er både stødige og ser bra ut til rundt 1500. Sjekk også ut Atacama og Target.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
De fleste stativprodusentene leverer jo stativene i 50, 60 eller 70cm høyde, så man skal slippe å bygge de opp med møl. Soundorganisation har noen som er både stødige og ser bra ut til rundt 1500. Sjekk også ut Atacama og Target.
Kanskje en lavere sofa er det beste, hmm!

gresshoppa

Medlem
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
0
Jeg har lagt et skjærebrett av gummitre under mine stativ, festet med tackit i gulvet. tackit mellom høyttaler og stativ Vet ikke jeg? Har problemer med å høre de helt store forskjellene. Fikk hevet diskanten litt iallefall.

gresshoppa

Medlem
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
0

Har tenkt på Soundorganisation Z522, noen erfaring?

Topp Bunn