Høyttaler plassering?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    Driver å ser på hvor jeg skal plassere høyttalerene, og for å spare tid med mye grubling og flytting håper jeg å få noen tips her.
    På det første bildet tror jeg personlig vil bli den beste plasseringen, men her er ikke samboeren enig pga. hun mener jeg vil sperre for vinduene.

På det andre bildet mener hun det vil være best å plassere høyttalerene. Andre plasseringer og tips generelt mottas gjerne.

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    "Here we go again" ;D

Ingen tvil - gå for den første løsningen, og "sloss" for den!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    Såså, slapp av! :)
    Ingen rom er like, så innlegget / spørsmålet er betimelig nok!
    "Greia" er bare at det nok kommer til å bli noe diskusjon omkring dette, og det var vel strengt tatt meningen? ;)
    Derfor "kommentaren".

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du mulighet så vil en tilsvarende plassering som på bilde under sansynligvis være den beste.

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    Enda bedre ja, om han får lov av "øvrigheta". ;)

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Plassering av høyttalere i oppholdsrom/stue er et klassisk problem kontra den bedre halvdel. Her vil det som regel alltid bli kompromisser.
    Løsning: Dedikert lytterom. Har man ikke dette så får man prøve å finne en løsning begge kan leve med.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med plasseringen jeg nevner, så er det snakk om sette høyttalerne på hver siden av høye øvre hjørnet på bildet. Det positive foruten de lydmessige fordelene med den plasseringen er at det også er mulig å lytte (mer bakgrunns) i sofaen i venstre hjørnet. Og lyttestolen i sweetspot kan jo snus og flyttes litt mot sofakroken når det ikke skal lyttes kritisk.

Den grå skjenken(?) på øverste vegg bør flyttes med en slik plassering. Men da vil du ha god plass i nærmeste korridor til møblering.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.580
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Trio og basstårn? Da forstår jeg fruen!

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    dandare skrev:
    Plassering av høyttalere i oppholdsrom/stue er et klassisk problem kontra den bedre halvdel. Her vil det som regel alltid bli kompromisser.
    Løsning: Dedikert lytterom. Har man ikke dette så får man prøve å finne en løsning begge kan leve med.
    Jeg har dedikert stuen til lytterom. ;D
    Men hun syntes jo de var stooore da jeg og broderen bar de inn. Nå har de stått i stuen noen uker og blir bare mindre og mindre.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Med plasseringen jeg nevner, så er det snakk om sette høyttalerne på hver siden av høye øvre hjørnet på bildet. Det positive foruten de lydmessige fordelene med den plasseringen er at det også er mulig å lytte (mer bakgrunns) i sofaen i venstre hjørnet. Og lyttestolen i sweetspot kan jo snus og flyttes litt mot sofakroken når det ikke skal lyttes kritisk.

Den grå skjenken(?) på øverste vegg bør flyttes med en slik plassering. Men da vil du ha god plass i nærmeste korridor til møblering.

Noe lignende dette?

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    prnesse skrev:
    Trio + basstårn, så det vil ta litt plass.
    Herregud.
    Da er det jo ikke så rart at fruen vil ha et ord med i laget? Jeg er sjeleglad for at jeg har et dedikert furte- og lytterom, hvor slikt kan parkeres etter eget ønske og behag.
    Btw: Er det utstyret til LMC du har kjøpt? I så fall - det ruver jo litt da! ;D ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    prnesse skrev:
    orso skrev:

Noe lignende dette?
    Ja, helt riktig. Glemte at du hadde enda en sofagruppe, men den stolen kan jo bare snus så passer den til nedre sittegruppe. :)

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    Scrooge skrev:
    prnesse skrev:
    Trio + basstårn, så det vil ta litt plass.
    Herregud.
    Da er det jo ikke så rart at fruen vil ha et ord med i laget? Jeg er sjeleglad for at jeg har et dedikert furte- og lytterom, hvor slikt kan parkeres etter eget ønske og behag.
    Btw: Er det utstyret til LMC du har kjøpt? I så fall - det ruver jo litt da! ;D ;D
    Jeg passet jo på at det var et lite bilde jeg viste henne før kjøpet. ;)
    Nei, det er ikke LMC sitt jeg kjøpte, men det er vel så og si de samme komponentene.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    med så stor stue har du vel et hus som har plass til et eget litt mindre lytterom??..i kjeller?
    Du kan jo spandere 500 kr og kjøpe simuleringsprogrammet Cara. Uansett er det lærerikt....

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Med et såpass stort høyttalersystem tror jeg eneste muligheten er karnappet.
    Mener du må et stykke unna høyttalerne for at de skal slippe lyden ut i rommet?

Med karnappet kan du justere basstårnene ved å flytte de ut og inn fra hjørnet for best mulig respons.

8

8x12_TOM

Gjest
    Store høyttalere må ha stor trekant ;D
    Kanskje dette er en mulighet

Edit: plasserte ting i merket sone, det var ikke lurt ;D

Vedlegg

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    Nei, det var ikke lurt. Nå står den ene høyttaleren inntil ved ovnen og i pipa. :D
    Plasseringen som var den mest optimale tror jeg ikke vil gå pga. av det vil ta så mye plass.
    Nede ved karnappen i det første bildet blir kanskje veien å gå.
    Kjellerstuen er utelukket, med tanke på de som bruker det rommet. Tror jeg hadde sovet dårlig da ja..

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    Nå er størrelsen på høyttalerene så godt som riktig med henhold til mål på tegningen. Nå er bakkant på bassene ca. 50cm fra veggen. Horna får 50cm + det i karnappen til veggen. Bredden på hver kanal blir ca 140cm.
    De vil jo toes noe innover i praksis.

edit. Ser etter at jeg sjekket størrelsen på målene på høyttalerene at de er så og si riktige fra begynnelsen av.

Vedlegg

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    Har begynt å flytte litt å¨høyttalerene. Samboen fikk angst da jeg begynte å trille mot karnappet, så jeg snudde om og trillet dem tilbake mot det berømte hjørnet. Men der tar det ganske mye plass synes jeg. Får kanskje prøve bassene ytterst? Nederste bildet er samboen sitt forslag. Kommentarer?

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    Du vil jo miste svært mye av stereobildet og perspektiv i dette, ved siste forslag!

Ellers vil jeg si at jeg IKKE misunner deg de beistene der! ;D

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    Høyttalerplassering?

Fidelio skrev:
    ;D
    Ellers har jeg for min del gitt opp ord delings problemet. Samme f**n hvor ofte man påpeker slikt, så pøses det på med slike "språkblomster". :mad:
    Man får heller konsentrere seg om sin egen ortografi, og sørge for at den er mest mulig korrekt! ;)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.679
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    prnesse skrev:
    Eller sånn?
    OI!
    Her ble realitetene veldig klare, når man ser hvor digre de er på bildene!

Folk på besøk hos meg synes mine nusselige små Magnepan er store.

Jeg har desverre ikke noe råd. :(

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    Da tror jeg at plasseringen er bestemt. Tror ikke det blir så galt da det jo er gode justeringsmuligheter på bassene. Samboen er visst ikke helt fornøyd ser det ut til. ;D

Vedlegg

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Ikke rart samboer blir litt skeptisk ;D Du er heldig som får dette igjennom :eek: mvh.Guit

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    Definitivt heldig! ;D

Aldri i livet om min "elledille" ville godtatt noe slikt i stua!

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Ser da slett ikke så ille ut, det der? Både det og lignende stunts tror jeg at jeg skulle fått gjennomført i stua uten nevneverdige protester fra sjefen. Så lenge barna kan bevege seg uten å snuble i sveisekabler tvers over gulvet eller brenne seg på utildekkede glovarme rør går det meste.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Jeg tror et så pass spesielt oppsett vill passert sensuren i stua vår. Men hjemme hos oss er det aldri fred å få i stua desverre. Så hadde jeg hatt noe slikt måtte jeg hatt loft- eller kjeller-stue.

Men det ser ut som det låter !

mvh:
    Stian

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.580
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Siste ser bra ut. Jeg tror du trygt kan plassere bassene klin inntil veggen uten ar det går ut over lyden i det hele tatt. Blir penere også.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.922
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Tenkte også på bass inntil vegg. Hva med å sette høyre basstårn mellom vinduene, og den venstre i samme avstand til vinduet på andre siden.
    Hornhøyttalerene burde ikke ødelegge noe særlig for lyden selv om de kommer litt foran....

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    soundscape skrev:
    Tenkte også på bass inntil vegg. Hva med å sette høyre basstårn mellom vinduene, og den venstre i samme avstand til vinduet på andre siden.
    Hornhøyttalerene burde ikke ødelegge noe særlig for lyden selv om de kommer litt foran....
    Det vil ikke gå pga. venstre horn allerede står nær veggen.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke at det var tilrådelig å stille de for mye bak satelittene, var noe med fasefeil mener jeg å ha lest en plass.

Fant det nå: bassene bør stå med fronten ca 5cm foran ytterkanten på midbasshornet for ikke å få fasefeil!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn