Høyttalere Høyttaler med "PA" trykk?

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.119
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Hei!
En kamerat av meg er på utkikk etter nye høyttalere. Pr i dag har han et par Gallo 3.5 med bassforsterker. Han elsker lyden av disse men savner mer trykk, spesielt i bassen. Han er musiker(trommis) så jeg tror han savner trykket og dynamikken som pa gir. Fordel om høyttalerne lar seg drive av Hegel H200.
Det første jeg kommer på er Tannoy Glenair men Klipsch burde vel ha noe ok?
Budsjett er jeg usikker på men regner med at han er villig til å legge i litt ekstra på topp etter å ha solgt Gallo systemet. Nytt og brukt er aktuellt.

Takker for innspill

Espen
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Gallo er kule, de! MEN HVORDAN KAN HAN SAVNE NOE? Sett på en Hegel, og de LÅTER ALLEREDE PA...hehe..
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Klipsch RF. Ekstremt bra på naturtro trommer på høyt volum. Ville ikke brukt hegel til disse. ;)
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.119
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Klipsch RF. Ekstremt bra på naturtro trommer på høyt volum. Ville ikke brukt hegel til disse. ;)
Klipsch er interessant. Jeg tror nok også at Hegel muligens ikke er beste match.

E
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er jo bare å prøve, men etter min erfaring låter rf best med en litt "mørk" forsterker.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Det er to Klipsch-modeller jeg mener fungerer fint med H200. Vær dog nøye med front-end, Marantz SA 11 kan være en god kandidat her, for eksempel, alternativt en filterløs DAC, gjerne Audio Note.
RF 63 er brutal som få, ikke helt PA, men samtidig voldsom nedover, her kan man gjøre fantastisk gode kjøp.
Cornwall er gamle og velprøvde, de fungerer strålende med det meste, også H200.

Tror du bør styre unna RF 7 (både Mk 1 og 2), de mindre variantene som lages i dag er neppe beste valg.

Og ellers låter faktisk en del moderne PA-høyttalere overraskende bra, da, det er lov å tenke litt utenfor konvolutten! :)

Håkon
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hmmm...hvis det er trykk i bassen han savner er det vel ganske rart og anbefale 2 x 3 6,5"ere, og jo da det spiller sikkert rimelig bra det ned til der hvor elementene ikke klarer å flytte mere luft ( fysikk ) og da er vi vel kanskje ved kjærnen i spørsmålet her...eller !?

Og som Håkon skriver,tenk litt utenfor rammene og forsøk med noe helt anderledes...du kan bli overasket....tør jeg henge på en EQ i tanken, som har gode og fleksible instillinger spesiellt i dypet :D

Vh

S
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bra, Håkon! Det der fungerer, ja...Litt "karamell" på Hegel-isen blir bra, det. Men hva tror du om å skifte Hegel med Bladelius på Gallo? Etter min erfaring har disse forsterkerne en perfekt miks av brutalitet og silke...gjerne med Marantz SA11 som front-end..pg Cornwall er jo uansett kule som få, de...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein skal ikkje kimse av PA-utstyr. Men det er penare alternativ. I dag kan du t.d. truleg gjere kupp på JBL TI 260, som har ein veldig hyggjeleg lydsignatur, passande til folk som likar scenelyd, men som også vil ha perspektiveigenskapar (her er tradisjonell PA ganske tvilsame, tykkjer eg. Sjølv om det er unntak. Ein dings eg har lyst å prøve er LD MAUI 28 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning. Aldri høyrt, men ser ut som om dei har noko for seg.....
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Det er to Klipsch-modeller jeg mener fungerer fint med H200. Vær dog nøye med front-end, Marantz SA 11 kan være en god kandidat her, for eksempel, alternativt en filterløs DAC, gjerne Audio Note.
RF 63 er brutal som få, ikke helt PA, men samtidig voldsom nedover, her kan man gjøre fantastisk gode kjøp.
Cornwall er gamle og velprøvde, de fungerer strålende med det meste, også H200.

Tror du bør styre unna RF 7 (både Mk 1 og 2), de mindre variantene som lages i dag er neppe beste valg.

Og ellers låter faktisk en del moderne PA-høyttalere overraskende bra, da, det er lov å tenke litt utenfor konvolutten! :)

Håkon
Er enig - vil han ha PA - lyd så kjøp PA høyttalere og gjerne nyere.

Store basselementer og horn kombinert med lav driftseffekt.
Er jo noen få andre som leverer dette uten å være PA høyttalere.

Bor han slik til at han kan prøve noen hjemme før eventuelt kjøp så er det enda bedre.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Hvis en ikke har råd eller plass til de helt store høyttalerene, bør en i hvertfall passe på at det er brukbart med membranareal i øvre bass, nedre mellomtone.
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Et bud kan være et sæt brugte Coral Studio Monitor..
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.119
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Takker for mange gode innspill!!
Jeg tror vanlige PA høyttalere utgår grunnet interiørpolitiet. Hvordan trykker et par Glenair 15 i en normal stue? Vet han liker å spille ved med høyt volum når det passer og da er det viktig at lydbildet holder seg uten komprimering.
Mvh Espen
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hmmm...hvis det er trykk i bassen han savner er det vel ganske rart og anbefale 2 x 3 6,5"ere, og jo da det spiller sikkert rimelig bra det ned til der hvor elementene ikke klarer å flytte mere luft ( fysikk ) og da er vi vel kanskje ved kjærnen i spørsmålet her...eller !?

Og som Håkon skriver,tenk litt utenfor rammene og forsøk med noe helt anderledes...du kan bli overasket....tør jeg henge på en EQ i tanken, som har gode og fleksible instillinger spesiellt i dypet :D

Vh

S

Har du hørt rf-63?
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Takker for mange gode innspill!!
Jeg tror vanlige PA høyttalere utgår grunnet interiørpolitiet. Hvordan trykker et par Glenair 15 i en normal stue? Vet han liker å spille ved med høyt volum når det passer og da er det viktig at lydbildet holder seg uten komprimering.
Mvh Espen
Menesker uden testikler må finde sig i dominerende kvinder - kan jeg anbefale et sæt lukkede hovedtelefoner!
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hvorfor ikke kjøpe PA eller studio høyttalere? Mye bedre enn hva mange audiofile tror. Man trenger membranarealet og gjerne høy følsomhet. Kombiner gjerne med subwoofer(e).
Disse har jeg hørt og ble imponert:
YAMAHA MSR400 Powered Speaker

En annen kanditat:
JBL LSR6332 studiomonitor med 12" 5" og tweeter – LydRommet

Send de til lakkering om nødvendig. :)
Enig her, og hvorfor ikke bare gå for PA-høyttalere som vil flytte luft og gi det trøkket som kanskje vi alle savner?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis en ikke har råd eller plass til de helt store høyttalerene, bør en i hvertfall passe på at det er brukbart med membranareal i øvre bass, nedre mellomtone.
Dette er et riktig godt råd. Stort membranareal gir høy følsomhet og lav forvrengning. Gjerne 12" eller større hvis det er gjennomførbart. Horn i toppen er heller ikke så dumt. Jeg ville prøvd noe fra JBL eller kanskje Klipsch.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.119
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Hei og hå! Kan se ut til at det blir DIY med JMLC, set, fulltoner og aktivt bass-system(som hos meg). Når enden er god blir veien videre hard!
takker for gode råd!
Mvh Espen
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.470
Antall liker
989
Er selvbygg aktuelt? Da kan man inngå avtaler med interiørministeren også... Høyttalere i samme farge som veggen bak er overraskende lite dominerende. Google Econowave, inConcert Miles eller Pi Speakers Four for eksempel? DIYsoundgroup har også endel kit - både store og små - innen samme retning.

EDIT: ohoi, slått på målstreken! Får vi se bilder av prosess og resultat? :)
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
Hvis selvbygg er aktuelt kan jeg anbefale denne, 10" fra SEAS gir bra trykk syns hvertfall jeg.
Jenzen CA
Har akkurat bygget denne selv, bilder finnes under DIY tråden, mye for pengene :)
 
T

Tittentei

Gjest
Consonance Barque M15 MKII, mmmmmm... Brosjan har dem, og de har et lidderlig trykk!
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Takker for mange gode innspill!!
Jeg tror vanlige PA høyttalere utgår grunnet interiørpolitiet. Hvordan trykker et par Glenair 15 i en normal stue? Vet han liker å spille ved med høyt volum når det passer og da er det viktig at lydbildet holder seg uten komprimering.
Mvh Espen
Menesker uden testikler må finde sig i dominerende kvinder - kan jeg anbefale et sæt lukkede hovedtelefoner!
På spikeren som man sier :):)
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Cabasse baltic med to 12" thor subber! Jeg har de.. Det trøkker som fy! 94db/w... Skikkelig snert! Bruktimport?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Interiørpolitiet kan lære flere her inne hvordan man møblerer ei stue UTEN Å MISTE LYDKVALITET...Har selv overbevist flere "betjenter" til de grader..
Høyttalere behøver ikke være store, dominerende bokser. Men det er ei kjensgjerning at "live" i stua -for enkelte- krever noen av de samme grep som moderne scenelyd..
 

Rintintin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.09.2009
Innlegg
51
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
12
Har Tannoy glenny 15 - med ARC sp16 pre (rør) og Krell Kav 250A - Det trykker kan man si .. Salig beste blanding fra to verdener .

Ville prøvd Glennyene først je da ..

Kommer aldri veldig langt på volumkontrollen ..før trykket og volum-savnet forsvinner med gledestårer og pustebesvær .
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Foruten de helt åpenbare alternativene som Klipsch og JBL (har Klipsch selv), så kanskje Forsman kan være verdt å sjekke ut? Må tilstå at jeg ikke har hørt dem selv, men jeg har lest at de gjør en i særklasse god jobb med å gjengi nettopp slagverk og derfor er som skapt for tromme-fanbois. Edit: det gjelder altså VSS utgavene. De andre vet jeg ikke noe om.

Forsman

Personlig syns jeg de ser ganske bra ut også, med sine slanke, runde kabinetter.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Foruten de helt åpenbare alternativene som Klipsch og JBL (har Klipsch selv), så kanskje Forsman kan være verdt å sjekke ut? Må tilstå at jeg ikke har hørt dem selv, men jeg har lest at de gjør en i særklasse god jobb med å gjengi nettopp slagverk og derfor er som skapt for tromme-fanbois. Edit: det gjelder altså VSS utgavene. De andre vet jeg ikke noe om.

Forsman

Personlig syns jeg de ser ganske bra ut også, med sine slanke, runde kabinetter.
Dipoler er vel noe av det siste man bør velge om man skal ha trøkk og bass som treffer i mellomgulvet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Foruten de helt åpenbare alternativene som Klipsch og JBL (har Klipsch selv), så kanskje Forsman kan være verdt å sjekke ut? Må tilstå at jeg ikke har hørt dem selv, men jeg har lest at de gjør en i særklasse god jobb med å gjengi nettopp slagverk og derfor er som skapt for tromme-fanbois. Edit: det gjelder altså VSS utgavene. De andre vet jeg ikke noe om.

Forsman

Personlig syns jeg de ser ganske bra ut også, med sine slanke, runde kabinetter.
Dipoler er vel noe av det siste man bør velge om man skal ha trøkk og bass som treffer i mellomgulvet.
Det vet jeg lite om, husker bare at de ble tilskrevet gode egenskaper på gjengivelse av trommer i et blad en gang. Når jeg leser specs så er jeg tilbøyelig til å tvile litt med tanke på bl.a. følsomhet. Mulig dette var et skikkelig dårlig tips, men da vet trådstarter iallfall hva han ikke bør sjekke ut.

Trådstarter: IKKE få kompisen din til å sjekke ut Forsman, ifølge enkelte forumeksperter er dette noen av de siste høyttalerne man bør velge om man skal ha trøkk og bass som treffer mellomgulvet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Om det er det som er poenget her, dette TRØKKER no sykt ... om det er det som er greia.

Vis vedlegget 188485

Stua mi - pr dags dato.

JBL all the way


/JR
Coolt oppsett! Tror du hadde fått plass til et lerret mellom horna istedenfor tv'en, som liksom ser litt liten og malplassert ut der den henger.
:D
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Foruten de helt åpenbare alternativene som Klipsch og JBL (har Klipsch selv), så kanskje Forsman kan være verdt å sjekke ut? Må tilstå at jeg ikke har hørt dem selv, men jeg har lest at de gjør en i særklasse god jobb med å gjengi nettopp slagverk og derfor er som skapt for tromme-fanbois. Edit: det gjelder altså VSS utgavene. De andre vet jeg ikke noe om.

Forsman

Personlig syns jeg de ser ganske bra ut også, med sine slanke, runde kabinetter.
Dipoler er vel noe av det siste man bør velge om man skal ha trøkk og bass som treffer i mellomgulvet.
Jeg har trøkk og bass som treffer i mellomgulvet jeg, med 8 stk 15" i OB.
 
Topp Bunn