Høyttaler anbefaling til TV (ikke lydplanke)

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Hei, har oppgradert TVn i stua og kjøpt en finfin QLED fra Samsung som igjen er montert på en OFA tripod. Da tvn står plassert i motsatt ende av anlegget så er tvn ikke koblet til med lyd derfra. og da kan de fleste her forstå, at lyden fra TV'n ikke er allverden :)

Det jeg ønsker tips om, er, høyttaler som jeg kan koble til via den optiske utgangen på tvn..kan godt være 1 høyttaler og kan godt gjerne være gulvstående :)

er i utgangspunktet ikke interessert i en lydplanke
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Er det ikke en fordel da å bruke en høyttaler med HDMI-ARC da den vil slå seg av og på når du slår av/på tv’en?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Er lydsokkel et alternativ?
Synes det funker greit her i heimen med en Canton dm75 under tvn....

mvh
Proffen
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.972
Antall liker
10.692
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Kef lsx gjør en fin jobb som tv-høyttaler her i heimen. Ønskes mer fylde i bunn kan du foreksempel supplere med en REL t7i .
Dette er begge kandidater som er til salgs på finn.no
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er det ikke en fordel da å bruke en høyttaler med HDMI-ARC da den vil slå seg av og på når du slår av/på tv’en?
Dette bør prøves ut først med de aktuelle modellene. HDMI CEC er ikke en standard som virker mellom alle enheter uten videre. Jeg bruker Samsung TV og OPPO som DAC. ARC fungerte utmerket på forrige modell Samsung, men ikke i det hele tatt på den siste modellen jeg kjøpte. Hvis det virker så er HDMI ARC absolutt noe å prøve, men det vet du ikke før du har prøvd på de aktuelle enhetene.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
869
Antall liker
2.159
Torget vurderinger
1
Tidligere i vår fikk jeg tak i et par aktive høyttalere som TV lyd da jeg flyttet anlegget for seg selv. Prøvde et par Argon Forte A4 som var tilgjengelig på Hifi-klubben, de fungerer upåklagelig som TV-lyd og er også greienok til å høre musikk på om en ikke er i 100% lyttemodus. Optisk kobling fra TV til den ene høyttaleren fungerer utmerket, de slår seg på når jeg slår på TV, og av etter noen få minutter når TV slås av, eller man kan benytte fjernkontrollen som følger med. De spiller i alle fall ringer rundt de lydplankene jeg vurderte. Det er nevnt flere andre gode/bedre løsninger her også, særlig KEF LSX vil fungere godt, også til musikk.
 

Nadsokor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2020
Innlegg
211
Antall liker
362
Sted
Vest-Agder
Jeg har Klipsch The Fives til tv'n i kjellerstua , de gjør jobben for å si det sånn! De kan spille høyt og relativt detaljert. Har supplert med en subb for litt mer i bunnen. Men KEF LSX er jo helt fantastiske på musikk , og i tillegg mye mer detaljerte og oppløste en The Fives ,det kan jeg skrive under på. Men moro faktoren har ivertfall The Fives :giggle:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Dedekam

KEF LSX
NAIM MUSO 2 BENTLEY
GENELEC G med evt G Sub og passende predac, for eksempel fra Audiolab..
😎
 
Sist redigert:
Topp Bunn