Høytalerkabel

faltro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2007
Antall liker
2
Sted
Bergen
Torget vurderinger
16
Hei.
Noen som kan forklare hva det menes med ballangserte høytalerkabler ??
Har en Vincent 233 og JBL E80 Høytalere.

Skulle kanskje byttet mine "bilige" Mosterkabler men lurer på om det er noe og tjene på et bytte.
Event. hvor mye skal jeg ligge i dette ??
Ca. 1.5 meter pr stk.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
En vanlig høyttalerkabel er i utgangspunktet balansert, siden det ikke er noen elektrisk forskjell på + og - lederen. En ubalansert kabel er f.eks. en skjermet phono-kabel, der lederene er forskjellige.

Om du bør bytte ut kabelen din avhenger av hvem du spør. Spør du meg, så svarer jeg at du trygt kan slå deg til ro med at kabelen du har gjør jobben.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Rhesus skrev:
En vanlig høyttalerkabel er i utgangspunktet balansert, siden det ikke er noen elektrisk forskjell på + og - lederen. En ubalansert kabel er f.eks. en skjermet phono-kabel, der lederene er forskjellige.

Om du bør bytte ut kabelen din avhenger av hvem du spør. Spør du meg, så svarer jeg at du trygt kan slå deg til ro med at kabelen du har gjør jobben.
Dette deler ikke jeg, det er nå forskjell på kabler, hvor mye man ønsker å betale er nå en annen sak

Vedrørende hvor mye man skal legge i det, vanskelig å stadfeste men klarer man seg med . mtr så er det nå av og til noen kupp brukt siden dette er en lengde som er litt vanskelig å selge (gjelder vel stort sett alle korte ht og lange signalkabler)

Mvh
Geir

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Enig her, jeg hører også forskjell på kabler. Men forskjellene høres i min erfaring bedre des mer oppløst utstyr du har, så budsjettet på kabler kan trygt følge resten av utstyret.
Når det gjelder hva man burde kjøpe så synes jeg det er umulig å gi noen anbefaling, jeg har byttet endel kabler gjennom de siste årene og har nå innsett at det har vært en complete waste of time. Ikke fordi det ikke er forskjell på kablene men fordi jeg i samme periode har byttet til annen forsterker, andre høyttalere etc og når man bytter andre deler av kjeden så påvirker det balansen og da blir det ny runde med kabel testing etter hver gang :).
Kablene gjør imo ingen dramatiske ting med lyden, jeg bruker de evt. til den siste lille tweakingen av lyden så den blir perfekt...

Skal jeg driste meg til en anbefaling så vil jeg tipse om Harmonic Technology høyttalerkabler, signalkablene er også gode til prisen men høyttalerkablene og spesiellt Pro-9 gir myyye for pengene. Innimellom så dukker de opp på bruktmarkedet og prisen pleier å være "fin" (alt er relativt da...).

/C

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Kan ikke skjønne det, dette er jo Kabelhjørnet, så tror man ikke at kabler forandrer lyden så er man vel på feil sted... ::) (oooh, I didn't say that did I ;D )

Trådstarter spurte om det hadde noen hensikt å bytte kabler, min mening er at forskjellen er liten men den er der. Og at kabler spiller en mindre rolle dess mindre oppløst anlegg man har... Mener man noe annet som kan hjelpe trådstarter så er det vel bare å poste det. Alt trenger vel ikke være en krig...

/C

O

om.s

Gjest
Selv har jeg kabler som har overlevd flere oppsett, velger man seg "rett" kabel med de rette egenskapene så vet man hva har, og da mener jeg samme merke/modell gjennom hele oppsettet inkl power, så slipper man bytte ved hver oppgradering av komponenter.

Selv med total bytte av elektronikken så beholder jeg samme kabler, ingen grunn til å stresse der, byttet bare fra rca til xlr da den nye elektronikken er fullbalansert.

Tips; samme merke/modell.

mvh

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Hvis man har råd til virkelig gode kabler så er jeg enig med deg, men min begrensede erfaring med kabler er at i den billigere enden av skalaen så finnes det få kabler som leverer en jevn ytelse over hele frekvensområdet, de demper ofte til deler (diskant eller øvre mellomtone eller bass etc.) Og da blir det en øvelse i å matche med anlegget.

Men har man råd til Cardas Golden Reference ;), eller noe annet i den prisklassen over hele linjen så kan det godt hende at det å bruke samme merke/modell kan gi en synergieffekt, i tillegg til at ytelsen er så jevn og god at kablene vil passe i de fleste anlegg. Her snakker jeg om anlegg av av høy klasse vel å merke, har man et uoppløst anlegg så vil ultragjennomsiktige kabler kunne gjøre vondt verre...
IMO

/C

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
De beste kablene er nesten gratis. 4x6kv Norsk grå grøftekabel spiller lysår bedre enn pistrete overprisa julepynt uansett merke;)

Uansett vil den optimale løsningen være monoblokker og kortest mulig høyttalerkabling.

Mvh. RS

O

om.s

Gjest
R.Solhaug skrev:
De beste kablene er nesten gratis. 4x6kv Norsk grå grøftekabel spiller lysår bedre enn pistrete overprisa julepynt uansett merke;)

Uansett vil den optimale løsningen være monoblokker og kortest mulig høyttalerkabling.

Mvh. RS
Hva er bedre? det blir vel indirekte som å si at alle audiofile er like, og trives med samme lyd, det blir for enkelt og enspora å hevde noe slikt, imho....

mvh

O

om.s

Gjest
Casle skrev:
Hvis man har råd til virkelig gode kabler så er jeg enig med deg, men min begrensede erfaring med kabler er at i den billigere enden av skalaen så finnes det få kabler som leverer en jevn ytelse over hele frekvensområdet, de demper ofte til deler (diskant eller øvre mellomtone eller bass etc.) Og da blir det en øvelse i å matche med anlegget.

Men har man råd til Cardas Golden Reference ;), eller noe annet i den prisklassen over hele linjen så kan det godt hende at det å bruke samme merke/modell kan gi en synergieffekt, i tillegg til at ytelsen er så jevn og god at kablene vil passe i de fleste anlegg. Her snakker jeg om anlegg av av høy klasse vel å merke, har man et uoppløst anlegg så vil ultragjennomsiktige kabler kunne gjøre vondt verre...
IMO

/C
Holder med deg i mye av det du her sier, men som jeg også tidligere har sagt TTT med HiFi, så hvorfor ikke begynne med en riktig god kabel og så følger på ettersom oppgraderingene skrider frem.

Å ta alt på engang kan bli kostbart, veldig kostbart, beroende på hvor en vil ;) :)....

mvh

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Der er vi enige. Kostnaden ved å bytte mange ganger er ofte høyere enn om man hadde satset med en gang, men det er ofte vanskelig å rettferdiggjøre å bruke mye penger på en kabel hvis det er andre deler av anlegget som også burde oppgraderes.
Som du sier TTT...

/C

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er en eneste grunn, et eneste mål, for et ønske om å bytte kabler; å oppnå bedre lydkvalitet.

I lys av det målet, så kan det være en ide å se hele systemet ditt og oppstillingen av det under ett, og legge inn ressurser der det er mest hensiktsmessig for det målet jeg skisserte. Mange ting er mange ganger mye viktigere enn akkurat hvilken kabel man bruker. Og den type innfallsvinkel ender veldig ofte opp i en runddans uten egentlig fremgang. Imo.

Mvh Vidar P

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
om.s skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Hva er bedre? det blir vel indirekte som å si at alle audiofile er like, og trives med samme lyd, det blir for enkelt og enspora å hevde noe slikt, imho....

mvh

Tja, sa du det til fysikklærern din og :-\

Mvh. RS

O

om.s

Gjest
R.Solhaug skrev:
om.s skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

mvh

Mvh. RS
Nei det gjorde jeg ikke, men så diskuterte vi ikke "smak og behag" i lyd og musikk heller, men jeg savner ett svar på hva som er "bedre"!?...

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
om.s skrev:
Selv har jeg kabler som har overlevd flere oppsett, velger man seg "rett" kabel med de rette egenskapene så vet man hva har, og da mener jeg samme merke/modell gjennom hele oppsettet inkl power, så slipper man bytte ved hver oppgradering av komponenter.

Selv med total bytte av elektronikken så beholder jeg samme kabler, ingen grunn til å stresse der, byttet bare fra rca til xlr da den nye elektronikken er fullbalansert.

Tips; samme merke/modell.

mvh
Det er jeg veldig enig i!!

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Det første kan sikkert diskuteres (men er et spennende valg! - og billig å teste ut.) ;)

Men det andre er jeg så absolutt enig i!

Mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
om.s skrev:
R.Solhaug skrev:
om.s skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

mvh

Mvh. RS
Nei det gjorde jeg ikke, men så diskuterte vi ikke "smak og behag" i lyd og musikk heller, men jeg savner ett svar på hva som er "bedre"!?...

mvh

Bedømning av lydkvalitet er å regne som ett fag, musikksmak derimot er "smak og behag". På skikkelig utstyr er det ikke noe problem å plukke ut hva som låter renest. Litt elementær forståelse av fysikk kommer opgså godt med.

Mvh. RS

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Største løftet på ht kabler if. pris - SOUNDSTRING!

Ren kobber, men flerledet........................

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Tja, jeg har eid et par kabler som jeg ikke vil anbefale, f.eks Supra Ply 3.4 høyttalerkabler og Nordost Black Magic interconnect. Dette er forholdsvis rimelige kabler, men selv om de var billige så synes jeg de var velldig dårlige. Men det var da i det anlegget jeg hadde... og som alltid you rmileage may vary :)

/C

K

kbwh

Gjest
Vidar P skrev:
Det er en eneste grunn, et eneste mål, for et ønske om å bytte kabler; å oppnå bedre lydkvalitet.

I lys av det målet, så kan det være en ide å se hele systemet ditt og oppstillingen av det under ett, og legge inn ressurser der det er mest hensiktsmessig for det målet jeg skisserte. Mange ting er mange ganger mye viktigere enn akkurat hvilken kabel man bruker. Og den type innfallsvinkel ender veldig ofte opp i en runddans uten egentlig fremgang. Imo.

Mvh Vidar P
Fullstendig enig.

---

"Billig" Monster holdt helt følge med hundedyr Transparent for Mike Lavigne en riktig berømt sammenlikning. Få entusiaster vil påstå at MLs rom, anlegg og erfaring er annet enn i ypperste liga.

---

Var det Nordost Black Knight, Casle? Noen flate greier med sort isolasjon? De har jeg også hatt.Totalt uegnet til oppgaven, kun flinke til å plukke opp brum.

R

Rolf_Da!

Gjest
R.Solhaug skrev:
Klarer ikke folk å høre at disse skriker i mellomtone?
EKKJ gjør mye fint, men ullen i bassen og skrikingen i (øvre) mellomtone er ikke spesielt "best"

R

K

kbwh

Gjest
Sammenliknet med hva? I hvilket oppsett? Hvilken musikk? Hva er referansen? Og hvordan kan en kabel være ullen i bassen og skrike i mellomtonen? Er det equalizer på den?

R

Rolf_Da!

Gjest
Valentino skrev:
Sammenliknet med hva? I hvilket oppsett? Hvilken musikk? Hva er referansen? Og hvordan kan en kabel være ullen i bassen og skrike i mellomtonen? Er det equalizer på den?
Forslår at du diskuterer dette videre i en annen avdeling på forumet.
Hvordan kan en kabel bla bla bla .... hører ikke hjemme her

R

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Ja, Black Knight var det vel den het. Ikke noe særlig...

Valentino skrev:
Var det Nordost Black Knight, Casle? Noen flate greier med sort isolasjon? De har jeg også hatt.Totalt uegnet til oppgaven, kun flinke til å plukke opp brum.

O

om.s

Gjest
R.Solhaug skrev:
om.s skrev:
R.Solhaug skrev:
om.s skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

mvh

Mvh. RS

mvh

Bedømning av lydkvalitet er å regne som ett fag, musikksmak derimot er "smak og behag". På skikkelig utstyr er det ikke noe problem å plukke ut hva som låter renest. Litt elementær forståelse av fysikk kommer opgså godt med.

Mvh. RS
Hva er skikkelig utstyr? i denne sammenhengen. Den fysikken jeg regnet på var ikke elektro så det elementære er på plass der den skal være. Men jeg ser allerede en mismatch når objektive resultat skal tolkes av subjektive individer, ikke tror jeg det blir 100% av det.

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:
EKKJ gjør mye fint, men ullen i bassen og skrikingen i (øvre) mellomtone er ikke spesielt "best"

R

Nei RoDa, skriker det hos deg er det alt annet enn EKKJ/massiv kobber det kommer fra. De åpner opp men forvrenger definitivt ikke det grann. Massiv kobber er det lugneste og reneste du kan koble til utstyret, noe stadig flere ser ut til å oppdage:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21602.0.html

Det er mye rart som kan føre til skriking, små brannfarlige trafoer til mobiltelefoner og halogenlys er grusomme.

Mvh. RS

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Casle skrev:
Tja, jeg har eid et par kabler som jeg ikke vil anbefale, f.eks Supra Ply 3.4 høyttalerkabler og Nordost Black Magic interconnect. Dette er forholdsvis rimelige kabler, men selv om de var billige så synes jeg de var velldig dårlige. Men det var da i det anlegget jeg hadde... og som alltid you rmileage may vary :)

/C
Jeg synes dette med presiseringen av anlegget er en viktig observasjon. Jeg er uenig med de som påstår at kabler har en egen lydsignatur som bevares uavhengig av elektronikkomponentene den forbinder. Matching er stikkordet her. En komponent (regner i denne forbindelse kabler som komponenter) må matches med resten av anlegget for å yte sitt beste. En komponent som låter bra i ett anlegg kan låte dårlig i et annet.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
roffe skrev:
Casle skrev:

/C
Jeg synes dette med presiseringen av anlegget er en viktig observasjon. Jeg er uenig med de som påstår at kabler har en egen lydsignatur som bevares uavhengig av elektronikkomponentene den forbinder. Matching er stikkordet her. En komponent (regner i denne forbindelse kabler som komponenter) må matches med resten av anlegget for å yte sitt beste. En komponent som låter bra i ett anlegg kan låte dårlig i et annet.

Kabler har en genuin egenlyd på linje med alle andre konponenter, frågan er bare hvor fremtredende denne er. En Flatline Red Dawn låter som en Red Daqwn uansett omgivelser; styr unna ;)

Mvh. RS

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
R.Solhaug skrev:
Kabler har en genuin egenlyd på linje med alle andre konponenter, frågan er bare hvor fremtredende denne er. En Flatline Red Dawn låter som en Red Daqwn uansett omgivelser; styr unna ;)
Skal ikke uttale meg for mye om høyttalerkabler her, men for signalkabler er jeg ihvertfall uenig. Og selv om karakteristikken har noen lydmessige tendenser, så kan de tendensene være en god match i noen anlegg og en dårlig match i andre anlegg.

R

Rolf_Da!

Gjest
R.Solhaug skrev:
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:

R
Nei RoDa, skriker det hos deg er det alt annet enn EKKJ/massiv kobber det kommer fra. De åpner opp men forvrenger definitivt ikke det grann. Massiv kobber er det lugneste og reneste du kan koble til utstyret, noe stadig flere ser ut til å oppdage:
Dette vil jeg tilbakevise på det sterkeste.
Det låter ikke skrikende nå, og det låter ikke skrikende med EKKJ heller.
Jeg beskriver lyden fra EKKJ generelt og slik som den oppfattes av meg og noen av mine hifivenner.

Å påsta at EKKJ åpner opp er langt fra sannheten etter min erfaring.
Du selv som er "far" til denne kabelen og mener den (eller enda større kvadrat) utklasser alle kabler i verden er selvfølgelig uenig.

Jeg bare legger frem en annen mening, og så får folk vektlegge etter egne tanker.

R

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:

R
Jeg beskriver lyden fra EKKJ generelt og slik som den oppfattes av meg og noen av mine hifivenner.

Du selv som er "far" til denne kabelen og mener den (eller enda større kvadrat) utklasser alle kabler i verden er selvfølgelig uenig.

Jeg bare legger frem en annen mening, og så får folk vektlegge etter egne tanker.

R

Du og dine hifi-kompiser er helt på jordet. Svært langt utpå. EKKJ (identisk med PR-kabel) gir med sine massive kobberledere den reneste lyd noen leder kan gi, vel og merke så lenge den ikke tvinnes(flettes. Jeg har talt.

Mvh. RS

P

Parelius

Gjest
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:
Nei RoDa, skriker det hos deg er det alt annet enn EKKJ/massiv kobber det kommer fra.
"skriker" de, eller "skriker" de ikke? (Eller var det noe som gikk meg hus forbi?)

K

kbwh

Gjest
De skriker ikke her. De gauler hvis hun der Streisand synger, men det skal de vel?

R

Rolf_Da!

Gjest
Parelius skrev:
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:
Nei RoDa, skriker det hos deg er det alt annet enn EKKJ/massiv kobber det kommer fra.
"skriker" de, eller "skriker" de ikke? (Eller var det noe som gikk meg hus forbi?)
Kablenenes egenlyd er slik som beskrevet.
Hvorvidt det låter skrikende totalt sett er avhengig av hvordan anlegget låter totalt sett.

R

K

KindOfBlue

Gjest
Dette er en tråd med høy underholdningsfaktor! ;D

Hvorvidt kablene skriker er tydeligvis avhengig av ørene som hører. Det er et mirakel at man i det hele tatt kan gi noen råd om noesomhelst innen hi-fi.

R

Rolf_Da!

Gjest
Kan du forklare KoB?

kablenes far mener det er verdens beste, vi er noen som er uenige.....

?

R

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
R.Solhaug skrev:
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:

R

R

Du og dine hifi-kompiser er helt på jordet. Svært langt utpå. EKKJ (identisk med PR-kabel) gir med sine massive kobberledere den reneste lyd noen leder kan gi, vel og merke så lenge den ikke tvinnes(flettes. Jeg har talt.

Mvh. RS
Melder meg herved inn i på jordet klubben. Har vært gjennom både PR, Red Dawn og diverse andre kabler inkl. Jorma no.1 biwire.. Alt på samme høyttaler. Kan vel egentlig bare slå fast at hvis man får så strålende resultater med pr kabler, kanskje burde vurdere om man har problemer andre steder i kjeden... Og nei, jeg anser faktisk ikke Denon spillere 90 tall som skikelig utstyr (noen etterlyste hva RS karakteriserer som skikkelig utstyr tidligere i tråden, uten å få svar, her er et hint: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22173.150.html). Og hvis noen skulle føle trangen til å overbevise meg, har jeg ved alle anledninger jeg har formidlet lytteinntrykk, invitert evt. skeptikere til å overbevise meg om min uvitenhet. Og det har faktisk vært seriøst ment! Pr. dd. har det ennå ikke meldt seg en eneste interessent. Og jeg sitter ennå her med mine fortreffelige Black Magic Giant kabler (som jeg registerer at ikke alle finner like fortreffelige, og det har jeg full respekt for!) Jeg er helt åpen for at andre alternativer kan være bedre, også billigere. Så her finner fordommene ikke grobunn (til tross for min skepsis til lovprising av PR kabel). Om en PR kabel, eller en kinamikk kabel yter bedre i mine ører (som tross alt skal leve med lyden i anlegget), har jeg ingen problemer med å innrømme dette! Det er bare det, at jeg ikke har funnet fullgode alternativer ved egen hjelp!!

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
RoDa skrev:
Parelius skrev:
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:
RoDa skrev:
R.Solhaug skrev:
Kablenenes egenlyd er slik som beskrevet.
Hvorvidt det låter skrikende totalt sett er avhengig av hvordan anlegget låter totalt sett.

R
Så EKKJ låter skrikende hvis anlegget låter skrikende?
Transparent?

PK

Topp Bunn