Høytalerkabel

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
EKKJ skriker sånn:

GRESS! GRESS! GREEEESS!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
gut_man skrev:
Melder meg herved inn i på jordet klubben. Har vært gjennom både PR, Red Dawn og diverse andre kabler inkl. Jorma no.1 biwire.. Alt på samme høyttaler. Kan vel egentlig bare slå fast at hvis man får så strålende resultater med pr kabler, kanskje burde vurdere om man har problemer andre steder i kjeden... Og nei, jeg anser faktisk ikke Denon spillere 90 tall som skikelig utstyr (noen etterlyste hva RS karakteriserer som skikkelig utstyr tidligere i tråden, uten å få svar, her er et hint: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22173.150.html). Og hvis noen skulle føle trangen til å overbevise meg, har jeg ved alle anledninger jeg har formidlet lytteinntrykk, invitert evt. skeptikere til å overbevise meg om min uvitenhet. Og det har faktisk vært seriøst ment! Pr. dd. har det ennå ikke meldt seg en eneste interessent. Og jeg sitter ennå her med mine fortreffelige Black Magic Giant kabler (som jeg registerer at ikke alle finner like fortreffelige, og det har jeg full respekt for!) Jeg er helt åpen for at andre alternativer kan være bedre, også billigere. Så her finner fordommene ikke grobunn (til tross for min skepsis til lovprising av PR kabel). Om en PR kabel, eller en kinamikk kabel yter bedre i mine ører (som tross alt skal leve med lyden i anlegget), har jeg ingen problemer med å innrømme dette! Det er bare det, at jeg ikke har funnet fullgode alternativer ved egen hjelp!!
Jeg for min del synes ikke prisen på kablene og utstyret ellers er så viktig hvis summen av alle delene låter bra. Et anlegg som låter bra med kabler til få hundrelapper ser jeg bare positivt på. For meg er det ikke noe kvalitetsstempel i seg selv at et anlegg krever kabler til flere titalls tusen kr for å låte bra, selv om jeg skjønner at folk bruker penger på slikt hvis resultatet totalt sett er bedre enn det man har mulighet til å få til for mindre penger.

For meg blir det snobbete å peke på andres utstyr og hevde at det ikke er seriøst basert på ulne kriterier som at utstyret er gammelt, billig, for mainstream, for lite eksklusivt etc. Det er totalen som teller, og så lenge man ikke har hørt et oppsett så bør man kanskje begrense synsingen om hva som er seriøst og ikke.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For perspektivets del; det kan være vel så mye musikalsk utbytte å hente på å se på platesamlingen og lyttevanene sine som på kablene. Men her skulle man altså snakke om kabler; og jeg er stadig imponert over hvor mye vekt (for ikke å snakke om penger) det er mulig å legge i de tilnærmet kosmetiske småjusteringene som endel kabelbytter gjør.

Mvh Vidar P

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
roffe skrev:
gut_man skrev:
Melder meg herved inn i på jordet klubben. Har vært gjennom både PR, Red Dawn og diverse andre kabler inkl. Jorma no.1 biwire.. Alt på samme høyttaler. Kan vel egentlig bare slå fast at hvis man får så strålende resultater med pr kabler, kanskje burde vurdere om man har problemer andre steder i kjeden... Og nei, jeg anser faktisk ikke Denon spillere 90 tall som skikelig utstyr (noen etterlyste hva RS karakteriserer som skikkelig utstyr tidligere i tråden, uten å få svar, her er et hint: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22173.150.html). Og hvis noen skulle føle trangen til å overbevise meg, har jeg ved alle anledninger jeg har formidlet lytteinntrykk, invitert evt. skeptikere til å overbevise meg om min uvitenhet. Og det har faktisk vært seriøst ment! Pr. dd. har det ennå ikke meldt seg en eneste interessent. Og jeg sitter ennå her med mine fortreffelige Black Magic Giant kabler (som jeg registerer at ikke alle finner like fortreffelige, og det har jeg full respekt for!) Jeg er helt åpen for at andre alternativer kan være bedre, også billigere. Så her finner fordommene ikke grobunn (til tross for min skepsis til lovprising av PR kabel). Om en PR kabel, eller en kinamikk kabel yter bedre i mine ører (som tross alt skal leve med lyden i anlegget), har jeg ingen problemer med å innrømme dette! Det er bare det, at jeg ikke har funnet fullgode alternativer ved egen hjelp!!
Jeg for min del synes ikke prisen på kablene og utstyret ellers er så viktig hvis summen av alle delene låter bra. Et anlegg som låter bra med kabler til få hundrelapper ser jeg bare positivt på. For meg er det ikke noe kvalitetsstempel i seg selv at et anlegg krever kabler til flere titalls tusen kr for å låte bra, selv om jeg skjønner at folk bruker penger på slikt hvis resultatet totalt sett er bedre enn det man har mulighet til å få til for mindre penger.

For meg blir det snobbete å peke på andres utstyr og hevde at det ikke er seriøst basert på ulne kriterier som at utstyret er gammelt, billig, for mainstream, for lite eksklusivt etc. Det er totalen som teller, og så lenge man ikke har hørt et oppsett så bør man kanskje begrense synsingen om hva som er seriøst og ikke.
Mine kommentarer er vel like mye myntet på skråsikkerheten som kommer til uttrykk, og henvisninger til skikkelig utstyr uten at man faktisk spesifiserer hva man mener med skikkelig utstyr. Mine erfaringer gjennom mange år med denne hobbyen, er at skråsikkerhet og bastante uttalelser, bør tas med en klype salt. Jeg har ingen problemer med å være enig i at det ikke er prisen på produkter som avgjør hvor godt man evt. vil trives med dem, det være seg kabler eller elektronikk. På den andre siden, må det være lov å stille kritiske spørsmål til grunnlaget for konklusjonene som flagges i slike debatter. Når påstander hagler og man avfeier andres erfaringer ref. RoDa som hevdes å være på jordet, synes jeg faktisk det er på sin plass at man forsøker å balansere debatten litt... Jeg synser ingenting om det omtalte anlegg, men forbeholder meg retten til å være skeptisk. Mannen bak de bastante konklusjonene forteller intet om sitt anlegg, intet om sammenligninsgrunnlag eller preferanser. Da tar jeg ikke konklusjonene seriøst. Er det snobberi, får jeg heller være snobbete her ute på jordet sammen med RoDa.

Jeg får gjenta meg selv, for å tone ned snobberi inntrykket: jeg har ingen problemer med å bytte ut mine høyttalerkabler med billigere kabler så lenge de gir meg en større lytteglede!! Jeg har testet kabler i mange prisklasser fra 60 000,- til DIY typer. Jeg bruker pr. i dag den kabelen som har gitt meg best resultat. Det er ikke kabelen til 60 000,-

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
gut_man skrev:
Mine kommentarer er vel like mye myntet på skråsikkerheten som kommer til uttrykk, og henvisninger til skikkelig utstyr uten at man faktisk spesifiserer hva man mener med skikkelig utstyr. Mine erfaringer gjennom mange år med denne hobbyen, er at skråsikkerhet og bastante uttalelser, bør tas med en klype salt. Jeg har ingen problemer med å være enig i at det ikke er prisen på produkter som avgjør hvor godt man evt. vil trives med dem, det være seg kabler eller elektronikk. På den andre siden, må det være lov å stille kritiske spørsmål til grunnlaget for konklusjonene som flagges i slike debatter. Når påstander hagler og man avfeier andres erfaringer ref. RoDa som hevdes å være på jordet, synes jeg faktisk det er på sin plass at man forsøker å balansere debatten litt... Jeg synser ingenting om det omtalte anlegg, men forbeholder meg retten til å være skeptisk. Mannen bak de bastante konklusjonene forteller intet om sitt anlegg, intet om sammenligninsgrunnlag eller preferanser. Da tar jeg ikke konklusjonene seriøst. Er det snobberi, får jeg heller være snobbete her ute på jordet sammen med RoDa.

Jeg får gjenta meg selv, for å tone ned snobberi inntrykket: jeg har ingen problemer med å bytte ut mine høyttalerkabler med billigere kabler så lenge de gir meg en større lytteglede!! Jeg har testet kabler i mange prisklasser fra 60 000,- til DIY typer. Jeg bruker pr. i dag den kabelen som har gitt meg best resultat. Det er ikke kabelen til 60 000,-
Synes du at du er mindre skråsikker enn dem du kritiserer når du kommer med denne uttalelsen:
"Kan vel egentlig bare slå fast at hvis man får så strålende resultater med pr kabler, kanskje burde vurdere om man har problemer andre steder i kjeden... Og nei, jeg anser faktisk ikke Denon spillere 90 tall som skikelig utstyr".

Her sier du jo i klartekst at du mener det er umulig å få til god lyd med PR-kabel i et godt anlegg, og at de som får til det har dårlig anlegg. Og det baserer du ut fra testing av PR-kabel i ett anlegg, nemlig ditt eget?
Jeg synes vel at dersom man får godt resultat med Denon-spillere fra 90-tallet og PR-kabel, så er det resultatet som teller, ikke hva prisen/statusen er på enkeltdelene.

Det er noe med steiner og glasshus som man kanskje skal tenke litt på før man går hardt ut og kritiserer andres utstyr og erfaringer. Egne erfaringer er egne erfaringer, og de lar seg ikke bestandig overføre til andre.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
roffe skrev:
gut_man skrev:

Synes du at du er mindre skråsikker enn dem du kritiserer når du kommer med denne uttalelsen:
"Kan vel egentlig bare slå fast at hvis man får så strålende resultater med pr kabler, kanskje burde vurdere om man har problemer andre steder i kjeden... Og nei, jeg anser faktisk ikke Denon spillere 90 tall som skikelig utstyr".

Her sier du jo i klartekst at du mener det er umulig å få til god lyd med PR-kabel i et godt anlegg, og at de som får til det har dårlig anlegg. Og det baserer du ut fra testing av PR-kabel i ett anlegg, nemlig ditt eget?
Jeg synes vel at dersom man får godt resultat med Denon-spillere fra 90-tallet og PR-kabel, så er det resultatet som teller, ikke hva prisen/statusen er på enkeltdelene.

Det er noe med steiner og glasshus som man kanskje skal tenke litt på før man går hardt ut og kritiserer andres utstyr og erfaringer. Egne erfaringer er egne erfaringer, og de lar seg ikke bestandig overføre til andre.
Jeg ser at jeg har uttalt meg noe klønete ja. Det har ikke vært tilsiktet å uttale meg skråsikkert. Får skrive det på frustrasjonkontoen! Uttalelsen som er sakset, er ikke ment å fastslå noe som helst annet enn at PR kabel ikke har fungert som signalformidler i mitt anlegg overhodet.. Jeg ser absolutt at måten jeg formulerte meg på her, gjør at jeg slår meg selv i hodet med argumentasjonen. Egne erfaringer er egne erfaringer, det har du helt rett i. Uttalelsen modereres og argumentasjonen står! Og igjen, jeg forsøker å være åpen og ydmyk nok til å prøve ting før jeg konkluderer. Og mine konklusjoner kan selvfølgelig ikke brukes som sannheter! At jeg har gått hardt ut mot andres anlegg; litt får man nesten tåle når man stikker nesa frem og henviser til skikkelige anlegg uten å spesifisere. Synes faktisk ikke det er særlig informativt og ryddig! At jeg sitter i glasshus, point taken! Jeg legger meg flat.. Trives bedre i glasshus enn ute på jordet! Håper det var oppklarende. Så håper jeg at "motpartens" konklusjoner og skråsikkerhet møter samme argusøyne. For hvis man har vært med på sentralen her en stund, vet man at dette ikke er første gang at disse skråsikre sannheter proklameres. Gleder meg til å følge utviklingen :)

R

Rolf_Da!

Gjest
Jeg ønsker heller ikke å fremstå som skråsikker i dette tilfellet.

Min motivasjon for å komme med uttalelser er å balansere inntrykkene av EKKJ/PR.

Dersom noen opplever at disse kablene låter generelt mørkt, og med en tendens til å skrike i øvre mellomtone, så er ikke den personen helt alene. Jeg mener også at det er tilfellet, og at man i mange anlegg kan gjøre bedre kabelvalg enn det.

R

P

Parelius

Gjest
RoDa skrev:
Jeg ønsker heller ikke å fremstå som skråsikker i dette tilfellet.
Men at den har en "skrikende" egenlyd er meislet i stein?

RoDa skrev:
Kablenenes egenlyd er slik som beskrevet.
Hva skal en tro på i all denne lyrikken? (Men det er sikkert noe som har gått meg hus forbi igjen.)

R

Rolf_Da!

Gjest
Moro Parelius, krangling er gøy :p

Legger frem min mening om en kabel, that's it.
Det er i alle fall ikke ment som en opplysning til deg, du hører ikke forskjeller har du jo fortalt?

R

P

Parelius

Gjest
RoDa skrev:
Moro Parelius, krangling er gøy :p

Legger frem min mening om en kabel, that's it.
Det er i alle fall ikke ment som en opplysning til deg, du hører ikke forskjeller har du jo fortalt?

R
Artig hvordan påpekningen av inkonsekvensen i din egen kabellyrikk utlegges som krangling. I en annen tråd påpekte en annen kabellyriker:

Husk at det er veldig mange ferskinger der ute, det er ikke bare oss gamlinger som leser dette..
Kanskje greit at noen prøver å forstå hva som egentlig sies, og ikke bare hva som tilsynelatende høres. Hifi-sjoranlistikk er ikke lett for noen av partene.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Rhesus skrev:
En vanlig høyttalerkabel er i utgangspunktet balansert, siden det ikke er noen elektrisk forskjell på + og - lederen. En ubalansert kabel er f.eks. en skjermet phono-kabel, der lederene er forskjellige.

Om du bør bytte ut kabelen din avhenger av hvem du spør. Spør du meg, så svarer jeg at du trygt kan slå deg til ro med at kabelen du har gjør jobben.
Trodde balansert betydde at begge signal-lederne ikke var i kontakt med et potensiale, som jord eller + (?).

Vidar

K

kbwh

Gjest
I en balansert kabel er de signalførende lederne (og kontaktene) like.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Det er feil Val. I en balansert XLR kabel er normalt 2 av lederene enkeltledere og den tredje og siste er normalt skjermen. Dermed er IKKE lederene like. Iom. at kontaktene er en han og en hun er faktisk de ikke heller like btw...

[/pirkemodus:eek:ff]

K

kbwh

Gjest
Pirke meg her og pirke meg der...

Du har jo forsåvidt rett, men at alle XLR-kabler bruker solid core ledere på signal medfører vel ikke riktighet?
Ikke at vi bruker XLR særlig mye som høyttalerkabelterminering heller da.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.345
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Det er feil Val. I en balansert XLR kabel er normalt 2 av lederene enkeltledere og den tredje og siste er normalt skjermen. Dermed er IKKE lederene like. Iom. at kontaktene er en han og en hun er faktisk de ikke heller like btw...

[/pirkemodus:eek:ff]
o.t.
[pirkemodus_ON]
Signallederne bør vært ganske like i en «XLR-kabel» til balansert/differensiell signaloverføring, og jord/skjerm er normalt ikke signalførende ... Asymetri mellom signalledere og jord/skjerm kan medføre uønsket støy og redusert ytelse. At hver ende av kabelen bruker hhv han og hunn kontakt er i sammenhengen uvesentlig og påvirker ikke «likheten» mellom signallederne.
[pirkemodus_OFF]

mvh
KJ

Topp Bunn