Høyttalere Høytalere, hva skal man velge å tro på

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Her har jeg ett stort dilemma, siden eg er litt i PA verdenen (driver ett øvingslokalet) , mye live Sound og litt i HiFi verdenen, hører musikk i det samme lokalet. Man skulle jo tro at man ville høre det som var utøvd av musikk som det var utøvd! Mens vi her gjerne vil ha en mening om hvordan vi hører det, vi vil høre det slik man liker det. Det skjønner jeg ærligtalt ikke. Musikerne de disser oss alvorlig, de synes vi er tullinger, altså alvorlig tullinger, ikke bare sånne som har fått plass på bofellesskap. Altså hele tiden, de snakker om oss som hifi tullinger. Ka er det med oss da? Ka skal vi si? Musikerne har jo gjerne litt å si, de har vel lagd musikken, men hva skal man svare?
Og da kommer vi til høytalere, slike ting vi tar alvorlig mens musikerne ikke gjør det. Jeg står der å sier, ka faen Mackie kan det duge da, men det gjør det for de. En gitar og en stemme er ikke så vanskelig. Men når det virkelig røyner på så hva då? Då må de ha noe bedre, og det får de faen i meg høre fra meg....
Men musikk utøvere (gjerne de litt mer akustiske) har ett annet godt argument, når de spiller en akustisk gig, elektronisk forsterket i en sal hvor publikum fremme i salen kan høre både instrumentene direkte og lyden fra høytalerne, da må det være på stell, hvis det går bra er det godkjent, det er derfor lydteknikere jobber med saken, og jobber mye til tider. Men høytaleren må være så nøytral at den får det til......Og det er der jeg skal begynne å messe igjen, til alles forferdelse, at en høytaler skal være nøytral, så kan du høre hvilken musikk du vil! Men ikke slik du vil at den skal låte, men slik den var innspilt.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Egentlig så vet vi jo at HiFi er en etterligning når de står på scenen her, så er det jo ikke i nærheten. Musikken kan være den samme men trøkket er noe helt annet..?
Men jeg mener at hvis man ikke har nøytrale høytalere så er det bare smak og behag.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Så hvis du har en høytalere som kan blende det man hører fra scenen med det man hører fra PA anlegg til noe troverdig, så er vel det mye mer troverdig enn en sånn svulstig beskrivelse av hva man hører hjemme.?? Nøytralitet i forhold til kilde er noe man her ikke bedriver her. Vi har jo ingen referanse, ingen, bare hvordan man tror det skal høres ut eller hvordan man liker at det skal høres ut....

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det er bare sånn at vi hi-fi folk tror vi forstår oss på hi-fi. Det gjør vi ikke. Vi kan ingentingen om hi-fi. Det kan ikke musikere heller, de kan bare instrumentet sitt. Og i en scenesetting må kablene virke og de må ha monitor.
Hi-fi folk er tullinger fordi noen har kabel fetish. Digital kabel er jo bare nuller og ettall.
En del lydfolk tror de har greie på lyd. No no jeg har bare truffet noen få som kan faget. Å mikse en a cappella gruppe krever en del know how.
Nøytrale høyttalere fins ikke. Så er debatten igang.
PA høyttalere er laget for å fylle lyd i et lokale. De er laget for å tåle juling, rigges opp og ned igjenn 20 ganger i løpet av en tourne og alt skal funke hver gang.

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.756
Sted
Østfold
Selv synes jeg at hi-fi, og særlig high-end har blitt freak-show med et alternativt perspektiv på teknologi:

Gammel teknologi er bedre enn ny: Klassiske passive bassrefleks er greia, aktive høyttalere er jug. Det er best å la frekvensgjengivelse være i fred, korrigering med DSP er svært unaturlig.

Magiske materialer: Delefilter blir bedre om de fryses og tines igjen. Sølv som leder gir oppløst og transparent men litt spiss lyd. Kobber tilfører varme slik som fargen på metallet indikerer.

Alternative mekaniske forklaringer: Spikes under høyttalere gir bedre lyd, mer ro.

Målinger er for vitenskapsfolk som ikke hører på musikk: De som måler og evt. bygger selv lytter ikke på musikk, de måler hele tiden og skjønner ikke poenget. De som aldri måler har en høyere forståelse av musikk og anlegg, dette gir også en stor tillit til produsentenes reklamemateriell.

De som måler og er tilhengere av vitenskap, er det i begrenset omfang: Vitenskapen gjelder så lenge det støtter valg for egne produkter (bransjeaktører) og anlegg (avanserte DIY-ere). Utenfor dette virker ikke vitenskap likevel, det er ikke hørbart selv om det kan måles.

Er det rart vi blir sett på som en gjeng med "pussige skruer"?:)

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Ingen som er idioter her, jeg bare mener det er få høytalere som er testet opp mot klassisk, akustisk eller elektronisk forsterket lyd og ikke bare målinger, så som noen PA høytalere. HiFi produsentene gjør vel neppe dette. Hvis og om og når fiolin divaen Anne Sofie Mutter endelig kunne til "nød" akseptere en høytalere som bra nok for henne, må vel det være verdt no for markedsføringsavdelingen. Vi i HaiFai kjører jo bare målinger og hva vi for tiden synes å like. Har man hatt en langsiktig produktutvelgelse basert på opplevd av lyd av de som som produserer lyden ned sitt eget instrument eller stemme, så kan jeg ikke helt skjønne, hva vi har å bidra med, en ukjent innspilling, mastering etter "loudness war "standard og til slutt ett kjent nok anlegg med ukjent eller uklar rom akustikk. Så det er vi som skal ha rett å definere hva som er god lyd? Absurd, uten at vi er idioter, bare at vi er på slutten av en kjede, med veldig mange usikre faktorer. De som står første i denne kjeden, burde få første ordet, ikke vi, vi får siste.

Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Konklusjonen er alltid den samme; alle andre er idioter.

Det er en konklusjon de fleste kan være enig i 😀
Coolio, vær så snill, det er ingen idioter her som jeg mener, om man har en alternativ oppfatning er ikke alle andre idioter. Jeg er en hyggelig og omgjengelig kar, som sikkert Bjørn eller Ole Martin kan bekrefte. Men sef på nettet som vi ikke hadde når jeg var liten, så kan jeg være brautende. Du er fra Bergen sjøl, hadde vært hyggelig å få komme på besøk en dag

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.394
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det er et par ting her da Knubie: Når lydtekniker skrur lyden ifm en innspilling så skrur han/hun/hen etter egne preferanser for for et foretrukket resultat, gjerne med innspill fra bandet og andre som måtte mene noe om ferdig resultat selvsagt.
Jeg har selv vært med på en del takes og noen innspillinger, men blir stadig «overrasket» over hvor forskjellig avspilling utenfor studioet låter, nær sagt uansett hvor og på hva slags utstyr som blir benyttet til avspilling. Alt farger og eneste stedet du kan høre musikken slik den er ment å høres ut er på samme studio og utstyr hvor musikken faktisk ER spillt inn.
Prøv å ta med en mix eller master fra et anerkjent studio til et annet og spill av sittende i teknikers stol. Selv da låter det nødvendigvis ikke likt. For ikke å snakke om hvis du følger et band som rigger opp samme utstyret/høyttalere på forskjellige arenaer/scener, med totalt forskjellig resultat.
Å få gjengitt musikken slik den er innspilt andre steder enn der den falktisk er innspilt er en illusjon.
Alle burde ta fart å droppe jaget etter det noen mener er riktig gjengivelse. Alle burde velge seg utstyr som gjengir musikken slik man selv ønsker den gjengitt.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Det er bare sånn at vi hi-fi folk tror vi forstår oss på hi-fi. Det gjør vi ikke. Vi kan ingentingen om hi-fi. Det kan ikke musikere heller, de kan bare instrumentet sitt. Og i en scenesetting må kablene virke og de må ha monitor.
Hi-fi folk er tullinger fordi noen har kabel fetish. Digital kabel er jo bare nuller og ettall.
En del lydfolk tror de har greie på lyd. No no jeg har bare truffet noen få som kan faget. Å mikse en a cappella gruppe krever en del know how.
Nøytrale høyttalere fins ikke. Så er debatten igang.
PA høyttalere er laget for å fylle lyd i et lokale. De er laget for å tåle juling, rigges opp og ned igjenn 20 ganger i løpet av en tourne og alt skal funke hver gang.
Ja men alle PA høytalere er ikke laget for å spille bare høyt, som den gjengse oppfatningen er. En god høytalere skal vel da kunne spille høyt? For hver stor stadion i verden finnes det vel sikkert 1000 jazz, blues,rock, DJ club barer, og kulturhus hvor man er innen PA markedet, men ikke med Line Array men vanlig HiFi point source. høtalere. De lager noe som funker det og.
Min undring er at når nevnte Anne Sofie Mutter, Jan Gabarek og flere andre musikere synes den lyden de får i scene monitoren, (de hører jo ikke det de i salen hører på), er god nok, så har vel vi en liten fasit der? Eller har eg misforstått noe?

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Det er et par ting her da Knubie: Når lydtekniker skrur lyden ifm en innspilling så skrur han/hun/hen etter egne preferanser for for et foretrukket resultat, gjerne med innspill fra bandet og andre som måtte mene noe om ferdig resultat selvsagt.
Jeg har selv vært med på en del takes og noen innspillinger, men blir stadig «overrasket» over hvor forskjellig avspilling utenfor studioet låter, nær sagt uansett hvor og på hva slags utstyr som blir benyttet til avspilling. Alt farger og eneste stedet du kan høre musikken slik den er ment å høres ut er på samme studio og utstyr hvor musikken faktisk ER spillt inn.
Prøv å ta med en mix eller master fra et anerkjent studio til et annet og spill av sittende i teknikers stol. Selv da låter det nødvendigvis ikke likt. For ikke å snakke om hvis du følger et band som rigger opp samme utstyret/høyttalere på forskjellige arenaer/scener, med totalt forskjellig resultat.
Å få gjengitt musikken slik den er innspilt andre steder enn der den falktisk er innspilt er en illusjon.
Alle burde ta fart å droppe jaget etter det noen mener er riktig gjengivelse. Alle burde velge seg utstyr som gjengir musikken slik man selv ønsker den gjengitt.
Konge svar, tusen takk ,takknemmelig for det innlegget ditt, veldig avklarende og oppsummerende, det er sånn det er med lyd, innspillinger, produksjon og avspillinger er
en variabel man aldri får kontroll på.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Men de som er før den variabelen, solistene av ulik art, når de hører noe i ett stort lokale eller utendørs (akustikk utelukket) og sier det er bra, da har jo de en førstehåndskjennskap til god lyd som er mye mer dokumenterbart Psychoacoustics enn vi driver med.

M

MusicBear

Gjest
Min undring er at når nevnte Anne Sofie Mutter, Jan Gabarek og flere andre musikere synes den lyden de får i scene monitoren, (de hører jo ikke det de i salen hører på), er god nok, så har vel vi en liten fasit der? Eller har eg misforstått noe?
Musikere hører ikke på lyden, slik vi gjør, de bruker den for å høre øvrig musikere slik at man spiller i takt - litt forenklet sagt.

Kjenner mange musikere, 98 % av dem driter i lyden som kommer ut av et hi-fi anlegg, de vet hvordan det låter live og "gjør det om i hodet sitt" til nettopp det, når de lytter på et stereoanlegg. Finnes selvfølgelig unntak, men jeg kjenner ingen musiker som er opptatt av lydkvalitet fra et stereoanlegg, derimot kan de lytte etter nyanser av forskjeller fra to instrumenter som vi andre knapt hører forskjell på.

Respekt, for de musikere/artister/band som er opptatt av lyden som publikum får høre, ved bevissthet omkring de PA anlegg/lydsystemer som leverer dette. Også og ikke minst de som er opptatt av miksen på en CD-innspilling, og ikke da bare over to monitorer i kontrollstudioet som noen ganger for oss vanlige musikklyttere kan låte som huggorm.

For noen år siden, satt oppe i gamle lokalet til Morten på Norsk Audio Teknikk, kom plutselig inn to kjente musikere fra Oslo Filharmonien, som jeg (som "med-lytter") skjønte hadde kjøpt hi-fi utstyr av han for adskillige hundretusener hver seg - det gav inntrykk husker jeg - at de satte lyden så høyt hjemme hos seg selv.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Musikere hører ikke på lyden, slik vi gjør, de bruker den for å høre øvrig musikere slik at man spiller i takt - litt forenklet sagt.

Kjenner mange musikere, 98 % av dem driter i lyden som kommer ut av et hi-fi anlegg, de vet hvordan det låter live og "gjør det om i hodet sitt" til nettopp det, når de lytter på et stereoanlegg. Finnes selvfølgelig unntak, men jeg kjenner ingen musiker som er opptatt av lydkvalitet fra et stereoanlegg, derimot kan de lytte etter nyanser av forskjeller fra to instrumenter som vi andre knapt hører forskjell på.

Respekt, for de musikere/artister/band som er opptatt av lyden som publikum får høre, ved bevissthet omkring de PA anlegg/lydsystemer som leverer dette. Også og ikke minst de som er opptatt av miksen på en CD-innspilling, og ikke da bare over to monitorer i kontrollstudioet som noen ganger for oss vanlige musikklyttere kan låte som huggorm.

For noen år siden, satt oppe i gamle lokalet til Morten på Norsk Audio Teknikk, kom plutselig inn to kjente musikere fra Oslo Filharmonien, som jeg (som "med-lytter") skjønte hadde kjøpt hi-fi utstyr av han for adskillige hundretusener hver seg - det gav inntrykk husker jeg - at de satte lyden så høyt hjemme hos seg selv.
Ja enig med deg i store trekk, men her snakket jeg om ikke bare om hva musikere hører fra HiFi men hva de hører på scenen. Hva de hører hjemme som du sier betyr lite for de, det vet hvordan de hører egentlig.
Broderen driver Havnelageret Studio og er musiker og lydtekniker/produsent og ene leietageren min spiller i BFO har testet lokalet og det er 3 band som øver i lokalet mitt, men jeg bruker det fremdeles som min audiofile hule. Når de øver skal de høre hverandre, det er viktig for de. Vet det.
Eg kjenner heller ingen musikere som er opptatt av lyden over ett stereoanlegg, for de vet det låter "with much to be desired" så de slår av det filteret. Poenget er at når de fremst i kjeden går god for det, så et jo ikke det HiFiSentralens postere har vurdert

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Nå er ihvertfall Wilco med Impossible Germany på lyd fra Sky Blue sky, for en fantastisk gitar sound der på slutten. Peace folks....

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Ja men alle PA høytalere er ikke laget for å spille bare høyt, som den gjengse oppfatningen er. En god høytalere skal vel da kunne spille høyt? For hver stor stadion i verden finnes det vel sikkert 1000 jazz, blues,rock, DJ club barer, og kulturhus hvor man er innen PA markedet, men ikke med Line Array men vanlig HiFi point source. høtalere. De lager noe som funker det og.
Njæ, scenemonitoren er nok ikke der for at utøverne skal kunne gjøre noen kvalifisert vurdering av om lyden er "god nok". Den er vel strengt tatt der mest for at de skal kunne høre seg sjæl og være sånn nogenlunde synkronisert i spillingen.....

En annen ting: Hvis man nå skal avgjøre hva som er "ekte", bør man vel strengt tatt konsentrere seg om instrumenter som overhodet ikke har behov for noen form for forsterkning - det være seg piano, gitarer uten tilkobling, fiolin., trommer, kontrabass, cello, pauker, fløyter osb.....Vokal hører vel også strengt tatt med i denne gruppen "instrumenter".

Det betyr også at alle elgitarer, elbasser og andre instrumenter som krever forsterkning har diskvalifisert seg selv pga nettopp forsterkningen......

Når disse uforsterkede instrumentene blir referensen, kan man begynne å sammenlikne lyden fra høyttalerne - men da må man samtidig huske på at der både har blitt foretatt en kildeinnspilling og at signalet skal passere både gjennom kabler og elektronikk før det kommer til høyttalerne. Hvis lyden da ikke er så lik referensen, kan det jo hende at kabler og elektronikk klusser det til mer enn hva høyttalerne gjør, uavhengig av om det er PA eller hifi............. Og vice versa, vil elektronikk og høyttalere som ikke klusser til kildeinnspillingen alt for mye, kunne betraktes som gode komponenter....

mvh
Proffen

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Njæ, scenemonitoren er nok ikke der for at utøverne skal kunne gjøre noen kvalifisert vurdering av om lyden er "god nok". Den er vel strengt tatt der mest for at de skal kunne høre seg sjæl og være sånn nogenlunde synkronisert i spillingen.....

En annen ting: Hvis man nå skal avgjøre hva som er "ekte", bør man vel strengt tatt konsentrere seg om instrumenter som overhodet ikke har behov for noen form for forsterkning - det være seg piano, gitarer uten tilkobling, fiolin., trommer, kontrabass, cello, pauker, fløyter osb.....Vokal hører vel også strengt tatt med i denne gruppen "instrumenter".

Det betyr også at alle elgitarer, elbasser og andre instrumenter som krever forsterkning har diskvalifisert seg selv pga nettopp forsterkningen......

Når disse uforsterkede instrumentene blir referensen, kan man begynne å sammenlikne lyden fra høyttalerne - men da må man samtidig huske på at der både har blitt foretatt en kildeinnspilling og at signalet skal passere både gjennom kabler og elektronikk før det kommer til høyttalerne. Hvis lyden da ikke er så lik referensen, kan det jo hende at kabler og elektronikk klusser det til mer enn hva høyttalerne gjør, uavhengig av om det er PA eller hifi............. Og vice versa, vil elektronikk og høyttalere som ikke klusser til kildeinnspillingen alt for mye, kunne betraktes som gode komponenter....

mvh
Proffen
Ah konge tusen takk igjen, utrolig takknemlig for et fyldig svar.
Men som eg nevnte tidligere, har man en artist, Anne Sophie Mutter i dette tilfelle, som endelig kunne tolerere å bli elektronisk forsterket en gang på slutten av 80-tallet, så det jo være litt godt nok. Når man som eg har gjentatt mange ganger, på scener hvor man må blende direkte lyd fra utøverne med den forsterkede, kan de bli en sterkere referanse enn det, av hva som er god lyd, når det virker...

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Altså enkelt sagt eg tror ikke vi vet hvordan lyden låter bedre enn de som produserer den. Og når vi får den produsert gjennom noen anlegg eller høytalere, er det noe annet.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Altså enkelt sagt eg tror ikke vi vet hvordan lyden låter bedre enn de som produserer den. Og når vi får den produsert gjennom noen anlegg eller høytalere, er det noe annet.
VI VET JO HVORDAN "LYDEN" LÅTER NÅR VI HØRER DEN - AU NATURELLE - DVS TOTALT UBESUDLET OG DIREKTE FORMIDLET!
Edit: Hva produsenten velger å gjøre med det ubesudlede og direkte, er en sak. Hva han gjør med instrumenter som forsterkes, en annen.
Produsentene kan velge ulike tilnærminger når de spiller inn, behandler og videresender. Vil de ha det så "ekte" som mulig, vil de ha de slik artistene/utøverne vil at det skal lyde, vil produsenten ha det "his way", vil man ha det radiovennlig.....
Alt dette vil seff påvirke det som i sin tur skal gjengis gjennom en signalkilde, og til sist slippe ut gjennom høyttalerne....

mvh
Proffen

L

Lassencad

Gjest
Alle de musik indspilninger vi køber /streamer er så manipuleret
De fleste vil nok bliver voldsomt overasket hvis man fik mulighed for at lytte til Master optagelsen.
Udover det er der jo ham/hende der sidder og mixer lyden /optagelsen.
Det er jo hans oplevelse af at hvordan han vil have det skal lyde.
Så måske har man samme mening om lydgengivelse ... eller ikke

Sist redigert av en moderator:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
VI VET JO HVORDAN "LYDEN" LÅTER NÅR VI HØRER DEN - AU NATURELLE - DVS TOTALT UBESUDLET OG DIREKTE FORMIDLET!
Edit: Hva produsenten velger å gjøre med det ubesudlede og direkte, er en sak. Hva han gjør med instrumenter som forsterkes, en annen.
Produsentene kan velge ulike tilnærminger når de spiller inn, behandler og videresender. Vil de ha det så "ekte" som mulig, vil de ha de slik artistene/utøverne vil at det skal lyde, vil produsenten ha det "his way", vil man ha det radiovennlig.....
Alt dette vil seff påvirke det som i sin tur skal gjengis gjennom en signalkilde, og til sist slippe ut gjennom høyttalerne....

mvh
Proffen
Ja helt fullstendig enig, det er sånn det er i praksis.
Men der er vi jo utenfor utgangspunktet, når Anne Sophie Mutter står der og spiller , så mener hun det er bra nok, da kan vi faen mene det vi vil, det er bra nok. Men ikke vi, som har gått gjennom alle disse anleggene , vil ha noe annet, noe vi synes høres rett eller ekte ut. Med oppløsnng, detaljer, dybde og stereoperspektiv. Går du på konsert hører du overhodet noe dybde da, har sittet i Grieghallen, det er ikke noen egsntlig dybde der.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Vil en virkelig ha originallyden?
Hæ? Vil en det?
Lyden av instrumentene.
Tror mange hadde klaget på skarp lyd osv..

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Så egentlig driver vi med en sort av shamanisme, hva vi liker er den rette sausen, so to speak.
Vi har jo ingen referanse til noe reelt, når du tenker på det er innspillingsprosessen, lang og dårlig.
Mens Anne Sofie Mutter hun står der med fiolinen sine rett foran høytalerne, og sier det er bra nok.

Ka faen skal vi si då??? Har vi noe å si????

Det er flere som var ankjent for å ikke finne seg i noe tull fra PA anlegget med mer bass enn hun, men det tar vi en annen dag..

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Vil en virkelig ha originallyden?
Hæ? Vil en det?
Lyden av instrumentene.
Tror mange hadde klaget på skarp lyd osv..
Nei det er jo ett godt spørsmå,.
Men for å være vitenskapelig som eg alltid har valgt å være.
Noe annet vil jo bare høre annerledes enn orginalt ut?.
Altså skal man høre på noe musikk som da er en historisk gjengivelse av hva det egentlig var, så må det vel være nogenlunde korrekt.
Ellers er man godt forspent men historie som er skriftelg korrekt. Audio er også en historie som går inn i denne som man vil bevare.

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.310
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Må jeg se til proffene innrømmer jeg at jeg har mer sansen for studioutstyr enn PA. PA er skapt for å overdøve fulle, støyete, ukritiske lyttere over avstand. Simple ting som støygulv og annet man vil irritere seg over i godstolen er ofret for volum og ufinesse.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Så egentlig driver vi med en sort av shamanisme, hva vi liker er den rette sausen, so to speak.
Vi har jo ingen referanse til noe reelt, når du tenker på det er innspillingsprosessen, lang og dårlig.
Mens Anne Sofie Mutter hun står der med fiolinen sine rett foran høytalerne, og sier det er bra nok.

Ka faen skal vi si då??? Har vi noe å si????

Det er flere som var ankjent for å ikke finne seg i noe tull fra PA anlegget med mer bass enn hun, men det tar vi en annen dag..
Hva er det ASM mener er "bra nok"? Lyden? Eller musiseringen?
Og hvorfor skulle hun stå foran høyttalerne når hun spiller? Trenger hun forsterkning og lyd gjengitt via en kjede av komponenter, presentert via et par høyttalere for å vurdere lydkvaliteten? Da ville det jo vært "like enkelt/godt" å høre seg selv på vinyl, cd eller streaming? Alternativ - å høre en annen dugandes fiolinist spille samme stykke på ASM`s fiolin......

mvh
Proffen

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Vet ikke helt hva som er retningsmeningen med denne tråden......
Og, ja, ad #8; jeg forbeholder meg retten til å mene hva som er god lyd for min del.
At andre har andre idealer, er nada problema.

Man kunne jo gått ut på gaten og spurt; hva er den beste bilen eller den beste maten? Du vil få maaaaange divergerende svar, men ingen av dem er feil, for svarene er basert på det subjektive. Å bedømme lyd, bil eller mat objektivt, har lite for seg, imvho......
Får jeg ståpels når jeg avspiller Cranberries "No need to argue" drithøyt på eget anlegg? U bet. Da er det lissom noe som er "riktig" - for meg........
Betyr det at jeg har de ultimate høyttalerne? Seff not. Men de duger mer enn godt nok.
Ville jeg fått det samme utbyttet av å høre samme artist og låt gjengitt på konsert, via et PA-anlegg? Tja, kanskje, kanskje ikke.........

mvh
Proffen

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Altså skal du høre på
Må jeg se til proffene innrømmer jeg at jeg har mer sansen for studioutstyr enn PA. PA er skapt for å overdøve fulle, støyete, ukritiske lyttere over avstand. Simple ting som støygulv og annet man vil irritere seg over i godstolen er ofret for volum og ufinesse.
Og herre mann så feil kan det være, PA er ikke lagd for å overdøve fulle, støyete lyttere over avstand. Noen er det, og i de fleste henseender så er ikke kapasitet nevnt som et negativum blant oss. Point source PA anlegg er det samme som HiFi eller Studio eller PA, de er alle høytalere. Det er ikke noen forskjell de er alle høytalere, og dyre gjennomførte PA høytalere som er utviklet for å være nøytrale, og funke overalt, samma hvilken musikk som spilles, når Anne Sopie Mutter hører dem, er mer testet for å være nøytrale, i f.eks en teater sal hvor man hører skuespilleren like mye som man hører stemmen hans over PA, alt etter hvor du sitter i salen... De er altså testet live over år og år og år til å virke nøytrale, hvis det er noen andre som har høytalere som er testet såpass, så gi en lyd...

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Det finnes garantert både PA- og hifihøyttalere som er produsert for å høres mest mulig nøytrale, men de vil aldri makte dette 100%. Så får man velge, enten Tesla eller dieseldyr. Whatever floats your boat...... ;)
Problemstillingen PA eller hifi blir derfor litt søkt, imvho.....
Og i hvilken grad PA- eller hifihøyttalere makter å være "tilnærmelsesvis nøytrale", vil det også avhenge av egenskapene og kvalitetene til resten av utstyret i oppsettet........

mvh
Proffen

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Så jeg har den innstillingen
Det finnes garantert både PA- og hifihøyttalere som er produsert for å høres mest mulig nøytrale, men de vil aldri makte dette 100%. Så får man velge, enten Tesla eller dieseldyr. Whatever floats your boat...... ;)
Problemstillingen PA eller hifi blir derfor litt søkt, imvho.....
Og i hvilken grad PA- eller hifihøyttalere makter å være "tilnærmelsesvis nøytrale", vil det også avhenge av egenskapene og kvalitetene til resten av utstyret i oppsettet........

mvh
Proffen
Poenget er at vi søker en normal av nøytralitet fra ett utgangspunkt som er ullent, fra innspillinger. Mens de som vitterlig uten at noen her kan bestride det, utøver musikken sin og snakker om hvordan resultatetet er. Og da må jeg ha meg unnskyldt, kan vi bestride det?
Skal vi høre på musikken, eller skal vi høre på hvordan vi liker å høre på.musikken.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Så jeg har den innstillingen

Poenget er at vi søker en normal av nøytralitet fra ett utgangspunkt som er ullent, fra innspillinger. Mens de som vitterlig uten at noen her kan bestride det, utøver musikken sin og snakker om hvordan resultatetet er. Og da må jeg ha meg unnskyldt, kan vi bestride det?
Skal vi høre på musikken, eller skal vi høre på hvordan vi liker å høre på.musikken.
Jeg har for så vidt ikke uttalt meg noe om hvilken innstilling jeg evt måtte tro at du har.
Derimot har jeg stilt spørsmål ved retningsmeningen med hele tråden..... Hva er det EGENTLIG du vil frem til?

Nei, vi kan like lite bestride utøvende musikeres subjektive opplevelse - som noen kan bestride min subjektive opplevelse!
Ja, takk begge deler - vi skal/kan BÅDE høre på musikken og høre musikk gjengitt slik vi liker det. Om det da er nøytralt eller ikke, blir jo helt individuelt. Noen vil foretrekke forsterkere av type klasse D, andre foretrekker 300B, noen foretrekker vintage..........

mvh
Proffen

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Ja vi er gode buddier Proffen.
Det er bare det at den subjektive opplevelsen synes jeg er overvurdert, skal den bety noe? Var det ikke musikken som skulle avgjøre det, ikke vi?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Ja vi er gode buddier Proffen.
Det er bare det at den subjektive opplevelsen synes jeg er overvurdert, skal den bety noe? Var det ikke musikken som skulle avgjøre det, ikke vi?
Jeg har ingen problemer med å akseptere at du mener den subjektive opplevelsen er overvurdert.
Men da må det fungere motsatt vei og!
Det siste spørsmålet ditt forstår jeg rett og slett ikke - vil du forklare hva du mener?

mvh
Proffen

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Ja, faen , det eg mente var at musikerne synspunkt var viktigere enn vårt.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Ja, faen , det eg mente var at musikerne synspunkt var viktigere enn vårt.
Musikernes synspunkt er viktigere for deres egne subjektive opplevelser.
For min subjektive opplevelse betyr det squat, nada, nix........

Derimot hører jeg gjerne på hva musikerne evt har å si om sin egen musisering - hva ønsker de å oppnå med sin måte å musisere på..........uten at det dermed er noen garanti for at jeg opplever det på samme måte som de ønsker at det skal treffe meg......

mvh
Proffen

Topp Bunn