Høysnue... Tips råd ønskes

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Da har høysnuen slått til med full effekt :'( :-X
Har prøvd stort sett nesten alt av medisiner uten nevneverdig hjelp,så
har dere noen tips eller råd mot dette?
Mvh Jan I

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Har du prøvd aerius tabletter?
Har brukt de i ca 5 år og de har forbedret livskvaliteten min betydelig i allergisesongen.

Ellers er det jo et godt råd å lukke vinduene, ta det med ro og spille musikk.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
Jan_I skrev:
Hei
Da har høysnuen slått til med full effekt :'( :-X
Har prøvd stort sett nesten alt av medisiner uten nevneverdig hjelp,så
har dere noen tips eller råd mot dette?
Mvh Jan I
Hva reagerer du på?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Det er stort sett gresspollen (ikke spør om type) og enkelte tresorter jeg reagerer på.
aerius tabeletter, hva er dette og hvor får en kjøpt disse?
Mvh Jan I

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Du må ha resept for å kjøpe aerius, tror jeg.
Såvidt jeg har forstått må man nå bevise at to andre (billigere) merker ikke virker, for å få de på blå resept.
med andre ord må du først bruke de to andre merkene og så si til legen at de ikke virker.
Nye regler fra i fjor.

En dusj med hårvask før leggetid er også lurt. Pollenet fester seg lett på hår og hud.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hei som ekstrem allergiker selv (bruker tabletter, nese spray, øyedråper og sprøyter), vil jeg anbefale nesespray, hør på apoteket om de kan anbefale noe. Gå til legen å få skikkelig nesespray først som sist. Du får kjøpt tabletter reseptfritt, men kun i 10 pk.
Om du begynner å slite med bihulene så anbefales Fenu Max på det sterkeste, selges på helsekosten og de virker. (er forresten ekstremt allergisk mot bjørk, gress og burot + litt sensitiv for juletrær og andre blomster inne, så har prøvd det meste).

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har hatt allergi i mange år, og har både praktisk erfaring, og endel teoretisk kunnskap om sykdommen. Min erfaring er at hvis du skal behandle deg selv med tradisjonelle metoder, er det viktig at du finner en pille som virker OK, uten at du blir fullstendig slått ut. I tillegg skal du behandle deg selv med øyedråper og nesespray, som f.eks Livostin. Jeg vil sterkt fraråde deg å ty til nesespray ned kortison, med mindre du er absolutt tvungen til det. Så skal du passe på å drikke nok vann, holde deg unna ting som forverrer plagene som sigarettrøyk og støvete hus. Luft helst om kvelden, og hvis du har en varmepumpe med aircondition er du heldig for da kan den kjøle ned samtidig som den renser luften. Jeg har prøvd å ha et rom i huset som er kjølig og som det aldri blir luftet i i allergisesongen. (I mitt tilfelle lytterommet :) ) Dusj før du legger deg, og hold deg så mye innendørs du synes er OK.
Jeg har i vinter blitt behandlet av en meget kompetent homeopat, og det tror jeg faktisk kan ha hjulpet meg ganske mye, men jeg må nok ha en sesong til før jeg kan si det sikkert. Hvis du vil ha navn og adresse, kan du sende meg PM.

Lykke til, allergi kan være veldig plagsomt, og må ofte bekjempes fra flere hold for at det skal bli levelig.

Asbjørn

M

MPT

Gjest
Jeg bruker selv Livostin nesespray, øyendråper og tabletter. Det hjelper, men er ikke kvitt problemet i det hele tatt, nå den siste månden har det vært frytelig å være ute. Mister krefter, konsentrasjon og humøret, gleder meg til det blir kaldere.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Takker for fine forslag, har brukt det meste som er foreslått her
av tabeletter,nesedråper og øyedråper. Dette uten at jeg har blitt kvitt symtomene.
Har ikke prøvd aerius,Men får en dette reseptfritt? ( har ikke testet denne)
Mvh Jan I

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Teoretisk er jo de fleste allergimedisiner like, men det er en ulik fordeling av virkestoffer som kan slå ut litt forskjellig. Selv har jeg Cetirizin som favoritt. Dra til en nese/øre/hals spesialist, ta en allergitest hvis du tror det er noe mer enn gresspollen. Jeg er også allergisk mot gresspollen, men som legen sier; er du først allergisk, så er du litt ømtålig for det meste av pollen. I tillegg har du dette med kryssallergier fra mat. Gress krysser med bønner, erter, linser, tomater, hvete, rug og litt til. Så, det kan oppleves som verre nå i juni/juli ved å spise brød feks. Da kan det oppstå kløe i hender, hals, svelg. Ser at mange anbefaler nesespray, og det er forsåvidt bra. Men, mange opplever å bli veldig såre i nese/bihuler av dette i lengden, så ikke overdriv bruken. Kan sterkt anbefale å teste et nesehorn som du får på apoteket, i det løser du opp salt i lunkent vann, og heller inn i nesen. Dette kommer til i bihuler og system som ingen nesespray klarer, anbefales på det varmeste. Uansett; få deg en allergimedisin på resept via fastlege først, så kan det hjelpe som bare det, å ta en allergisprøyte i forkant av juni kan også hjelpe godt. Det står også masse fint på nettet om alt dette. Lykke til!

http://www.allergiviten.no/

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg er allergiker (bjørk, burot og gress) men jeg styrer helst unna medisiner (unntatt zyrtec) Særlig er jeg redd nesespray, jeg får lett bihulebetennelse.

Det beste rådet jeg har fått er å bruke "nesehorn". Det kan du kjøpe på nærmeste apotek. Det virker slik at støvet skylles ut av nesen, og vips - plagene er borte.

Anbefales: http://www.yogaskolen.org/norsk/nesehorn/index.html

:)

O

omholt

Gjest
Er også allergiker. Bruker Kestine som tabletter. Synes de har minst bivirkninger av de jeg har prøvd og man kan bestemme dosen i en eller to tabletter etter behov. Husk at det går noen dager før tabletten virkelig virker og helst bør man begynne å ta tabletter 1-2 uker før pollensesongen.
Synes ikke noen tabletter hjelper mot øynene. Til det bruker jeg Livostin øyendråper. Til nese bruker jeg Livostin og Rhinocorte. Rhinocorte er veldig bra, den er forebyggende.

Ellers er det lurt å dusje seg ofte. På det verste dusjer jeg 2-3 gangen dagen og alltid en gang før jeg legger meg. Når jeg er ute bruker jeg gjerne solbriller for å beskytte øynene. Vinduer bør være stengt. Har du mulighet til å dra på sjøen, hjelper det.

Er du sterkt plaget, bør du be legen henvise deg til noen som kan vaksinere deg mot hele driten. Det har jeg gjort og venter på å komme til. Vaksinasjonen foregår over noen år og da kan du i beste fall bli kvitt plagene helt i 10 år eller for alltid. Det er vel egentlig det beste rådet.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ta det som en mann. jeg er allergisk som bare faen (i år ser ut til å være ekstra ille) og har prøvd de fleste pollenallergi medisnene, men for meg så er bivirkningene like ille som selve allergien. jeg blir amper, trøtt og dorsk av disse medisinene.
jeg foretrekker heller å drikke mye vann, gå med solbriller så mye som mulig, samt å alltid ha med meg noen sterke menthol sukkertøy som klarer opp i halsen og nesa.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Det er ikke dumt å oppsøke en spesialist, såkan du sakte med sikkert finne ut hva som funker best for deg. Allergi fungerer som å fylle et glass vann, det er først når det renner over du virkelig merker det, og da kan det ta en stund å få nivået i "glasset" ned. En annen ting jeg kom itanker om er at gresspollen opptrer mer lokalt en f.eks bjørekpollen. Derfor kan du til en viss grad flykte fra det ved som nevnt tidligere å dra på sjøen eller andre steder der det er lite gress.

Kan skrive under på at nesehornet er genialt ;)

Asbjørn

Topp Bunn