Høypassfilter.

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Har tenkt å bygge høypassfilter mellom preamp og sluttforsterker.Dele på 90hz 12db.Sluttforsterkeren er balansert og impedansen er på 2+50kohm.Noen som kan regne ut å beskrive konstruksjonen for meg?.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
2K ohm ut ? Hvor følsom er forforsterkeren for lastimpedans ? Hvor følsom er effektforsterkerne for kildeimpedans ? Hvilken forforsterker og hvilke effektforsterkere ?

Et passivt andreordnes «balansert» filter på linjenivå er antagelig litt mer enn en «god munnfull» å få til å fungere godt. EDIT med mindre du matcher komponentverdiene til bedre enn f.eks. 0,1 % så går ev. fordeler med balansert drift ganske fort ut av vinduet.

Jeg vil foreslå først som sist at du vurderer et aktivt filter, enten det er ferdigsydd eller DIY. Her er et passende DIY-prosjekt : 12dB / Octave Linkwitz Riley Crossover, suppler med strømforsyning, enten transformatorer eller balanserte linjedriver og mottaker, passende kabinett og «bits'n'pieces».

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Kjøpte plugger med innebygget høypassfilter fra nettet.
Bruker det på Onken kassene mine deler på 100.
Husker ikke hvor jeg kjøpte dem, men skal finne å legge ut link.
www.hlabs.com
Funker knall disse og er en meget enkel fiks og relativt rimelig.
 
Sist redigert:

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Disse formelene er det flere her som har benyttet, meg selv inkludert.



 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Da har jeg bestilt kondensatorer på 1nf og henholdsvis 33nf og skal prøve meg fram og høre hva som passer.Skal bruke en motstand i paralell på 2,7Mohm.Meningen er å dele på 100hz.
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Da har jeg endt opp på 2 stk kondiser på 68nf og en motstand på 2,7Mohm i paralell.Skal man kjøre balansert må man dobble verdiden på kondisene i forhold til ubalansert.
 
Topp Bunn