Høy eller lav lyttestol?

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
I mitt nye lytterom blir jeg sittende ca 1m fra bakveggen.
Jeg skal kjøpe en ny lyttestol og lurer på hva som akustisk sett vil være best av en
lav lyttestol der ingeting er bak ørene eller en stol som går over hodehøyde.

Bakveggen blir fylt med LP plater og bøker.

MVH
plinius
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Her blir det et valg mellom komfort og best mulig lyd.
En høy rygg fanger jo lyden i en viss grad. F.eks. vil en ørelappstol virke på lignende måte som når du fanger ørene i hendene for retningsbestemt lytting.
Men når avtstanden til bakveggen kun er 1 m, blir nok forskjellen mellom lav og høy rygg relativt liten.

Selv har jeg valgt komfort..
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Det viktigste for meg er lyden, ikke komforten.

En høy stol vil jo reflektere lyden tilbake umidelbart.

Jeg lurer også på om noen har erfaring med skinn kontra stoff? Og da tenker jeg kunn på lyd ;D

mvh
plinius
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
plinius skrev:
Det viktigste for meg er lyden, ikke komforten.
Vil du lide deg gjennom god lyd..? ;D

For meg var det i alle fall klart at det måtte bli stoff i stedet for skinn. Skinn vil reflektere på en mye verre måte enn stoff.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Har absolutt best erfaring med lav rygg. Materialet bør være stoff eller skinn med pels (saueskinn).
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lav rygg. I området bak hodet bør du erstatte platene og bøkene med akustikkplater.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Ok
Jeg kommer nok til å gå for en lav stoffstol.
Jeg kommer til å dempe taket med akkustikkplater og også bruke akkustikkplater i førstreflekjonspunktene.
Når det gjelder bakveggen har jeg fra flere hold blitt anbefalt difusorer (En bokhylle vil fungere som en difusorer).
 

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Innlegg
189
Antall liker
37
En bokhylle har først og fremst funksjon som en absorberende flate, noen refleksjoner vil bli brutt og reflektert.

En bokhylle ligner litt på en qrd diffusor visuelt, men det er to hovedforskjeller
1. en qrd diffusor har et visst antall brønner basert på et primtall, dybden i disse brønnene er basert på en fast formel (oppfunnet av Mannfred Schroeder), det oppstår en bølgefront foran diffusoren som sprer lydene i en vifteform, refleksjonene har lavere lydnivå og sprees i både retning/tid.
2. en riktig konstruert qrd diffusor er tett og uten sprekker, ennver åpen sprekk i konstruksjonen vil forsteforårsake absorbsjon på et smalt frekvensspekter

en bokhylle har mange åpninger, og papir/papp er absorberende , effekten er absorbsjon av lyd, ujevnt fordelt i frekvensspekteret.



1 meters avstand til bakvegg er for kort til å ha diffusorer der, det er bedre med en absorberende flate som f.eks akustikkplater (så tykke som mulig) plassert i førsterefleksjon på bakvegg.

Passer ikke dette inn estetisk så er en bokhylle bedre enn en naken vegg, du kan godt eksperimentere med å flytte rundt på bøkene.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Det der er ikke stoler Orso - det er kurver med slanger oppi :eek: :eek:

Men tilbake til stol igjen, jeg har selv en superkomfortabel DeSede stol med tilhørende skammel og justerbar rygg. Meget praktisk, lener den tilbake når en skal nyte et stort orkesterverk, og bare fllyte med i musikken. Så kan jeg f.eks. rette opp ryggen noe dersom det skal finlyttes. Ryggen er akkurat så høy at den går over ørene. Det er ikke stor forskjell på lytteopplevelsen med høy/lav rygg, særlig ikke som Karma også sier, når avstanden til bakvegg er ca. en meter. Jeg har også prøvd med et lite pledd, lagt dette over ryggen og det fungerer suverent faktisk.

Lytter du som jeg til tider flere timer av gangen så blir i hvertfall jeg fort lei av lav rygg og manglende komfort.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Ørene i høyde med diskanten ... rart Ingen nevner det...
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Der vil jeg påstå at det er et tema med variasjoner :)

Lav nok lyttestol til at ørene er klart over ryggen på stolen.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ørene i høyde med diskanten ... rart Ingen nevner det...
Ikke helt enig. Det kommer an på hvor mange veis delinger man har, og hvor delefrekvensene er.
Deles diskanten over 4 khz så vil jeg heller ha mellomtone i ørehøyde.

Her spiller det store hornet fra 1 til 9 khz hvor diskanten tar over resten oppad.

20190922_094702.jpg


Faktisk er senter på det svarte hornet litt over ørehøyde, men det oppleves helt ok her.

Ellers så synes jeg høy lyttestol gjør noe merkelig med lytteopplevelsen, og foretrekker typisk sofahøyde.
Har kanskje noe med tilvendt gulvrefleksjon å gjøre?...vet ikke. :confused:
 
Sist redigert:
Topp Bunn