Hørsel med forandret linearitet?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg er ganske forvirret om dagen vedrørende oppfatning av hva jeg hører hjemme hos meg sjøl.
Forvirringen blir antagelig ikke mindre av at jeg ikke er særlig strukturert ved lytting av f.eks. nye komponenter, som hos meg nylig er en Dac2 fra EMMLabs.
Med ustrukturert mener jeg at jeg ikke har noen mal ved hva jeg lytter ti, jeg bare lytter til det jeg har lyst til å høre på ::)
Masse (tildels underlige) teorier dukker opp som mulige forklaringer på hvorfor jeg oppfatter det slik jeg gjør (har skrevet om noen av disse i tråden om Nissen rakk ikke.....)
Noen av de må fortone seg som merkelige i andres øyne og kanskje er de bare tull.

Til saken, jeg synes lyden har blitt slitsom og skrikende (min oppfatning), dette trodde jeg i starten skyldtes min nye Dac2.
Uten at jeg nå vil påstå at min til nå siste teori er noe bedre enn de tildigere, så mene jeg (nå) bestemt (som kan være feil ;D) at dette ikke skyldes den nye dacen, for nå har jeg også prøvd å spille vinyl, samt at jeg forrige dagen nedjusterte diskantnivået med -2.25 db på knekkfrekvens 2000hz på min Kef 207.2.

Jeg oppfatter lyden slik at det blir for lite nivå i lavere frekvensområde og dermed for mye i resten, dette er jeg følsom for og jeg oppfatter dermed lyden som skrikete og masete (les for lys/kald)

Egentlig skal det ikke være noen grunn til en slik forandring (kanskje bortsett fra en ting som jeg kommer tilbake til)

Det jeg da lurer på om noen kan ha erfaring med, er hvorvidt for høy lyd de par første dagene med den nye dacen, midlertidig (forhåpentligvis) kan ha forandret min hørsel slik at det medfører forandret linearitet? ;D
ment slik at jeg har svekket hørselen i de lavere frekvensområdene med det resultat at jeg skrur opp volumet for å få mer bass og så er det i gang (det blir jo naturligvis høyere også resten av frekvensområdet)
Jeg mangler dybde/bass/slam i forhold til tidligere i hvert fall oppfatningsmessig.

Kan det være noe i denne min seneste teori
Det kan selvfølgelig være hode(pinen) som jeg har hatt de siste dagene som også forårsaker dette, men kan det få en slik virkning at det er lavfrekvensene som ikke når frem til min hjerne?

Dette høres kanskje rart ut men jeg blir glad for andres mening evnuelle hjelp til å forstå dette.

Tilbake til en mulig grunn, som selvfølgelig kabelskeptikerne ikke kan godta som forklaring, jeg har i et par uker en ny HTkabel på besøk (med stort samlet tverrsnitt, slik sett burde det ikke være en sinke på bass)

Uansett jeg er mest interessert i tanker rundt midlertidig anderledes linearitet på egen hørsel, er det mulig?

Jeg vil selvfølgelig om dette bare fortsetter bl.a skifte tilbake til egen HT kabel, særlig dersom jeg føler meg grei i hue ;D
Bare nevner at kabel bytte hos meg ikke er gjort i en fei grunnet plasering av anlegget.

Mvh.KW

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
540
Torget vurderinger
2
BYTT TILBAKE TIL DIN KABEL !!! Gi F.. i kabelskeptikere,DET ER FORSKJELLER,ferdig med det 8) Og uannsett:Stol på øra ;) Min erfaring er at jo bedre utstyr,jo større er fallhøyden..en "feil" kabel eller komponent kan ruinere alt av godlyd...og du har vel noen meget avslørende høyttalere vil æ tru ;D
mvh Filip

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Uansett jeg er mest interessert i tanker rundt midlertidig anderledes linearitet på egen hørsel, er det mulig?
v forkjølelse eller trykkfall kan hørselen endre seg midlertidig. Du trenger ikke føle deg nevnverdig forkjølet for at det blir litt endring.

P.s Jeg stiller inn sweetspoten hver gang noe nytt utstyr har kommet i hus.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Godt å høre at jeg ikke alene om å høre forskjellig fra dag til dag. Forsterkerne mine viser i og for seg helt uforståelige tall i displayet – for å fortelle hvor høyt jeg spiller. I mitt tilfelle er jeg blitt enig med med selv og kona om at 40 i stuen og 15 i TVstuen er et greit nivå. Da har jeg å være fornøyd – og det har kona også, for så vidt.

Men rett som det er synes jeg disse tallene på h.h.v 40 og 15 er helt misvisende. Enkelte dager synes jeg at det låter bedre hvis jeg spiller litt lavere – andre dager får jeg en ustoppelig trang til å skru opp til maks – hvilket jeg ofte ser mitt snitt til å gjøre hvis kona er ute av huset.

I forrige uke hadde jeg en liten forkjølelse og antydning til bihulebetennelse – og da var ethvert nivå for høyt. Spilte ikke musikk på halvannen dag – så lydfølsom var jeg akkurat da.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Det er selvfølgelig mulig at du har en hørselsforandring, men det er jo litt merkelig at denne skal komme akkurat da du fikk ny DAC i huset? Slik du beskriver lydforandringen burde det også være motsatt om du evt var forkjølet og har undertrykk i øret, dvs mindre diskant.

Ellers finnes det lidelser med slik forandret linearitet som du snakker om feks recruitment, men da vil du selvfølgelig også oppleve dette fenomenet på andre ting enn kun stereoen...;) Om du gjør det vil jeg i så fall anbefale en tur til doktoren.

Sikker på at DACen/kablene ikke bare trenger litt innspilling..? ;)

I

ijustpop

Gjest
Dagsform, mye lyd ellers i hverdagen, stress etc. Uttalige ting som har langt større innvirkning på hva man hører enn hifi-komponenter. Derfor pleier jeg aldri bekymre meg veldig om det ikke låter helt som det skal noen ganger.

Flyttet også på en stol i samme rom som anlegget en gang. Resultatet var at anlegget låt rotete, for mye energi i diskantområdet og det var ikke like artig å spille musikk. Tok litt tid før jeg skjønte at det var stolflyttingen som var skyld i endringen.

Edit: Leste litt nøyere. Hodepinen din kan godt være grunnen til at du opplever anlegget ditt som "top-heavy" for tiden. Stemmer overens med mine lignende erfaringer.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Du har EKKJ liggende ::)

Mvh. RS

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Wergeland skrev:
Dagsform, mye lyd ellers i hverdagen, stress etc. Uttalige ting som har langt større innvirkning på hva man hører enn hifi-komponenter. Derfor pleier jeg aldri bekymre meg veldig om det ikke låter helt som det skal noen ganger.

Flyttet også på en stol i samme rom som anlegget en gang. Resultatet var at anlegget låt rotete, for mye energi i diskantområdet og det var ikke like artig å spille musikk. Tok litt tid før jeg skjønte at det var stolflyttingen som var skyld i endringen.

Edit: Leste litt nøyere. Hodepinen din kan godt være grunnen til at du opplever anlegget ditt som "top-heavy" for tiden. Stemmer overens med mine lignende erfaringer.
Jeg er enig med deg Wergeland. Dager hvor det har vært mye støy og mas er ikke gode lyttedager. Da føler jeg ofte at anlegget lyder "helt forferdelig". Det samme skjer hvis jeg er litt tett i pappen grunnet forkjølelse.

Elektron

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Greven.

Det hørtes spennende og brukbart ut første kvelden, bedre definert og kanskje en tanke lysere.
Som jeg skrev i den andre tråden (nissen.......) jeg spillte forholdsvis høyt første kvelden (brukte ca. samme stillingen på volumhjulet som tidligere), men fant ut dagen etter at Dac2 har to forskjellige output high xlr 7,2 v og low xlr 4v.
Jeg har i lengre tid (med alternative kabler?) følt litt mindre trøkk i bass og for å kompensere for det har volumet blitt skrudd opp.

@F.E.

Jeg har alltid ment at det er forskjell på HT.kabler (særlig), men jeg har vanskelig for å tro at dette aleine er årsaken til det jeg nå opplever, veldig vanskelig.
Som jeg selv skriver så vil jeg helt sikkert dersom dette fortsetter prøve mine egne.

@RS
Jada de har jeg liggende (det er jo ingen som vil ha de ;D ), har også et sett med 4 kvadrat SC Audiomagic, men de er nok litt for korte, men har tilgang til en 6 kvadrat av samme merke, så jeg har tanker om å prøve den.
Samt min egen BM Revelation, AU24 har jeg forkastet i akkurat det anlegget (stua)

@Wergeland
Jeg kan også oppleve dårligere dager innimellom, men jeg har aldri mistet lysten til å lytte helt, der er jeg nesten nå.
Jeg både håper og tror at det ligger mest i hodet grunnet hodepine.
Jeg er ikke forkjølet, til de som kanskje tror det.
Faktisk så har også teorien om at svekkede ladelytter kunne vært en forklaring, håper og tror at ikke så er tilfelle :-\
Jeg har ikke flyttet noen ting i rommet.

Jeg skal nok finne ut av det på sikt, men den store godfølelsen av kjempekropp og støtte i mellombassen har jeg ikke om dagen.
Jeg har også prøvd type "fet/varm" musikk, som tilsynelatende godt kan trenge litt slanking, type Leonard Cohen, Bjørn Eidsvåg o.l. og det er den type musikk/lydbilde som nå om dagen fortsatt kan gå an.

Til det Greven lurer på hvorfor det skulle skje akkurat den dagen ny dac kom, så har jeg allerede nevnt at det funket bra, dog litt anderledes, men dette med kropp og tyngde i mellombassen har vært en sak for meg over lengre tid (kan være HT.kablene to forskjellige, men den siste har større tverrsnitt enn den første og lyden førte til enda mindre av dette, husk at dette også kan skyldes hodet mitt (tviler på placebo her) i så fall skulle jo alt bare være fryd og gammen med ny anerkjent dac ;)

Skal bli spennende å se hva som skjer med lyden på sikt fra nå, jeg er klar over at også delvis innbillning kan være delaktige årsaker, men ikke aleine.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Vet ikke om det er relevant KW, men jeg hadde en skikkelig runde med influensa inntil for tre-fire dager siden. Vondt i kroppen, litt feber, tørrhoste, snørr.. Bare å holde seg hjemme, m.a.o. Trodde at musikken skulle bli min "redning" den perioden, men jeg tok feil. Jeg orket faktisk ikke å høre særlig mye på musikk. Det ble anmasende, påtrengende og lite hyggelig - rett og slett. Uansett musikk og volum. Og jeg har ikke gjort noen ting av forandringer i oppsettet mitt på flere måneder, fordi jeg har vært fornøyd med det.

Men nå, når jeg har blitt frisk igjen, er alt fryd og glede. Kan virke som om musikken er medisin som krever at man er relativt frisk i utgangspunktet. :)

Mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@toref

Det eneste som feiler meg (som kan være relatert til negativ opplevelse lyttemessig må være hodevondt), så kan det godt feile meg mye annet, men det tror jeg ikke er relevant i denne sammenhengen ;D
Men jeg ser ikke bort i fra at friskt hode (vel, relativt da ;)) er det som mangler for å få tilbake den gode følelsen.
Mvh.KW

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jo dårligere hørsel man får med årene, desto dyrere anlegg kjøper man - Paradoks? 8)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Skal ikke se bort fra at influensaen min henger litt i fortsatt, ser jo nå at du har svart på dette lenger oppe. Men i dag funker i alle fall musikken! :D Vil anbefale noen tiltak mot hodepinen din KW: Forsiktige øvelser for nakke og skuldre, en spasertur og en påfølgende stor kopp med noe godt. :)

Mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
decibelius skrev:
Jo dårligere hørsel man får med årene, desto dyrere anlegg kjøper man - Paradoks? 8)
Delvis forklarbare årsaker til dette for mange ;)
Dårligere hørsel følger visstnok med alder og med alder følger bedre økonomi p.g.a.
at mange da for lengst ferdig med etableringsfasen.
Når det er sagt så føler jeg sjøl (bortsett fra akkurat nå om dagen kanskje) at jeg hører rimelig godt og blir stadig forundret over at enkelte langt yngre enn meg nyter musikk/lydgjengivelse som jeg enkelte ganger får vondt i hue av ::)
Det forholder seg heller ikke slik at jeg (når hue virker?) ikke til nå har hatt til nå stort utbytte av mine siste oppgraderinger.

Det er vel mer slik at når det er såvidt store forskjeller vedrørende lytteinntrykk fra div. messer, så er vel ikke alltid det aldersbetinget (tror jeg)

Akkurat på dette området er jo frekvensulineær hørsel interessant, og med stor sannsynlighet ikke bare knyttet til alder.

Mvh.KW ;)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Har du spillt høyt i det siste?, typiske tegn på hørselskade dessverre, over tid kan irritasjonen går over, men skaden er permanent. Gå til ørelegen og ta et audiogram
Sleiven

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.393
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvor høyt har du egentlig spilt?

Ærlig talt: Dagsform varierer mer enn forskjellen på en MF og en EMM Labs, gitt at de får lov til å spille like høyt, selvfølgelig.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva om du prøver å koble på den gamle dacen igjen (for å prøve)? Det kan jo hende at den nye nok er en bedre dac, men med en annen litt slankere basssignatur. Kanskje du bør vurdere å flytte godstolen din litt nærmere bakveggen?

V

vredensgnag

Gjest
Hørselsevnen er sterkt variabel. Det kan være så enkel forklaring som at du har fått noen vokspropper i ørene, som har økt effekten av høyfrekvente signaler - og at du nå reagerer på forandringen, siden det du hører virker uvant. Det er de små hårene i øregangen som reagerer på høye frekvenser, og mellom/bass som aktiverer trommehinnen. Har du fått en propp i øret, så blir det mer fokus på høye frekvenser.

Ellers påvirkes hørselen av barometrisk trykk, luftfuktighet, bihulene, psykisk form, stressnivå, osv.

Vil absolutt anbefale at du innarbeider noen referansespor, slik at du kan sjekke mot disse -- og kontrollér at avspillingskjeden din ikke har fått in EQ på et trinn ... ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Hørselsevnen er sterkt variabel. Det kan være så enkel forklaring som at du har fått noen vokspropper i ørene, som har økt effekten av høyfrekvente signaler - og at du nå reagerer på forandringen, siden det du hører virker uvant. Det er de små hårene i øregangen som reagerer på høye frekvenser, og mellom/bass som aktiverer trommehinnen. Har du fått en propp i øret, så blir det mer fokus på høye frekvenser.

Ellers påvirkes hørselen av barometrisk trykk, luftfuktighet, bihulene, psykisk form, stressnivå, osv.

Vil absolutt anbefale at du innarbeider noen referansespor, slik at du kan sjekke mot disse -- og kontrollér at avspillingskjeden din ikke har fått in EQ på et trinn ... ;D
Kanskje det ligger noe i noen av de punktene du nevner.
barometrisk trykk, aner ikke om det er forandring her (den siste uka)
Luftfuktighet. Vil tro lufta er tørrere grunnet kaldere ute og oppvarming inne.
Bihulene: tror ikke jeg har noen problemer med de.
Stressnivå: Egentlig mindre enn på lenge
Psykisk form:Føler ikke at den er forandret i det siste.
Fysisk form: Ja, hodepine hver dag nå (grunn? trenger kanskje nye arbeidsbriller nå lenge siden sist)
Forklaringen med propp i øret var litt anderledes enn jeg trodde og her kan det kanskje ligge noe?

@Val
Jeg spilte nok høyt i forhold til normalt nivå i de områdene jeg vanligvis ikke trenger så mye volum både første dagen og ikke mindre de andre grunnet selve problemet med for lite bass. Dumt nok men slik er det.

@ Bol
Gjorde nettopp det i går kveld, men fant bare ut at forskjellen ikke var forklaringen.
Edit; satte også MFdac inn i stueanlegget, ikke flytttet stolen bakover ;)
Stolen kan likevel ikke stå der en meter lengre bak, men det jeg på sikt har tenkt å prøve er å flytte ht. nærmere frontvegg og
flytte stolen etter (altså hele trekanten nærmere frontvegg)

Nei, jeg (ønsker) å tro at det har med den fysiske formen å gjøre først og fremst (håper det blir bedre) kanskje sammen med noen andre fenomener i tillegg som drar i samme retning.
Mvh.KW

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
84
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Hei KW,

øret er svært følsomt for trykkforandringer, lydbølger er trykkforandinger og evt tette bihuler vil kunne føre til ubehag siden det blir vanskeligere å utligne trykkforskjellene. De fleste av oss har vel opplevd dette i fly før landing for eksempel. Jeg ser en nevner ørevoks. Olivenolje løser opp over natten. Mvh.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
achri-d skrev:
Hei KW,

øret er svært følsomt for trykkforandringer, lydbølger er trykkforandinger og evt tette bihuler vil kunne føre til ubehag siden det blir vanskeligere å utligne trykkforskjellene. De fleste av oss har vel opplevd dette i fly før landing for eksempel. Jeg ser en nevner ørevoks. Olivenolje løser opp over natten. Mvh.
Mulig det er noe i det, for akkurat den følelsen med å holde for nesa å blåse (ut av ørene) virker til at det er, som når en lander med fly.
Kanskje jeg har problemer med bihulene uten å vite det ::).

Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Hei KW

Er litt usikker på hva du har gjort her. Har du byttet både dac og HT kabler i samme runde?
Eller byttet du først kabler og så kom dacen inn etterpå?
Da har du kanskje en formening om kablene gjorde noe med lyden før ny dac kom i hus..

Har du forresten prøvd å snu nettstikket? ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Har du spillt høyt i det siste?, typiske tegn på hørselskade dessverre, over tid kan irritasjonen går over, men skaden er permanent. Gå til ørelegen og ta et audiogram
Sleiven
Nå må du ikke skremme meg da :(
Når du snakker om irritasjon, hvordan arter det seg i et slikt tilfelle?
Er det irriterende hele tiden (som øresus o.l.) siden du nevner at det går over tid. Jeg har f.eks ikke øresus.
Jeg har ingen generelle problemer akkurat nå, bare problemer med å finne tilbake til godlyden.
Mvh.KW

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
22.671
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
KW skrev:
Sleiven skrev:
Sleiven
Nå må du ikke skremme meg da :(
Når du snakker om irritasjon, hvordan arter det seg i et slikt tilfelle?
Er det irriterende hele tiden (som øresus o.l.) siden du nevner at det går over tid. Jeg har f.eks ikke øresus.
Jeg har ingen generelle problemer akkurat nå, bare problemer med å finne tilbake til godlyden.
Mvh.KW
Tror du kan slappe helt av. En dag med høy musikk er ikke nok. Derimot en måned på turne som lydtekniker for et svartmetallband derimot.. Irritasjonen er ofte at du blir overfølsom og veldig var for høyfrekvente lyder. Alt gjør vondt, selv pipinga fra en billedrør-tv er uutholdelig. Kjennes ut som en strikkepinne kjøres inn i øret. Litt lett øresus er blåbær i forhold. Det kan gå over av seg selv, men har du kommet til det nivået jeg beskriver blir det nok aldri helt bra igjen. Å ta et audiogram avslører bare om du har alvorlige skader, normalen ligger innenfor +- 20 dB og de måler bare mellom 125-8k. Alt over 8k er for avhengig av dagsformen sier legene og det finnes bare måleutstyr i det offentlige helsevesen i Oslo og Tromsø som måler høyere opp i frekvensene, til 16k.
Håper dette var litt oppklarende, og lykke til med jakta på godlyden! :)

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.475
Sted
Trondheim
Antagelig et dumt spørsmål, men har du sjekket at kablene sitter skikkelig? Dårlig kontakt kan gi resonanser og slitsom lyd. Dette kan være knapt hørbart, men oppfattes som et slags trykk mot ørene.

Mvh Ola

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
EMM Dac 2 har Switch Mode strømforsyning som sender støj ud til de andre apparater. Hos mig blev lyden på mit anlæg tydeligt dårligere bare EMM Dac 2 blev sat til elkontakten. Du bør udstyre dine apparater med gode støjfiltre.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
KW skrev:
achri-d skrev:
Hei KW,

Mulig det er noe i det, for akkurat den følelsen med å holde for nesa å blåse (ut av ørene) virker til at det er, som når en lander med fly.

Mvh.KW
Jeg har noe av dette, tror jeg. Var ved legen for en stund siden, men han virket litt overbærende, fik dog noen tabletter der skulle virke, men jeg synes ikke de hadde effekt.
Vet ikke helt hva der er normalt, men min kone hører mye bedre enn jeg. Holder jeg for nesen og blåser til jeg er blå i trynet er jeg kanskje heldig at venstre øre også lukker opp, men jeg er ikke så vild med å skal blåse så kraftigt!
Er det normalt?

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
22.671
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
niels skrev:
KW skrev:
achri-d skrev:
Hei KW,

Mvh.KW
Jeg har noe av dette, tror jeg. Var ved legen for en stund siden, men han virket litt overbærende, fik dog noen tabletter der skulle virke, men jeg synes ikke de hadde effekt.
Vet ikke helt hva der er normalt, men min kone hører mye bedre enn jeg. Holder jeg for nesen og blåser til jeg er blå i trynet er jeg kanskje heldig at venstre øre også lukker opp, men jeg er ikke så vild med å skal blåse så kraftigt!
Er det normalt?
Det høres ikke helt normalt ut, men siden jeg ikke er lege kan jeg naturligvis bare synse. Kan hende at bihuleskylling funker. Fås kjøpt på apoteket.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Etter din forklaring har jeg en sterk formening om at det er bytte av dac du hører. Emm Labs er en mer avslørende og highendaktig dac enn MF, med alt det medfører. MF er en mindre avslørende, mer tilgivende og litt mer mot det snille(varmere) dac. Dette vil arbeide seg inn mer og mer for hver dag som går. Just my opinion.

V

vredensgnag

Gjest
Hvis du har "gang" i trommehinnene når du holder for nesen og blåser forsiktig, så har du enten vann/voks i øregangen, eller bihuler som ikke er helt åpne. Jeg fikk denne forbaskede influensaen i romjulen og slet med den ut på nyåret, og har fortsatt ettereffekt i øret, men slikt gir seg.

Det skal lang og vedvarende påvirkning til for å gi varige hørselsskader, men er man glad i dynamikk er det også et poeng å ikke legge alt i topp.

En kompis flyttet i nytt hus og klaget over at anlegget lød forjævlig der, slett ikke som før. Etter å ha gått over absolutt alt fra plassering til kabling, reflekspunkt, osv -- slo det ham at han nå tok bad i familiens store badekar, og at han ofte lå slik at det kom vann i øret. Før hadde han dusjet. Han begynte å holde hodet over vannet mens han badet, og godlyden kom tilbake ...

V

vredensgnag

Gjest
niels skrev:
KW skrev:
achri-d skrev:
Hei KW,

Mvh.KW
Er det normalt?
Nei. Det kan ha mange ulike forklaringer. Begynn med en tur til apoteket, der du kjøper øreskyll. Det finnes forskjellige - enkelte inneholder et vannaktig middel som løser opp ørevoks, andre bruker olje. Følg anvisningene der - det kan godt være du bare har ørevoks som tetter til. En bekjent fikk en lege til å rense sine øreganger, og hun ble forskrekket over hvor meget svart og hard ørevoks det var i disse, hun ble også forbauset over hvor mye mer det var i musikk og stemmer enn hva hun hadde hørt i lang tid (hun brukte ørepropper om natten, og disse hadde avgitt ekstra voks til ørene)
Også verdt å prøve å åpne opp bihulene, dersom disse er tettet til. (Om du er hobbydykker så kan det være forklaringen ligger der - de har elendige bihuler! ;D )

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg er egentlig veldig skeptisk til om dette du opplever med anlegget kan ha noe med hørselen din å gjøre. Uansett skader det sikkert ikke med en øreskylling. Du kan kjøpe et slik sett på apoteket og skylle selv. Det følger med bruksanvisning. Om man bruker Q-tips i ørene er det lett for at det blir slike store propper.

Ellers ville jeg tatt slike helseråd du får på et internettforum for HiFi med en stor klype salt. Spesielt med tanke på de misvisende forklaringene som dukker opp mtp ørets anatomi og hørselens virkemåte. Om man plutselig opplever slike hørselsforandringer bør man oppsøke lege.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Greven skrev:
Jeg er egentlig veldig skeptisk til om dette du opplever med anlegget kan ha noe med hørselen din å gjøre. Uansett skader det sikkert ikke med en øreskylling. Du kan kjøpe et slik sett på apoteket og skylle selv. Det følger med bruksanvisning. Om man bruker Q-tips i ørene er det lett for at det blir slike store propper.

Ellers ville jeg tatt slike helseråd du får på et internettforum for HiFi med en stor klype salt. Spesielt med tanke på de misvisende forklaringene som dukker opp mtp ørets anatomi og hørselens virkemåte. Om man plutselig opplever slike hørselsforandringer bør man oppsøke lege.
Fornuftig skrevet!

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hagto skrev:
Etter din forklaring har jeg en sterk formening om at det er bytte av dac du hører. Emm Labs er en mer avslørende og highendaktig dac enn MF, med alt det medfører. MF er en mindre avslørende, mer tilgivende og litt mer mot det snille(varmere) dac. Dette vil arbeide seg inn mer og mer for hver dag som går. Just my opinion.
Jeg mener ikke EMM labs lyder " analytiskt" dog kan den provokere apparater der ikke har netfilter til at blive hårde i klangen. Dette er meget normalt ved switch mode forsyninger.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Greven skrev:

Jeg vil også anta at oddsen for at du "plutselig" får reelle problemer med hørselen din samtidig som du bytter dac, er relativt liten.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Duelund_Support skrev:
Hagto skrev:
Jeg mener ikke EMM labs lyder " analytiskt" dog kan den provokere apparater der ikke har netfilter til at blive hårde i klangen. Dette er meget normalt ved switch mode forsyninger.
Jeg mente heller ikke at EMM labs lyder analytisk, men at den nok slipper mer igjennom enn MF dac'en.
Dette kan igjen føre til annerledes lyd.
Jeg kjenner best MF dac'en som jeg også har vært med og testet direkte opp mot andre spillere. Jeg synes ikke den er like transparent som en del andre highendspillere, og maskerer litt.
Det igjen oppplevde jeg som en litt tilgivende, litt varm og snill, lydsignatur.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hagto skrev:
Hei!
Du er nok absolutt inne på noe eller rettere sagt deler av mulig problem/forandring.
Dette hørte jeg allerede første kvelden og i den andre tråden skrev jeg vel noe slikt at på en del musikk så synes jeg MF var helt på høyde kanskje bedre, alt går jo på egen smak/preferanse.

Hadde i går kveld Eik innom og han friskmeldte lyden hos meg, men var samtidig litt enig i at lyden også var noe anderledes enn før (med min MFdac)
Han synes mellomtonen var fin og klart mer oppløst, og han var vel ikke uenig i at det kunne virke som det manglet litt i akkurat det område jeg har nevnt mellombass og litt oppover (?)
Med andre ord mellomtonen ved siden av å være bedre oppløst virker også å være litt mer fremhevet enn på MF.

Før jeg dro hjem fra jobb i går kveld tok jeg meg en paracett, dette med at jeg også spilte litt lavere var nok til at jeg føler at min hørsel/lydoppfatning er på rett vei til det mer normale i går kveld.
Jeg mener nå at dette dreier seg om flere faktorer som spiller inn, anderlesheten/mer pågående mellomtone/min hørsel som nok har vært en blanding av (litt) lyttetretthet/midlertidig nedsatt hørsel/ og type musikk jeg har spillt.

@Duelund Support

Jeg har PS Audio Powerplant Premier etter min mening bl. det beste av filterregenerering på markedet.
Den har også sonekontakter (3 i tallet av 5) som skal forhindre støy til andre komponenter (via strømbanene)

@ OAlex
Ikke et dumt spørsmål dette, og jeg trodde i/under min forvirring en stakket stund at årsaken var at jeg ikke hadde fått XLR kontaktene på min Coanda kabel helt på plass (den var/er tight inn til Dac2)

@Ragwo skrev:
Tror du kan slappe helt av. En dag med høy musikk er ikke nok.

Tror nok jeg sier meg helt enig i dette ;)

@topline
Jeg har ikke byttet kabler, men prøvd noen nye som jeg har lånt.
Først et sett i et par måneder og så et nytt nå ca. 1-2 uker før ny dac2 kom forrige lørdag.
Du kjenner meg jeg synes det er et ork med frem og tilbake bytter, og gjør det på min måte, setter inn ny kabel og prøver den over lang lang tid.
Selvfølgelig kan dette i denne sammneheng virke dumt, men det er nå en gang slik.
Føler vel at begge disse ikke helt gir meg det jeg ønsker, den første var veldig bra på sort bakgrunn og behersket lyd, mens den siste virker mer livlig/pågående. Skal om kort tid også prøve min egen og kanskje Eik sin.

@Greven skrev:
Jeg er egentlig veldig skeptisk til om dette du opplever med anlegget kan ha noe med hørselen din å gjøre. Uansett skader det sikkert ikke med en øreskylling.

Jeg tror nok det har noe å gjøre med det til en viss grad, min linestage er slik konstruert at det er lyd ut over anlegget selv med volum i bånn.
Det jeg har hørt ved dette nivået i den siste uka sammenlignet med før er at det høres lavere ut nå.
Enig angående øreskylling, har forresten slikt liggende og prøvde for ca. et år+ siden, men det virket ikke, mener å huske at jeg hadde misforstått tiden, hadde bare saltvannsoppløsningen i øret i ca. 15 minutter :D

Til slutt.
Byttet mellom MF(rca) og Dac2 (xlr) en gang i går kveld med Eik på besøk og lydstyrken ble svakere (på ellers samme nivåvolummessig) med Dac2 (xlr), trodde det ville bli høyere jeg ???

Takker for svar/innlegg
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hagto skrev:
Duelund_Support skrev:
Hagto skrev:

Jeg mente heller ikke at EMM labs lyder analytisk, men at den nok slipper mer igjennom enn MF dac'en.
Dette kan igjen føre til annerledes lyd.
Jeg kjenner best MF dac'en som jeg også har vært med og testet direkte opp mot andre spillere. Jeg synes ikke den er like transparent som en del andre highendspillere, og maskerer litt.
Det igjen oppplevde jeg som en litt tilgivende, litt varm og snill, lydsignatur.
Du er nok igjen inne på noe rett Hagto, her ligger nok noe av forskjellen og den er litt ny fremmed for meg OG den vil også gjøre sitt til at en del musikk blir for tøff/støyende/skrikende for meg, men i noen grad venner man seg, kanskje ::)
Kan jo ha to dacer i stueanlegget da ::) Ikke lett å selge til en fornuftig pris for tiden uansett virker det som og det er greit å ha backup i tilfelle.............
Mvh.KW

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
En ofte oversett kilde til hard lyd er småtrafoer til mobillading, halogenlys osv.

Mvh. RS

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!

Ja, da virker det som at godlyden er tilbake, også gjennom mine ører.

I går kveld tok jeg ned alt og ommøblerte litt, flyttet benkene sammen og frem og plasserte Karaneffekten bak :-\
Får jo ikke sett den nå da, men det er ikke noe problem.

Jeg har nå (atter en gang) en mulig forklaring, jeg fortalte jo at en kamerat hadde vært her og friskmeldt anlegget, men han var jo også forsåvidt enig i at det kanskje manglet noe i bassen.
Da jeg startet nedriggingen i går la jeg merke til at (kanskje) den ene strømkabelen ikke satt skikkelig i på PP Premieren.
Kan dette være en mulighet eller er det bare nok en jævla dum teori :-[
Det har jo vært strøm til alle apparater, men kan det være en mulighet for at det har vært kontakt men dårlig?
Jeg tok ut netkablene fra apparatene først, trakk frem benken og fant at en av kontaktene ikke satt skikkelig.

Jeg vet at jeg har kommet med mange (rare) teorier før i denne tråden, så da er det vel greit med en til ;D

Jeg var jo inne på at det kunne høres ut som (svekkede ladelytter) , kan det være at min nye teori kan ha noe for seg, slik tenkt at strømtilførselen har vært svekket?
Jeg har også i dag litt vondt i hue, men nå er det både bass og fylde i musikken her.

@OAlex skrev:
Antagelig et dumt spørsmål, men har du sjekket at kablene sitter skikkelig?

Slettes ikke dumt spørsmål det, og jeg sjekket og byttet signalkabler (og prøvde annen dac)
men jeg tenkte ikke på netkablene, det kom jo lyd ut fra alle apparater ::)

Jeg er fortsatt ikke sikker på om dette er hovedårsaken, så nå håper jeg at gjengivelsen har blitt normalisert igjen og selvfølgelig kan det også være som bl.a. Hagto har vært inne på, forskjeller mellom ny og gammel dac.

Det har i hvertfall vært en ganske så forvirrende periode for meg med mange rare tanker og teorier om hva som har vært galt her.

Mvh.KW

Topp Bunn