Hører du forskjell?

Hører du forskjell på kabler?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
tkr skrev:
Unnskyld. Jeg lot meg villede at titelen: Samlepunkt for lyd og bilde.
Må forøvrig bare gratulere deg med din uklanderlige teft til å omgjøre enhver tråd til en diskusjonstråd om kabler og psykologi.
mvh
Jeg velger å overse den dårlig skjulte sarkasmen her. Når det er sagt, så overrasker det meg gang på gang at man så ofte velger å se bort fra det viktige endepunktet i kjeden, og de premissene det fungerer på; Nemlig lytteren selv. All HiFi er produsert med tanke på å skape opplevelser hos mennesker. Og psykologien er det eneste vitenskapelige fagområdet som er dedikert til forskning på hvordan mennesker fungerer mentalt. Jeg kan ikke skjønne at det skal være så kontroversielt. Hvis man tilnærmer seg HiFi kun fra et teknisk/elektronisk ståsted, så har man mistet noe viktig.

(Og bare så ingen tror noen annet: Psykologi handler om hvordan normale, friske mennesker fungerer. Det må ikke forveksles med psykiatri...)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.051
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
Ja! men sier igjen at pris/prestanda ikke alltid henger ihop.....

mvh
Akkurat det er det i grunn om tenker litt etter, ikke vanskelig å være enig i.

Mvh.

O

omholt

Gjest
Har hørt såvidt forskjell. Vil alikevel påpeke at forskjellene har vært så små at det kan ha vært psykologisk eller at det nesten er uten betydning for sluttresultatet.
Vil oppfordre folk til og heller legge penger i bedre akustikk, EQ eller bedre høyttalere.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Cundis skrev:
Takker og bukker for alle stemmene som har kommet inn så langt! ::)
Her er konklusjonen (den 6/8 kl. 22.05) på undersøkelsen sett fra en objektivist som har sin bibel i vitenskapen:

* 84% av befolkninga er utsatt for selvbedrag, massesuggesjon, psykose, og ufornuft.
* 16% av befolkninga kan skille realitetene fra lureriet.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Espen R skrev:
Cundis skrev:
Her er konklusjonen (den 6/8 kl. 22.05) på undersøkelsen sett fra en objektivist som har sin bibel i vitenskapen:

* 84% av befolkninga er utsatt for selvbedrag, massesuggesjon, psykose, og ufornuft.
Jeg hadde vel igrunn ikke tenkt til å trekke noen bastant konklusjon, vi har nok mange individuelle måter vi lytter på, hver og en. Samt at noe utstyr kanskje er mindre følsomt for kabelbytter enn annet utstyr igjen. Tenker jeg da.. Og noen hører forskjell, men den er ubetydelig for de av en grunn. Jeg har full respekt for alles meninger, og velger å tro at alle snakker ærlig om sine erfaringer. Jeg tilhører gruppen som vektlegger lydforbedringen en god kabel som er tilpasset mitt anlegg, gjennom mine ører, ganske høyt. Og med tanke på all kabeldiskuteringen som har vært i det siste, var jeg litt nysgjerrig på vektfordelingen her. Om noen vil gå mer i dybden i en annen undersøkelse, kan det jo bli enda mere spennende å se resultater derfra evnt. Takker igjen for alle stemmene! :)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Espen R skrev:
Cundis skrev:

Du klarer ikke å la være å fordreie resultatet? Jeg stemte på at jeg kan høre forskjell på kabler, for det kan man jo. Men det har aldri vært et diskusjonstema fra min side ... ;D

Poenget er om man kan høre forskjell på transparente, godt konstruerte kabler.

Og det har ingen ting med selvbedrag, massesuggesjon, psykose eller ufornuft å gjøre. Dine ord, igjen.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
omholt skrev:
Har hørt såvidt forskjell. Vil alikevel påpeke at forskjellene har vært så små at det kan ha vært psykologisk eller at det nesten er uten betydning for sluttresultatet.
Vil oppfordre folk til og heller legge penger i bedre akustikk, EQ eller bedre høyttalere.
Det er vel ingenting i veien for å gjøre begge deler da?
Men mens et par kabelsett gjerne koster deg 5-10000 så blir oppgraderinger på andre områder langt dyrere. Du får ikke nødvendigvis "bedre" lyd ved å gå opp 10k på et par høyttalere om du er fornøyd med dem du har i dag og de passer til rommet. Det samme kan sies om de andre komponentene i kjeden også.
Kabler derimot kan med beskjedne midler oppleves som et løft lydmessig.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Espen R skrev:

Uten sammenlikning forøvrig: Hvis du reiser til Iran og gjennomfører en spørreundersøkelse på om Allah finnes eller ikke, hvilket resultat tror du kommer til å få? Og hvilke tanker gjør du deg rundt det?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Er vel ikke så vanskelig å finne en konklusjon på spørsmålet.
Det store flertall her har såpass utvikla hørselsorganer at forskjell mellom kabler kan høres.
Ikke så mye og kverulere om det.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Fush skrev:
Espen R skrev:

Uten sammenlikning forøvrig: Hvis du reiser til Iran og gjennomfører en spørreundersøkelse på om Allah finnes eller ikke, hvilket resultat tror du kommer til å få? Og hvilke tanker gjør du deg rundt det?
Dette var et ledende spørsmål som indikerer at langt de fleste her på sentralen har et religiøst forhold til kabler, korrekt?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Espen R skrev:
Dette var et ledende spørsmål som indikerer at langt de fleste her på sentralen har et religiøst forhold til kabler, korrekt?
Poenget mitt er at man får svar som man spør. Det er vel ingen overraskelse at de fleste som bruker tid på et HiFi-forum hører forskjell på kabler. Og ja, som det har blitt nevnt mange ganger før, hvis man velger å hevde at det er hørbar forskjell på kabler til tross for manglende dokumentasjon, så heller det mot tro/overbevisning. Ingenting galt i det selvsagt, men kall en spade for en spade.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Soundproof skrev:
Husk, vi lever i en relativ virkelighet hvor noe står i forhold til noe annet.
Hvis vi har godt konstruerte transparente kabler, så betyr det at det finnes noe som er mere transparent, og noe som er mindre transparent.
Fordi ordet transparent er ikke noe "absolutt" i kabelsammenheng. Da er kabelen borte...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Soundproof skrev:
Hvis vi har godt konstruerte transparente kabler, så betyr det at det finnes noe som er mere transparent, og noe som er mindre transparent.
Fordi ordet transparent er ikke noe "absolutt" i kabelsammenheng. Da er kabelen borte...
Dersom vi roer ned relativismen litt, så nærmer du deg noe: en transparent kabel er en kabel som ikke er hørbart forskjellig fra ingen kabel. De finnes faktisk ...

mvh
KJ

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
KJ skrev:
Espen R skrev:
Soundproof skrev:
Dersom vi roer ned relativismen litt, så nærmer du deg noe: en transparent kabel er en kabel som ikke er hørbart forskjellig fra ingen kabel. De finnes faktisk ...

mvh
KJ
Hvilken ?

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
at det er forskjell på kabler? JA.!
er på utkikk etter den beste match'en selv å har hørt en del no å kan si at pris å ytelse ikke bestandig står i stil

kjell

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Etter mange år som audiofil hører jeg forskjell.

Siste a-ha opplevelse var anskaffelsen av Naim's HiLine signalkabel. Prisen var drøy, men verdt hvert £.... ;D

M

Medlem 1792

Gjest
Jeg har hørt/lest flere som sier at forskjellen på kabler/kablenes innvirkning på lydgjengivelse ikke er målbart og dermed ikke hørbart. Folk som er så opptatt av ”måledata” kjøper de bare Hi-Fi produkter som måler opp i mot perfekt? Eller bruker de ”øra” også tro?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Cundis skrev:
Vil bare sjekke hvor mange vi er som hører forskjell på kabler. Er for min del ikke interessert i å argumentere for og imot, bare litt nysgjerrig på prosentandelen her.. ;)
Dette syns jeg var skremmende tall..​

Vi snakker her om nærmere 20% av de audiofile som har stemt, de hører ikke forskjell på kabler :eek:
Er det mange som har stemt nei bare for moro skyld eller er dette fakta.?

Vedlegg

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Espen R skrev:
Absolutt! Men akkurat som vi ønsker at høyttalerne skal "forsvinne", og kun etterlate et presist lydbilde, så må det også være et mål at kabelen ikke innvirker på signalet -- at det er kilden som styrer opplevelsen.

Ellers tror jeg at transparent er målet -- og at det er vanskelig å bli enda mer transparent; med mindre transparent forstår man kabler som ødelegger eller farger signalet. Farging kan være av det gode, både som personlig preferanse eller som korreksjon på et problem - men det blir et eksempel på mindre transparens.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
Er vel ikke så vanskelig å finne en konklusjon på spørsmålet.
Det store flertall her har såpass utvikla hørselsorganer at forskjell mellom kabler kan høres.
Ikke så mye og kverulere om det.
Vel sagt ozzy.!
Syns folk bør følge trådstarters ønske, ikke holde på med slike barnestreker :p
Hører de ikke forskjell på kabler, så er det kanskje på tide å ta seg en tur til legen å sjekke opp hørselen.!?!

Er nesten fristet til å anbefale dem å selge eller gi bort "shiten" de har å skaffe seg noe som spiller musikk, men jeg skal holde kjeft, vil ikke oppfordre til enda mer useriøse diskusjoner :-*

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
KJ skrev:
Cundis skrev:
...
Men hva ser du på som designerkabel, og hva ser du på som veltilpasset kabelatur? Har du noen eksempler?
Det er svært lenge siden sist jeg var noen lunde oppdatert på kabelmarkedet, men jeg synes å erindre kabler fra MIT og Synergistic Research i denne «boksen», det er sikker flere.

mvh
KJ
På tide med vår lille kabeltest snart, jeg er kommet i mål så langt med anlegget! Skal kjøpe noen meter grøftekabel til høytalerne så vi kan bytte hele vegen! Klar? Eller er jeg diskvalifisert med mine "designerkabler", er de kanskje ikke gjennomsiktige nok? Har dere noen dokumentasjon på hva som er transparent?

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
up skrev:
cobra skrev:
Hører forskjell på mange kabler. Ikke alle. Og jeg kan ikke si at jeg hører hvor dyre de er...
Har lagd en del høyttalerkabler selv. For øyeblikket har jeg et par Black Magic Revelation med rhodium-spader, som jeg fikk. De forbedret bassen og diskanten i forhold til de jeg hadde før (egen konstruksjon). Jeg er klar over at "forbedret" er et SVÆRT subjektivt uttrykk... 8)
Fant engang et gammelt elektronikk-blad på jobben. Der stod det en artikkel om testing av kabler for hifi. Artikkelforfatteren forsøkte å argumentere for en kvantitativ tilnærming til problemet med hva som låt best. Dette gjorde han ved å sende en firkantpuls gjennom kabelen og sjekke på andre siden hva som kom igjennom. Dette ble gjort med et oscilloscop. En koaxialkabel var den som kom best ut. Den hadde minst overshoot og minst ringing. Men det kom kanskje ikke som noen overraskelse. Den er jo konstruert med tanke på høy frekvens.
Husker ikke helt hva som var konklusjonen, men synes å huske at de som målte best i denne testen også ble valgt i blindtester. men det kan hende jeg husker feil... ::)
Prøvde i sin tid med forskjellige typer coaxløsninger, da jeg jobbet i en kabelbedrift. Jeg laget høytalerkabler fra rimlige mini coax til profesjonelle grove sølvcoaxkabler, koplet enkelt ( + i kjerneleder og - i skjerm og dobbelt ( en koaks for + og en koax for - )med og uten sammenkopling av skjerm ( 50 og 70 ohm ). Alle disse coax-løsningene låt klart dårligere enn de vanligste HIFI kabelmerkene i prisklassen 1000 - 4000 kr. på 80-tallet. Med dårligere mener jeg pistrete gjenngivelse med snev av grumsete, grovkornet diskant og buldrete bas.

Så dette med overshoot i firkant-pulser gir heller ikke et sant bilde av gjenngivelsen i kabler. ::)

up
Kablene jeg skrev om ble brukt til signalkabler, ikke høyttalerkabler. Høyttalerkabler skal levere strøm. Men selv har jeg forsøkt følgende med koax-kabler :

Bruk to stk me 1.5 kvadrat eller bedre sentralleder (må være enkeltleder). kabelen skal ha skjerm UTEN aluminiumsfolie. Kun vanlig kobberskjerm. Koble skjermen på den ene kabelen til sentral-lederen på den andre. Gjør dette for begge ender, og begge kablene. + vil da gå gjennom sentrallederen på kabel1 og skjermen på kabel2, mens minus vil gå gjennom signalleder på kabel2 og skjerm på kabel1. Dette funket overraskende godt.
Snakket senere om dette med en kollega som har drevet med signaltransmisjon en del år, og han smilte bredt. "Selvsagt!" sa han og gav en lengre utledning om de fysiske årsakene til at dette var en god løsning. Husker ikke den helt, men tror det hadde noe med kapasitansen å gjøre. Jeg var i alle fall svært fornøyd med disse kablene. Men de passet ikke til alle anlegg, så jeg byttet dem senere ut med andre typer.

U

utgatt60135

Gjest
Mener å ha hørt forskjeller på noen kabler men ikke alle. Er fortsatt litt usikker..

Please... -det var en interessant post om: alle kunne svare på spørmålet (KUN!!).

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
lark skrev:
Har vært med på lyttetest av kabler ved flere anledninger. Det er helt klart forskjell mellom kablene, og vi som har lyttet har stort sett hørt de samme forskjellene. Men det har ALDRI vært noen klar sammenheng mellom pris og ytelse.

Kan du nevne noen som blir et varp til prisen, og de man blir lurt av? Dvs. overpriset!

Ta gjerne med både signal og høytalerkabler.

Topp Bunn