Diverse Hører du forskjell på 320kbps ogg/vorbis og CD? Test deg selv!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.896
Antall liker
13.949
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg kan skjønne du tenker det slik Dazed, det var ikke meningen å såre eller svikte noen :)
Men hvordan kan man egentlig utføre en slik test uten å lyve?
Denne tråden skulle teste om vi hørte forskjell på lossy og ukomprimerte lydfiler. Ikke om man kunne narre folk til å tro at det var forskjeller. Det er bare det jeg mener.
Jaja, jada, jada, nå er vi ferdige med den saken ;)

:D :D :D :D
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Vi får si oss ferdig med den saken. Dog er det ingen andre måter å finne ut om "Hører man en forskjell som ikke eksiterer dersom noen sier det er en forskjell".
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg kan skjønne du tenker det slik Dazed, det var ikke meningen å såre eller svikte noen :)
Men hvordan kan man egentlig utføre en slik test uten å lyve?
Denne tråden skulle teste om vi hørte forskjell på lossy og ukomprimerte lydfiler. Ikke om man kunne narre folk til å tro at det var forskjeller. Det er bare det jeg mener.
Jaja, jada, jada, nå er vi ferdige med den saken ;)

:D :D :D :D
Det er ingen "sak" for meg. Jeg bare svarte på spørsmålet, jeg.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.896
Antall liker
13.949
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Det ble ikke lettere denne gangen, og jeg konkluderer med at selv om det tydeligvis er mulig å høre forskjell, er ikke forskjellen mellom ogg 320kbps og 16/44 rått noe å bry seg om for min del.
Har du hornhøyttalere?

















:D :D :D Sorry, klarte ikke å dy meg!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men, hvorfor valgte jeg feil, tro? Det er jo en mulighet for at jeg ikke hører bedre, men la oss for diskusjonens del anta at jeg er i stand til å høre forskjell. Hva kan det være som lurer meg til å velge feil? Masvis viser at lossy-fila har 0,2 dB høyere crestfaktor og samtidig 0,2dB sterkere peaks. Samme gjennomsnittlige lydtrykk.

Første gang innbilte jeg meg at den fila jeg trodde var "best" hadde litt tydeligere smådetaljer, som pust, luft i munnstykket og lepplyder. Da kunne man jo misten at jeg ble lurt av at denne fila hadde fått detaljene boostet av dynamisk kompresjon, men masvis viser jo at den ikke har større dynamisk kompresjon enn originalen.

Det kan jo ha vært tilfeldig, men hva kan det være som får meg til å foretrekke lyden fra feil fil, og følgelig tro at den er den originale?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det ble ikke lettere denne gangen, og jeg konkluderer med at selv om det tydeligvis er mulig å høre forskjell, er ikke forskjellen mellom ogg 320kbps og 16/44 rått noe å bry seg om for min del.
Har du hornhøyttalere?

















:D :D :D Sorry, klarte ikke å dy meg!
Bare fra 1700Hz og opp. ;)

Kunne det forklare saken ville jeg være lutter øre, men jeg prøvde med hodetelefoner også.

Om det var høyttalerne som satt begrensningen ville jeg ikke tatt det som noe nederlag. Det ved Klipsch som gir meg stor lytteglede, er ikke deres ekstreme oppløsning. ;)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Resultatet postet for noen sider siden ville nok sett heeeelt anderledes ut hvis det ble lagt ut 15-20 filer med en mix av A og B. Tror ikke Dazed ville vært så alene da. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for trøsten. ;)

Selv om jeg var alene her nå, må dere andre også vel være enige i at forskjellene var marginale?
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Jeg stemte ikke, men gjettet riktig. Brukte hodetelefoner, så kanskje det er litt juks. Lynx 22 og STAX Lambda Pro. Jeg synes faktisk at forskjellen var ganske stor. Mye mer "fnidder" på den ukomprimerte.

Jeg tror bevisst lytting er veldig viktig ved sånne tester. Lytte etter kun èn ting av gangen. Selv konsentrerte jeg meg om de lyseste overtonene på gitaren. Mye mer "støy" på den ukomprimerte. Min erfaring er at dersom man prøver å høre på helheten, blir det for mange sanseinntrykk på en gang.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Synes det er artige leker vi holder på med!

Jeg blir gjerne med på flere, men ikke legg for mye i dette. Man kan tolke resultatene som man vil.
Jeg er nesten litt flau for jeg hadde hverken fått med meg skjemaet vi skulle fylle inn eller at det var to tester. Svarte bare på Børretzen.

I tråden i signaturen min forsøker jeg å bevisstgjøre en del av de fenomene som oppstår i denne testen.

-At man innbiller seg forskjeller for eksempel når to filer er like er ikke noe nytt, men naturlig fordi vi forventer oss en forskjell. Det bør være en klar bevisstgjøring rundt alternativet "ingen forskjell" før man starter testen.
- At studioinnspillinger er meget vanskelig å bedømme formatdybden på fordi det ikke finnes noen referanse annet enn i lydteknikerens hode. Derfor tipper jeg Dazed tippet feil.
- At man kan innbille seg hva som helst på et kort perspektiv.
- At korte switch kan gjøre vondt verre.
- At det er mye vanskeligere å tippe hva som er best enn å konstatere forskjeller. I disse testene skulle man finne den ukomprimerte, dermed den beste. Derfor blir det mye vanskeligere.


Jeg synes den første Børretzen-testen var lettere enn den andre. Var det lik komprimering eller var det en ny? Synes fortsatt forskjellene er større på testene enn når jeg ripper direkte inn i mp3 i Itunes. Da er vanskeligere å høre forskjell.

Måten jeg testet på var å kjøre det ene sporet gjennom 3-4 ganger og så høre litt på det andre. Da var svaret som hugget ut i stein. :) Korte switcher er ikke for meg.

For videre testing foreslår jeg at man avslører referansen (evt begge) hvor man sier at DENNE er ukomprimert, så kan man legge ut lik eller ulik som X.

Bra tiltak til Evelen og Dazed:)
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
interessant. Jeg gjorde stikk motsatt. Spillte gjennom dem, til jeg kom til ett stykke der jeg lett hørte at det VAR forskjell. Så vekslet jeg frem og tilbake på ett 5-10sec område.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
J...Min erfaring er at dersom man prøver å høre på helheten, blir det for mange sanseinntrykk på en gang.
Riktig - og det er jo egentlig det det hele handler om; helheten og nyte musikken. Derfor kan f. eks. Spotify Premium til sitt bruk være et fullgodt alternativ.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Takk for trøsten. ;)

Selv om jeg var alene her nå, må dere andre også vel være enige i at forskjellene var marginale?
Jeg er veldig enig med deg. forskjellene var små. nå tok ikke jeg test nr2 men jeg kobla opp H6 på 2A3 ampen.
Satte meg ned i furtebua. Å hørte på begge sporene av Børretzen på nytt.
Jeg måtte rett å slett slå av lyset å konsentrere meg for å høre forskjell.
Mulig det er mangel på lytte erfaring eller det faktum at jeg har hornhøyttalere. men vanskelig var det i alle fall.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
J...Min erfaring er at dersom man prøver å høre på helheten, blir det for mange sanseinntrykk på en gang.
Riktig - og det er jo egentlig det det hele handler om; helheten og nyte musikken. Derfor kan f. eks. Spotify Premium til sitt bruk være et fullgodt alternativ.

Der er jeg ikke enig. Sammenlignet nettopp Spotify premium, med Linn Studio Master 24/88,2. Händel: Messiah, med Dunedin Consort. Oj oj oj........

Til "hverdags" synes jeg derimot det er helt greit.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Ang Børrezen test2 er ikke filene endret noe på, bare navnet er endret
EDIT: svar på TrompetN 's inlegg #131
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hør på Holly Cole - Temptation, f.eks, på Spotify Premium, og fortell meg at det ikke låter bra. Selvsagt kan det finnes materiale som lyder bedre, men selvsagt kan Spotify gi gode lytteopplevelset.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Hør på Holly Cole - Temptation, f.eks, på Spotify Premium, og fortell meg at det ikke låter bra. Selvsagt kan det finnes materiale som lyder bedre, men selvsagt kan Spotify gi gode lytteopplevelset.
Jeg sier ikke at mye på Spotify ikke låter meget bra. Var også derfor jeg cashet ut for masteren. Ble bare overrasket over forskjellen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det ville forresten ikke forundre meg om plateselskaper som selger hd-materiale med vilje "holder igjen" litt på kvaliteten på det materialet de gjør tilgengelig på streaming-tjenester som Spotify, siden de jo sikkert gjerne vil at det skal være klar og tydelig forskjell. ...Men det er kanskje litt konspirasjonsteoretisk. ;)
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Jeg hørte med windows mediaplayer hele ene fila så den andre frem til litt ut i vokalen, samme gjorde jeg for madammen. Første runde med 1vs2 var hun sikrere en meg i 2 runde brukte vi ganske lik tid. Søren at jeg ikke testet den andre fila også, jeg tror to like filer kunne lurt meg til å "ville" den ene bedre en den andre. Men 320 kontra lossless syns jeg var forskjell. På tlf og filer til bilen bruker jeg 256.
Mn få svar, når jeg lastet ned den første av børresen mener jeg det sto 26 downloads, skal statestikken ta alle de ubesvarte som "vet ikke svar" så ser det ikke så bra ut for lossless i denne testen ;)

Tror nok også forskjellene kan være større eller mindre alt etter kvaliteten på opptak og type musikk/akustisk kontra "synt" osv, så i en annen test kanskje to ytterpunkter er smart å ha med
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Det ville forresten ikke forundre meg om plateselskaper som selger hd-materiale med vilje "holder igjen" litt på kvaliteten på det materialet de gjør tilgengelig på streaming-tjenester som Spotify, siden de jo sikkert gjerne vil at det skal være klar og tydelig forskjell. ...Men det er kanskje litt konspirasjonsteoretisk. ;)
Jeg har hele tiden trodd at Spotify er komprimerte CD-spor, men det vet jeg jo ikke. Noen som har peiling?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Spotify er ogg/vorbis i 160kbps i gratisversjonen, og muligheten for 320kbps (q9) i Premium. Littegrann bedre enn fila vi hørt her (q8), altså. Materialet har de sikkert fått enten ferdig kodet eller i cd-kvalitet fra plateselskapene, men uansett har det aller meste sikkert begynt som cd-spor.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
J...Min erfaring er at dersom man prøver å høre på helheten, blir det for mange sanseinntrykk på en gang.
Riktig - og det er jo egentlig det det hele handler om; helheten og nyte musikken. Derfor kan f. eks. Spotify Premium til sitt bruk være et fullgodt alternativ.
Forskjellene bruker ikke bli mindre med tiden etter min mening, men er enig at Spotify har et behagelig sound som jeg helt fin klarer meg med 24/7 bortsett fra når jeg skal "dra strikken".
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Den største trusselen i spotify er nok heller volumnormaliseringen som mange som klager på "mye" eller "lite" bass i forhold til CD/FLAC ikke har deaktivert.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Noen folk har bare svært god hørsel og i tillegg mengder av lyttetrening som gjør dem i stand til å avdekke små forskjeller innen audio.

Mastering tekniker Steve Hoffman startet en tråd på forumet hans hvor han fortalte om en episode med en fyr med gullører. Steve var innom ei HiFi-sjappe og en fyr der demonstrerte at han enkelt hørte forskjell på om retningsbestemte signalkabler var "riktig" eller "gal" vei.
Steve arrangerte senere en uhøytidelig blindtest for denne fyren. 10 ganger gikk denne fyren inn og ut av rommet mens Steve "snudde rundt" på kablene. Hver eneste gang sa fyren rett, uten en gang å lytte særlig. Han lyttet etter om musikken låt riktig eller ikke. Han sa tvert samtlige 10 gangene han kom inn i rommet at kablene var riktig vei. Steve hadde ikke noen av disse 10 gangene byttet om på signalretningen.
Dette er jævla bra gjort.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man bør kanskje ikke ta alle historier man hører for god fisk.
At noen har evnen/treningen til å høre små forskjeller bedre andre er jeg derimot enig. Forfatteren av artikkelen under var en av de.
Young, healthy ears hear better than old or damaged ears. Some people are exceptionally well trained to hear nuances in sound and music most people don't even know exist. There was a time in the 1990s when I could identify every major mp3 encoder by sound (back when they were all pretty bad), and could demonstrate this reliably in double-blind testing
24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Noen folk har bare svært god hørsel og i tillegg mengder av lyttetrening som gjør dem i stand til å avdekke små forskjeller innen audio.

Mastering tekniker Steve Hoffman startet en tråd på forumet hans hvor han fortalte om en episode med en fyr med gullører. Steve var innom ei HiFi-sjappe og en fyr der demonstrerte at han enkelt hørte forskjell på om retningsbestemte signalkabler var "riktig" eller "gal" vei.
Steve arrangerte senere en uhøytidelig blindtest for denne fyren. 10 ganger gikk denne fyren inn og ut av rommet mens Steve "snudde rundt" på kablene. Hver eneste gang sa fyren rett, uten en gang å lytte særlig. Han lyttet etter om musikken låt riktig eller ikke. Han sa tvert samtlige 10 gangene han kom inn i rommet at kablene var riktig vei. Steve hadde ikke noen av disse 10 gangene byttet om på signalretningen.
Dette er jævla bra gjort.
Hadde vert jævla mye mer overbevisende om han byttet kablene noen ganger.
Kanskje testeren heletiden hørte en lyd som var "riktig", men at denne ikke hadde noe med kabelen å gjøre, kanskje han fremdeles hadde tippet at den var riktig vei dersom kabelen ble snudd?
 
Topp Bunn