Diverse Hører du forskjell på 320kbps ogg/vorbis og CD? Test deg selv!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvordan får man forresten Masvis til å lese av flac filer?
Slik:

http://www.lts.a.se/lts/masvis-users-guide skrev:
Other soundfile formats than wav - codecs

MasVis can use external codec in order to open soundfiles in for example flac and mp3 formats. These external codecs are enabled under Settings, codecs. Codecs for flac and mp3 formats (flac.exe and lame.exe) are included by default, but you may need to change the path to match the location of the codec exe files on your computer.
Funker ikke hos meg ved å åpne fra server. Får forsåvidt åpnet filen etter at jeg endret på destinasjonen som står beskrevet, men filen blir samtidig åpnet i avspillingsprogrammet og det kommer en feilmelding. Merkelig når jeg i utgangspunktet åpner fra Masvis programmet (Open file).
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du har fortalt masvis hvor på disken flac.exe ligger? (Du må installere flac-kodeken.)

Bare dra og slipp filene inn i Masvis. Det virker for meg. (Vel, på denne maskinen har jeg ikke installert masvis, men hjemme funker det. Hører noen har litt problemer med å få det til å virke i 64 bit Windows 7, forresten, men hvis programmet starter, er ikke det problemet.)
 
Y

ymir

Gjest
Hei

Kan ikke noe om data,men får beskjed om at nedlastingen inneholder skadelig programvare.
Det må vel være enklere måte å å få spilt låtene av på?
Ja, det der var litt teit, men det er bare å fjerne haken i "use our download manager" før du trykker "download", så funker det helt vanlig.

"use our download manager"

Som sagt,data er noe jeg ikke forstår meg på.Ser ikke noe slikt og vet ikke hva det uttrykket betyr....ikke lett å være steingammel
som dattera sier til meg,bedre å bare være stein mener jeg
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.895
Antall liker
13.946
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hei

Kan ikke noe om data,men får beskjed om at nedlastingen inneholder skadelig programvare.
Det må vel være enklere måte å å få spilt låtene av på?
Ja, det der var litt teit, men det er bare å fjerne haken i "use our download manager" før du trykker "download", så funker det helt vanlig.

"use our download manager"

Som sagt,data er noe jeg ikke forstår meg på.Ser ikke noe slikt og vet ikke hva det uttrykket betyr....ikke lett å være steingammel
som dattera sier til meg,bedre å bare være stein mener jeg
Sånn, ymir:

1.jpg
 
Y

ymir

Gjest
hei

Utført som vist,men maskinen kommer opp med nye og kraftigere advarsler og noe "MÅ laste ned møkk",som ikke lar seg fjerne.
Måtte re starte maskinen på nytt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det funker fint her.

Du trykker på den grå "download"-knappen etter å ha huket bort "use our download manager", og ikke den svære, svarte "download now"-knappen (annonsen), ikke sant?
 
Y

ymir

Gjest
Det funker fint her.

Du trykker på den grå "download"-knappen etter å ha huket bort "use our download manager", og ikke den svære, svarte "download now"-knappen (annonsen), ikke sant?
Utført som foreskrevet,problemene oppstår når jeg går videre etter at det er nedlastet.Med sterk dysleksi og data angst/vegring
står jeg over.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jammen, lydfilene kan jo ikke skape noen problemer/advarsler. Problemet må være den download-manageren som den frekke siden prøver å lure på deg.

Når du gjør slik roda viser, er det wav-filer du laster ned, og de kan da ikke være skumle?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har ikke sett noe til Evelen enda i dag, men jeg håper så mange som mulig tester filene i svar #49 og sender svarene sine til han, så vi kanskje kan få noe fornuftig ut av dette. :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Gikk rett på limpinnen jeg. Men jesus, hadde vært fint med et musikkstykke som ikke er så forbanna kjedelig å høre på.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Da var jeg tilbake, og jeg ser 11 nye PMer venter.
Svarene kommer om ikke så lenge:) samt hvem som tippet hva, og forholdene mellom galt, rett osv.
dersom noen ikke vil ha navnet sitt publisert send meg PM så kan jeg sensurere dette når dette er gitt melding om
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.895
Antall liker
13.946
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Spennende!
Dette ble litt hjemme-uavgjort-borte, altså tipping.
Det lærerike er i alle fall at det ikke er mye forskjell på klippene.
Tror det er et par fjorten karer her inne som kunne hatt godt av en sånn øreåpner. ;)

Edit, jeg var på min første Børretzen, husker ikke om jeg skrev det.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Flott. Husk å merke hvem som er på sitt andre forsøk på børretzen, hvis du har oversiken, ellers finner vi ut av det.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Da kommer svarene!


Desverre betydde inne 11 PM 11 Svar, men her kommer det:
Man
Børrezen: [x] A er best [_] B er best [_] Ingen forskjell Basement Jaxx: [_] 1 er best [_] 2 er best [x] Ingen forskjell

Dazed 2. forsøk på Børrezen
Børrezen: [_] A er best [x] B er best [_] Ingen forskjell Basement Jaxx: [x] 1 er best [_] 2 er best [_] Ingen forskjell

TrompetN2. forsøk på Børrezen (første med laptop)
Børrezen: [x] A er best [_] B er best [_] Ingen forskjell Basement Jaxx: [ ] 1 er best [_] 2 er best [_] Ingen forskjell

orso 2. forsøk på Børrezen
Børrezen: [_] A er best [_] B er best [_] Ingen forskjell Basement Jaxx: [x] 1 er best [_] 2 er best [_] Ingen forskjell

yzfr172. forsøk på Børrezen

Børrezen: [x] A er best [_] B er best [_] Ingen forskjell Basement Jaxx: [_] 1 er best [_] 2 er best [_] Ingen forskjell

RoDa
Børrezen: [x] A er best [_] B er best [_] Ingen forskjell Basement Jaxx: [_] 1 er best [x] 2 er best [_] Ingen forskjell
OG HVA SOM VAR RETT:


Børrezen:
4 av 5 syns A var best
1 av 5 syns B var best
0 av 5 mener det ikke var noe forskjell

Rett svar: A er best, Gratulerer til alle, utenom "Dazed" som var eneste som tok feil.

Basement Jaxx:
2 av 4 syns 1 var best
1 av 4 syns 2 var best
1 av 4 mener det ikke var noe forskjell
Rett svar: Ingen forskjell, Gratulerer til "Man" som var eneste person som hørte at disse var identiske.


Konklusjon: "Man" er den eneste som tippet rett på begge
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Må bare få skyte inn at selv klarer jeg ikke å høre forskjell på 320 og flac / cd kvalitet når jeg spiller gjennom pc en. MEN om jeg sammenligner cd kvalitet fra pc og har samme spor på cd "drivverk" rett i min AN dac er det stor forskjell. Og dette er vel grunnen til at jeg ikke skroter cd helt enda :). Får bare ha begge ting inntil videre.

Det er også stor forskjell på drivverk, men det er jo noe litt annet igjen.


Flott! Da har du tippet i testen, da?
Hei.

Nej kom nettopp hjem etter 12 timer parkettlegging så fikk først høre de nå. Men jeg hører ikke forskjell på 320 eller 256 kontra flac / cd så ingen vits å tippe, har prøvd før :). Prøvde sangene nettopp uten å vite fasit for min egen del men nej jeg klarte ikke ( som forventet ) å høre hva som var hva. Synes de var altfor like :).

Men som jeg sa tidligere, det er forskjell på hvor man spiller det fra for min del. Om det er 320 eller flac, så er begge bedre brent på cd og i cd spilleren. Det er faktisk ganske tydelig i mitt anlegg.

Morsomt tilltak alikevel. Kan vi få prøver med en sang som er 192 vs wav og deretter 128 ? Min erfaring er at 128 er ganske lett å skille fra Flac/cd kvalitet
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Hihihi - jeg klarte **** ikke høre forskjell på Basement Jaxx-spora i går, og ble litt småfrustrert - artig :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Åh? Trodde jeg hadde gått på limpinnen jeg. Ble vanskelig å holde konsentrasjonen oppe med den plingplong-introen...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Et godt eksempel på at vi kan la oss lure.
Det forklarer nå i alle fall hvorfor jeg var vesentlig mer usikker på Basement Jaxx. En liten unnskyldning må vi alltid ha!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Åh? Trodde jeg hadde gått på limpinnen jeg. Ble vanskelig å holde konsentrasjonen oppe med den plingplong-introen...
Hører ikke du stor forskjell på redbook og hirez da? Da burde vel dette være peace of cake. ;)
 
N

nb

Gjest
Om det hadde vært 4 som tippet på begge oppgavene så er sannsynligheten for at 1 eller flere har begge riktig på ren tipping 37.5%. Statistikken min er for rusten til å ta hensyn til at det var 5 på første og 4 på andre runde helt på strak arm.

Sannsyligheten for at 4 eller 5 stk av 5 klarer å svare riktig på oppagave 1) kun ved tipping er bare 4.5%.

Tallmaterialet er selvsagt noget magert, men det gir i alle fall en pekepinn på hvor landet ligger. Det er dog ingen grunn til å anta at Man bare hadde flaks, men at en av fire klarer begge oppgavene er ikke veldig usannsynlig. Hadde 6 personer levert svar på begge oppgavene ville det vært ganske nøyaktig 50% sannsynlighet for at en eller flere hadde riktig på begge.

Ogg er for øvrig regnet som bedre enn mp3 - jeg finner ikke oversikten i farten, men forskjellen gjør seg først og fremst gjeldende på lavere bitrater. "Bedre" betyr da lydkvalitet i forhold til lagringsplass, dvs at for en gitt bitrate foretrekker flest Ogg femfor mp3.
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Stor og stor.. Forskjellen er der, men ikke særlig større en cd vs 320kbs mp3 selv om det ikke er helt det samme.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Gangske riktig nb

kunne dog vert gøy med en slik test med noen titals deltakere hvor man skulle høre forskjell på flere forskjellige sanger.
Dog tror jeg det er få som mener det er umulig å høre forskjell på flac og 320kbps mp3.

Dog kan man jo spørre seg hvorfor så mange utrykker at "MP3 høres helt JÆVLIG UT, greier ikke høre på det" når forskjellen er såpass marginal.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Flere tester takk!
Men kan vi holde oss til utelukkende forskjeller og ikke et alternativ med "ingen forskjell"?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.795
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
128 er ganske døllt da. :)

Jeg skulle normalt ha vært med i en slik øretrim, men jeg har ikke hatt tid til å sette meg rolig ned.

Var den lureri, den Basemen Jacxx-saken, eller ble det opplyst om at sporene kunne være like?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.895
Antall liker
13.946
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hehe, var det ikke som jeg mistenkte noe rart der! Lurte på hvorfor du satte opp "ingen forskjell" som alternativ......
Som jeg skrev i en PM til Dazed tidligere i dag angående Basement: "Her er jeg ikke sikker i det hele tatt, skal kjøre en runde til."

Måten jeg gjorde dette på var følgende:
- Alle filene lastet ned og flyttet inn på server
- Spilte de av via Squeezebox og laget spillelister med de to Børretzenfilene og de to Basement-filene
- Så startet jeg avspilling med display på squeezebox touch skjult og trykket ørtogfjørti ganger på skip slik at jeg ikke visste hvilket spor som spilte
- Deretter hørte jeg på "den ene" skippet til "den andre" og hørte, repetert til jeg bestemte meg for hvilket som måtte være ukomprimert og tittet deretter på display på SBT
- Børretzen hadde en klar overvekt på A som best, mens det ikke var like klart med Basement. Men etterhvert så ble det flest "ja, det er denne" på variant 2 av Basement også, og det ble den som best.
Kjente litt på frustrasjonen da jeg etter noen runder med A som best på Børretzen hadde en ny "denne er best" for så å se på SBT at det var B..

Jeg prøvde å lytte "ukonsentrert" og kjenne på hva som låt mest naturlig og sammenhengende, med detaljene "sammenkoblet" med resten av lydbildet.
Logikken i hodet sa at det skulle være mer oppstykket lyd på de komprimerte sporene og at de kunne låte hardere.
Når det gjelder Basement så var det vel mest i hodet mitt det låt hardt.... :D :D :D

Hadde det blitt stemt annerledes dersom jeg visste at "ingen forskjell" var en reel mulighet? Ja, kanskje, men uansett er det ikke et argument for at det er store forskjeller. Baard f***et også med hodet mitt slik da vi blindlyttet på cd-drev vs squeezebox og jeg hørte forskjell som ikke var der......

Takk for initiativet og enda en oppvåkning i forhold til hvor mye påstander vi har innen hobbyen som forsvinner som dugg for solen når vi setter dem på prøve. :)

Med referanse til Løkkens kjente test og Bambadoo som eneste kar med god score der, så var det også her lettere å høre forskjellene tre frem etter mange ganger lytt men ikke minst med pause mellom rundene. Eksempelet med Basement uten forskjell viser hvor fordømt lett det er å lure oss (eller i alle fall meg) til å konstruere opp forskjeller som ikke er der.

Du skal se at jeg en vakker dag klarer å overbevise meg selv om at Blue Jean signalkabelen min låter likt som Whistler Coanda.
Foreløpig har jeg ikke klart det :(


 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Forslag: Bruk et litt kult klassisk symfoni-stykke. + en god poplåt som ikke klipper eller har blitt komprimert ihjel.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
La det gjerne gå over et par dager også, sånn at vi med smalbånd rekker å laste ned og høre litt før resultatene presenteres :)
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Er det forresten noen som vet om et program man kan kjøre to "like" lydspor med forskjellig bitrate og så raskt bytte under avspilling? Tror det kan være lettere å høre en forskjell da.

Må man drive å spole seg ut hver gang har man lett glemt hva man har hørt allerede
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg er i alle fall konsekvent. ;)

Børretzen-forsøk nr. 2 ble mer tipping enn noe annet, da jeg prøvde å kjenne igjen forskjellene jeg mente å høre da jeg valgte feil første gang. Jeg ble bare mer og mer forvirret Det ble ikke lettere denne gangen, og jeg konkluderer med at selv om det tydeligvis er mulig å høre forskjell, er ikke forskjellen mellom ogg 320kbps og 16/44 rått noe å bry seg om for min del. Kommer selvsagt til å fortsette å lagre i flac, men dette støtter i alle fall det jeg har sagt om at Spotify Premium faktisk kan låte ganske bra. Det er vel ikke til å komme forbi at forskjellen i alle tilfeller er ørliten.

Den andre testen er det jo ikke stort å konkludere av.

Et par kommentarer:

Vi skulle vel ikke velge hva som var "best", men hvilken av filene som var den lossy komprimerte? Opprinnelig i alle fall.

At man kan lure noen til å tro de hører/tippe på en forskjell som egentlig ikke finnes er et interessant, og kjent, poeng, men å oppnå dette ved å lyve, og forskyve hele hensikten med testen, syntes jeg at var litt suspekt:

En er CD->WAV->FLAC, en er CD->256kbps mp3->WAV->FLAC
 
Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.895
Antall liker
13.946
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Men kan vi holde oss til utelukkende forskjeller og ikke et alternativ med "ingen forskjell"?
Det tror jeg er smart.

Støttes!

En og en låt som testes og ikke "luretriks" med like spor.
Det er demonstrert både at det kan muligens være sannsynlig at det var hørbart komprimert på Børre og at det er lett å la seg lure med Basement. :)
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Jeg kan skjønne du tenker det slik Dazed, det var ikke meningen å såre eller svikte noen :)
Men hvordan kan man egentlig utføre en slik test uten å lyve?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.895
Antall liker
13.946
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Er det forresten noen som vet om et program man kan kjøre to "like" lydspor med forskjellig bitrate og så raskt bytte under avspilling? Tror det kan være lettere å høre en forskjell da.

Må man drive å spole seg ut hver gang har man lett glemt hva man har hørt allerede

Jeg bruker webgrensesnittet til LMS, og fjernkontroll til SBT.
Holder musa over f.eks 2:25, så trykke skip på fjernkontrollen og kjapt deretter på musetasten.
Da kan jeg høre det samme stykket uti låta med raske bytter.
 
N

nb

Gjest
Er det forresten noen som vet om et program man kan kjøre to "like" lydspor med forskjellig bitrate og så raskt bytte under avspilling? Tror det kan være lettere å høre en forskjell da.
Det bør være grei skuring i ethvert lydredigeringsrogram (f.eks Audacity som er gratis og finnes for Mac/Win/Linux). Da kan du starte to spor samtidig og så mute det ene og høre på det andre. Ikke veldig sexy, men det burde funke.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.795
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forslag: Bruk et litt kult klassisk symfoni-stykke. + en god poplåt som ikke klipper eller har blitt komprimert ihjel.
Enig. Klassisk-stykket kan godt ha med stemme(r), synes jeg.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.895
Antall liker
13.946
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg kan skjønne du tenker det slik Dazed, det var ikke meningen å såre eller svikte noen :)
Men hvordan kan man egentlig utføre en slik test uten å lyve?
Sånn som du gjorde med Børretzensporene. Et av disse er ukomprimert og et er komprimert, hvilket er det ukomprimerte?

Tøft poeng og interessant hvor fokuserte vi er på å finne forskjeller slik at vi ikke hører at det er likt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg kan skjønne du tenker det slik Dazed, det var ikke meningen å såre eller svikte noen :)
Men hvordan kan man egentlig utføre en slik test uten å lyve?
Denne tråden skulle teste om vi hørte forskjell på lossy og ukomprimerte lydfiler. Ikke om man kunne narre folk til å tro at det var forskjeller. Det er bare det jeg mener.
 
Topp Bunn