Händel horn; kanonlyd til sprettertpris!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Selv om det ikke kryr av disse i Norge (foreløpig), tenkte jeg at det kunne vært trivelig å lage en venneråd for disse filterløse vidunderne fra Danmark. Hyggelig om andre Händelfans også bidrar og stikker innom.

    Tittelen på tråden har jeg lånt av Sluket, som skrev dette etter et lyttebesøk for noen uker siden.

    I et langt hifiliv har jeg hatt veldig mange høyttalere, de fleste i det som litt upresist benevnes som "High-end" segmentet. De tre siste var Magico V3, Jul K2 9800 SE og Belle Klipsch.

    Händel 10 p ble innkjøpt som ventehøyttalere ifb med en forestående flytting til mindre leilighet - men jeg tror jaggu de blir stående! Drives pr i dag med en McIntosh Ma 252 integrert hybrid.

    Händel horn er filterløse 7" Alpair drivere fra Markaudio og er en kombinasjon av transmisjonslinje og bakladet horn.

    Lyden er ekstremt oppløst, nyansert, dynamisk og med en bass som man ikke skulle tro kunne komme fra disse små kassene - som forøvrig er i bambus, et materiale som visstnok er 12 ganger hardere enn eik.

    Pene er de også!

    Les mer her:

    https://qualifi.dk/speakers/haendel

    For ordens skyld; jeg har ingen økonomiske interesser eller annen tilknytning, hverken til produsent qualifi, eller norsk importør Analog HiFi Plinth.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Får melde meg inn i denne lille, eksklusive klubben :) 10P reference levert på døra for en snau time siden. Knallbra førsteinntrykk, more to come.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Velkommen - gøy at det ble handel med Händel! :)
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Har enda ikke hatt tid til å høre nok på høyttalerne til å gi en fullverdig konklusjon, men det jeg har hørt har vært veldig bra! Høyttalerne spiller overraskende dypt og fyldig for kun å drives av ett, lite element.

    Om jeg skulle påpeke en "svakhet" sålangt (anførselstegn da dette ikke er en svakhet, men det svakeste av en rekke sterke ledd), er det nok diskanten som ikke leverer på høyde med Piegas bånddiskanter. Dette er nok ikke en stor overraskelse og var noe jeg forventet. Kan eventuelt vurdere å supplere med en supertweeter på sikt dersom det skulle trenges (ser mange gjør dette på fulltonedesign). Merker ikke at noe mangler på de fleste innspillinger, men ved kvinnestemmer merker jeg det mangler det ørlille ekstra i toppen.

    Alt-i-alt veldig fornøyd med 'talerne; dette er virkelig hi-end til pølsepris!

    IMG_20190831_205234.jpg


    IMG_20190831_211544.jpg
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Hyggelig lesning dette FSF , takk for en særdeles hyggelig handel. Kjenner savnet komme snikende når jeg ser bildene dine. ??????

    Fredrik
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Hilsninger fra overkill-avdelingen ?????? !0p reference med 130 kt88 vintage-watt låter helt hinsides bra!

    Tror nesten ikke det er mulig.

    Men det er det.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Hyggelig lesning dette FSF , takk for en særdeles hyggelig handel. Kjenner savnet komme snikende når jeg ser bildene dine. ������

    Fredrik
    Takk i like måte for en smertefri handel. Strålende fornøyd :)
    BigSwifty, hvor høyt pleier du å spille? Spilte på ganske lavt volum med en noe basstung låt (Marcus Miller - Jean Pierre). Det låt helt utrolig selv på moderat volum, men elementene jogget ganske greit. Så de humpet godt. Det jeg lurer på er om disse er skjøre greier, eller er det mulig å dra på uten at elementene blir til ufrivillige prosjektiler? :D
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    FSF; ja, tja. Jeg vet at de er "skjøre" i innspillingsfasen, og den er lang). Men innspilte opplever jeg ikke at de er det. Jeg spiller ikke veldig høyt, men de går mer enn høyt nok, når det trengs.

    Men jeg synes noe av det beste med 10p er evnen til å levere fullverdig musikkopplevelse på lavere nivåer enn noen annen høyttaler jeg har hørt. Dette.ble enda mer forsterket da jeg koblet på mc 2000.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    FSF; ja, tja. Jeg vet at de er "skjøre" i innspillingsfasen, og den er lang). Men innspilte opplever jeg ikke at de er det. Jeg spiller ikke veldig høyt, men de går mer enn høyt nok, når det trengs.

    Men jeg synes noe av det beste med 10p er evnen til å levere fullverdig musikkopplevelse på lavere nivåer enn noen annen høyttaler jeg har hørt. Dette.ble enda mer forsterket da jeg koblet på mc 2000.
    Takker for svar :) - Da kjører jeg rolig en stund til, før jeg tør å guffe på litt ekstra. Liker også veldig godt, som du påpeker, at de spiller sømløst på selv lavt volum. Bassen er fyldig og fin og ingenting virker å kollapse selv med volumet på veldig lavt. De er også mer romvennlige enn mine tidligere høyttalere, noe jeg er veldig glad for. - Dyp og fyldig lyd, uten at det blir rungende og "lummert".
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.309
    Torget vurderinger
    5
    Velkommen i klubben. Låter bra her også :)
    Kommer nettopp fra en kamerat med et langt heftigere oppsett, herlig å returnere til eget anlegg å konstatere at det tross enkelte mangler spiller musikk i bøtter og spann.

    20190816_190422.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Fått spilt noen timer siden sist, og må si lyden imponerer! Forbedringspotensialet på de høyere frekvensene har jeg gått bort fra: Låter knallbra. Enten har jeg endret opplevelsen av lyden, eller så har ting løsnet litt. Ikke vet jeg, men bra låter det!

    Jeg oppdager bye detaljer i musikken som tidligere ikke slapp frem. Mellomtonen er luftig og lett, og de oppleves som uanstrengte. Fremstår også som veldig romvennlige der bassen spiller dypt uten å gjøre om rommet til en basslomme. Og, bonusen oppå det hele : fruen er strålende fornøyd med utseendet på de; glir rett inn i stua som et møbel :)

    God helg og lytting!
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ønsker herved å døpe Händel-hornene til "humlehøyttalere" inspirert av myten om at humler er - fysisk sett - for store til å kunne fly. På mange måter som en humle, bare motsatt, er Händel-hornenes elementer for små til å kunne produsere den massive lyden de gjør. Man skulle ikke tro at to elementer på størrelsen med en asjett skulle kunne produsere så mye, stor, og nyansert lyd som det disse hornene produserer.

    Du setter på Emilie Nicolas' siste plate, og ikke bare oppdager du nye nyanser og lyder du ikke hadde hørt tidligere, men i tillegg lukter du på en naboklage før klokken 22, på en fredag kveld. Det låter uanstrengt men stort, er vel min oppsummering av lyden etter noen ukers sporadisk lytting. Mellomtone og øvre frekvenser virker uanstrengte og frie, med en dyp - og overraskende kontant - bass som akkompagnerer det hele. Det hele er drevet av en forsterker på 33W på størrelse med fem CD-cover stablet oppå hverandre..!

    Humlene summer og brummer seg inn i fredagskvelden med bravur.
    God helg og lytting!

    Konus sept19.jpg
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Herlig å høre at du er fornøyd :) Jeg angrer en smule på salget kan du si... Blir nok bestilt nye en dag
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Herlig å høre at du er fornøyd :) Jeg angrer en smule på salget kan du si... Blir nok bestilt nye en dag
    Jeg ser absolutt den, men må bare takke så mye for handelen. Heldigvis koster de ikke skjorta, så det er vel fort muligheter for retur til dansk bambus en gang i fremtiden for din del :) god helg!
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Det blir nok retur til dansk bambus en dag ja :) God helg
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Kjenner jeg får veldig lyst på å kjøpe meg slike høyttalere.
    Lasse
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner jeg får veldig lyst på å kjøpe meg slike høyttalere.
    Lasse
    Sist jeg sjekket lå det et par på brukten, riktignok til en litt stiv bruktpris. Men det er vel alltids innafor å prute litt :)
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Hei
    Ja jeg så det. Prisen var sikkert ok.
    Men jeg kjøpte meg en veteran mc og nå i dag Fyne 500 stativhøyttalere.
    Får roe meg litt ellers blir jeg blakk.
    Men jeg skal høre de.
    Lasse
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer,låter det bra?
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Grattis og velkomnen skal du være :) Del gjerne noen inntrykk når du har testet de litt; hadde vært gøy å høre.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Grattis og velkommen, Espen. Hva slags forsterker/kilde bruker du? Og post gjerne lytteinntrykk når det passer.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Er det P-10 som sitter i disse hornene?
     
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Grattis og velkommen, Espen. Hva slags forsterker/kilde bruker du? Og post gjerne lytteinntrykk når det passer.
    Takk for det. Bruker en Fezz Audio 300b på 2x8w. Så i ett annet innlegg at det ikke ville funke særlig, men det funker som bare fy.
    Nettopp byttet ut mine Forte 3 med disse pga waf, trodde det ville være en stor nedgradering, men så langt saves ikke Forte. Händel gjør en utmerket jobb på akustik og rolig rock er de noe av det bedre jeg har hørt.
    Har hatt denne hobbyen i snar 30 år og mye utstyr ut og inn, disse er noe av det beste på tross av moderat pris:).
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Merkelige greier, disse høyttalerne :) Jeg har hørt dem hos importør med en 8w Audio Note 300B og det låt helt supert. Selv har jeg 100 rørwatt og det funker også fint. Konstruktøren var hjemme hos meg og sa at han aldri hadde hørt høyttalerne sine låte bedre. Mens jeg ventet på ny forsterker, lånte jeg en gammel Cyrus 60w transistor og det låt såpass at det kunne jeg nesten ha levd med (forsterker til 800.- på brukten!). Hadde også en kort stund en Eastern Electric 30 push pull, som låt som bare det! Hândel er "snille" på den måten at de får frem det beste i forsterkeriet, i stedet for å tvinge deg til å bruke det ene eller det andre, som enkelte andre høyttalere.

    Jeg har hatt mange rutinerte hifi-ringrever hos meg som alle har blitt overrasket og begeistret over lyden. Blant annet to importører av high-end utstyr som begge fikk hakeslepp av lyden (og prisen :) ) Händel er "HiFi done right".
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Er det P-10 som sitter i disse hornene?
    Det stemmer - Markaudio Alpair P-10 er elementene som sitter i. Relativt rimelige saker, men de spiller knall.


    Artig å høre at andre deler samme overraskelse som det jeg gjorde da jeg fikk høyttalerne i hus. Hadde aldri gjettet at de små elementene kunne produsere et så stort, uanstrengt, og nyansert lydbilde som de gjør.

    Byttesyken har roet seg, nå som jeg har Händel i hus. DIY-interessen har derimot dukket opp i dens plass, så bestilte meg et par 12p i går som jeg skal teste ut i noen retro kasser med fremoverrettet hornbaffel. Usikker på om det kommer til å toppe Händel - tviler på det - men spennende å teste fordet :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ja flotte diy elementer dette, noen som har hørt/testet MS serien opp mot P serien? låter det likt eller forsvinner noe av P magien.

    Ser at det er stor slaglengde i elementene, men tåler de skikkelig pådrag og volum?
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Ja flotte diy elementer dette, noen som har hørt/testet MS serien opp mot P serien? låter det likt eller forsvinner noe av P magien.

    Ser at det er stor slaglengde i elementene, men tåler de skikkelig pådrag og volum?
    Jeg har aldri dratt på skikkelig for å finne smertegrensen. Nå skal det sies at jeg ikke pleier å spille særlig høyt uansett. Har dog dratt på en del, ikke så langt at jeg har fryktet at de skulle ryke, men - som du sier - så har de overraskende bra slaglengde. Jeg har spilt klassisk osv. med solid volum (de klarer f.eks. Interstellar soundtracket uten problemer), men ikke testet hvor langt strikken - eller kantopphenget - kan strekkes :)

    Her er et eksempel på hvordan det kan se ut med litt ekstra pådrag: https://www.youtube.com/watch?v=kbBESDSM5FI
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Disse Mark Audio driverne har noe han kaller for "Arrestor". Den fungerer slik at den begrenser utsvinget på elementet, og man får en tydelig lyd når man begynner å nærme seg mekanisk x-max. Fiffig og smart.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Disse Mark Audio driverne har noe han kaller for "Arrestor". Den fungerer slik at den begrenser utsvinget på elementet, og man får en tydelig lyd når man begynner å nærme seg mekanisk x-max. Fiffig og smart.
    Såå det du sier er at jeg kan smelle på full pupp uten at jeg risikerer voice coil-prosjektiler i stuen?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Du får klar beskjed via knatrelyder fra Arrestoren at du nærmer deg grensene, men du kan nok fortsatt risikere voicecoil-prosjektiler om du fortsetter å "gønne" på. Men da har ihverfall høyttalerne "sagt ifra" først he he...
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Gjelder ikke bare det på siste modellen da?
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Hva er deres erfaringer med innspilling av høyttalerne? Jeg har lest på diverse fora at innspillingstid varierer veldig: Markaudio selv er noe nøkterne i sine anslag, mens andre mener flere hundre timer må til for at elementene skal prestere optimalt. Jeg er noe skeptisk til hvor reelt innspilling er på diverse hifi-utstyr, men akkurat elementer kan jeg se for meg trenger noe tid for å "sette seg", kanskje?

    Jeg opplever at jeg fortsatt blir overrasket over høyttalerne etter noen måneder med sporadisk lytting. Jeg kjøpte mine brukt, men mistenker de ikke var mye brukt av forrige eier. Nye detaljer og nyanser virker å komme krypende, noe som er veldig gøy og spennende :)

    Noen andre som har erfaringer med innspilling og hvor mange timer vi her snakker?

    Bestilte meg forøvrig et par 12p elementer her om dagen. Skal døtte disse i noen retro kasser, mest for moro skyld. Skal prøve å få opp en liten tråd med bilder når den tid kommer :)
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Hei FSF , de fikk nok noen timer hos meg. Forandret seg en god del underveis.

    F
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen av dere Händel Horn 10P eiere som er villige til å åpne sitt hjem for en sjel som ønsker en "tyvlytt" på en spennende høyttaler? Bare ved å lese denne feelgood tråden, og det jeg ellers har funnet å lese fra produsenten, har det tent min nysgjerrighet og interesse for høyttalere litt utenfor hovedsporet av dagens konstruksjoner. Nå er det jo best om dette hjemmet ikke er mange timers kjørevei fra Son i Akershus da......
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Skulle gjerne budt på en lytt, men anlegget er pakket ned pga oppussing i noen måneder :( Men du er jo ikke veldig langt fra importør i Sandefjord...
     
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen av dere Händel Horn 10P eiere som er villige til å åpne sitt hjem for en sjel som ønsker en "tyvlytt" på en spennende høyttaler? Bare ved å lese denne feelgood tråden, og det jeg ellers har funnet å lese fra produsenten, har det tent min nysgjerrighet og interesse for høyttalere litt utenfor hovedsporet av dagens konstruksjoner. Nå er det jo best om dette hjemmet ikke er mange timers kjørevei fra Son i Akershus da......
    Jeg kan bjuda på en lytt her i Fredrikstad. Nå er ikke ht ferdig innspilt så kanskje best å drøye en uke eller to. Bare å rope ut så finner vi en dag. Vh Espen
     
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt mine Händel i enn knapp uke, de har stått på 24/7 for å få de innspilt å jeg må si; Bedre musikkformidlere har jeg aldri hatt i hus, rett og slett ståpels.
    Jeg har ht til både 3 og 4 gangen innom i årenes løp, men dette er kun naturstridig.
    Helt magiske ht, løp og kjøp. ( nei jeg selger ikke mine ) :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    espen: Takker og bukker for gjestfrihet og supert tilbud om å få hørt dine bambuskreasjoner! Fredrikstad er jo bare noen steinkast sørafor basen min, så geografisk passer jo dette perfekt også. Det er ikke noe stress for min del å få hørt disse innen kort tid, den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves. Jeg lar deg spille inn høyttalerne skikkelig, og tar heller kontakt godt ut i desember måned hvor vi avstemmer om vi tar et treff før jul eller har en seanse inn i det nye året som om ikke for lenge banker på døren? Det gleder meg stort at noen vil åpne dørene for helt ukjente, bare for at denne skal få fylt sin skål for nysgjerrighet på noe nytt, meget spennende og ukjent :). Er kilden hos deg digital eller vinyl?
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    IMG_20191129_105219.jpg


    10P er fantastiske elementer, så fristelsen for å teste 12P i et DIY-prosjekt ble for stor :)

    Har et par eldre kasser med hornbaffel som skal få nye elementer. Tenker jeg lager en egen tråd på prosjektet når jeg får tid. Spent på forskjellene mellom elementene; overraskende nok går ikke 12P like dypt som 10P på papiret.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn