Händel horn; kanonlyd til sprettertpris!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Jeg lefler litt med tanken om å teste ut noen andre høyttalere i heimen. For tiden har jeg et par Neat Iota Alpha som drives av en Densen b-150xs. Veldig fornøyd med dette, samtidig som det også er gøy å prøve noe nytt.

    Når jeg orienterer meg i hva som finnes av høyttalere så har jeg bitt meg merke i at alle nevner Händel høyttalerne stort sett er fra seg av begeistring. Fine er de også. Og da blir man jo nysgjerrig.

    Dog lurer jeg på hva slags musikk de passer best til. Er det best på klassisk, jazz og akustisk musikk, eller leverer de også når det kommer til rock, pop og ting med lit mer trøkk i?

    Og hvordan er det med plassering i rommet? Spesielt med tanke på avstand til bakvegg. De skal i tilfelle stå i en stue på 20 kvm hvor de må stå relativt tett opp mot bakvegg.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Hos meg spiser de all slags musikk, selv om jeg ikke spiller metal eller skrur opp til headbangernivå. Jeg spiller veldig mye forskjellig, fra opera til Zappa. 15-20cm fra bakvegg går fint. Er vel også bekreftet av flere her i tråden.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Hos meg spiser de all slags musikk, selv om jeg ikke spiller metal eller skrur opp til headbangernivå. Jeg spiller veldig mye forskjellig, fra opera til Zappa. 15-20cm fra bakvegg går fint. Er vel også bekreftet av flere her i tråden.
    Takk takk! Mente jeg hadde lest et sted at de trenger litt luft bak seg, så fint å få avkreftet det. Må vel kanskje ta en prøvelytt en dag. Synd det ikke er forhandler i Oslo
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Ligger et par på brukte nå. ikke daglig kost.
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Hei, dere Händel-venner!

    kan jeg drive denne med et Firstwatt selvbygg? Vurderer selvbygg og filterløse horn. Händel kan tilogmed tilfredsstille konas krav.
    Bygger jeg Firstwatt-klone blir det isåfall stereoamp, og ikke monoblokker, i alle fall til å begynne med. 2x25w i 8ohm, dobling i 4. Stabil til 2 ohm, og takler 1 ohm.

    mvh,
    Andreas
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.319
    Torget vurderinger
    5
    Funker i hvert fall fint med 18 rørwatt.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Rart at læse at i er så tilfredse med jeres højttalere. Også er det ovenikøbet Dansk :)
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Hei, dere Händel-venner!

    kan jeg drive denne med et Firstwatt selvbygg? Vurderer selvbygg og filterløse horn. Händel kan tilogmed tilfredsstille konas krav.
    Bygger jeg Firstwatt-klone blir det isåfall stereoamp, og ikke monoblokker, i alle fall til å begynne med. 2x25w i 8ohm, dobling i 4. Stabil til 2 ohm, og takler 1 ohm.

    mvh,
    Andreas
    Jeg kjører mine med 2x38w; skrur sjeldent volumet opp mer enn 30-40% av max :)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Jeg prøvde den med Eastern Electric push pull 30w forsterker og det låt fint. har også hørt den med 8w audio note single ended. Også det gikk bra.
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for alle svar! Det blir enten 2x25 watt Pass-klone, eller 2x50w Pass F5T.

    Jeg har ikke klart å finne reviews på disse. Noen som vil dere erfaringer? Klangbalanse/linearitet, særlig i topp og bunn, samt kvaliteten på mellomtonen, og like viktig: holografrien. hvordan er de, og er det konkurrenter i samme prisleie som også er konevennlige?

    mvh,
    Andreas
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Det meste står vel i denne tråden. Det finnes mange konkurrenter, men ikke i samme prisleie, etter min mening. De høyttalerne jeg hadde før Händel var Magico til 300.000 + +. Låt de bedre enn Händel? Ja, på noen områder. Men de krevde enormt med power (jeg hadde McIntosh 2000 watt), og var kresne på plassering.

    Høyttalere handler om kompromisser. Jeg liker lydsignaturen til Händel og lever godt med den. YTMV 😁
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Det meste står vel i denne tråden. Det finnes mange konkurrenter, men ikke i samme prisleie, etter min mening. De høyttalerne jeg hadde før Händel var Magico til 300.000 + +. Låt de bedre enn Händel? Ja, på noen områder. Men de krevde enormt med power (jeg hadde McIntosh 2000 watt), og var kresne på plassering.

    Høyttalere handler om kompromisser. Jeg liker lydsignaturen til Händel og lever godt med den. YTMV 😁
    Høres ut som de er verdt pengene og vel så det. Mulig jeg skaffer den allerede snart, og selger mine ML. Så tar jeg resten av anlegget etterpå. Planen er som sagt selvbygg etter Nelson Pass sine Firstwatt-konstruksjoner. Jeg bor i Akershus. Hvis noen vil åpne lytterommet for meg så jeg får et inntrykk av Händel, så stiller jeg meget takknemlig med en god flaske rødvin.

    takk!

    mvh,
    Andreas
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Hei Andreas,

    Du kan gjerne høre mine, men det må bli et stykke ut i august. Ferie og litt jobbreising må gjøres unna. Bor i Oslo (Majorstuen).

    God sommer!

    Mvh Kim
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Hei Andreas,

    Du kan gjerne høre mine, men det må bli et stykke ut i august. Ferie og litt jobbreising må gjøres unna. Bor i Oslo (Majorstuen).

    God sommer!

    Mvh Kim
    Det hadde vært helt supert. Bor ute i Langhus, og har elbil, så svipper fort bortom. Vi kan høres i august da på PM. Takk! Ser fram til det.

    mvh,
    Andreas
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Holder Händel-folket fortsatt på høyttalerne eller har byttespøkelset fått ta overhånd?
    Her i gården går det fortsatt i Händelhorn; låter faktisk enda bedre enn sist jeg var inne og skrev. Mistenker disse - og/eller jeg - trenger en del tid til innspilling og tilvenning.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    @FSF , noen har nok solgt og byttet andre igjen har kjøpt på nytt 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Hvis det kan ha interesse, vurderer jeg å selge. et par et par Händel Horn Monitor 7p. Selger med et par løse 7M elementer. Tar 10. min å bytte elementer, så her kan du velge det som passer best din lydpreferanse. Kommer snart på torget til en hyggelig pris. De er brukt 1 dag, og er altså langt fra innspilt.

     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    BB , jeg har hatt et par Händel 10p tidligere også , det er ikke uten grunn jeg går tilbake. Impulse H6 klonen er latterlig mye lyd for bittesmå penger. Hos meg opplever jeg H6 som slanke og litt «på» i toppen. På noen innspillinger og noen typer musikk var dette knallbra og helt greit. Men , i det lange løp syntes jeg nok H6 ble for slank/lys i klang til min smak og i mitt rom.

    Av de høyttalerene jeg har hatt innom her , var Händel 10p den jeg fikk best til og den jeg hadde best minner fra , sånn sett ble det lett å slå til på et par pent brukte slike.
    F
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Da har det blitt ett par Händel her også, etter en trivelig brukthandel i helga.
    Erstattet et par KEF R500. Meget fornøyd så langt, kanskje ikke en helt spinnvill oppgradering, men hvis jeg skal prøve å sette ord på det låter Händlene mer levende og engasjerende, mer rom og dybde. Kanskje noe mer «farget» en KEFene, som jeg oppfattet veldig nøytrale. Umiddelbart hørtes vokal lenger frem i lydbildet, mer i rommet.
    Gleder meg til å høre masse på disse utover høsten. Og ikke minst, kanskje viktigst, min bedre halvdel ble endelig fornøyd med estetikken på stereoanlegget :)
    99746820-8196-4799-80FE-D65A2909123C.jpeg
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Herlig rom da!!!
    Takk takk! Relativt nyinnflyttet, var spent på akustikken her med en del mur og litt skråtak inn mot lytteposisjon. Men det har gått overraskende bra! Fått inn noen myke møbler og litt tepper og madammen er glad i planter. Alt hjelper! Har faktisk pakka ned en mini dsp jeg brukte med stort hell i forrige leilighet.
    Mye plass på yttersidene av høytalerne, mulig det er innbilning, men synes det låter «bredere» enn før. På en positiv måte. Virker som Händlene låter fint ca 20cm fra veggen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Du har god avstand til sideveggene og det er alfa og omega for god lyd uten for mye anstrengelser! Fine høyttalere, har hørt de og ble veldig positivt overrasket.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.319
    Torget vurderinger
    5
    Det er også verdt å bemerke at de vokser med resten av anlegget. Jo bedre komponenter de kobles opp mot, jo mer godlyd leverer de.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    - eller som de sier i Øssfoll... - jo fortære det går jo raskære går det!
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Det er også verdt å bemerke at de vokser med resten av anlegget. Jo bedre komponenter de kobles opp mot, jo mer godlyd leverer de.
    Ja… egentlig godt fornøyd med Yamahaen… men leser jo hint og her at rørforsterker skal være tingen på disse høyttalerne. Men aldri hatt en rørforsterker i hus. Er en liten læringskurve der jeg evt må sette meg inn i. Og prishensyn, størrelse, varmeutvikling etc..(ikke aktuelt å sette forsterker på toppen av selvbygd stereobenk, den må inn der forsterkeren står per nå. Enn så lenge sier jeg meg fornøyd. Men ser ikke bort i fra jeg får lyst til å prøve noe annet etter hvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn