GyroDec - byggetrinn 2

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Sota skrev:
Hei, har kjøpt meg Michell Gyrodec som eg vill oppgradere, så ser eg att du nevner Gert pedersen har du nokon adresse der til .

mvh sota
Ikke meg du spør, men jeg har nå adressen her:
http://home20.inet.tele.dk/pedersensgyro/

Fant også noen andre sider da jeg søkte info om denne spilleren:
www.geocities.com/michell_gyrodec/
www.geocities.com/michell_gyrodec/step_by_step/manual.html

På sistnevnte link kan du se hvordan man kan sette på en arm nr 2 på en Gyro SE,
men det går vist ikke på Gyordec'en - da må du av med akryl plinten først ("nedgradere" til Gyro SE m.a.o)

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
zimon skrev:
Sota skrev:
Hei, har kjøpt meg Michell Gyrodec som eg vill oppgradere, så ser eg att du nevner Gert pedersen har du nokon adresse der til .

mvh sota
Ikke meg du spør, men jeg har nå adressen her:
http://home20.inet.tele.dk/pedersensgyro/

Fant også noen andre sider da jeg søkte info om denne spilleren:
www.geocities.com/michell_gyrodec/
www.geocities.com/michell_gyrodec/step_by_step/manual.html

På sistnevnte link kan du se hvordan man kan sette på en arm nr 2 på en Gyro SE,
men det går vist ikke på Gyordec'en - da må du av med akryl plinten først ("nedgradere" til Gyro SE m.a.o)
Hei, takk skal du ha , var opplysande sider du fant der så mange takk , no er det bare å oppgradere etter kvart , er ein mk1 versjon eg har med aluminium plate.

mvh sota

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.361
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Gratulerer med kjøp av en ekte klassiker, adressene til Pedersen har du jo fått, men må
korrrigere litt;
Din GyroDec kan ta to armer uten noen "kirurgiske" inngrep, om du ser på dette bildet:

Det er et hull i plexi'en like over messingskiltet, det er alternativfeste til motoren, ved bruk
av to armer.
På bildet kan du også se to av tre skruehull i metallet rundt motoren, det er også
et ferdig kuttet hull i plexi'en under motoren, for føring av tonearmkabel. (Synlig på noen av de
andre bildene i tråden.)

Alt du trenger å kjøpe, er altså en armbase og "decoupling kit", såre enkelt...... ;)

Ellers sørget bruktbørsen for å bestemme for meg; om jeg skulle beholde AC drift, eller
konvertere til DC. Michell's nydelige Gyropower QC ble lagt ut for salg, og etter en hyggelig handel
fant den veien hit:

Vet ikke helt hvor jeg skal ha den ennå, et slikt kunstverk fortjener kanskje en egen hylle eller no',
hmmmm....... ::)

Mvh

Morten

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Lagga skrev:
Gratulerer med kjøp av en ekte klassiker, adressene til Pedersen har du jo fått, men må
korrrigere litt;
[...]GyroDec kan ta to armer uten noen "kirurgiske" inngrep, om du ser på dette bildet:
[...bilde utllatt i followup...]
Får vel takke for korrektivet. Si meg, er det i det hele tatt noe som ikke lar seg gjøre med den spilleren?
Lage kaffe kanskje? :D

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Lagga skrev:
korrrigere litt;
Din GyroDec kan ta to armer uten noen "kirurgiske" inngrep, om du ser på dette bildet:

Det er et hull i plexi'en like over messingskiltet, det er alternativfeste til motoren, ved bruk
av to armer.
På bildet kan du også se to av tre skruehull i metallet rundt motoren, det er også
et ferdig kuttet hull i plexi'en under motoren, for føring av tonearmkabel. (Synlig på noen av de
andre bildene i tråden.)

Alt du trenger å kjøpe, er altså en armbase og "decoupling kit", såre enkelt...... ;)

Ellers sørget bruktbørsen for å bestemme for meg; om jeg skulle beholde AC drift, eller
konvertere til DC. Michell's nydelige Gyropower QC ble lagt ut for salg, og etter en hyggelig handel
fant den veien hit:

Vet ikke helt hvor jeg skal ha den ennå, et slikt kunstverk fortjener kanskje en egen hylle eller no',
hmmmm....... ::)

Mvh

Morten
Takk for det, er ein flott spiller, er litt forsjell på desse to svart plexi plate på den eg har, adresser er notert så no er det bare å bestille i vei kva man måtte ønske, Gyropower QC er det orginal strømmforsyning dette eller .
Ellers så holder det med ein arm i øyeblikket for meg, men ser att mulighetene er der for å ha ein til ja. Kva koster eitt nytt senterleie er vell stiv pris på det.

mvh sota

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Ein ting til korleis merker man om senter lagerett er slitt.

mvh sota

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.361
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Min forrige GyroDec var sotet/sort/gull, meget stilig det også.
Gyropower QC er original strømforsyning fra Michell, men ikke slik at den fulgte med spilleren, den dukket opp
som et tilvalg mange år inn i produksjonen, midten av åttitallet(?). Kostet mangetusen den gangen.

Ellers er Michell langt fra verst i klassen, når det gjelder priser på deler, snarere tvertimot.
Det nye, selvsmørende, senterleiet, betalte jeg en snau tusenlapp for.

Slitt? Tja, gir det lyd fra seg, trenger det litt olje, gir det fortsatt lyd fra seg, kan det være noe å tenke på.
Ellers er det bare å kjenne på det, sitter senterpinnen tight i hullet, og det ikke er noen lyd når det går rundt,
er det bare å spille og kose seg. ;)

Vennlig hilsen

Morten

PS Zimon, takk for tips om QC'en! ;) Kaffe er vel det eneste Gyro'en ikke gjør for deg, tror jeg... Men det er også
så støyende, at det gjør jeg i rommet ved siden av....

DS

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Hmm...
Hver gang jeg kikker på denne tråden, må jeg bare bort å kjæle litt med Gyro'en min ;)

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Lagga skrev:
Min forrige GyroDec var sotet/sort/gull, meget stilig det også.
Gyropower QC er original strømforsyning fra Michell, men ikke slik at den fulgte med spilleren, den dukket opp
som et tilvalg mange år inn i produksjonen, midten av åttitallet(?). Kostet mangetusen den gangen.

Ellers er Michell langt fra verst i klassen, når det gjelder priser på deler, hller tvertimot.
Det nye, selvsmørende, senterleiet, betalte jeg en snau tusenlapp for.

Slitt? Tja, gir det lyd fra seg, trenger det litt olje, gir det fortsatt lyd fra seg, kan det være noe å tenke på.
Ellers er det bare å kjenne på det, sitter senterpinnen tight i hullet, og det ikke er noen lyd når det går rundt,
er det bare å spille og kose seg. ;)

Vennlig hilsen

Morten

PS Zimon, takk for tips om QC'en! ;) Kaffe er vel det eneste Gyro'en ikke gjør for deg, tror jeg... Men det er også
så støyende, at det gjør jeg i rommet ved siden av....

DS
Sviver fint talerken trenger nok ikkje tenke på noko nytt lager enda, greit å ha nokon å diskutere ting å tang med, får litt
innblikk av sånnt :)

mvh sota

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Hvordan står QC seg mot den nye dc strømforsyningen som følger med spillerne nå? Noen som har noen mening om dette?

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.361
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Trivelig at tråden settes pris på, og ikke er helt bortkastet. Arm og spiller har vist seg kompatibel med et antall pickup'er,
såsom Denon DL 103

Sumiko Blue Point Special EVO III

Dynavector Karat 19A

Audio Technica AT 33 PTG Limited Edition

Svensker med humor?

Eeeeehh, anyway - mørket har senket seg, så da passer det kanskje med noen stemningsbilder
av GyroDec'en?

Hadde vært interessant å høre fra noen som har byttet fra AC til DC, og om det har vært mulig å
registrere noen form for forskjell ja..... ::)

Vennlig hilsen

Morten

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Jeg har fulgt med helt siden begynnelesen av 1.episode, og jeg er skikkelig imponert over alt du har gjort med denne spilleren Morten! Spennende å se bildene skritt for skritt..!

Btw, svensker ble ikke noe mindre morsomme nå nei... ;D

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Hei, kan ein bruka mesing lodda som står på aluminiums talerken når du skifter over til
svart akryl plate, altså om skruene passer ,er vell ein del å spare på det.

mvh sota

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.361
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Takk for hyggelig tilbakemelding Pål! jeg har lagt mye mer arbeid ned i GyroDec'en enn jeg forestilte meg,
den gangen den kom i hus, men den foreløpig siste etappen nå, har jo vært mere moro, veldig ok å sitte
her og høre den spille - og å SE den spille! I øyeblikket synger The Flying Pickets "Psycho Killer", av alle ting.... ::)
Er det armbasen til Gert Pedersen du har investert i, eller har du kjøpt hele pakka? Dynavectoren din;
er forøvrig en av de store ønskepickupene mine forresten, alltid vært svak for Dynavector...

Får ta en runde med meg selv, og se om det blir et byggetrinn til, Michell tilbyr enda et par moderniseringer/modifikasjoner
som er interessante, men så må den i såfall plukkes helt ned igjen.

Sota, jeg gikk på en smell med loddene gitt. Michell leverer den nye tallerkenen ferdig med lodd montert, men Oslo HiFi Center
var veldig greie på det, og skrudde av loddene, i og med at jeg hadde lodd fra før. Plater legges rett på tallerkenen
på den nye varianten, så skruene har gjenger i begge ender og skrues i fra undersiden.
Mine lodd stoppet etter en omdreining, jeg har lagt skruene ved siden av hverandre og studert dem, og greier ikke å se at de er
forskjellige, men det hjelper jo lite.
Måtte tilbake og kjøpe loddene også, tallerken kostet i Norge 1100,- uten lodd, 1700,- med lodd.
Har altså en komplett tallerken til overs, - og har planer for den..... ;D

Mvh

Morten

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Dei hadde ikkje skruer til deg som passa da , er vell laga slik att det skal vera omløp i varene skal vell tena penger dei og , sånn er da. :)

mvh sota

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Lagga skrev:
Takk for hyggelig tilbakemelding Pål! jeg har lagt mye mer arbeid ned i GyroDec'en enn jeg forestilte meg,
den gangen den kom i hus, men den foreløpig siste etappen nå, har jo vært mere moro, veldig ok å sitte
her og høre den spille - og å SE den spille! I øyeblikket synger The Flying Pickets "Psycho Killer", av alle ting.... ::)
Er det armbasen til Gert Pedersen du har investert i, eller har du kjøpt hele pakka? Dynavectoren din;
er forøvrig en av de store ønskepickupene mine forresten, alltid vært svak for Dynavector...

Får ta en runde med meg selv, og se om det blir et byggetrinn til, Michell tilbyr enda et par moderniseringer/modifikasjoner

Sota, jeg gikk på en smell med loddene gitt. Michell leverer den nye tallerkenen ferdig med lodd montert, men Oslo HiFi Center
var veldig greie på det, og skrudde av loddene, i og med at jeg hadde lodd fra før. Plater legges rett på tallerkenen
på den nye varianten, så skruene har gjenger i begge ender og skrues i fra undersiden.
Mine lodd stoppet etter en omdreining, jeg har lagt skruene ved siden av hverandre og studert dem, og greier ikke å se at de er
forskjellige, men det hjelper jo lite.
Måtte tilbake og kjøpe loddene også, tallerken kostet i Norge 1100,- uten lodd, 1700,- med lodd.
Har altså en komplett tallerken til overs, - og har planer for den..... ;D

Mvh

Morten
Var det noko lydmessig forandring å spora fra alu. til akryl.

mvh sota

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.361
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Tja, vi har vel alle vårt eget språk, når vi skal beskrive egne opplevelser, mitt er vel ganske fritt
for de største ordene, forskjellene vi hører er tross alt, slik jeg ser det; marginale.
At andre opplever det annerledes, og uttrykker det annerledes, er således deres opplevelser. Derfor må
alle vurderinger leses med "sensurbriller".

Og med den strøtanken ute av hodet, innbiller jeg meg at lydbildet er en smule mer presist, og at bassen har blitt
bittelitt strammere.

Vennlig hilsen

Morten ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Lagga skrev:

Mvh

Morten
Å se en GyroDec i aksjon er en fryd å skue ja, kanskje noe av hemmeligheten bak godlyden er trollbinding av lytteren i det loddene snurrer rundt.. ;D Neida, fra spøk til revolver, de låter virkelig godt.
Min versjon er en fullt modda Gert Pedersen, men jeg kan ikke si hvordan denne høres ut i forhold til standard versjon. Kjøpte den nemlig slik brukt. Men det jeg kan lese av andres erfaringer går vel på et litt strammere lydbilde, og da spessielt i bassen. Mellomtonen mister ørlite grann av magien i forhold til den fjærende versjonen, iflg. det jeg har lest.

Når det glelder DV XX1, så er det en skikkelig V8'er av en pickup! Dynamikk!!! Og den har en veldig god oppløsning, som virkelig bretter det meste ut. Min er jeg så uheldig å ikke få spilt med om dagen, for diamanten datt av cantileveren, da jeg mista armen nedpå plata mens den snurra rundt. Så den skal til retipping, regner med at det blir hos Expert Stylus. Det koster et par tusenlapper, men det er den verdt.. ;D

Hvilke oppgraderinger er det du tenker på fremover? Føttene på de nyere spillerne er spikes, men om det har noe særlig å si veit jeg ikke. Sikkert ikke den dyreste oppgraderingen, kjenner jeg Michell rett! :)

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.361
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Fullt modda GP du, det er litt sjef. Var invitert hjem til ham for en tid tilbake, men rakk det ikke, veldig trivelig kar.
Michell har tatt fram denne klumpen med dempemasse:

DensoDamp, til å stappe på innsiden av kringla.

Og selvfølgelig en motorsøyle til AC-motoren, slik ser de ut, montert sammen:

Men så må jeg også få skjært et større hull i plexiplinthen, og det må gjøres pent.
Om det skjer i en nær eller fjern fremtid, eller i det hele tatt, er ikke helt bestemt ennå.

Vennlig hilsen

Morten

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Sota skrev:
Lagga skrev:
Så var endelig tiden inne til å gå videre med min gamle GyroDec.
For nyankomne, spesielt interesserte eller hukommelsesutfordrede, finnes første del her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=12320.0

Diverse deler har i mellomtiden blitt handlet inn; ny tallerken, nytt oppheng og "avkoblingssett" til armbasen.
Sistnevnte er noe flere har skaffet seg fra den danske entusiast; Gert Pedersen. Michell har utviklet sitt eget
avkoblingssett, som de (selvfølgelig) hevder, er best.
Forøvrig skal Oslo Hifi Center ha honnør her, for å ta seg bryet med å hente bl.a. tallerken fra
esken til en komplett spiller, slik at jeg slapp å bestille og vente på disse, super service gutta!!

Operasjonsbordet er klargjort, spilleren vil bli parkert oppå en blokk, for lettere å komme til under

Pinlig renslighet er en dyd ved alle operasjoner.....

Skalpell søster!

;)

Morten

mvh sota
Når det gjeld avkoblingsettet så ser eg att du har nokkre remedier liggande som den ringen med ledning på og strips kva blir dette brukt til , skal ha meg avkoblingssett så kan vera greit å ha greia på kor dette skal vera hen.

sota

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Vil gjerne takke deg og de andre posterne for denne meget flotte og informative tråden Lagga! Tips og linker har inspirert meg til nye planer for min GyroDec...

mvh

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.361
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Ringen med ledning er til å jorde arm/armbase til underdelen (kringla), det er godt forklart i bruksen, denne spesifikke
er tilpasset Rega-armer. Stripsen er til å binde opp tonearmsledningen, stripsen tres innpå den lille svarte firkanten, som
festes med dobbelsidig tape under plexiplaten.

Mvh

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.361
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Takk for fine ord SOA.
Gyro Dec'en er i mine øyne en av de ultimate klassikere, som kanskje har "druknet" litt i flommen av
ekstremt utseende kverner de siste åra - men den fortjener mye bedre enn som så - - den vil
stadig være blant oss når alle døgnfluene har dødd ut......

;)

Morten

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Tusen takk for en nyyyyydelig tråd, Lagga! Det er til å bli rent sentimental av. Jeg har alltid hatt et nært forhold til Gyrodeck´en. Fikk mitt første eksemplar i 1984 og har hatt tre totalt. Nå sitter jeg her og angrer som en bikkje på at jeg solgte den siste. Det er virkelig en av de store platespillerkalssikerne. Du er i sannhet en heldig mann !

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.475
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Jeg rotet frem denne tråden da jeg skal i gang med en Gyrodec jeg nettopp har fått hjem. Dessverre klarte posten å knuse det som var av plexideler, så det blir vel nærmere en Gyro SE. Pokkers ergelig da glasset i utgangspunktet var strøkent. Selger var i alle fall samarbeidsvillig og vi kom til enighet om reduksjon av pris.
Moralen er : Pakk GODT før dere sender noe slikt i posten !

@Lagga - den spilleren din ble veldig vakker, supre bilder og byggeveiledning !

Vil du generelt anbefale Helius Oreon armen på en Gyrodec ? Jeg har nemlig en liggende, men må få boret opp et armboard for å få testet den ut. Spilleren min er levert med en Rega RB300 - en arm jeg ikke har sånn veeeeldig sansen for, selv om det er value for money og alt det der................

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Ikke? Hva er feil med den Regaen, om jeg tør spørre??

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.475
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Ikke? Hva er feil med den Regaen, om jeg tør spørre??
I forhold til pris - ingenting. Sammenliknet med de beste synes jeg den blir litt "blodfattig".

Jeg vet den kan moddes opp til nye høyder, alt ettersom hva man legger i det. Bedre kabling og nytt lodd er vel gjengangere her.

Sander sier det vel også på en forklarlig måte :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Skal du bytte den, anbefaler jeg å se på en RB303 eller en SME-arm istedet..men det er meg...SME krever dog annet bord..

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.475
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Jeg vet at SME er kjent for å spille bra på lag med Gyro, men poenget er at jeg har en Helius Oreon 1 liggende. En nyere SME ville nok vært 1.valget hvis det skulle handles inn noe nytt (eller brukt). Jeg hadde faktisk en Gyro SE med en Rega RB1000 noen år tilbake, og var ikke utelukket begeistret for den comboen heller.
Den gjorde ikke noe galt, men tatt i betrakning at jeg hadde en Benz LP i tillegg, så synes jeg lyden ble litt for "korrekt" - eller nøytral om du vil.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bruk Helius Orion 1, Soundscape. Det er en fantastisk god arm som glatt parkerer en RB 300. Joda, jeg har eid en.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.475
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Joda, den ble jo regnet for å være en versting når den kom tidlig 80 tallet, så jeg tror jeg skal gi den en sjanse..............

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Vakker platespiller det der. Så den i filmen "Looper" og var sikker på at den lå i hundretusenkronersklassen ut ifra design, låter sikkert vakkert også!:) :eek:

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.361
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Frem fra glemselen, takk for hyggelige ord Soundscape!

Har du en Helius Orion liggende, er det ikke noe å lure på i det hele tatt, få den på!
Til tross for at jeg er over middels anglofil, omfattes ikke Rega-armer av denne godfølelsen.
Det står en RB 300 på kverna i kjelleranlegget, - jeg er IKKE imponert.

Med mindre det har skjedd ting jeg ikke vet om, er Michell ikke blant de dyreste på deler heller,
så jeg ville sjekket hva en ny dedikert base koster, før jeg modder noe jeg har.

Som sagt, vær glad over at du du har noe så flott som en Helius Orion i huset, få den på
og se deg ikke tilbake, lykke til!

Vennlig hilsen

Morten

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Gjør det, Soundscape...spennende, det her..Gyro er fin, den..

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
Det er mange som mener at SME-armene (SME V) pga tighte lagre dumper mye energi ned i spilleren, og at Michell-spillerne ikke er optimalisert for dette. Gert Pedersen har en armboard modifisering som kan være vel verdt å ta med seg. Den er ikke permanent og koster ikke stort. Jeg hadde god erfaring med den på min gamle Orbe SE som jeg brukte med Mörch DP-6.

Fin tråd.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
22.650
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Som Fosse nevner er det endel man kan gjøre for å optimalisere en GyroDec både av orginale og uoriginale deler. Jeg har kun brukt deler fra Michell så langt, men har nå godt hørbar bedre spiller en hva jeg startet med:)

OU812

Topp Bunn