"Someone once said that I compose out of self-pity. Like hell I do! (i helvete heller!) Do you think that I could have composed what I have composed, do you think that one can write a single note with life in it if one sits there and pities oneself? What I convey is not self-pity but pure information."
- Allan Pettersson
Fant frem Gustav ALLAN PETTERSSON symfoni nr.6 med Okku Mamu/Norrkopings Symfoniorkester 1979 - CBS
Dette er en innspilling som forlengst er ute av "print" og det gikk også rykter i mange år om at mastertapen var gått tapt. Men den har nå kommet til rette, og det er bare og håpe at denne innspillingen blir gitt ut på nytt.
Allan Pettersson levde fra 1911 til 1980
Han skrev sin første symfoni i en alder av 40 år, i 1951.
Han skrev 16 symfonier og skrev noen små skisser til sin 17.
For meg er den fantastiske nr.12-"De døde på torget" noe av det beste jeg kan høre på, om jeg er i den rette modus...
Denne symfonien har jeg innspillt med Stockholms Filharmoniens kor og orkester/Uppsala Akademiske kor/ Carl-Rune Larsson - live fra 1977 og er utgitt på Caprice.
Musikken til Pettersson er musikk som går langt inn under huden på meg som lytter og ikke minst som musiker.
Det er så mye nakent men samtidig fullendt som presenteres.
"When will the angel come who restores the song to the soul, so simply and clearly, that a child will cease it's weeping?"
- Allan Pettersson
Om det er noen her der ute som har innspillinger med Allan Pettersson og som ikke spiller de lenger, ta gjerne kontakt på PM.