Gustav ALLAN PETTERSSON`s 16 symfonier og andre verk

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

"Someone once said that I compose out of self-pity. Like hell I do! (i helvete heller!) Do you think that I could have composed what I have composed, do you think that one can write a single note with life in it if one sits there and pities oneself? What I convey is not self-pity but pure information."
- Allan Pettersson

Fant frem Gustav ALLAN PETTERSSON symfoni nr.6 med Okku Mamu/Norrkopings Symfoniorkester 1979 - CBS
Dette er en innspilling som forlengst er ute av "print" og det gikk også rykter i mange år om at mastertapen var gått tapt. Men den har nå kommet til rette, og det er bare og håpe at denne innspillingen blir gitt ut på nytt.

Allan Pettersson levde fra 1911 til 1980
Han skrev sin første symfoni i en alder av 40 år, i 1951.
Han skrev 16 symfonier og skrev noen små skisser til sin 17.

For meg er den fantastiske nr.12-"De døde på torget" noe av det beste jeg kan høre på, om jeg er i den rette modus...
Denne symfonien har jeg innspillt med Stockholms Filharmoniens kor og orkester/Uppsala Akademiske kor/ Carl-Rune Larsson - live fra 1977 og er utgitt på Caprice.

Musikken til Pettersson er musikk som går langt inn under huden på meg som lytter og ikke minst som musiker.
Det er så mye nakent men samtidig fullendt som presenteres.

"When will the angel come who restores the song to the soul, so simply and clearly, that a child will cease it's weeping?"
- Allan Pettersson

Om det er noen her der ute som har innspillinger med Allan Pettersson og som ikke spiller de lenger, ta gjerne kontakt på PM.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skrev litt om Petterson i tråden 10 favorittsymfonier (tror jeg det var). Der finner man litt om mine inntrykk av Petterson. Har selvsagt den Kamu plata du nevner, men synes cpo sin CD av samme symfoni er riktig så vellykket.

Ellers er det største savnet på CD nr 8 med Comissiona/Baltimore på Polar, har ikke truffet noen CD versjoner som treffer så sterkt som denne LPen.

Nr 12 kjenner jeg ikke.

Har du vært borti den avsindige fiolinkonsert nr 2?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da fant jeg igjen den tråden erato.
Fint innlegg.

Jeg har desverre ikke hørt fiolinkonsert nr.2
Har du en anbefaling?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes 2 innspillinger, hvorav jeg kun kjenner "klassikeren" med Ida Handel på caprice. Den er monumental.

Men et ferskt alternativ med Isabelle faust på cpo har fått mye skryt også.....

Topp Bunn