Gunnar´s greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Tusen takk alle sammen. Jeg er på bedringen vei nå. Måtte vente 8 dager før de kunne operere pga. hevelsen måtte ned. Nå er jeg skrudd sammen med dyre skruer og plater av edelt metall.
    Min bedre halvdel som tolker røntgenbilder til daglig sier det ser ut som de har gjort en fremragende jobb på Kongsberg sykehus, så da er det bare å ta tiden til hjelp.
    6 uker med gips kan jo bli en prøvelse, men det får man bare ta. Hyllene er fulle med CDer og LPer som trenger å luftes.
    Vh GunnarS
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Du slipper hvertfall å måke......
    Den Count Basie skiva....... er det bra lyd ? Sånn at det går an å dra på litt ?
    Savner ei god Basie skive som er live og med skikkelig trøkk.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Basie 88 street er en kanonbra plate. Vreng opp volumet og nyt. (Ikke live)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Liker godt musikken til Basie. Men opplever ofte at det ikke er særlig dynamikk på vinylplatene pga tidlig produksjonsår. Har du noen tips til plater av Basie som er bra mtp dynamikk og lydbilde setter jeg stor pris på det.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Denne Basie-skiva som jeg har kjøpt brukt (min er en tysk pressing) synes jeg hadde bra trøkk og dynamikk, men låter kanskje litt tynt i bassen.
    Vh GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Litt pickup-switching her i ettermiddag. Byttet en Benz pickup over fra Luxman/SAEC og over til Garrard/SME og en AT-OC9 III andre veien. Opplever at mine moderat prisede Musical Fidelity V90-LPS er en bedre match for AT-OC9 enn for Benz pickupen. Benz/V90-LPS er litt for mørk i klangbildet etter min smak. Ny fleksibel Riaa er på vei og det blir spennende.

    20190209_182707.jpg


    20190209_182745.jpg


    20190209_182759.jpg


    Vh GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    I dag var dette den perfekte formiddagskonsert-plate. Innspilt i 1958.
    Alle fine tolkninger, og for meg den flotteste Moldau jeg har hørt. Rytmisk, dynamisk og storslått.
    thumbnail_20190210_102027.jpg

    Nytt opptrykk på 180 grams vinyl fra DG.
    Vh GunnarS
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Liker godt musikken til Basie. Men opplever ofte at det ikke er særlig dynamikk på vinylplatene pga tidlig produksjonsår. Har du noen tips til plater av Basie som er bra mtp dynamikk og lydbilde setter jeg stor pris på det.
    8E1B71E1-C26E-4DA7-AF35-15EAC98E2A4D.jpg


    Mulig min utgave er en repress fra Analogue Production, nydelig album musikalsk og dynamisk.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Stas i 2 etg. nå. Denne kom i hus i går.
    musical-fidelity-nuvista-vinyl-2.jpg

    For en med sterkt fremskreden platespillerfetisj gleder jeg meg til å utforske denne.
    Har allerede snurret noen platesider og gleder meg til fortsettelsen.
    IMG_3308.jpg

    Bilder lånt på nettet.
    Vh GunnarS
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.151
    Også med 5 innganger.:cool:

    Dette må være midt i blinken. Du får skrive litt når inntrykkene faller på plass. Gratulerer!
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Takk nlykke! Ja 5 innganger som kan programmeres separat, dvs. den husker siste innstilling på hver inngang. "Resitive loading" for MC picuper og "Capasity loading" for MM pickups.
    71Rb0MOpV9L._SL1500_.jpg
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer med flott riaa Gunnar, denne har vekket min nysjerrighet også så jeg gleder meg til og lese lytteinntrykk!
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Lytteinntrykk Musikal Fidelity Nu-vista Vinyl
    For å si det med en gang, så har ikke jeg mye erfaring med dyre riaa-trinn i eget oppsett.
    I første etasje på "Wilson Benesch-anlegget" har jeg utelukkende hatt Benz Micro pickuper (Glider SL tidligere og nå Ref S), som har blitt brukt sammen med en Benz Lukasheck riaa. Har hørt flere si at de synes Benz låter litt "pudding", men dette er ikke min oppfatning, ivertfall ikke med Lukasheck riaa´n. Dette er derfor min referanse i heimen. Jeg har hørt mange gode riaaer hos venner og i butikker og på messer som sikkert er bedre enn Lukascheck riaa´n, men lytteintrykkene er for sporadiske til at jeg kan sammenligne med disse.
    I 2 etg. har det vært litt dårligere stilt. Ikke at det har vært helt mørkt, men jeg har holdt meg til rimelige men helt greie riaatrinn (Musical Fidelity LP-S V90, Graham Slee AMP 2 SE, Lehmann Black Cube), av typisk "mye for pengene" riaaer. Det blir derfor dette Nuvista riaa forhåpentligvis skal forbedre.
    Med Musical Fidelity Nuvista har jeg i realiteten skaffet meg 5 riaatrinn av høy klasse. Jeg har på ingen måte forventning om at dette er verdens beste riaatrinn, men jeg forventer meg et stort hopp opp fra budsjett-riaaene her oppe i 2 etg.
    Og disse var med:
    thumbnail_pastedImagefile.jpg


    Først ut er:
    Garrard 301 / SME 3012 / Soundsmith Zephyr MK II
    Spiller plata "The gifted ones" med
    Count Basie - Dizzy Gillesby- Ray Brown - Mickey Roker.
    thumbnail_pastedImagefile.jpg

    Plata gjengis med større innsikt enn tidligere. Opplever en varmere og mer fullent klang i pianoet. Instrumentene plasserer seg fint ut mellom høyttalerne og står definert frem. Unntaket er trommene som er litt "all over the place", men det er vel antageligvis plata som er sånn.
    Dette er virkelig "The giftes ones". Her er det nerve og tilstedeværelse, Nuvista tilfører mer kropp til Soundsmithpickupen. Dette skulle vise seg å gjelde de andre pickupene jeg prøvde ut også.

    Linn LP12 (Circus, Trampolin2, Lingo2, Tiger Paw Kahn), Linn Ekos 2, Audio Technica AT33EV
    Emerson Lake & Palmer
    Trilogy (Mobile Fidelity)
    1559339-emerson-lake-and-palmer-trilogy-mfsl-lp.jpg

    Wow. Nå skjønner jeg mer hva som bor i denne pickupen. Har hatt denne pickupen i ca. 5 år, men aldri helt forstått folks fasinasjon for AT33-serien. Belaster nå med 1,2 k ohm. Det som i mitt oppsett har vært litt innelukket og lite dynamisk, bretter seg nå ut. Kjempestort lydbilde, enormt trykk i bassen. Jeg synes Nuvista virker veldig tyst når den skal være tyst. Det er en vippebryter bak som man kan eksperimentere med angående jording, men dette har jeg ikke prøvd enda.

    Garrard 401 (Vinylista-plinth), SME V, Benz Micro Wood SL
    Jimi Hendrix - Blues
    pastedImagefile.jpg

    Dette låter bare tøft. Spiller siden som åpner med Bleeding Hart. Benz'en opplevdes på lik linje med AT33EV litt tam og innesluttet på de gamle riaa-trinnene. Nå kommer dynamikken og trykket fram mye bedre, og jeg kjenner igjen egenskapene jeg liker i Benz,en som spiller i 1. etg.
    Den beholder fortsatt det kroppslige, men mellomtonen og diskanten blomstrer nå på en helt annen måte.
    Så prøver jeg litt klassisk.
    thumbnail_pastedImagefile.jpg

    Living Stereo innspillingen fra 1957 av Prokofiev Askepott, er ett fyrverkeri av en innspilling. Dette kan jeg vende meg til. Strykere får tilført mer varme og er nærmere slik jeg oppfatter strykere når jeg er i konsertsalen.

    Luxman PD-350 / SAEC WE-317 / Audio Technica AT-OC9 III
    Nuvista gir også denne pickupen gode arbeidsbetingelser. Utrolig fint å kunne endre belastningen på pickupen. Kunne egentlig ønsket meg en fjernkontroll slik at jeg kunne sittet i lytteposisjon og byttet. Prøver meg med 800 ohm på denne.
    thumbnail_pastedImagefile.jpg

    Spiller Paul McCartney "Kisses on the bottom". Koser meg nå også jeg.


    Thorens TD-124 / Mørch DP6 / Audio Technica AT 95 med Shibata-slipning og ebony-hus
    Spiller Robert Plant og Dire Straits.
    thumbnail_pastedImagefile.jpg
    pastedImagefile.jpg

    Samme lytteinntrykk som tidligere. Virker som tilpasning til hver enkelt pickup er lett å få til. Lyttetretthet virker akkurat nå som et fremmedord.
    Så langt har jeg bare lovord å si om Musical Fidelity Nuvista Riaa. Jeg har fått en ny riaa som trekker mye mer ut av hver pickup og platespiller jeg kobler på. Hornoppsettet her har vært litt "hissig" å høre på over lengre tid. Nå synes jeg det låter bedre enn noen gang. Platespillerne mine som jeg er så glad i, har fått en verdig medspiller. Hva mer kan jeg ønske?
    Jeg har ikke forsket så mye på loading på MM pickuper, og jeg skal også forske mer på MC loading, så det er mer å hente.
    På grunn av benbruddet mitt, måtte jeg ha litt hjelp av Presidenten i EBLE til å frakte den hit. Den har derfor fått spille et par uker i hans oppsett med Bergman platespiller og Lyra pickup før den kom hit. Hans tilbakemeldinger har også vert positive. Hans Tom Evans riaa trinn som koster vesentlig mer enn Nuvista er på plass i hans oppsett igjen, men han sier han har fått noe å tenke på.
    En annen ting han erfarte at den låt vesentlig bedre ved å la den stå på hele tiden. Godt Nuvista rørene har lang levetid.
    Vennlig hilsen GunnarS
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Audiocompaniet er importør
    HiFi-Butikk
    Tror det er flere som forhandler Musical Fidelity
    Vh GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    thumbnail_20190215_215600.jpg

    Artig å dra frem noen gamle klassikere.
    God helg.
    Vh GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Noen spennende plater ervervet på ASVO i dag.
    thumbnail_20190301_204313.jpg

    Mercury Living Precense plater er ikke så ofte å støte på i 10kroners hylla.
    En innspilling med nylig avdøde Andre Previn ble det også.
    thumbnail_20190301_204325.jpg

    2 stk. Silver band Decca SXL også.
    thumbnail_20190301_204339.jpg

    og litt skummelt Debussy og Bernstein.
    Har ikke fått sjekket kvaliteten på vinylen enda, men det får bli bonus om det er bra.
    Vh GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Første gang med lyd på denne Thorens TD-150 med SME 3009 improved og Shure V15VXMR her i huset.
    20190320_185121.jpg

    Orginalplintet var litt slitent, så det har blitt forsterket og fått et lag finer.
    Manglet en pen topplate, så det ble en løsning med lexanplate som er lakkert sort.
    Nyervervede plater fra indremisjonsdamenes bruktbutikk.
    Vh GunnarS
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nydelig spiller:)
    - som fortjener ordentlig topplate og armbord
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Snoker litt etter ny topplate på ebay. Lexanplata stjeler litt justeringsmuligheter(er litt for tykk).
    Vh GunnarS
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn