Høyttalere Gulvhøytaler vs stativhøyttalere

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Vurderer og gå fra mine Dynaudio s40 høyttalere og over til enten polk audio r700 eller q acoustic concept 50.
Noen som tror det hadde vert en bra upgrade?
Bruker 2 stk xtz 12.17 sammen med Dynaudioene nå og synes bassen er bra i bånnen med kun tenkt meg mere trøkk høyere opp i registeret.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.426
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mener du da trykk i mellombassen ?
Fra ca 70 og oppover, så trenger man større elementer for å få det jeg kaller trykk.
Hva med Ø icon, men dette er jo store gulvhøytalere med en 15" og horn. De trykker jo.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.049
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ville nok heller fulgt med på Torget, der det for eksempel ligger et par Jbl Hdi 3800 til 30K. Jeg vil anta de sparker ganske bra i mellombassen.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mellom/øvre bass er krevende saker da det er i dette området man ofte har størst problemer med kanselleringer fra refleksjoner fra gulv, tak, frontvegg og sidevegg. Høyttalere med flere basselementer spredd i høyde og/eller bredde har fordeler her da kanselleringer jevnes ut en del.
Selv om kapasitet er en betydelig faktor for hva som er mulig så er det faktisk frekvensrespons og decay i rommet som er viktigst.
Med JBL M2 i stuen har jeg endelig mer enn nok kapasitet, men det hjelper diddly squat så lenge mesteparten av energien mellom 100-300 hz har tatt ferie.

Med 30 000 kr som utgangspunkt er noe slikt som JMM tipser om en god mulighet hvis man vil begrense seg til å ha et enklest mulig oppsett.

Men, siden dette tross alt er et entusiast-forum med en haug med desillusjonerte løker, så må vi jo i kjent HFS-stil vite hvordan rommet og plassering er slik at vi kan foreslå absurde løsninger som sender deg ned i kaninhullet :D
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.247
Antall liker
4.384
Torget vurderinger
0
Kjenner dessverre ikke til høyttalerene du spør om.

Hvis alt annet er likt vil større kapasitet gi mer trøkk som betyr større og eller flere elementer. Det er så mange faktorer som spiller inn mellom ulike høyttalere så det er ikke så enkelt å kun Lene seg på det.

Midbass er ikke hi-fi sin favorittegenskap fordi det ofte er bananbalanse som selger, men noen merker prioriterer dynamikk og midbass mer enn andre. De jeg kommer på i farten i prisklassen er Klipsch og JBL. Mener at de rimelige Audio Vector også kan være gode på dette.

Har du eksperimentert med plassering på høyttalerene du har nå? Et lite tips: den kraftigste kanselleringen kommer fra frontvegg og er helt forutsigbar ved at den oppstår en kvart bølgelengde målt fra baffelen på høyttaleren tilbake til frontveggen. Ofte kommer denne rundt 80-90hz og da påvirker dette direkte frekvensområdet du søker. Hvis man for eksempel flytter denne kanselleringen ned i området subbene spiller eller oppover kan dette hjelpe på.

Et annet tips er at toppregisteret ofte maskerer for midbassen og da kan det hjelpe å dempe etterklangen i rommet med innbo eller akustikktiltak som tar det øverste frekvensområdet. Det skal ofte ikke så mye til før man plutselig ikke savner trøkket lenger.
 
Sist redigert:

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Takk for gode svar og tips. Har prøvd og tatt litt akustisk behandling med viacoustic plater. Rommet er 5 x 3 meter. Sitter 1m fra bakvegg.
Wavewood bak høyttalerne. Absorbenter(cinema round) første refleksjon sidevegg. Multifuser bak lytte posisjon.
Pluss noe i taket. Vegg til vegg teppe gulv.
Har ikke plass til bass feller. Subbene står diagonalt for hverandre foran og bak.
Har eksperimentert med plassering og satt høyttalerne ca 60cm ut i rommet og ca 30cm fra sidevegg med litt toe inn.
Tror det er det beste eg kan få til her med dette oppsettet.
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Interessant tema. Dette med trøkk i mellombassen, er ikke det avhengig av forsterkeri også?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Veldig stor forskjell på hvordan høyttalere spiller bass, selv om elementene er i ca.samme størrelse da.
Og kabinetter ca like store. OG på samme type forsterkeri.

Hvis jeg sammenligner med de relativt billige stativ HT jeg har hatt når plass innimellom har vært en begrensning, så har de små JBL av ny gen.jeg har en helt annen type bass og fundament enn f.eks.Dynaudio Audience, SF Concertino, Linn Majik 109, Neat Iota, System Audio, -og slenger på Audio Note AN-K som en litt dyrere, noe større «utfordrer»:

Jeg sier ikke at JBL er bedre i alle andre sammenhenger, flere av de overnevnte banker nok JBL på andre parametere enn bass, men på trøkket og skyvet og «spretten» i bassen selv på lavt volum, så er det få som henger på.
Altså det som gjelder over typisk Sub-nivå.

Om Dovregubben har lyst på litt trøkk og morro til en vettug pris, så bør det lyttes til JBL L-82 Classic :)
 
Sist redigert:

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
jeg ville ha satt inn en dsp, en som kan gi deg highpass til Dynaudio s40, og helst et par parametric eq bånd, og bonus funksjon som tidforsikelse til Dynaudio.
nå kan du sett xtz subbene til 160hz og du får trykke lengre opp som normalt større høyttalere gir.
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
jeg ville ha satt inn en dsp, en som kan gi deg highpass til Dynaudio s40, og helst et par parametric eq bånd, og bonus funksjon som tidforsikelse til Dynaudio.
nå kan du sett xtz subbene til 160hz og du får trykke lengre opp som normalt større høyttalere gir.
Har prøvd dette og synes ikke subbene spiller like fin bass som Dynaudioene når man kommer høyt i frekvensen så de står bare på 50hz nå.
Så eg lurer på om kanskje gulv høyttalere eller noen andre subber,noen som ikke er så store,hadde gitt mere av den type stramme og sprettne bassen.
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Merket igår att jeg fikk mere trøkk i mellombassen ved å sette frontene til small. Når jeg switcha frem og tilbake mellom large og small så var det tydelig att dynamikken og trøkket i mellombassen var best på small.
Crossover 60hz.
Er det fordi att man avlaster forsterkeren når man kjører small da tru sånn att den gir mere kraft til mellombassen?🤔
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Min erfaring er at trykket/smekket i f.eks skarptromme kommer til sin rett hvis du har bra nivå/kapasitet rundt 200hz.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.752
Antall liker
21.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er ikke lett å sette riktig nivå i dette frekvensområdet hvor rommet spiller så til de grader med. Mitt er dratt litt ned ift. en rett (ikke flat nei) targetkurve. Dersom det legges på target låter det for tjukt. Og det er artig nok med dipoler, som ikke er i stand til å trykksette noe som helst.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.247
Antall liker
4.384
Torget vurderinger
0
Merket igår att jeg fikk mere trøkk i mellombassen ved å sette frontene til small. Når jeg switcha frem og tilbake mellom large og small så var det tydelig att dynamikken og trøkket i mellombassen var best på small.
Crossover 60hz.
Er det fordi att man avlaster forsterkeren når man kjører small da tru sånn att den gir mere kraft til mellombassen?🤔
Dype frekvenser er det som krever mest dynamisk overskudd av komponentene ja. Ikke minst høyttalerelementene og logisk at du får mer trøkk ved å avlaste hovedhøyttalerene😊
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
868
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Merket igår att jeg fikk mere trøkk i mellombassen ved å sette frontene til small. Når jeg switcha frem og tilbake mellom large og small så var det tydelig att dynamikken og trøkket i mellombassen var best på small.
Crossover 60hz.
Er det fordi att man avlaster forsterkeren når man kjører small da tru sånn att den gir mere kraft til mellombassen?🤔
Det med avlastning av forsterker har litt å si. Avlastning av høyttaleren har mer å si. Men jeg tror at subber og høyttalere kansellerer hverandre i et gitt frekvensområde når du ikke bruker HighPass.
Vet ikke om du har andre valg enn small og large? Hvis du har det så er det jo bare å prøve seg frem til forskjellige delinger. Ville prøvd 80 Hz ihvertfall. Trenger nødvendigvis heller ikke være samme LP og HP heller.

Hvis du bare bruker recieverens (regner med det er det du har) LowPass, så må du deaktivere eller sette den høyest mulig på subben.
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Det med avlastning av forsterker har litt å si. Avlastning av høyttaleren har mer å si. Men jeg tror at subber og høyttalere kansellerer hverandre i et gitt frekvensområde når du ikke bruker HighPass.
Vet ikke om du har andre valg enn small og large? Hvis du har det så er det jo bare å prøve seg frem til forskjellige delinger. Ville prøvd 80 Hz ihvertfall. Trenger nødvendigvis heller ikke være samme LP og HP heller.

Hvis du bare bruker recieverens (regner med det er det du har) LowPass, så må du deaktivere eller sette den høyest mulig på subben.

Har en receiver, en stereo forsterker og en Oppo blu ray spiller som alle er koblet til subbene via en analog switcher.
Så må slå av og på lowpass bryteren ettersom hvilken jeg bruker ja.
Streamer musikk fra roon over til Oppon og den har en pre amp med bass kontroll. Så der kan jeg sette høyttalerne til small og sette crossovern.
Men når jeg hører på vinyl så må jeg bruke sub ut fra stereo forsterkeren så der får jeg ikke gjort de.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Har en receiver, en stereo forsterker og en Oppo blu ray spiller som alle er koblet til subbene via en analog switcher.
Kan du forklare litt hvorfor du har valgt en lik løsning...?
Og hva hindrer deg i å koble bedre...?
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Kan du forklare litt hvorfor du har valgt en lik løsning...?
Og hva hindrer deg i å koble bedre...?
Er det ikke bra og bruke switcher? Viss ikke så må eg nappe ut og inn kablene da ettersom om eg skal bruke surround receiver eller stereoen.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.752
Antall liker
21.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke surroundreceiveren et tokanalssignal?
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.309
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Delay og fase må jo stemme ganske bra når du skal integrere subbene mot dine Dynaudio. Særlig Delay. Stemmer ikke dette vil du føle at bassen blir dårligere jo høyere opp i frekvens du prøver dele.

I tillegg har du bassreflex i både Dynaudioene og subbene dine. Det som kommer ut av bassreflexrørene er aldri i fase med basselementene.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at du har en veldig vanskelig oppgave i å prøve å integrere produktene dine mot hverandre. Sub er til besvær om det ikke sitter med riktig delay og fase. Men får man dette til å sitte kommer også bass smekket isteden for at det motsatte faktisk skjer gjennom dårlig integrering. Da smører du bare utover i tid og bassen blir diffus. Noen millisekunder kan gjøre ganske stor forskjell. Dette høres best i midbassen som mister smekk. Selv ved lav delefrekvens vil du få dårligere midbass om det er smurt ut i tid. Jeg ville prøvd å plugge alt av reflexporter og integrere det hele sammen på nytt. Det er i hvertfall min erfaring at oppgaven med å integrere trykk-kammer Sub mot trykk-kammer satellitt er enklere, men vanskelig nok. Om du ikke har mulighet til å forsinke frontene vil plassering av subber og fronter være avgjørende for integrasjon.

Under er måling av dine Dynaudio Rød= port, Blå= element, sort er summen av. Å få ryddet vekk den røde kurven her må bare være en fordel så den slipper å krangle med subbene i samme frekvensområde. Du vil også få en jevnere avrulling på elementet med porten plugget og igjen lettere å integrere mot subbene. Og portresonansen på 700hz som bare ligger 9 db under den sorte linja blir du også kvitt. Skal ikke påstå denne er hørbar, men..kan hende skrukken på den sorte linja som er summert lyd også blir rettere rundt 1000 Hz når portresonansen blir borte.

1664819159306.png
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Tenkte att det var best og koble musikk kildene direkte i stereo forsterkeren og bruke surround receiver kun når jeg skal ha surround.
Kan du ikke koble stereoforsterkeren til PreOut på Receiveren?
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Delay og fase må jo stemme ganske bra når du skal integrere subbene mot dine Dynaudio. Særlig Delay. Stemmer ikke dette vil du føle at bassen blir dårligere jo høyere opp i frekvens du prøver dele.

I tillegg har du bassreflex i både Dynaudioene og subbene dine. Det som kommer ut av bassreflexrørene er aldri i fase med basselementene.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at du har en veldig vanskelig oppgave i å prøve å integrere produktene dine mot hverandre. Sub er til besvær om det ikke sitter med riktig delay og fase. Men får man dette til å sitte kommer også bass smekket isteden for at det motsatte faktisk skjer gjennom dårlig integrering. Da smører du bare utover i tid og bassen blir diffus. Noen millisekunder kan gjøre ganske stor forskjell. Dette høres best i midbassen som mister smekk. Selv ved lav delefrekvens vil du få dårligere midbass om det er smurt ut i tid. Jeg ville prøvd å plugge alt av reflexporter og integrere det hele sammen på nytt. Det er i hvertfall min erfaring at oppgaven med å integrere trykk-kammer Sub mot trykk-kammer satellitt er enklere, men vanskelig nok. Om du ikke har mulighet til å forsinke frontene vil plassering av subber og fronter være avgjørende for integrasjon.

Under er måling av dine Dynaudio Rød= port, Blå= element, sort er summen av. Å få ryddet vekk den røde kurven her må bare være en fordel så den slipper å krangle med subbene i samme frekvensområde. Du vil også få en jevnere avrulling på elementet med porten plugget og igjen lettere å integrere mot subbene. Og portresonansen på 700hz som bare ligger 9 db under den sorte linja blir du også kvitt. Skal ikke påstå denne er hørbar, men..kan hende skrukken på den sorte linja som er summert lyd også blir rettere rundt 1000 Hz når portresonansen blir borte.

Vis vedlegget 854750
Takk for ett veldig detaljert svar. Har plugget subbene men ikke Dynaudioene. Skal prøves.
Sikkert vanskelig uannsett ja. Hadde det vært en ide og skaffet seg mini dsp eller no lignende romkorrigerings opplegg tro?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Jo har gjort det og med ht bypass på stereo forsterkeren. Så stereo forsterkeren blir som en effekt forsterker når jeg bruker dem sammen.
Da er det bare å plugge alle kildene i Receiver.....eller ?
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.207
Antall liker
22.910
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Synes ikke audessey funker så bra på musikk. Den dreper bassen.
All automatisk romkorreksjon som jeg har vært borti "dreper" bassen. Etter korreksjon må jeg alltid endre på volum, delefrekvens (som regel 60-100Hz) og endre størrelsen fra Large til Small. Volumet må alltid veldig mye opp. Dette er ingen "ekspertuttalelse" men bare noen kjappe endringer som alltid har fungert for meg. Hos meg så ender som regel bassvolumet på bunn, delefrekvens på 40Hz og alle høyttalere satt til Large. Resultat = blodfattig bass...
 
Topp Bunn