Sport, sykkel og trening Gull i et friidretts VM...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det må da være langt større enn noen langrenn, utfor eller sykkelmedalje?

    Uansett, grattis, Karsten!

    PS: legg merke til at ingen konkurrenter gratulerer han, bare seg imellom. Ihvertfall på klippet jeg så... [emoji849]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Det eneste typisk norske i London i kveld var sommerværet.
    Både øvelsen 400 hekk og måten han gjorde det på er høyst unorsk. Han bare gunner på ut av blokkene og er helt sjef gjennom hele distansen.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Ved siden av Rodal sitt OL gull på 800m så er vel dette den største idretts prestasjonen noensinne gjort av en nordmann. Et gull på en løpsdistanse i et friidretts VM er vanvittig sterkt!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Veldig imponerende og ser man påbhan selv etterpå er det ganske åpenbart at han ikke så dette komme. Var hele eliten på plass eller var det noen som manglet?

    Da Rodal vant var vel den suverent beste i verden ikke til start av wn eller annen grunn om jeg ikke husker feil
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Wilson Kipketer var ikke med i 96 pga skifte av statsborgerskap såvidt jeg husker.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Ved siden av Rodal sitt OL gull på 800m så er vel dette den største idretts prestasjonen noensinne gjort av en nordmann. Et gull på en løpsdistanse i et friidretts VM er vanvittig sterkt!
    Det står og faller på om man regner sjakk som idrett eller ikke.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    For et løp!
    Ansiktsuttrykket etter at han ser opp på tavla etter målgang sier alt! Skikkelig tunellsyn på slutten.

    Første mannlige gull i vm tror jeg de sa på NRK!
    Trodde han spydkasteren vant vm gull for noen år siden, men godt mulighet kun var ol?

    Hva er det som skjer for tiden? Nordmenn og kvinner som er med å kjemper i friidrett? Endelig noe annet enn skisport!

    --
    Martin Sandvik
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Friidretten er vel mer dopfri enn på lenge. Det er en god utvikling for norske utøvere.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    For et løp!
    Ansiktsuttrykket etter at han ser opp på tavla etter målgang sier alt! Skikkelig tunellsyn på slutten.

    Første mannlige gull i vm tror jeg de sa på NRK!
    Trodde han spydkasteren vant vm gull for noen år siden, men godt mulighet kun var ol?

    Hva er det som skjer for tiden? Nordmenn og kvinner som er med å kjemper i friidrett? Endelig noe annet enn skisport!

    --
    Martin Sandvik
    Første mannlige gull i VM i løpsøvelse.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er så søtt når man måler store idrettsprestasjoner i vidt forskjellige disipliner opp mot hverandre, men jeg kan jo være søt jeg også: Kristoff har vunnet Flandern Rundt.

    Men utrolig sterkt av Warholm. Desperasjonen til favorittene over siste to hekkene er også gull verd, og det ettermålgangsbildet er en skrekkfilmreklameplakat verdig.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Nja, det er noen forskjeller her. Å løpe krever bare et par gode joggesko. Å sykle og å gå/stå på ski krever et middels stort apparat og en del penger.
    Så ja, jeg mener også at prestasjonen til Warholm glatt går utenpå noen som helst sykkelbragd.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Helt fantastisk! Gratulerer!

    Deltagerne hadde visst fått beskjed om å "roe ned" å gratulere hverandre etterpå pga mageinfeksjon som herjet deltagerne.
    Gratulerte ikke Warholm med seieren - P4.no

    Verre var det at NRK dama glemte å gratulere ham da han i intervjuet......
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Helt fantastisk! Gratulerer!

    Deltagerne hadde visst fått beskjed om å "roe ned" å gratulere hverandre etterpå pga mageinfeksjon som herjet deltagerne.
    Gratulerte ikke Warholm med seieren - P4.no

    Verre var det at NRK dama glemte å gratulere ham da han i intervjuet......
    Nåja, de gratulerte hverandre rett etterpå, så jeg tror ikke helt på den forklaringen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Helt fantastisk! Gratulerer!

    Deltagerne hadde visst fått beskjed om å "roe ned" å gratulere hverandre etterpå pga mageinfeksjon som herjet deltagerne.
    Gratulerte ikke Warholm med seieren - P4.no

    Verre var det at NRK dama glemte å gratulere ham da han i intervjuet......
    Nåja, de gratulerte hverandre rett etterpå, så jeg tror ikke helt på den forklaringen.

    https://www.aftenposten.no/100Sport...et-Treneren-tror-han-vet-hvorfor-240075b.html
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Helt fantastisk! Gratulerer!

    Deltagerne hadde visst fått beskjed om å "roe ned" å gratulere hverandre etterpå pga mageinfeksjon som herjet deltagerne.
    Gratulerte ikke Warholm med seieren - P4.no

    Verre var det at NRK dama glemte å gratulere ham da han i intervjuet......
    Nåja, de gratulerte hverandre rett etterpå, så jeg tror ikke helt på den forklaringen.

    https://www.aftenposten.no/100Sport...et-Treneren-tror-han-vet-hvorfor-240075b.html
    Se hva de gjorde rett etterpå, når Warholm sitter nede.
    Jeg kjøper ikke forklaringen.

    handshake1.PNG
    handshake2.PNG
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kanskje man må fremstå som en stakkarslig underdog for å få sympati, noe som kler den norske folkesjela (ihvertfall før)?
    Der er jo ikke Warholm......
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der ja, BT. Det kommer nok flere. Jeg tenkte på denne:

     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Visst kan man sette prestasjoner opp mot hverandre, det er bare å prøve, det går fint. Hvis man ikke kan det så betyr det vel at alle prestasjoner er like gode? Ikke hvis man ser på utbredelse...så den dagen en norsk syklist, gjerne en som evner å smile, vinner TdF, da blir det svært!

    Riktig at Kipketer ikke hadde fått orden på statsborgerskapet.

    Friidrett er svært i hele verden, og løping er størst. Det er 205 land med i VM. Selvfølgelig så har man idretter som man er spesielt interessert i som engasjerer mer, det har også jeg men man må kunne se på dette i et internasjonalt perspektiv. Klart det er det større i Norge når man bruker staver når man vinner men det er kun her.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Man kan faktisk løpe med staver om sommeren også. Men det blir jo et jævla styr i starten på 110 meter hekk. Mye armer og bein og staver.
    Det Warholm gjorde i går var magisk. Etter halvløpt distanse hadde jeg reist meg fra stolen uten å huske at jeg hadde reist meg.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Der finnes en arena som er hakket vassere enn en løpebanen på en friidrettstadion. For mange år siden var vi på bilferie nedover i Europa. Vi havnet til slutt i Østerrike, på en campingplass i Kitzbuhel. Vi tok heisen opp til toppen av utforløypen "Die Streif". Når du står på toppen der starten går, så er det umulig å forstå hvordan det er mulig å stå på ski ned den løypen. De første 50 meterne er loddrett - LODDRETT NED !!.
    Det var sommer når vi var der, når løpet går er det vinter og blåis. Den totale brattheten på hele løypen er 27%. Det bratteste punktet 87%. Topphastighet er målt til 149 km/t.Gjennomsnittsfart : 103 km/t. Lengste hopp : Mausefalle - 81 meter. Glemmer aldri når Atle Skårdal vant det rennet i 1990. Riktignok en redusert utgave, men det var 60-års jubileumsrennet.
    1628806.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, utforløypene er brutale. Det er vel Kandahar-løypa i Garmisch-Partenkirchen som har det bratteste partiet av dem alle. I Kitzbühl kjører de i ca 5 sekunder før de når Mausefalle og er allerede oppe i godt over 100 km/t når de treffer kanten for så å hoppe ca 60 m med en kraftig kompresjon rett etterpå. Det er brutalt det.

    Men Warholms prestasjon i går var uansett fantastisk. Gratulerer!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Det er en løpsøvelse i et friidretts-VM, men 400 hekk er vel likevel en forholdsvis marginal øvelse ?

    Siden man nå insisterer på å sammenligne med andre idretter, og jeg er ingen friidrettsekspert:
    Ikke er distansen skikkelig sprint, og spektakulært som 100 meter, selve formel1.
    Ikke er det skikkelig mellomdistanse, der den store bermen av verdens løpere hører hjemme.
    For så å gjøre det skikkelig sært slenger man på noen hindre.

    Er det så bare en øvelse for de som ikke lykkes i andre løpsøvelser og har omtrent like mange utøvere som skihopping ?

    For øvrig synes jeg Warholm er skikkelig flink, jeg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dette her er stort, ja. Friidrett, svømming, håndball og sykkel er såkalte verdensidretter. Vi har flere gullvinnere før, men det er større når Norge virkelig kan knuse konkurransen i en idrett som ikke omhandler kun ti prosent av verden og max ti store land, slik tilfelllet er i Nato Planking eller andre vinteridretter...
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Håndball? Det må være en skrivefeil for fotball...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Nix, Gooner. Hvis du hadde tatt øya vekk fra det organiserte gressbarbariet og sett deg om i verden, ville du skjønt at håndball er kjempesvært. Tøffeste vinteridretten er forressten curling. Snooker på is:cool:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn