GrumpyPhile

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    God helg til deg også motoren.
    (Du får sjekke om du liker noen av de du ikke har, eller fra Bjørn Riis-katalogen.
    Om det blir igjen noen etter at OVK har grafsa, så er det fritt fram til "klubb-priser")

    Jeg mener at Bjørn Riis nevnte noe i går om en ny skive som kommer i slutten av året. -Om det er helt nytt stoff, eller en akustisk samler, husker jeg ikke helt. Ellers vet jeg at det kommer en påkostet nymastret repress av den første Airbagplata som heter «Identity», nå i midten av juni. Det er Jacob Holm-Lupo som står for mastringen. -Da pleier det å bli bra!

    Jeg var jo så heldig å få kjøpt fra Bjørn Riis eget restlager av førstepressen (signert) som har vært utsolgt de siste 10 åra.


    AB_Identity_1000x.jpg


    Sist jeg var hos Bjørn på «Øveriet» fikk jeg med noen bruddstykker av nye låter. -Hørtes bra ut det også ;-)​
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Om du skulle brenne inne med Bjørn Riis-skivene er det bare å skrive meg opp på lista 😃👍. Hilsen en Airbag/Riis-fan.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.812
    Antall liker
    26.419
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Om noen bruker størrelse tomanns telt (xl) i t-shirt kan man få min Bjørn.R🙄 plata blir levert på døren imorgen🤗 skulle bare mangle til den prisen😮
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En av historiens vakreste prog.rock live-album?

    Ja, den kan være det, om du åpner følelseskanalene og lar konserten krype innunder huden din til de beste minner fra King Crimson og ELP.
    Uansett, så er dette albumet en emosjonell knallstart og en fin vinkling inn mot hva jeg tenker å gjøre - nemlig å dypdykke i samlinga av italiensk prog.musikk.

    Det eneste jeg ikke har kunnet like med Greg var når han etter sigende (i Sid Smith sin KC-bok) skal ha kastet ut Robert Fripp av limosinen tilbake til hotellet etter en ELP-konsert. Det skal ha skjedd i et tilfelle når Greg synes at det ikke var like givende lenger å lage ELP og hvor Robert var lunken til Gregs spørsmål om å rejoine King Crimson. - Og svarte hovent i beste Fripp-style ....NOOOOO! Om det hele var en payback for at Greg slutta i King Crimson, vites ikke, men Bill Bruford fikk i det minste komme tilbake...


    ( Greg Lake vokste opp i sammen med Robert Fripp og var med på å grunnlegge den opprinnelige gruppa King Crimson,
    og han ble etterpå et viktig medlem av «supergruppa» Emerson, Lake & Palmer )



    IMG_20210430_101002.jpg


    IMG_20210430_103153__01.jpg

    Manticore - MANLP001 - (700 eks. håndnummerert)
    Manticore ‎– MANBOX1 - (500 eks. håndnummerert)



    Annie Barbezza og Max Repetti laget en nydelig tribute på samme selskap (Manticore - MANLP002 ):
    Moonchild_coll.jpg


    Opptaket ble selvsagt gjort i samme Teatro Municipale di Piacenza. Premieren fant sted på Greg Lake's gebursdag, 10. november 2016.
    Teatro_Piacenza_coll.jpg


    Annie Barbazza & Max Repetti - C’est La Vie (Lake/Sinfield) fra“Moonchild”


    Ovenstående er to plater som mer enn gjerne anbefales, så lenge de er å skaffe.
    Jeg synes at de låter aller best på vinyl.

    In loving memory of
    Greg Lake
    10.11.47 - 7.12.2016




    Utvalg av upcoming prog.skiver av italiensk herkomst:

    IMG_20210430_103841__01.jpg


     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Et hastekjøp med parfyme fra Guerlain hjalp. -Expresslevert fra Kicks på døramatta dagen etter.... :rolleyes:


    Ellers synes det å komme ut musikk for din smak også i løpet av mai - schwidikk - 5 CDer med punk'ish nyveijv live hvor enkelte av opptakene er gjort av SR (Sveriges Radio). De var flinkere enn oss med det på 80-tallet. God lyd fikk de til også!

    the_cut_x700.jpg


    Torgrim Eggen (han med rødt hår på coveret som spilte på en Rickenbacker bass) ser slik ut i dagens D2:

    IMG_20210430_172412.jpg


    Å jaggu ble vi "klappa for" i boksen:
    IMG_20210430_173531_01.jpg


     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.695
    Torget vurderinger
    23

    For en fantastisk story - hele veien frem til og med ditt engasjement her og nå! Unikt på alle måter!



    En av historiens vakreste prog.rock live-album?

    Ja, den kan være det, om du åpner følelseskanalene og lar konserten krype innunder huden din til de beste minner fra King Crimson og ELP.
    Uansett, så er dette albumet en emosjonell knallstart og en fin vinkling inn mot hva jeg tenker å gjøre - nemlig å dypdykke i samlinga av italiensk prog.musikk.

    Det eneste jeg ikke har kunnet like med Greg var når han etter sigende (i Sid Smith sin KC-bok) skal ha kastet ut Robert Fripp av limosinen tilbake til hotellet etter en ELP-konsert. Det skal ha skjedd i et tilfelle når Greg synes at det ikke var like givende lenger å lage ELP og hvor Robert var lunken til Gregs spørsmål om å rejoine King Crimson. - Og svarte hovent i beste Fripp-style ....NOOOOO! Om det hele var en payback for at Greg slutta i King Crimson, vites ikke, men Bill Bruford fikk i det minste komme tilbake...


    ( Greg Lake vokste opp i sammen med Robert Fripp og var med på å grunnlegge den opprinnelige gruppa King Crimson,
    og han ble etterpå et viktig medlem av «supergruppa» Emerson, Lake & Palmer )



    Vis vedlegget 718382

    Vis vedlegget 718383
    Manticore - MANLP001 - (700 eks. håndnummerert)
    Manticore ‎– MANBOX1 - (500 eks. håndnummerert)



    Annie Barbezza og Max Repetti laget en nydelig tribute på samme selskap (Manticore - MANLP002 ):
    Vis vedlegget 718475

    Opptaket ble selvsagt gjort i samme Teatro Municipale di Piacenza. Premieren fant sted på Greg Lake's gebursdag, 10. november 2016.
    Vis vedlegget 718482

    Annie Barbazza & Max Repetti - C’est La Vie (Lake/Sinfield) fra“Moonchild”


    Ovenstående er to plater som mer enn gjerne anbefales, så lenge de er å skaffe.
    Jeg synes at de låter aller best på vinyl.

    In loving memory of
    Greg Lake
    10.11.47 - 7.12.2016




    Utvalg av upcoming prog.skiver av italiensk herkomst:

    Vis vedlegget 718460

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Var ikke det i Club7 tida og?
    Var med å arrangere rock mot rasime m Pull Out på Lørenskog, må ha vært 78 eller 79
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Var vel Club 7 ved nærmere ettertanke. The CUT var vel oppløst når stedet endret navn til Sardine´s i 86.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Du store all verden for ett trøkk/dynamikk det var i stemmen til den italienske damen Annie Barbazza o_O
    Hjertelig takk for musikk tips Grumpy, og ikke minst MUSIKKEN som ankom indre Enfold forleden dag ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Historisk TILBAKEBLIKK med magi som bare forsvant

    Mens Genesis herja på topp gikk det rykter og noen jækla gode lokale progg'ere som skulle kjøre showet i daværende Stovner Amfi.
    Det var like før julaften i 1980. Vi tok turen og angret ikke. Fy satan som det spilte.
    Genesis hadde ikke oppnådd større kultstatus den kvelden enn tenåringene som stod på scenen.
    Det var magisk stemning og hele den lille salen ble satt ut fra første minutt.
    Jeg glemmer aldri den konserten, og det var det nok få andre som også gjorde.
    Jeg mener å huske at jeg og noen til havna backstage etter konserten ganske så elleville og høyt oppe.
    -Kanskje var du også der?


    Vis vedlegget 671348

    De som spilte denne kvelden kalte seg for Scandinavia og bestod av:
    Eivind Fivelsdal, Synth, moog etc.
    Jan Håkon Skarpsno, trommer og perc.
    Werner Grini, gitar
    Michael Sundt; bass
    (Backdrop'en var malt av Per Kjemo og lys ble kjørt av Lars Høiby)

    KLIKK HER FOR LYDKUTT
    (dessverre kun mp3, men gi det en liten sjans allikevel og det er ikke mulig å få tak i høyere oppløsning)

    Aner ikke om det var janteloven som tok de,
    men tenk hvilke muligheter disse gutta hadde hatt 30 - 40 år senere.


    Et par kule låter til:
    Collab One - This is for real (laget noe senere av Eivind Fivelsdal - crossover rap/prog.)
    The Shoplifter (Eivind Fivelsdal)​

    Med litt italiensk hjelp (takk til Maracash Records i Vigevano) fikk jeg til slutt fatt på
    en mint utgave av Foxtrot - a shadow of the past.
    (Foxtrot ble til prog.bandet Scandinavia i 1984)

    Foxtrot vant Oslofinalen i NM for rockeband sånn i 1980'ish og slo blandt annet Bridges, forløperen til a-ha.
    Dessverre avslo Foxtrot tilbudet om platekontrakt i påvente av noe bedre. Det var nok en tabbe dengang. Det er liten tvil om at Norge gikk glipp av et stort potensiale av Yes- og Genesisstyle prog. -Både fordi gutta var umåtelig dyktige både på scenen og til å skrive låter og spille.

    Plata skal nytes i kveld, så får vi se om minner kan vekkes :)


    foxtrot.jpg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Norsk Utflukt var litt kjedelig denne gangen. Bluesen var ikke så bluesy, teksten uten for mange gode poenger. Tar seg riktignok opp på slutten av A-siden med "Blues for etterkommere". Jeg skrur opp litt i siste forsøk på å få en nevrologisk reaksjon med erektil fornemmelse. Nei vent, optimistisk selvportrett + andre boller - nå svinger det av gamle dager! Alt i alt litt for sent og Ileach'en i glasset sørget for fullstendig frafall av noe som lignet på erektilt. Sluttsporet "Heder og verdighet" hever plata til midt på treet, med for få høydepunkter, dessverre - synes nå jeg :rolleyes:. Positivt uansett må være at NU gir ut på vinyl til tross for at loudness war synes å være avblåst.

    IMG_20210527_195940.jpg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det tøffeste i dag må ha vært å "montere" gårsdagens henting av skreddersydde plattformer til vintage-parken. Microen begynner å reise bust etter å ha fått på litt ekstra masse i halvannen centi med alutallerken fra en tilvirker i USA av alle steder.

    IMG_20210527_213724__01.jpg


    IMG_20210527_220208.jpg
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Norsk Utflukt var litt kjedelig denne gangen. Bluesen var ikke så bluesy, teksten uten for mange gode poenger. Tar seg riktignok opp på slutten av A-siden med "Blues for etterkommere". Jeg skrur opp litt i siste forsøk på å få en nevrologisk reaksjon med erektil fornemmelse. Nei vent, optimistisk selvportrett + andre boller - nå svinger det av gamle dager! Alt i alt litt for sent og Ileach'en i glasset sørget for fullstendig frafall av noe som lignet på erektilt. Sluttsporet "Heder og verdighet" hever plata til midt på treet, med for få høydepunkter, dessverre - synes nå jeg :rolleyes:. Positivt uansett må være at NU gir ut på vinyl til tross for at loudness war synes å være avblåst.

    Vis vedlegget 725370
    Skulle vært den første skiva :unsure:
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Superenig Bartiss, den skiva er noe helt annet. Jeg hadde nok for høye forventninger til denne.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Beklager bartiss, jeg bestilte bare en signert ...for lenge siden. Den låter smakfullt på vinyl🥴
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du må gå rett på Skye for blåvoksen. Pm'er adressen i morgen.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Det tøffeste i dag må ha vært å "montere" gårsdagens henting av skreddersydde plattformer til vintage-parken. Microen begynner å reise bust etter å ha fått på litt ekstra masse i halvannen centi med alutallerken fra en tilvirker i USA av alle steder.

    Vis vedlegget 725399

    Vis vedlegget 725408
    Micro Seiki er noe for seg selv 😍
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896

    Med litt italiensk hjelp (takk til Maracash Records i Vigevano) fikk jeg til slutt fatt på
    en mint utgave av Foxtrot - a shadow of the past.
    (Foxtrot ble til prog.bandet Scandinavia i 1984)

    Foxtrot vant Oslofinalen i NM for rockeband sånn i 1980'ish og slo blandt annet Bridges, forløperen til a-ha.
    Dessverre avslo Foxtrot tilbudet om platekontrakt i påvente av noe bedre. Det var nok en tabbe den gang. Det er liten tvil om at Norge gikk glipp av et stort potensiale av Yes- og Genesisstyle prog. -Både fordi gutta var umåtelig dyktige både på scenen og til å skrive låter og spille.

    Plata skal nytes i kveld, så får vi se om minner kan vekkes :)


    Vis vedlegget 721469
    Bifalles...det var rene åpenbaringen å snuble over et eksemplar av denne hos Retro Vinyl her i Sarpsborg :oops:
    Det platekontrakt avslaget i påvente av et fetere tilbud har nok svidd mer enn en gang opp igjennom årene :eek:
    Tullebukker!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det tøffeste i dag må ha vært å "montere" gårsdagens henting av skreddersydde plattformer til vintage-parken. Microen begynner å reise bust etter å ha fått på litt ekstra masse i halvannen centi med alutallerken fra en tilvirker i USA av alle steder.

    Vis vedlegget 725399

    Vis vedlegget 725408
    tøft (y)
    da mangler du bare svinghjulet
    de armboardsa jeg viser i tråden min er knallfine....anbefales
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn