GrumpyPhile

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.385
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, vi blir stadig påmint at fjellet skiller....

    Apropos, når glasset er tomt, så anbefales det å gå over til Joe Henry's All the Eye Can See.

    Vis vedlegget 907234
    Likte ham best som pop-artist før han skled over til jazzen, men liker det siste albumet veldig godt (hvor han beveger seg tilbake i min retning) 😊
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ukjent. Sjanger?
    Folk-rock, Roots, Singer-songwriter, Americana.

    Siste skiva virker å være spilt inn noe høyt. Usikker på mix- og master, men det låter usannsynlig bra til tider med godt trøkk i bånn - noe som kanskje tyder på at de har gjort seg flid med en vinyl-master, men jeg er pokker ikke 100% sikker. Jeg får sende over en frankert konvolutt med US postal og spørre han Joe :unsure:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Husker i gamle dager da uttryket SASE ble mye brukt, Self Adressed Stamped Envelope.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    6.727
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    God påske Grumpy. Og den siste svenske likte jeg.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    God påske til deg også Jon. Du er vel å firer i grannelandet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Totalt misforstått. Gaven går andre veien!!! Men sjekk lev. først, det er akseltrykksbegrensning på veien her 🤭
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er en ære
    å få tilsendt den eksklusive kulepennen og legendariske plastposen fra
    Shabby Records,
    sjappa i Strandgata 122 i Haugesund som har overlevd alle stormer langs kysten i hele 34 år.

    -Det er en sterk bragd.
    💪




    I plastposen finner jeg en skive med lokale helter som er vel verdt å få med seg - Les Dunes, nylig utgitt 23/3 - sort vinyl på
    Apollon Records.

    IMG20230408111251.jpg


    Les Dunes er heltene Per Andreas Haftorsen (gitarer), Per Steinar Lie (bass) og Morten Jackman (trommer). Per, Per og Morten har bakgrunn fra et titalls band og musikken kan beskrives som langsom, dvelende, rå og filmastisk instrumental psykedelisk post-rock.​





    Tusen takk til @Bjørnendrestad for påskegaven!
    paaskeaeg-harer-01.png

    ...og fortsatt god påske til alle dere andre også :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du verden, ja tenk at vi er fire musikkglade som kan skrive brev til hverandre med maken penn ✍👋😂

    Når middagsgjestene er kasta ut, skal jeg høre på både Les Dunes og den siste til RPWL.

    IMG20230405200916.jpg


    IMG20230405200415.jpg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter å blar igjennom gamle bilder som kanskje kan være til glede for noen under OAS sin forsinkede 20-års jubileumsfest.

    Men, innimellom finner jeg jaggu mye morsomt fra OVK også - her fra en sommerfest hos Woodizz for syv år siden:


    kollage_20160611-DSC_4448.JPG
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    SOLSTEIN og norges svar på Bernie Grundman + Keith Carlock = norsk-amerikansk prosjekt

    JHL.jpg


    Jacob Holm-Lupo leverer et deilig groovy prosjekt i blandingssjangeren jazz-funk-prog-rock-fusion og som virkelig engasjerer.
    Sålangt er denne skiva et av årets høydepunkt i min portefølje.

    Å jada, Jacob har med seg selveste Keith Carlock (Steely Dan, Toto, Sting m.fl) på trommer. Noen minnes også at Keith også har tromma på skiver for Diana Ross, Tal Wilkenfeld, Donald Fagen, Walter Becker og Mike Stern m.fl.

    Det skinner tidvis igjennom at både Jacob og Keith har et musikalsk kjærlighetsforhold til Steely Dan, men bli ikke overrasket om du skulle få assosiasjoner til band som The Crusaders, Idris Muhammed, tidlig Bob James og 70-talls Herbie Hancock. Ja, sågar litt jazzete prog ala Camel også, ettersom flere i besetningen har en proggete bakgrunn.

    Mix og mastring er gjort i Dude Ranch Studio, som eies og drives av Jacob som er en lydmagiker ved siden av å være en dyktig musiker, låtskriver, samfunnsdebattant og forfatter.

    Produksjonen er av topp kvalitet med en analog mastring og er som skapt for avspilling på vinyl. Jacob fortalte meg også at han aldri før hadde vært så fornøyd med platepresseriet som med denne. Jeg kan bekrefte at presskvaliteten er sentrumsblink på virgin wax, etter å ha spilt igjennom vinylen flere ganger.

    Plata er dessuten en av mine heteste kandidater til årets skive innenfor denne utvida sjangeren og godt innafor topp fem uavhengig av sjanger. Jeg har enda ikke klart å plukke ut ett favorittspor, her må det nesten bli flere. Stikkord er; alt er sammenhengende, stor variasjon som aldri blir kjedelig. Det er luftig, presist, organisk, herlig synth og gitarspill i verdensklasse (nesten litt Terje Rypdalsk på flere av sporene).

    Hvis noen i OVK, eller OAS kunne tenke seg å kjøpe skiva, så har jeg fått tilsendt en liten bunke fra Jacob til rabattert pris.
    Jacob har signert coveret (på baksiden ettersom han er av den beskjedne sorten :))

    IMG20230802152515.jpg


    Åpningslåta Intersection trøkker greit og befinner seg i fusionland og her får du en forsmak av hva som venter i gitarspillet til Stian Larsen - en av våre up-coming-stjernegitarister etter min mening.


    Tøff åpningslåt, men det blir bare enda bedre utover - jeg lover:

    Nå som du er oppmerksom på Stian Larsen, skjerp sansene og hør spillet på Oriental Folk Song - og det er bare begynnelsen på en fet helhetlig, svevende skive.



    Vil du ha Herbie Hancock-vibber? Hør The Creeper:



    ...eller bare lukke øynene å la tankene fare The Night Owl:



    Skiva er også å få kjøpt direkte i shop'en til Jacob:

    https://jacobholmlupo.com/collections/all


     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...og vipps så var jeg tom for Solstein-skiver til selvkost. Jeg kan sikkert skaffe noen til, men da tenker jeg at det er like greit om du bestiller direkte av Jacob. Bruk lenken i innlegget over. Takk.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke, men jeg skal høre med Duden om han vennligst kan sørge for å tilfredsstille vårt behov :LOL:(y)
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Takk for påminnelsen 😊 Hørte albumet da det kom på strømmetjenester og tenkte det måtte kjøpes. Men, det gikk i glemmeboken. Bestilt nå👍
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vet du noe om Entire of itself er planlagt på LP?
    Jacob synes at det var veldig hyggelig å høre og sa takk, takk for interessen og skulle selv ønsket seg et eksemplar på vinyl, men forteller meg at plata nok er for smal til at det er tilstrekkelig økonomi i å trykkes på vinyl ...hmmm :cool: . Jeg vet ikke om vi skal godta det?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det syns jeg absolutt ikke ;)

    liker det albumet godt, stemningsfult og fint. Men kan jo se at den kanskje ikke havner på bestselger lista på vinyl.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    1. september slipper
    Blicher, Hemmer og Gadd ny skive i samarbeid med bl.a. Brinkmann Audio GmbH.


    Selvom det er umulig å høre, så er låtene mastra med MQA technology. På vinylutgivelsen er MQA-filene analogisert med Brinkmann Audio Nyquist MKII Streaming DAC for deretter å gå rett til kuttemaskinen (cutting machine).
    Jeg har allerede varsla Michael med gult kort og boikott om han prøver seg på MQA'ing en gang til 🧐😂.

    Det låter så godt som forventet - svingende souljazz med innskutt blues - og kan gjerne kategoriseres under organisk audiofil med musikalsk nerve. Låtene følger i samme sti som de tidligere albumene med trioen. Tre av sporene er live, deriblandt "Trough The Hurricane" som er hentet fra konserten i Larvik.


    BlicherHemmerGadd_2023.jpg


    Vil du oppleve Blicher, Hemmer & Gadd i Norge, så spiller de på Teatret i Kristiansand 8. september


     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Directly from Stuckville

    Noen ganger treffer man på folk som lager musikk og tekst som gnager på røttene i sjela di.

    Noe slikt opplevde jeg med STEIN som bor ytterst ute på norges sørligste øy.
    Denne gangen har vi fløtta oss opp i høyre del av Hed(nings)marken, mer eksakt til en adresse i byen med de kongelige vinger - Kongsvinger.

    Ja, vi snakker selvsagt om
    LEVI HENRIKSEN & BABYLON BADLANDS


    380336258_813290584140439_8831841175984566398_n.jpg


    Levi har nettopp fortalt meg at de er i Hamar og er ferdig med å spille tre konserter for diverse ungdomskoler og befinner seg akkurat nå på Musikkværket - in store. I morgen spiller de på Kønnbandfestivalen, backet av 25 strykere. Er ikke dette KULT, så vet ikke jeg. Hvis ikke, så er det ihvertfall KULLT for det er en åpenbar sannhet.

    Her spilles 190 Desibel Kjærlighet, en forundelig, men likanes plate hvor både lys og mørke veksler mening til tonesatte knalltekster. Levi minner meg gjentatte ganger på at dette er INGEN Hifi-opplevelse. Nei, det er jeg enig i, for dette er så mye mer, prøver jeg å imponere han med.

    Jeg eide alt,
    men hadde ingenting
    Jeg leide livet
    mest rundt i ring
    Jeg bad om styrke,
    falt på kne
    Han jeg ikke ville være,
    var mannen jeg ble.

    Levi Henriksen er utvilsomt fortellingens driblekunstner og fortjener å bli oppdaget av et enda større publikum.

    Levi Henriksen.jpg


    IMG20231020151113.jpg



     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Kona er fan, jeg må ta meg tid til å høre ordentlig etter...
    Mvh
    JMK
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det kan bli en progressiv helg, men annen god musikk er aldri langt unna

    Scott Henderson & Tribal Tech er helt i toppskiktet av fusion jazz

    IMG_20231102_181747-EDIT.jpg



    Til slutt lykkes jeg også å få tak i et nydelig eks. av ECM-pressingen Underwear m/Bobo, Arild og Jon. Ruby Dawn dukket opp på samme dag.

    HFS_kollage02.jpg



    Opprinnerlig var jeg kun på jakt etter vinylutgivelser av Scott Henderson og Tribal Tech, men det er vanskelig å unnvære andre godbiter:
    HFS_kollage03.jpg


    Independent Music Market sørget for at tilførselen av prog.rock ikke tørker ut, mens musikkpåvinyl.no hadde Pattern-Seeking Animals sin nyutgivelse inne på lager:

    IMG20231103102158.jpg



    Gårsdagens overraskelse kom allerede på den første skiva jeg satt på og i sjangeren Neo-prog,
    en skive med opprinnelse fra 1994, men i ny repressa 2023-drakt:


    IMG20231102154533.jpg



     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er du på Japse kjøret igjen nå :rolleyes: Trivelig att du ringte idag og fortalte om allt dasspapiret du handlet(y):)
    God helg:love:
    De tre japsene har jeg hatt inne på en søkemotor i flere år. Tilslutt dukker de opp i ønsket kvalitet :LOL:.

    Å ja, Serla er det beste dasspapiret - ett av få produkter som svenskene er bedre enn oss å lage. Handler Serla kun tredje hvert år, og da er bilen opstipert av papir🤪
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn