Groupon

G

Gjestemedlem

Gjest
Kupongselskapet Groupon har blitt store, og nå skal de børsnoteres.

Groupon Inc. filed to go public in a deal that could value the e-commerce company at as much as $20 billion, a hotly anticipated offering that could test the strength of a tech-investing frenzy.

Men de har aldri tjent penger, kun brukt en hel masse på å vokse, eller blåse seg opp som jeg heller vil kalle dette. Jeg har vansker med å se at dette skal kunne blir lønnsom butikk i den størrelsesorden som det vises til her. De store medlemstallene skyldes vel først og fremst at det ikke er mulig å melde seg ut hvis man først av nysgjerrighet har meldt seg på for å se hva dette er for noe. Jeg endre opp med å måtte sende en epost til supportavdelingem for å få dem til å melde meg ut... Hvor mange gidder det. Men store medlemstall blir det jo ut av slikt.

Det hele minner meg om et gigantisk pyramidespill. De som er tidlig ute som aksjonærer kan tjene gode kroner, helt til det hele kollapser fordi det ikke finnes verdier i selskapet, kun forventninger og luft.

Hele konseptet er jo også ganske utrivelig. Tenk å gå på en restaurant og spise mat, og så komme med en kupong når det hele skal betales. Som om man hadde fått dette utlevert på fattigkassen eller kippet det ut av et ukeblad. Flau og nedverdigende måte å handle på.

Dette må da lande med et magaplask.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Var det noen som nevnte dott com Klondyke? Kræsj bang! Men som så ofte før så lærer børsene ganske sakte.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
larsggu skrev:
Jeg jobber i en bedrift som har tegnet en prøveavtale med en annen leverandør av en slik tjeneste, Sweetdeal.no
Min erfaring er akkurat det samme som det skrives om i artikkelen, sweetdeal, groupon osv. trekker ikke nye potensielle kunder, bare tilbudsjegere som i utgangspunktet ikke er interessert i god mat og drikke, men et billig måltid. Ofte så er gjestene vi får så totalt uinteresserte i det vi prøver å levere at man bare får lyst til å riste på hodet å sende de på big horn eller TGI fridays, der de garantert hadde følt seg mer hjemme.
Jeg tror etterhvert som mange nok bedrifter brenner seg på denne markedsføringen, så minsker utvalget av potensielle bedrifter groupon, sweetdeal osv. kan sammarbeide med radikalt.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Det hele minner meg om et gigantisk pyramidespill. De som er tidlig ute som aksjonærer kan tjene gode kroner, helt til det hele kollapser fordi det ikke finnes verdier i selskapet, kun forventninger og luft.

Dette må da lande med et magaplask.
Spoton!
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Og det verste er at det er enkelte her som setter dyre kabler i kategori med slikt som Groupon, LinkedIn, diverse pyramidespill etc. ;D
Forresten helt utrolig at slike parasitter som GOn får seriøs omtale i magasiner som Time og blir børsnotert for ørten milliarder. Opp som en hjort, ned som en lort.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Hele konseptet er jo også ganske utrivelig. Tenk å gå på en restaurant og spise mat, og så komme med en kupong når det hele skal betales. Som om man hadde fått dette utlevert på fattigkassen eller kippet det ut av et ukeblad. Flau og nedverdigende måte å handle på.
Du har rett. Dette er ikke noe sjekketriks, det er i allefall helt sikkert! Da er det meget bedre å flashe Visa/Master Platinum eller AmEx Gold !

Forøvrig er det helt pyton at ikke AmEx har Platina i Norge!! ;D ;D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ingen som bruker Amex lengre :)
Mange restauranter/butikker tar ikke kortet ihvertfall i Europa. Er vel kun i USA de er store ?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Flyselskaper, flyplasser, endel upmarked butikker som selger kapitalvarer, og PayPal.

De er vel også mere utbredt i Europa enn i Norge.

For å nevne noe.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Nå er jallaselskapet Groupon børsnotert og tullingene strømmer til. Regner med noen vil blåse opp dette maksimalt før det kollapser som nok et ponzi scheme.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2262131.ece
Var litt sløv for en tid tilbake og parkerte den kritiske sansen slik at Grouponmfikk tak i mailadressen min :-[ Innboksen "flyter over" av uinteressante "tilbud"!! For all practical purposes driver de bare med utsendelse av Spam!! :mad:
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
Nå er jallaselskapet Groupon børsnotert og tullingene strømmer til. Regner med noen vil blåse opp dette maksimalt før det kollapser som nok et ponzi scheme.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2262131.ece
Var litt sløv for en tid tilbake og parkerte den kritiske sansen slik at Grouponmfikk tak i mailadressen min :-[ Innboksen "flyter over" av uinteressante "tilbud"!! For all practical purposes driver de bare med utsendelse av Spam!! :mad:
Ville ikke overraske meg, Spirre. Gud forby at de får tak i meg også. Men de tilbyr vel en grei måte å komme av mailinglisten deres på? For det største problemet er vel ikke å bli kvitt dem. Det største problemet med slike selskaper er at de betaler gode penger for adresselister, og selger selv adresselister for gode penger. Har først et slik firma fått tak i adressen din så blir den en smule viral. Hate those bastards.

Denne tråden fikk meg til å tenke på en busstur fra SAS Hotellet på bryggen ut til Handelshøyskolen. En hel gjeng med fremtidige millionærer på 18 år hadde vært på vervingsmøte til en av de store pyramidene på 2000-tallet. Seriøse greier, mann. De gutta var optimister for at pengene som hadde stått på konto siden konfirmasjonen ville bli godt ivaretatt av de dynamiske gutta, som nettopp hadde overtalt dem i karismatiske vendinger. Det var rett og slett kvalmende å høre på. Handelshøyskolen var forresten mitt endestopp, ikke deres. De skulle lenger ut i Åsane. Sannsynligvis er i alle fall et par av dem vellykkede nå, for selv om vettet manglet så var det ikke mangel på ambisjoner og kåthet etter penger. Det må da være noen som har klart å bruke de egenskapene til å tjene penger, selv om de har manglet det vi normalt kaller vett. Verden er ikke rettferdig på den måten. :-\
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Er ungdommelig pågangsmot synonymt med manglende vett?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Er ungdommelig pågangsmot synonymt med manglende vett?
Det er ingen naturlov, men det kan være det, OG det kan faktisk lykkes overmåte godt!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Tar jeg ikke helt feil har sas nylig lansert amex platinum i Norge.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.146
Antall liker
10.642
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har et sånn sas amex platina. Vet ikke helt hva jeg skal med det.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Har et sånn sas amex platina. Vet ikke helt hva jeg skal med det.
Du får en bråta bonuspoeng hver gang du bruker det.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Så er nedturen for alvor begynt

IT-boblen som sprakk - Børsrapport - E24


Investorene i Groupon fikk mange hint om at ting kunne gå galt. Og galt gikk det."

...

"Investorene burde kanskje skjønt at noe var galt allerede i fjor sommer. De som ikke gjorde dette, har tapt over halvparten av pengene sine."
 
Topp Bunn