Politikk, religion og samfunn Griseindustrien - uakseptabel dyrevelferd

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hunden er menneskets beste venn sies det. Grisen , som er minst like intelligent, har en tyngre skjebne. Den er mat. Selv spiser jeg kjøtt, inkludert gris. Ikke med veldig god samvittighet, men kjøtt er nå en naturlig føde, og i dagens samfunn kan vi jo ikke hente kjøttet direkte fra naturen under jakt. Vi er henvist til å handle det meste kjøttet i butikker som henter varene fra industrielt dyrehold.

Skandalene har vært mange. I fjor ble mishandling av gris dokumentert i mediene. Gilde rykket ut med annonser som garanterte at Gilde grisen har det godt og at det nå tas tak overfor synderne. Mattilsynet skulle skjerpe kontrollen.

Nå er skandalen pånytt et faktum. Groteske bilder av forholdene på norske grisefarmer på NRK. Ikke avslørt av Mattilsynet, men av aktivister, oppskriftsmessig nok. Et dyrehold som skaper både sinne og fortvilelse.

Hva kan vi gjøre for å få slutt på disse uverdige forholdene?

Griseindustrien avslørt igjen
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.077
Antall liker
2.535
Kjøpe noe annet enn industrigris? Det er veldig enkelt I 2021
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.498
Sted
Sunndalsøra
Trodde ikke at det var så ille :mad: Bønderne får ordne opp i egne rekker, så en får slutt på dyreplageriet. De får heller bruke energi på å få slutt på dette, enn å bare klage på staten får dårlig lønn. Grisen har samme følelsene som folk, og trenger mosjon og frisk luft for å trives.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er ved valg man kan påvirke, Stem Mdg hvis man vil at dyrene skal ha det bra.

Dyr har egenverdi
I dag lever flere hundre millioner dyr i norske fjøs, haller og oppdrettsmerder, og som selskapsdyr, forsøksdyr og sportsdyr. At disse dyra har egenverdi betyr at dyrenes liv har verdi for dyra selv, uavhengig av hvor nyttige eller unyttige de er for mennesker. Dyr som holdes i fangenskap av mennesker skal ha mulighet til å utfolde sin naturlige atferd, inkludert hvile, bevegelse og stimulerende aktiviteter, å være utendørs og få dekket sosiale behov.



Dyrs rettigheter
De Grønne mener dyrevelferd fortjener en langt større plass i norsk politikk. Hvis dyrenes rettigheter skal respekteres, er det behov for en reform av mange typer dyrehold i Norge og en langt strengere håndheving av dyrevelferdsloven. Enkelte former for dyrehold, som pelsdyroppdrett, er uforenlig med god dyrevelferd og bør derfor være forbudt.

De Grønne vil:

  • Grunnlovsfeste dyrs egenverdi.
  • Starte utfasing av burhøns og maserasjon av hanekyllinger i eggindustrien.
  • Forby kirurgisk kastrering av griser og CO2 som bedøvelsesmetode.
  • Avvikle den kommersielle hvalfangsten.
  • Ha som langsiktig mål å halvere det norske kjøttforbruket, slik at forbruket ikke overstiger det vi kan produsere selv på egne arealer og ressurser.
  • Kreve at alle animalske produkter merkes med informasjon om hvordan dyr har blitt behandlet i produksjonen.
  • Innføre obligatorisk ID-merking av alle arter familiedyr, med hund og katt som førsteprioritet.
  • Sikre gjennomføring av avviklingen av norsk pelsdyroppdrett innen 2025 og forby import av produkter fra pelsdyroppdrett.
  • Opprette en dyrepolitienhet i alle landets politidistrikter.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Kjøpe noe annet enn industrigris? Det er veldig enkelt I 2021
Ja det er en løsning. Vi kjøper kun frilandsgris fra Jæren eller produkter fra Grøstad. Alle har ikke den muligheten. Det er forskjell på ribbe til kr 79.90 pr kilo og kr 450 pr kilo som frilandsgris koster. Det må være mulig å gjøre strukturelle grep som gir dyrevelferd uten at prisen tidobles.
 
  • Liker
Reaksjoner: TOH

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg syns det er greit hvis en del kjøtt blir dyrere, hvis det sikrer både bedre dyrevelferd og kvalitet på selve kjøttet.

Hvis man tenker på det er det egentlig helt horribelt ondskapsfullt å ale opp andre levende skapninger som visserlig har bevissthet og personlighet, utelukkende med det formål at de skal slaktes og spises. Allikevel er jeg vel såpass kulturelt kondisjonert at jeg spiser både ribbe og bacon uten å ta så mye inn over meg at levende skapninger har blitt torturert og drept for at det skal være mulig. Vi er kanskje fortsatt ganske barbariske under vårt tynne ferniss av sivilisasjon.

Jeg er ikke helt der at jeg er klar for å bli vegetarianer heller.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Tror ikke man skal trekke alle grisebønder over samme svinekam.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det ligger kanskje et lite hint om hvor problemet ligger når tilbud ut til forbruker ser slik ut:


89.90 pr. kg inkl. moms. Det blir ikke mye igjen til dyrevelferd hos produsenten på det prisnivået der. Legg til at det stort sett er innkjøpt kraftfor som blir brukt som for. Ikke mye heimeavla grovfor der i gården.

Fra Nortura:

Gris
Målpris for avtaleperioden 1. juli 2019 til og med 30. juni 2020 er kr 32,43. Det er en videreføring fra siste avtaleår. Prisuttaket inneværende avtaleår blir om lag kr 1,15 under målpris. Med bakgrunn i markedsutsiktene legges det for avtaleåret 2019/2020 opp til å ta ut målpris på gris.





Mvh
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Tror ikke man skal trekke alle grisebønder over samme svinekam.
Naturligvis ikke. Problemet gjelder ikke alle, men alt for mange.
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det ligger kanskje et lite hint om hvor problemet ligger når tilbud ut til forbruker ser slik ut:


89.90 pr. kg inkl. moms. Det blir ikke mye igjen til dyrevelferd hos produsenten på det prisnivået der. Legg til at det stort sett er innkjøpt kraftfor som blir brukt som for. Ikke mye heimeavla grovfor der i gården.


Mvh
89,90 er dyrt. Du finner dem frosne til 39,90 pr. kg litt lenger ned i annonsen du linker til. Latterlig pris og umulig å få til med seriøst dyrehold.(n)
 
R

rr30629

Gjest
89,90 er dyrt. Du finner dem frosne til 39,90 pr. kg litt lenger ned i annonsen du linker til. Latterlig pris og umulig å få til med seriøst dyrehold.(n)
Nemlig. Og det er det folk vil ha, billigst mulig mens man ser en annen vei der man står ved grillen. Man kan godt ønske at folk spiser frittgående gris eller noe annet men det vil ikke skje.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nemlig. Og det er det folk vil ha, billigst mulig mens man ser en annen vei der man står ved grillen. Man kan godt ønske at folk spiser frittgående gris eller noe annet men det vil ikke skje.
På et sånt prisnivå til produsent, blir det ikke store fortjenestemarginen pr. gris. Den eneste måten å tjene penger, er ved storskalaproduksjon og stadig høyere effektivitet. Og endatil er norske griseprodusenter småskala i forhold til lengre sør i Europa, for ikke å snakke om i junaiten....

gris.jpg


trend-grossbetrieben-haelt-563966


mvh
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg spiser kjøtt og griller en biff rett som det er, men jeg mener at det må være myndighetenes ansvar at vi har gode løsninger som sikrer at det vi spiser har et godt liv frem til det skal slaktes og spises. Om det betyr økte overføringer så får det bli slik. Om jeg betaler en prosent mer eller mindre i skatt eller hva det er betyr null og niks. Et samfunn som lukker øynene for dyremishandling er et samfunn i forfall. Alt liv har en verdi og skal behandles med respekt.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Alvorlige brudd ved 26 av 28 bruk sier jo sitt og er dessverre trolig ganske representativt for bransjen. Positive eksempler som Grøstadgris og Frilandsgris er nok svært sjeldne unntak fra regelen og kun tilgjengelig for et fåtall, det være seg pga. pris eller fysisk tilgjengelighet. Jeg har ingen tro på noen revolusjon eller vesentlig endring og vi vil nok jevnlig se lignende rapporter i årene fremover.

De fleste mennesker vil nok gjerne se god dyrevelferd i teorien, men for de fleste trumfer pris uten videre dyrevelferd når det kommer til stykket foran kjøttdisken i butikken. Folk flest har aldri sett et levende husdyr av noe slag og er alt for fremmedgjort i forhold til hvor maten kommer fra til å kunne ta dette inn over seg på ordentlig vis. Fra myndighetenes side har man bekymringer som handelslekkasjen til Sverige, en sterk uvilje i forhold til å øke sponsingen av jordbruket, kronisk underbemanning/underfinansiering av mattilsynet og bruk av varslede inspeksjoner.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Om bonden får mer for grisene han leverer til slakt så behøver ikke det nødvendigvis bety en voldsom prisøkning i kjøledisken. Dette er komplisert, med ulike støtteordninger og subsidier. En kombinasjon av økte subsidier, smartere drift og noen kroner mer pr. Kilo kan fungere. Jeg tror en god markedsføring vil føre til at forbrukerne er villige til å betale noen kroner mer pr kilo hvis de vet at dyret har hatt det bra i tiden det levde.
 
R

rr30629

Gjest
Ja det er derfor folk i hopetall (vanligvis..) kjører til Sverige for å handle svinekjøtt, de tenker på dyra.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.124
Antall liker
2.649
På et sånt prisnivå til produsent, blir det ikke store fortjenestemarginen pr. gris. Den eneste måten å tjene penger, er ved storskalaproduksjon og stadig høyere effektivitet. Og endatil er norske griseprodusenter småskala i forhold til lengre sør i Europa, for ikke å snakke om i junaiten....

Vis vedlegget 727275 .


trend-grossbetrieben-haelt-563966


mvh
Det er dette som kalles industrigris og industrilandbruk.
Kjøtt skulle være betydelig dyrere enn hva det er i dag. Fakta er jo at koteletter til middag er billigere pr kg enn fiskekaker med fisk i.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Om bonden får mer for grisene han leverer til slakt så behøver ikke det nødvendigvis bety en voldsom prisøkning i kjøledisken.

Jeg tror nok det nettopp er det det uvegerlig vil bety. Hver del av verdikjeden vil, som alltid, gjøre sitt beste for å tilegne seg størst mulig profitt og muligheten for å øke bondens inntjening uten å øke sluttprisen eksisterer kun i teorien.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
I forbindelse med innteksoppgjøret ble det skrevet en god del om bondens egentlige lønn.... DEn er faktisk nokså lav sett i forhold til antall timer....
På den annen side, - og vel så interessant - er hvor det blir av differensen mellom pris til produsent og utsalgspris i butikk. Billig ribbe og koteletter er ofte lokkevarer, mens prisen på annet kjøtt, ost og melk overhodet ikke står til troende i forhold til utsalgspris. Noe bør definitivt gjøres med mellomleddene...... Det er ikke så veldig lenge siden nyhetene om krigen mellom Rema-gjengen og noen kyllingprodusenter var i nyhetsbildet....
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Syns det er fascinerende at noen velger å bli grisebønder.

Uansett, som med mye annet er det forbrukerne som sitter med makta. Desverre bryr forbrukerne seg mest om lommeboka.
 
  • Liker
Reaksjoner: TOH

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.015
Sted
Kongsberg
Jeg har vokst opp på gård og stelt griser fra jeg var 10 til 23 år i flere forskjellige fjøs fra vår egen lille gård til et av de største i Norge, så jeg kjente næringen godt den gangen for 30 år siden i hvert fall.
Det er svært tvilsomt at bildene vi får se er representative for hvordan grisene har det i Norge. Bønder er ikke onde folk som blåser i hvordan dyra har det. De aller fleste bryr seg og ønsker at det skal være fint i fjøset og at dyra har det bra. De har også en annen god grunn til å ikke behandle dyra slik det blir fremstilt på NRK, og det er deres egen lommebok. Det lønner seg simpelthen ikke!
Griser som biter hverandre i halen og vasser rundt i møkk trives ikke. De blir syke og de vokser dårlig.

Og så er det sånn da, -at dette ER industri. Når det er hundre griser i et fjøs så er det noen griser blir syke innimellom. De kan få en infeksjon i en fot og halte rundt en tid. De får da heller ikke den beste plassen å sove på i bingen og kan bli liggende i sin egen avføring og bli skitten. Bonden må oppdage dette, ringe dyrlege som setter antibiotikasprøyte og det tar noen dager før den er frisk.
Når pene Oslo-folk som aldri har vært i et fjøs og som er vant til å ta med kjæledyret sitt til en pen klinikk på vestkanten ser bilder av en haltende møkkete gris så blir det oppstandelse. Å fyameg... Men koteletter til 90 kroner kiloen skal de ha....

Vanlig prosedyre når en gris blir syk er å isolere denne i en egen sykebinge der den får litt fred fra de andre grisene til den er frisk igjen. Bøndene gjør dette, og de gjør det både fordi det er det mest humane, og fordi det også lønner seg!

Og så er det sånn da, at noen griser, - eh griser.. Min erfaring er at det kan være slik at plutselig begynner en av grisene å drite der de sover. Ja, da er det gjort. Alle andre grisene driter plutselig også der, og på noen timer kan de forvandle bingen sin til en, - eh -svinesti av dimensjoner. Da må bingen renses og man legger en del ekstra høy og flis i soveavdelingen. Dette er en prosess som må gjentas flere ganger før den ene idiotgrisen etterhvert forstår at det kanskje er lurt å drite i "dass-avdeligen" av bingen der det er spalter.

Dette er unyanserte nyheter som er laget av folk som helst skulle sett at ingen spiste kjøtt. Jeg synes statskanalen NRK bommer grovt når de selger disse nyhetene uten å bruke en kalori på å gjøre egne undersøkelser.

PS! La det være klart at jeg også reagerer på de bildene vi fikk se. Sånn skal ikke noen dyr ha det.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Det Armand sa.
Steller griser daglig, tro nå ikke at disse gårdene som er avbildet er tilfedig utgvalgte av aktivistene. Her har man snoket i papirer og peilet seg ut verstingene, uten at jeg på noen som helst måte tar disse i forsvar, men det finnes selvsagt sorte får i en presset næring.
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
521
Antall liker
817
Torget vurderinger
8
Jeg har arbeidet i over 30 år for norske bønder og landbrukssamvirke og har hele tiden støttet deres arbeid og også viktigheten å opprettholde mest mulig av norsk matproduksjon. Men etter 2019 og avsløringene fra enkelte norske svineprodusenter som driver med regelrett dyreplageri og de siste dagers avsløringer, er det slutt for min del.
Når NRK nå viser nye opptak med totalt fraværende dyrevelferd hos 25 svinebønder må jeg si jeg ble sjokkert, forbanna og mista også matlysten.
Her blir toppene fra slakteribransjen Nortura og Fatland samt bondeorganisasjonene fremlagt disse opptakene som er gjort på nattestid i fjøsene, og det som blir kritisert er «måten» dette materiale er samlet inn på! Hva med måten disse grisene er blitt behandlet på over tid ? Hvis landbrukssamvirke skulle ordne opp i disse forhold som ble avdekket i 2019, hvorfor bruker man ikke flere ressurser på uanmeldte besøk på dagtid til alle svineprodusenter som får fritt levere til slakteriene ? Hvis de såkalte "aktivistene" kan finne disse produsentene bør dette være en enkel oppgave også for bondeorganisasjonene og slakteriene.?
Kjøttvarene blir også merket til forbruker med at "dette er en garanti for høyest mulig dyrevelferd". Her holder man regelrett forbrukeren for narr !

Når også i beste sendetid en får presentert at bondeorganisasjonene er veldig misfornøyd med frihandelsavtalen som er inngått med Storbritannia, og at dette kan ramme bla. norske svineprodusenter tror jeg at norske bønder kan ha noe å lære bla. av utendørs svinefarmer i Storbritannia. Fremtidig kjøp av norsk svinekjøtt fra vår familie kommer til å bli minimalisert inntil bondeorganisasjonene tar av seg skylappene og tar et oppgjør med måten enkelte svinebønder fremdeles kan drive «lovlig» på. Det skal selvfølgelig ikke være en menneskerett å drive med dyrehold og matproduksjon på denne måten.
 
Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.077
Antall liker
2.535
I forbindelse med innteksoppgjøret ble det skrevet en god del om bondens egentlige lønn.... DEn er faktisk nokså lav sett i forhold til antall timer....
På den annen side, - og vel så interessant - er hvor det blir av differensen mellom pris til produsent og utsalgspris i butikk. Billig ribbe og koteletter er ofte lokkevarer, mens prisen på annet kjøtt, ost og melk overhodet ikke står til troende i forhold til utsalgspris. Noe bør definitivt gjøres med mellomleddene...... Det er ikke så veldig lenge siden nyhetene om krigen mellom Rema-gjengen og noen kyllingprodusenter var i nyhetsbildet....
På min lokale Rema koster 1kg bogstek 59,90, I kg kotelett 79,90, 1kg skinkestek 79,90, 1kg svinedeig 80 spenn. Når vi vet at bonden får noen og tredve kroner kiloen, at slaktevekt ikke er i nærheten av salgsvekt og at mellom bonden og butikken så skal det slaktes, skjæres ned, stykke, pakkes, transporteres, settes i hylla og selges.. Hvor mye penger er det egentlig noen stikker av med?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Er definitivt for et etisk og moralsk dyrehold.
Men rart hvordan debatten kjører seg opp om hvordan svin behandles,
mens de fleste gir blaffen i hvordan tekstil arbeidere i Asia har det mens de syr våre sommer skjorter,
for ikke å snakke om gruvene i Afrika som utvinner metaller til alle våre elektroniske dupeditter
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.015
Sted
Kongsberg
Jeg har arbeidet i over 30 år for norske bønder og landbrukssamvirke og har hele tiden støttet deres arbeid og også viktigheten å opprettholde mest mulig av norsk matproduksjon. Men etter 2019 og avsløringene fra enkelte norske svineprodusenter som driver med regelrett dyreplageri og de siste dagers avsløringer, er det slutt for min del.
Når NRK nå viser nye opptak med totalt fraværende dyrevelferd hos 25 svinebønder må jeg si jeg ble sjokkert, forbanna og mista også matlysten.
Her blir toppene fra slakteribransjen Nortura og Fatland samt bondeorganisasjonene fremlagt disse opptakene som er gjort på nattestid i fjøsene, og det som blir kritisert er «måten» dette materiale er samlet inn på! Hva med måten disse grisene er blitt behandlet på over tid ? Hvis landbrukssamvirke skulle ordne opp i disse forhold som ble avdekket i 2019, hvorfor bruker man ikke flere ressurser på uanmeldte besøk på dagtid til alle svineprodusenter som får fritt levere til slakteriene ? Hvis de såkalte "aktivistene" kan finne disse produsentene bør dette være en enkel oppgave også for bondeorganisasjonene og slakteriene.?
Kjøttvarene blir også merket til forbruker med at "dette er en garanti for høyest mulig dyrevelferd". Her holder man regelrett forbrukeren for narr !

Når også i beste sendetid en får presentert at bondeorganisasjonene er veldig misfornøyd med frihandelsavtalen som er inngått med Storbritannia, og at dette kan ramme bla. norske svineprodusenter tror jeg at norske bønder kan ha noe å lære bla. av utendørs svinefarmer i Storbritannia. Fremtidig kjøp av norsk svinekjøtt fra vår familie kommer til å bli minimalisert inntil bondeorganisasjonene tar av seg skylappene og tar et oppgjør med måten enkelte svinebønder fremdeles kan drive «lovlig» på. Det skal selvfølgelig ikke være en menneskerett å drive med dyrehold og matproduksjon på denne måten.
Helt enig i at verstingene burde blitt forfulgt hardere. For det er ingen tvil om at det er noen som har noen "svin" på skogen.
Purker som ikke kan legge seg ned, binger som ikke blir renset, syke dyr som ikke tas hånd om osv. finnes det ikke unnskyldning for.
Sånn sett skal aktivistene ha kudos for at de belyser dette.
Synd for de 98% av bøndene som gjør så godt de kan at dette ikke blir ryddet opp i.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Er definitivt for et etisk og moralsk dyrehold.
Men rart hvordan debatten kjører seg opp om hvordan svin behandles,
mens de fleste gir blaffen i hvordan tekstil arbeidere i Asia har det mens de syr våre sommer skjorter,
for ikke å snakke om gruvene i Afrika som utvinner metaller til alle våre elektroniske dupeditter

Hva har det med saken å gjøre egentlig?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det er hundrevis, om ikke tusenvis av ting man godt kan la seg opprøre over, men i forumtråder kan det jo være greit å ta for seg en ting om gangen.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9

Bare én prosent av griser i Norge ser dagslys, resten lever hele livet innendørs. Alt dette åpner loven for
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Jeg synes Stephansen i Nettavisen har mange gode poenger i denne artikkelen. Lunken holdning til dyrevern fra bondeorganisasjonene i en tid der sterke krefter jobber for å redusere kjøttforbruket og i praksis undergrave norske kjøttprodusenter (min tolkning) burde fått Griseindustrien til å se varsellampene, gjøre industrien til et mønsterbruk og rensket ut de få råtne eplene. Ingenting lært av pelsindustrien er en nærliggende tolkning.

Ikke bare grisens problem
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
Frilandsgris er ingen løsning - Nationen
Alt er visst ikke rosenrødt med frilandsgris heller. Man må dessuten ta inn over seg at dagens husdyr har stått i fjøs i mange titalls generasjoner.
Det er ikke alltid dyrevernere vet hva de gjør, det har jo vært noen eksempler på at de har sluppet ut pelsmink. Disse dyrene har meget små sjanser til å overleve særlig lenge ute i naturen og dør snart en smertefull død av underernæring og sykdom.
 
X

X186841

Gjest
I en normalbefolkning er det alltids en og annen stølling, slik og i landbruket. Man kan ikke dermed si att griseholdet i Norge er ute og kjører fordi noen fanatikere har greid å spore opp noen av verstingene. Av de over 100 bøndene jeg kjenner til er et ikke mer enn ett par stykker som ikke burde drevet med dyrehold.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
I en normalbefolkning er det alltids en og annen stølling, slik og i landbruket. Man kan ikke dermed si att griseholdet i Norge er ute og kjører fordi noen fanatikere har greid å spore opp noen av verstingene. Av de over 100 bøndene jeg kjenner til er et ikke mer enn ett par stykker som ikke burde drevet med dyrehold.
Desto viktigere at de få som står i fare for å ødelegge for de mange da slutter med dyrehold.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.792
Torget vurderinger
23

Her spises det utelukkende svinekjøtt fra Holt Gård. Dyrere - ja, men på årsbasis så er det ubetydelig egentlig.
Typisk 150 - 180,- / kg. litt avhengig av stykningsdeler osv. Men SMAKEN - den er bare så utrolig mye bedre enn
regulær industrivare. Støtter gjerne slik produksjon, alle vinner på dette. Og tross alt spiser vi ikke så voldsomt mye
svinekjøtt at dette utgjør store summer. Tross alt er det langt bedre å spise mindre men med høyere kvalitet!
Meieriproduktene deres er også glimrende. Yoghurt to die for....
Handler inn et par partier i året og det er som regel nok. Anbefales.

 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
I alle andre varegrupper kan du velge mellom alt fra grisebillig til svindyrt. (ja ordene er valgt med omhu)
Når det gjelder mat er det enten kjipt og billig eller svinedyrt og økologisk.
Tror vi er noen som er villig til å betale litt mer for kvalitet og dyrevelferd, uten å blakke oss.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
Det er litt underlig at en småskalaprodusent kan levere til hele Norge. Eksempelvis Holte Gård, det er faktisk en ganske stor bedrift med en omsetning på over 40 mill.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.077
Antall liker
2.535
Jeg har faktisk jobbet på Holte gård i mitt tidligere matliv og kjenner bedriften ganske godt, så hvis du har noen spørsmål vedr produksjonen eller de forskjellige inntektstrømmene som generer den omsetningen så er det bare å fyre løs.
 
Topp Bunn