Grenland Lydlaug.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Her nye Magico S1.

    Magico_S1_1.jpg


    Visste jeg ikke om før nå.

    Mvh.KW
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Rett ut i fra trekassen, kalde som noen ispinner spilte det veldig bra. Blir kjempegøy å høre på de når de har fått sine første 500 timer med spilling.

    Har veldig lenge vært betatt av Magico, men det har desverre vært altfor dyrt. I sommer kom det en teaser på en ny "rimelig" modell til Magico å være. Etter noen mailer og enda flere telefonsamtaler de siste to månedene bestilte jeg Magico S1 av Frode på Acoustic Tuning. Han har store forventninger til akkurat den modellen, og basert på det han sier er jeg fryktelig spent.
    Understøtter det Frode Olsen sier; hørte på S1 i messehotellet under Gøteborg-messen nå sist, og det var en aldeles nydelig tone i de ht. selvom de var rimelig uinnspilte. Du har virkelig noe å glede deg til! Hvilken farge valgte du?

    mvh
    G
    Hei Jacx
    Er ganske sikker på at det ikke var S1 du hørte i sommer, første paret som kommer til Europa er de som Morten har bestilt. Det kommer 2 sett, det ene går til Morten og det andre skal til Finland. Det du hørte på Gøteborgmessen trur jeg kan ha vært S5. S1er så nye at selv Frode ikke har hørt disse. Det kommer også enda en ny i S serien det er S3, de blir sluppet mest sannsynlig rundt Mai måned :)
    Mvh: Espen
    Settet som jeg har bestilt er i signatur black og ligner veldig på den finnishen som Espen har. Overflaten var visst nogenlunde sammenlignbart med den på MacBook Air. Så i S-serien er det nå S1, S5 og SCC som er en senterhøyttaler på over 70 kg. Senere som Espen skriver kommer S3, sannsynligvis med samme bestykning som sentern. Den vil ankomme Europa på sensommeren/høsten.

    Mvh Morten

    PS! KW har funnet den rette fargen.
     
    Sist redigert:

    hato

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    288
    Torget vurderinger
    8
    Gratulere Morten. Godt å se at det skjer litt i lauget. Har troen på en fin hifi vinter.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Gratulerer Morten. Sprekt valg!
    Takk 2m, når drømmemerket endelig kom med en "rimelig" modell var det bare å slå til. Ble rimelig overbevist av Frode, og når han var i stua mi var han veldig fornøyd med forholdene som S1 skal leve under. Utpå nyåret kommer han ned en tur for å foreta fininnstillingen av høyttalerene mine (og Espen sine).

    Mvh Morten
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Gratulere Morten. Godt å se at det skjer litt i lauget. Har troen på en fin hifi vinter.
    Takk Hato. Jo når S1 står i stua ligger alt til rette for en fin hifi vinter.

    Mvh Morten
    Var en tur innom Morten i går og så på stuen hans, og med rett plassering der så kan dette bli virkelig bra, her har du noe å se frem til Morten. Vi krysser fingrene på at du for de i romjulen.
    Mvh: Espen
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Rett ut i fra trekassen, kalde som noen ispinner spilte det veldig bra. Blir kjempegøy å høre på de når de har fått sine første 500 timer med spilling.

    Har veldig lenge vært betatt av Magico, men det har desverre vært altfor dyrt. I sommer kom det en teaser på en ny "rimelig" modell til Magico å være. Etter noen mailer og enda flere telefonsamtaler de siste to månedene bestilte jeg Magico S1 av Frode på Acoustic Tuning. Han har store forventninger til akkurat den modellen, og basert på det han sier er jeg fryktelig spent.
    Understøtter det Frode Olsen sier; hørte på S1 i messehotellet under Gøteborg-messen nå sist, og det var en aldeles nydelig tone i de ht. selvom de var rimelig uinnspilte. Du har virkelig noe å glede deg til! Hvilken farge valgte du?

    mvh
    G
    Hei Jacx
    Er ganske sikker på at det ikke var S1 du hørte i sommer, første paret som kommer til Europa er de som Morten har bestilt. Det kommer 2 sett, det ene går til Morten og det andre skal til Finland. Det du hørte på Gøteborgmessen trur jeg kan ha vært S5. S1er så nye at selv Frode ikke har hørt disse. Det kommer også enda en ny i S serien det er S3, de blir sluppet mest sannsynlig rundt Mai måned :)
    Mvh: Espen
    Yes, my bad. Det var S5 jeg hørte i Gøteborg. Nydelig ht!
    s1 visste jeg ikke engang om. Men den ser sprek ut, og i et gitt rom. & upstream produkter vil den (også) sikkert låte delikat og flott.

    G
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Ønsker alle i GLL en riktig God Jul og et Godt Nyttår
    Mvh: Espen
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    fortsatt god jul og godt nyttår alle!

    hos meg er eggleston andra 3 innspilt i 2012; mye kos på kalde dager....
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.013
    Torget vurderinger
    10
    Disse er på veg inn i stuen snart, første bilder av APL HA-Master Controller!


    Mvh.
    SAL

    PS. Mute og IR bytter selvfølgelig plass....
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.013
    Torget vurderinger
    10
    Power Converters!


    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.013
    Torget vurderinger
    10
    Power Converters.


    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.013
    Torget vurderinger
    10
    Bakside Powerconverters.


    Litt info fra APL:

    [HR][/HR]
    Introducing the Reference HA-Master unique hybrid amplification system.

    Based on long-term research and development, we are working on completing the first ever HA-Master amplification system.

    The middle Control unit is the "brain" of the amplification system with a master microprocessor inside that monitors and controls everything. The two units you see to the sides are the unique IGBT Balanced Power current converters that are also microprocessor controlled and slaved to the master control unit. The system can be expanded to 4 or 6 power converters total (2 or 3 per channel) when more power is required for bi-amping or tri-amping.

    As shown on the picture, with 2 power units, the power rating of the system is 350W per channel at 4 Ohms. Expanding the system with more power units allows for driving more speaker modules with ease. For example, with our Gravitas NB-Master speakers, you can have two power converters per channel - one powering the sub-bass and the other one powering the rest.

    The Control unit shown in the middle is remote controlled and has three single ended inputs and one balanced. The inputs are routed to the unique H-Attenuator with precision steps ranging from 0.5dB to 1dB per step. The gain is provided by a Single Ended tube stage featuring 6SN7 driver and 2A3, 45 or 300B output tubes (switchable). The tube stage is transformer coupled to the Balanced power converters using custom Lundahl audio transformers.

    Since the Control unit is dual mono configuration with no large power transformers inside, the power for the tubes is provided by the current converter modules for each channel. There are 3 custom made umbilical cords connecting the Control unit and the Power unit (total of 6). One signal, one power and one control per channel.

    Please do not confuse the HA-M with a tube preamp (or amp) driving two solid state monoblocks! Every power amplifier has a voltage gain stage in order to amplify the small signal coming from your preamp (or any source) and a power stage so it can drive your speakers. The Control unit of the HA-Master provides all the voltage gain, while the balanced Power converters provide the ample current needed to drive the speakers and have no gain. In other words, the HA-Master system is an unique modular integrated power amplifier.

    The HA-Master is an all-hand-made, cost-no-object boutique, that offers unparalleled features and sound quality, combining the sound of Direct Heated Triodes with an amazing power output capable of driving the most difficult loads/speakers. The HA-M has no Negative Feedback and no capacitors on the signal path. It is designed for the most enthusiastic audiophiles who cannot settle for anything else but the best.

    Stay tuned for more information.

    Best to all,
    _________________
    Alex Peychev


    [HR][/HR]
    Since I received emails with questions, here is some more information:

    The Balanced IGBT voltage to current converters are linear, not switching mode Class-D. Specially designed for linear audio applications power IGBTs are used in complementary configuration. The Isolated Gate Bipolar Transistor is a combination between MOSFET and BJT and brings the best of both worlds, in my experience.

    There are 4 separate IGBT modules in each power converter working in parallel/bridged configuration. 1+1 in parallel and 2+2 bridged. We are talking about nearly 44 Amperes peak output current.

    Each power converter and the power supplies are individually tracked by the built-in microprocessor which is "reporting" to the main microprocessor in the Control unit.

    The power supply in each power converter uses 2 large 500W custom-hand-made transformers for the total of 1000W. The AC power is rectified by ultra-fast Schottky diodes with ultra-soft recovery. The DC power supply is choke filtered and has nearly 470,000uF capacitor bank reserve.

    The two main power converter units that come with the HA-Master system also include the power supplies for each channel of the main Control unit, which is a true dual-mono design and configuration. This completely eliminates not only channel crosstalk but also electromagnetic interference (EMI) from large transformer magnetic fields to which the tubes and the audio output transformers are very sensitive. Simply, there will be no hum.



    The new amplification system is designed in a way so it can bi or tri-amplify each channel, but there are no crossovers or filters involved - it is purely intended for better power and control of the speakers.

    Of course, with over 40 Amperes available at the output and 470,000uF energy storage, just one power converter can drive any speaker to the moon.
    This is the reason why I advise all customers on the waiting list to start with just one power converter per channel (the main one) and then add more if they feel necessary.

    The HAS-M amplification system is now 100% finalized and playing in my listening room as I type.
    _________________
    Alex Peychev

    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    470'000uF er saker. Blir spennende å høre på kraften i disse. :D


    Geir Arne
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei SAL, du har spennende tider i møte ser jeg :). Når venter du å få settet hjem?

    Mvh

    Tom
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.013
    Torget vurderinger
    10
    470'000uF er saker. Blir spennende å høre på kraften i disse. :D


    Geir Arne
    Ja, regner med at det skal være "futt og fart" i disse sakene! 44 ampère er heller ikke dårlig. Men det som virkelig teller er i følge Alex at dette skal spille noe så inn i helv... bra!:) Vil også matche CD-spiller`n.

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.013
    Torget vurderinger
    10
    Hei SAL, du har spennende tider i møte ser jeg :). Når venter du å få settet hjem?

    Mvh

    Tom
    Meget spennende Tom, kommer nok om 2-4 uker tenker jeg! Regner med at du fyller bag`n med sølvskiver av ymse slag og besøker meg?:)

    Mvh.
    SAL
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    470'000uF er saker. Blir spennende å høre på kraften i disse. :D


    Geir Arne
    Ja, regner med at det skal være "futt og fart" i disse sakene! 44 ampère er heller ikke dårlig. Men det som virkelig teller er i følge Alex at dette skal spille noe så inn i helv... bra!:) Vil også matche CD-spiller`n.

    Mvh.
    SAL
    Krell Evolution 900e har kun 108 000 uF, mens Gryphon Colosseum har 340 000 uF, så 470 000 uF er vanvittig stort De virker så nette på bildet, hvordan er de fysiske målene på disse.

    Regner med at dette settet står i stil til cd-spillern og Dac`en som begge har fått begeistret mottagelse i hifimiljøet verden over, så er har du virkelig noe å glede deg til. Håper du stiller deg velvillig til GLLere som lurer på audiens, regn med en kø av håpefulle.

    Vennlig hilsen Morten
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.013
    Torget vurderinger
    10
    470'000uF er saker. Blir spennende å høre på kraften i disse. :D


    Geir Arne
    Ja, regner med at det skal være "futt og fart" i disse sakene! 44 ampère er heller ikke dårlig. Men det som virkelig teller er i følge Alex at dette skal spille noe så inn i helv... bra!:) Vil også matche CD-spiller`n.

    Mvh.
    SAL
    Krell Evolution 900e har kun 108 000 uF, mens Gryphon Colosseum har 340 000 uF, så 470 000 uF er vanvittig stort De virker så nette på bildet, hvordan er de fysiske målene på disse.

    Regner med at dette settet står i stil til cd-spillern og Dac`en som begge har fått begeistret mottagelse i hifimiljøet verden over, så er har du virkelig noe å glede deg til. Håper du stiller deg velvillig til GLLere som lurer på audiens, regn med en kø av håpefulle.

    Vennlig hilsen Morten
    Hei Morten!
    De har en litt annen filosofi, Krell kjører 5000 VA pr. side på mine gamle Evo One og tror de er 6000 VA pr. side på Evo 900.
    APL HAS-Master har "kun" 1000VA pr. side, men kjører mer lytter. Er det ikke nok krefter kan en bare doble antall "powerconverters". Men regner med at Alex har tryllet med helt andre ting for å få dette til å låte helt max!:)
    Som du sier Morten får vi håpe de er i samme klasse som kildene til Alex!
    GLLènerne er selvfølgelig velkomne!

    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    fortsatt god jul og godt nyttår alle!

    hos meg er eggleston andra 3 innspilt i 2012; mye kos på kalde dager....
    Og så har du ikke sagt i fra:) Hadde vært fint med en lytt på dette. Veldig fornøyd med mellomtonene mine, og det begynner å ligne noe her også
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    fortsatt god jul og godt nyttår alle!

    hos meg er eggleston andra 3 innspilt i 2012; mye kos på kalde dager....
    Og så har du ikke sagt i fra:) Hadde vært fint med en lytt på dette. Veldig fornøyd med mellomtonene mine, og det begynner å ligne noe her også
    Bare å ringe på; jeg er stort sett ledig søndags etterm, mandag kveld eller avtale P.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Gratulerer med nye høyttalere i stua Siam, vet hvordan det føles. Er man fan av Dynaudio må man før eller senere ta Consequencene av det og gjøre som du nå har gjort.
     

    Siam

    Medlem
    Ble medlem
    19.04.2005
    Innlegg
    31
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gratulasjoner. Holder meg til høyttalere som står opp ned.


    IMG_9311.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.013
    Torget vurderinger
    10
    Takk for gratulasjoner. Holder meg til høyttalere som står opp ned.




    Vis vedlegget 185443
    Hei Siam!
    Gratulerer med meget fine høytalere! Hvordan synes du de er i forhold til dine "gamle" som vi fikk lyttet til da du hadde laugmøte noen år tilbake. Kanskje et nytt møte er på sin plass?:)

    Mvh.
    SAL
     

    Siam

    Medlem
    Ble medlem
    19.04.2005
    Innlegg
    31
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Takk SAL, største forskjellen er kapasitet, spesielt i de lavere oktavene. Et nytt møte blir det etterhvert.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.013
    Torget vurderinger
    10
    Takk SAL, største forskjellen er kapasitet, spesielt i de lavere oktavene. Et nytt møte blir det etterhvert.
    Nytt møte blir spennende!
    12 eller 15" for de lavere oktaver, Skaaning eller har Dynaudio sine egne elementer?
    Meget flott finish og farge, hva heter den?
    DP`n driver vel disse uten å bli tungpustet regner jeg med!

    Mvh.
    SAL
     

    Siam

    Medlem
    Ble medlem
    19.04.2005
    Innlegg
    31
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    12" Dynaudio element.
    Rosewood finish.
    Dynaudioene har lav følsomhet så dp'n får litt trim.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.013
    Torget vurderinger
    10
    Takk Siam!
    Litt trim kan vel alle trenge.....:)

    Mvh.
    Sal
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hei alle sammen.

    Jeg har sendt ut mail ang sommeravsluttningen. Om noen ikke har fått denne men ønsker å delta kan dere sende meg en PM.


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Bilder kommer. Ble bare meget opptatt med bryllup i går, så dette har naturlig nok blitt prioritert litt bort. :)


    Geir Arne
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn