Gratulerer til Snickers-is / Designing a true midrange driver!

Vil med dette gratulere bransjekollega @Snickers-is med publikasjon av en svært grundig og spennende artikkel i amerikanske Audioxpress, til og med prominently highlighted på forsiden! :geek: 🤩

Audioxpress introduserer / omtaler artikkelen slik:

Moving on to Speakers, from a design and development perspective, Jørn Rune Kviserud (Tonalab of Norway) submitted a fascinating exploration of what should be the considerations for Designing a True Midrange Driver. In fact, he offers a 10-point list for the development of midrange drivers. "Many products on the market have met several of these points already, but it is important to note that many of them only work well when combined with other points on the list," Kviserud notes. "The mid frequencies in a multi-way speaker are often handled by a woofer. We are going to look at how one can trade the properties that makes a woofer usable as a woofer and instead end up with a more purpose-built midrange driver."


1690576348804.png


 

Kommentarer

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.129
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Den bør handle om noe mer generelt enn en spesifikk driver. Fikk et tips på WA om å skrive om hva som kan/bør være fremtiden for kompresjonsdrivere.
Hvis jeg skal slenge ut ett par tanker:
1: Hva med en artikkel om bruk av DSP og EQ i fremtidens forsterere/preamper?
2: Eller, nå som du har skrevet en artikkel om mellomtone. Hva med en artikkel om design av 3-veis høyttalere?

Edit: tenkte på en 3dje ting også, når jeg leste artikkelen om noise cancellation og FxLMS i bil. Er det noen som har sett på løsninger for å bruke denne teknologien mot "bass problemer" hjemme i stuene til folk? Det finnes jo ikke mange stuer som ikke har ett eller annet problem med det, om det er suck-out eller peak. Mulig det blir litt søkt?
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.354
Antall liker
16.489
Sted
Østfold
Jeg har jo selv en slik teknologi, men usikker på om jeg ville legge den ut i en slik artikkel.

Vedr DSP og 3-veis, jeg har nok et aldri så lite ønske om å fokusere rundt drivere.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.729
Antall liker
11.243
Torget vurderinger
2
Jeg kunne tenke meg at du skrev en artikkel om høyttaleres evne og mulighet til å gjengi dynamikk med størst mulig realisme.

Frekvenskurvens påvirkning (flat eller aksentuert), elementtyper som behøves (horn, stor membranflate etc.), membranmateriale (vekt og stivhet etc.), "motorstørrelse" (magnetstyrke, -vekt, -størrelse og spolediameter), delefliterets påvirkning (enkle eller komplekse filtre), samt hvilke krav de mest dynamiske høyttalere ender med å stille til forsterker (stor eller liten dempefaktor, effektkrav osv), samt si noe om innspilling av musikk kontra filmlyd (selv om det siste der er litt på siden av tema).

Dette komplekset synes jeg er for lite debattert innen hifi-gjengivelse, mens det er bedre ivaretatt innen profflyd (kino og PA).
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.354
Antall liker
16.489
Sted
Østfold
Det er jo et 6-binds verk du beskriver der Håkon. Artikkelen om mellomtone tar for seg en veldig viktig del av dette med dynamisk gjengivelse.
 

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.129
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Det kan være at strømkapasitet er en plass å starte.
Det høres interessant ut. Og det er vel ikke skrevet så veldig mye om tidligere heller? Tenkte du da i forhold til drivere og med fokus på f.eks. forvrengning og dynamikk?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.354
Antall liker
16.489
Sted
Østfold
Det høres interessant ut. Og det er vel ikke skrevet så veldig mye om tidligere heller? Tenkte du da i forhold til drivere og med fokus på f.eks. forvrengning og dynamikk?
Ja, litt av nøkkelen til mye av det vi opplever av forskjeller på drivere, som ikke synes å fremgå av datablader og simuleringer, ligger i om motoren klarer å opprettholde magnetfeltet når det kommer kraftige transienter.
 

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.782
Link til alle artikler
63
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demomuligheter nå også i Oslo

Sigberg Audio demomuligheter nå også i Oslo

  • 2
Vi har en periode hatt demo/showroom i forbindelse med verksted og lager. Vi er nå i ferd med å vokse ut av disse lokalene, og bruker inntil videre alt som lager. Det vil fortsatt være mulighet...
Fortsett
Bransjenyheter
Antimode X2D (digital ut) nå på lager!

Antimode X2D (digital ut) nå på lager!

  • 14
Antimode er et veldig godt alternativ for de som ikke ønsker å sette seg inn i manuell måling og kalibrering av oppsettet, og den fokuserer primært på bass og midbass, slik at den naturlige...
Fortsett
Bransjenyheter
Vi introduserer Sigberg Audio Inkognito Generation 2

Vi introduserer Sigberg Audio Inkognito Generation 2

  • 0
Den originale Inkognito startet Sigberg Audio-eventyret da den ble lansert i 2020! Inkognito har fått strålende tilbakemeldinger fra både kunder og anmeldere - og så hvorfor fikse noe som funker...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Topp Bunn