GRAHAM SLEE

AlfaR1

Medlem
Ble medlem
18.04.2025
Antall liker
28
Sted
Klokkarvik
i jakten på et Phono trinn til mitt oppsett har jeg ramlet over GRAHAM SLEE sine produkter som tilsynelatende høres ut som en match

har noen her inne noe formening om dette / disse produkt.

Gram Amp 2 SE: er kjent for sin varme musikalske og detaljerte lydgjengivelse, naturlig og engasjerende lytteoplevelse. solid mid-range og mid bass uten for spiss diskant. behagelig å lytte til i lengre perioder.

eventuelt gå opp til reflex M eller Accession

det jeg ikke helt liker er at de er ikke sirlig fleksible mellom MC og MM, men kanskje jeg heler må ha ta det i et seiner tidspunkt om jeg ønsker å prøve MC

AlfaR1

Medlem
Ble medlem
18.04.2025
Antall liker
28
Sted
Klokkarvik
Prøvde meg på en Chat GPT å her er hva den skriver :)

Ja, Graham Slee Reflex M passer svært godt til ditt oppsett – faktisk bedre enn Gram Amp 2 SE om du ønsker mer detaljer, dynamikk og åpenhet.

Her er hvorfor det matcher:

Match med dine komponenter:

• Nagaoka JT-80 Black: MM-pickup med varm og naturlig lyd, høy utgang (3 mV) – perfekt impedansmatch for Reflex M (47k ohm/100pF). Reflex M får frem pickupens detaljer og nyanser uten å bli analytisk.

• Gold Note T-5 platespiller: Solid og presis drivverk. Reflex M er rask nok til å hente ut transientene i trommer og gitarer uten å bli hard.

• Hegel H200 integrert forsterker: Litt tilbakelent og nøytral i klang, så Reflex M tilfører litt av det ekstra “livet” i mellomtonen og oppløsning i toppen – en god synergi.

• Pylon Audio Jade 20: Disse høyttalerne er åpne og litt varme – Reflex M gir dem ekstra energi og presisjon uten å overdrive noen frekvensområder.

Lydmessig gevinst i ditt system:

• Mer definert bass og presis rytmikk i elektronisk musikk.

• Åpne og tydelige gitarlag i rock (som Smashing Pumpkins).

• Større lydscene og bedre separasjon av instrumenter.

Kort sagt: Reflex M vil fungere som et “løftesystem” i anlegget ditt – og du får det fulle potensialet ut av både pickup og platespiller.

tenk om det var så enkelt! :cool:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
10.365
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Era V er en god MM-RIAA og hvis du senere kobler på en Elevator EXP så har du en veldig fleksibel kombo også for MC. Eneste drawback er at Era V har 100pF fast kapasitans, som gjør det vanskelig (men ikke umulig) å belaste mange MMer korrekt. Det er dog en bakdel den deler med de fleste andre slike dingser.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
16
Ikke den modellen du linker til, men synes dette er en interessant sammenlikning. Forskjellen i støy er ganske betydelig. Ikke sikkert det betyr mye i lytteposisjon med musikk, men etter min mening vitner det ikke om tipp topp engineering.

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.886
Sted
oslo
Graham slee låter fint og nøytralt. ikke noe unaturlig varme å spore der i gården.
hadde en reflex m og elevator exp kombo med psu1 strømforsyning.
Den største svakheten er at de er ekstremt kilne på plasseringen av strømkablene, så der var trikset å skru opp volumet til maks, flytte rundt på ting og la ting ligge der det var minst støy.

AlfaR1

Medlem
Ble medlem
18.04.2025
Antall liker
28
Sted
Klokkarvik
Ikke den modellen du linker til, men synes dette er en interessant sammenlikning. Forskjellen i støy er ganske betydelig. Ikke sikkert det betyr mye i lytteposisjon med musikk, men etter min mening vitner det ikke om tipp topp engineering.
Et godt poeng i grunn. Virker til å være et godt alternativ

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
16
Et godt poeng i grunn. Virker til å være et godt alternativ
Jeg har Classic Audio MC PRO og er også meget godt fornøyd. Ikke noe ulyder uansett hvor kabler ligger eller hva som flyttes på. Kan plugge den ut og inn mens jeg spiller uten ulyder av noen sort, selvom det sikkert ikke er å anbefale. Men er man ute etter en riaa som har en spesiell lyd så er den nok ikke den rette. Tyst og ingen farging som jeg kan høre er mitt inntrykk av MC PRO.

AlfaR1

Medlem
Ble medlem
18.04.2025
Antall liker
28
Sted
Klokkarvik
Jeg har Classic Audio MC PRO og er også meget godt fornøyd. Ikke noe ulyder uansett hvor kabler ligger eller hva som flyttes på. Kan plugge den ut og inn mens jeg spiller uten ulyder av noen sort, selvom det sikkert ikke er å anbefale. Men er man ute etter en riaa som har en spesiell lyd så er den nok ikke den rette. Tyst og ingen farging som jeg kan høre er mitt inntrykk av MC PRO.
Det viktigste for min del er at den ikke er for skarp og slitsom i de lyse tonene samt er litt tight i bassen men allikavel engasjerende

Stemmer dette som chatGPT skriver:

Sammenligning med Reflex M
• Reflex M er mer “britisk musikalsk” med varme og flyt.
• MM Pro er mer “referanse-preget” – ekstremt presis, dynamisk og åpen.
• MM Pro gir deg bedre teknisk ytelse (f.eks. subsonisk filter og justerbare lavpassfiltere) og balansert XLR-utgang hvis du senere oppgraderer.

Konklusjon:
Michael Fidler MM Pro er et suverent valg i ditt oppsett – spesielt hvis du vil hente ut maksimal oppløsning og kontroll fra Nagaoka-pickupen og samtidig ha fremtidssikret fleksibilitet.

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.460
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Jeg bruker Nagaoka MP-200 med MM Pro nå, og synes vinylen spilles med en herlig snert på trommer og har et godt rytmisk driv. Kombinasjonen gjør at jeg koser meg istedenfor å dissekere og får to tomler opp herfra 👍🤙

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.887
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hva med den MF MX VYNL som ligger på Torget da?

AlfaR1

Medlem
Ble medlem
18.04.2025
Antall liker
28
Sted
Klokkarvik
Graham slee låter fint og nøytralt. ikke noe unaturlig varme å spore der i gården.
Den største svakheten er at de er ekstremt kilne på plasseringen av strømkablene, så der var trikset å skru opp volumet til maks, flytte rundt på ting og la ting ligge der det var minst støy.
@bjarnetv følte du at støyen var en større utfordring. Har hørt at kabelen som bli levert med strømforsyningen er av billig kvalitet å at det kan være en god ide å erstatte denne med en bedre kabel. Hvordan ellers synes du lyden er i Reflex M ?

ponyman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2004
Antall liker
346
Sted
Hell/Slemmestad
Torget vurderinger
2
Tja. Jeg har hatt denne komboen også, i en 12-15 år faktisk. Jeg var aldri plaga med støy fra strømkablene. Jeg bytta fra GS til noe anna bara fordi jeg hadde lyst på noe nytt. Alt i alt var jeg meget godt fornøyd med Graham Sleep komboen.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
16
Det viktigste for min del er at den ikke er for skarp og slitsom i de lyse tonene samt er litt tight i bassen men allikavel engasjerende

Stemmer dette som chatGPT skriver:

Sammenligning med Reflex M
• Reflex M er mer “britisk musikalsk” med varme og flyt.
• MM Pro er mer “referanse-preget” – ekstremt presis, dynamisk og åpen.
• MM Pro gir deg bedre teknisk ytelse (f.eks. subsonisk filter og justerbare lavpassfiltere) og balansert XLR-utgang hvis du senere oppgraderer.

Konklusjon:
Michael Fidler MM Pro er et suverent valg i ditt oppsett – spesielt hvis du vil hente ut maksimal oppløsning og kontroll fra Nagaoka-pickupen og samtidig ha fremtidssikret fleksibilitet.
Jeg ville ikke legge så mye vekt på hva chatGPT sier når det gjelder hifi. Det som tiltaler meg ved Michael Fidler sine design er at de virker å være basert på solid no-nonsens engineering. Det er lite støy, lav forvrengning, bra overload margin og de følger riaa kurven med høy nøyaktighet. Jeg har falt ned på at hvis jeg ønske å "tune" lyden i en spesiell retning så bruker jeg eq, jeg velger altså ikke komponenter med "spesielle" egenskaper. Derfor passer MC Pro meg godt, men det finnes andre veier til Rome, og jeg har hørt anlegg med topp lyd som var matched på en helt annen måte.
Når det gjelder Reflex M så kan jeg ikke uttale meg da jeg aldri har testet noe fra Graham Slee. Det eneste jeg reagerte på var støyen i den YouTube videoen.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
16
Hva med den MF MX VYNL som ligger på Torget da?
Kjempe riaa, løp og kjøp :)
Men fra spøk til revolver, og som selger av MX Vinyl, den er ikke like god som MC Pro for moving coil. MX Vinyl er en solid riaa med mange innstillingsmuligheter, men jeg tipper den også kommer til kort mot MM Pro når det gjelder ren ytelse. Så får man veie opp fleksibilitet og en lavere (brukt)pris opp mot hva jeg anser som mer kompromissløs objektiv ytelse.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.887
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Mht støy så hadde jeg Reflex C en periode. Meget bra mht lydkarakteristikk og lydkvalitet. Men - notorisk kranglete mht innstrålt støy, så jeg måtte gi opp og selge det videre m/orientering om utfordringene. Kjøperen opplevde ikke problemet, så det er individuelt og avhengig av...
Nå er det jo ingen direkte referanse mot Reflex M som ikke er i nærheten av samme signalforsterkning, men man bør være obs på at den kanskje også er følsom.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.438
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Mht støy så hadde jeg Reflex C en periode. Meget bra mht lydkarakteristikk og lydkvalitet. Men - notorisk kranglete mht innstrålt støy, så jeg måtte gi opp og selge det videre m/orientering om utfordringene. Kjøperen opplevde ikke problemet, så det er individuelt og avhengig av...
...
Samme erfaring her også. Bortsett fra at han som overtok min opplevde samme støyproblem, og har lagt den til side som reserve.

AlfaR1

Medlem
Ble medlem
18.04.2025
Antall liker
28
Sted
Klokkarvik
Kjempe riaa, løp og kjøp :)
Men fra spøk til revolver, og som selger av MX Vinyl, den er ikke like god som MC Pro for moving coil. MX Vinyl er en solid riaa med mange innstillingsmuligheter, men jeg tipper den også kommer til kort mot MM Pro når det gjelder ren ytelse. Så får man veie opp fleksibilitet og en lavere (brukt)pris opp mot hva jeg anser som mer kompromissløs objektiv ytelse.
Takker for ærlig svar👍

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Jeg har sagt mitt og skal ikke gjenta meg selv her, men lykke til, jakten er halve moroa…. kunsten er å stoppe letingen når du har kjøpt.

Topp Bunn