Gjest skrev:
Enkelte hevder at grådighet er en positiv drivkraft. De hører som regel til på høyresiden i politikken. Andre mener at idealisme, omsorg og samfunnsansvar er en viktig drivkraft. Disse hører oftest hjemme til venstre i politikken.
Hvilken ideologi er best?
Denne vinklingen synes jeg er tendensiøs og kunstig. Grådighet er negativt ladet og (underforstått) pengegriskhet. Men det var kanskje også din hensikt? Vel, vel. Deg om det. Jeg synes grådigheten er jevnt fordelt i befolkningen, uavhengig av partitilknytning.
Jeg ville heller a brukt begrepet
ønske om å lykkes, som ikke bare dreier seg om penger. Men likeså godt å vinne OL-gull i roing, klatre til topps i en organisasjon, lykkes som kunstner eller bare være populær i sitt miljø.
Kan man si at Olav Tufte er grådig som tar gull og heder fra sine konkurrenter?
Kan man si at Giske er grådig fordi han stikker av med en ministerpost?
Kan man si at Robert Plant var grådig fordi han og LZ solgte mest billetter og plater?
Suksess kan veksles inn i så mangt. Penger er bare ett av alternativene. Like verdifullt er prestisje, berømmelse, privileger, sex, fine middager, etc.
Olav Tufte blir tatt i mot som en folkehelt når han kommer hjem. Han hentes i limousin og blir smisket med av Grosvold i beste sendetid og kan cashe inn mange slags goder i årene framover. Den ære og beundring som Olav Tufte og andre idrettshelter høster, er noen av det ypperste et menneske man kan få. Ingen penger kan kjøpe deg et OL-gull i roing.
Giske flyr business-class, får de beste sitteplassene, treffer verdens berømtheter backstage, blir servert gourmetmåltider, etc, etc. Dette er privilegier helt i milliardærklassen.
Robert Plant og Co knulla rundt overalt hvor enn de dro. Vasset i damer som tryglet om å få være med på hotellrommet. Et gode som mange menn anser som noe av det ypperste. Og som selv ikke penger kan fikse. (Kjøpesex har ikke like høy status).
Langt på vei kan man forenkle
mannes mål her i livet til å knulle de fineste damene. (eller omgi seg med de/gi inntrykk av at man gjør det). Det er dét det koker ned til. Og her kommer man like langt med roing, synging, karrierer, etc. Man beundres, får makt og kan deretter forsyne seg av de beste hunnene. Omtrent som i dyreriket ellers.
-----------
Morsom observasjon: Jeg kjenner en norsk musiker. Han har jobbet og slitt med ferdighetene sine på sitt instrument. Han har tatt spillejobber der han kunne. Hard innsats, med andre ord, og omtrent som en selvstendig næringsdrivende. Så får han suksess. Platene selger bra. Han blir rikskjendis. Tjener en del penger, i hvert fall såpass at han har en god årsinntekt, stor leilighet og Porsche. Ikke noe dyr modell, men allikevel en Porsche. Han får gratisinvitasjoner til premierefester, får gå på den røde løper mens blitslampene til den kulørte pressen blinker, han slipper inn gratis forbi køen på alle utesteder, han knuller rundt med masse damer, blir påspandert og tar sjelden regningen når den kommer på bordet. Han er jo kjendis. Så leser jeg i avisen en høst det var valg, og da utdypet han hvorfor det var så viktig å stemme på SV... det som irriterer meg er den opplagte dobbeltmoralen. Kan han ikke bare si at han er en grådig jævel med suksess, som forsyner seg av livets goder? -Det synes jeg er helt OK å både gjøre og si.
Poenget er at grådigheten er over alt, i alle lag og leire. Mange streber etter suksess. Penger (kjøpekraft) er bare en liten del av dette bildet.
Og hvis du først skal blande partipolitikk opp i dette, sånn som trådstarter legger opp til, så synes jeg at folks partivalg mer reflekterer føleleser enn realiteter. Ofte ser jeg folk som boltrer seg i velstand og fordeler, samtidig som de predikerer sosialisme og fordeling. Eller de stemmer Miljøpartiet, samtidig som de flyr jorda rundt på feire og ikke engang gidder kildesortere husstandens søppel. Eller at det er så viktig å hjelpe den 3. verden, men søskenbarnet som er narkoman får ikke engang være med på julemiddagen. Mye hykleri, må jeg si.
Hilsen en som hadde lovet seg selv ikke å diskutere politikk på Sentralen. Det er stort sett bare følelser og rør. He-he.