Det å karre til seg og være egoistisk er vel en svært menneskelig egenskap som de fleste foreldre bruker mye tid og krefter på å bekjempe hos egne barn, og som man sjelden lykkes helt med. To unger som står og river i samme leke mens de hyler min er vel noe de fleste har opplevd, og å bekjempe egoismen er vel noe få lykkes skikkelig med. Som andre har nevnt, de til venstre vil gjerne dele goder, men da helst andres goder, de til høyre vil gjerne beholde egne goder, i mine øyne er egoismen jevnt fordelt, man vil helst ha mest selv, og unner ikke andre å ha mer enn man selv har.
Først meg selv og så min neste (hvis det er til felles beste) er det noe som heter.
Siden tidenes morgen har man sanket og jaktet, dette måtte man gjøre for å klare seg. Hadde man ikke slike instinkt var det vel raskt over og ut. Hadde man ikke hatt grådighet hadde man ikke hatt noen som hadde pågangsmot til å bygge opp firma og skape arbeidsplasser. Spenningen og muligheten for gevinst er det som driver disse, hadde de ikke hatt en gulrot så hadde de neppe ofret så mye tid og tatt så store sjanser, hvorfor i alle dager skulle de det? Er det negativt eller er det det som får verden videre?
Hvorfor velger så mange jenter dårlig betalte omsorgsyrker? Vel ikke vet jeg, men det er kanskje en kombinasjon av tradisjoner, interesser og manglende tro på egne kvalifikasjoner.