Goldmund nå med norsk representasjon.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Nye Metis enheter blir lansert i Juli



    Metis 2 preamp - €5970
    Metis 3 100watt stereo effekt - €4350
    Metis 8 100watt integrert - €6980
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Wizard,

    Vet du forhandlere av FM Acoustics i Europa bortsett fra Hellas?

    Mvh
    Roysen
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Goldmund sin filosofi med nermest ett trinn pr element er faktisk noe som er ganske smart!

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.301
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det selger i alle fall mange apparater
    mvh
    Leif
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2



    Bruker relativt rimelige vifa elementer i disse høytalerne?
    Hva er prisen på 1par slike monitorer, kontra kostprisen på deler montro ;D
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Den nyeste prislisten, på et utvalg av produktene.

    METIS CD / DVD 6 990 €
    METIS 1 BLOC MONO PAIR 9 600 €
    METIS 2 2-CH PREAMPLIFIER 5 790 €
    METIS 3 2x100W POWER AMPLIFIER 4 790 €
    METIS 5 2x100W INTEGRATED AMPLIFIER 7 700 €
    METIS CONTROLLER UNIVERSAL PREAMP 8 500 €


    TELOS 390.2 2x200 W WITH CONVERTER INTEGRATED AMPLIFIER 14 790 €
    TELOS 390.2 2x200 W WITHOUT CONVERTER INTEGRATED AMPLIFIER 12 990 €


    MIMESIS 22 S HISTORY PREAMPLIFIER ANALOGUE PREAMP 74 900 €
    MIMESIS 37 S SIGNATURE ANALOGUE PREAMP 22 490 €
    MIMESIS 27,5 2-ch PREAMP NEW CHASSIS WITHOUT CONVERTER 10 300 €
    MIMESIS 27,5 2-ch PREAMP NEW CHASSIS WITH CONVERTER 12 100 €

    MIMESIS 16 16 ch UNIVERSAL PREAMP 25 700 €
    MIMESIS 16 HD 16 ch UNIVERSAL PREAMP WITH HDMI (DTS HD)(THRUE HD) 36 190 €
    MIMESIS 32 ULTIMATE 32 ch UNIVERSAL PREAMP 67 490 €


    TELOS 250 UNIVERSAL POWER AMP PAIR 25 180 €
    TELOS 350 UNIVERSAL POWER AMP PAIR 33 800 €
    TELOS 1000 UNIVERSAL POWER AMP PAIR 70 000 €
    TELOS 2500 UNIVERSAL POWER AMP PAIR 118 000 €
    TELOS 3500 REFERENCE AMPLIFIER PAIR 235 580 €

    EPILOGUE 1 PAIR 37 500 €
    EPILOGUE 1 SIGNATURE LIMITED SERIES PAIR 47 120 €
    EPILOGUE 1 TO SIGNATURE FACTORY UPGRADE PIECE 7 490 €
    EPIFOOT PAIR 5 870 €
    EPILOGUE 2 SIGNATURE PAIR 70 800 €
    EPILOGUE 3 PAIR 117 000 €
    EPIFRAME 1 PAIR 15 700 €
    EPIFRAME 2 PAIR 9 700 €
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alltid morsomt å se innmat (og ellers) av Goldmund. Låter sikkert utmerket men det er utrolig hvor mye de kan ta seg betalt for veldig rimelig innmat og komponenter.
    Takk for bildene wizard.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Hørte på Metis 2+3 forrige dagen, og lyden var veldig bra. Lyden tok det beste fra transistor og rør.
    Høytalerene var de utrolige bra Stenheim Alumine.

    Man kan se hvor små Metis produktene er.

    Her plassert ovenpå Telos 1000 effekt forsterkere.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.493
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Mest sannsynlig er det omtrent samme plast, men med kobber istedet for blikk.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Høytaler terminalene er fra Vampire Wire.

    Disse sitter også på Parasound JC-1, John Curl ble spurt om hvorfor han brukte disse billige terminalene for litt siden - og svaret hans var at de var de låt meget bra.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    wizard skrev:
    Høytaler terminalene er fra Vampire Wire.

    Disse sitter også på Parasound JC-1, John Curl ble spurt om hvorfor han brukte disse billige terminalene for litt siden - og svaret hans var at de var de låt meget bra.
    Det er ikke prisen som er avgjørende for lyden.
    Det er bare så merkelig at billige komponeter kan få en astronomisk pris når de settes sammen.
    Kun i tilfellet avansert mekanikk kan jeg forstå at prisen blir høy. Elektronikk ER billig å produsere.
    En robot jobber like billig i Sveits som i Kina.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    wizard skrev:
    Høytaler terminalene er fra Vampire Wire.

    Disse sitter også på Parasound JC-1, John Curl ble spurt om hvorfor han brukte disse billige terminalene for litt siden - og svaret hans var at de var de låt meget bra.
    Det er ikke prisen som er avgjørende for lyden.
    Det er bare så merkelig at billige komponeter kan få en astronomisk pris når de settes sammen.
    Kun i tilfellet avansert mekanikk kan jeg forstå at prisen blir høy. Elektronikk ER billig å produsere.
    En robot jobber like billig i Sveits som i Kina.
    Image is everything.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    wizard skrev:
    Høytaler terminalene er fra Vampire Wire.

    Disse sitter også på Parasound JC-1, John Curl ble spurt om hvorfor han brukte disse billige terminalene for litt siden - og svaret hans var at de var de låt meget bra.
    Det er ikke prisen som er avgjørende for lyden.
    Det er bare så merkelig at billige komponeter kan få en astronomisk pris når de settes sammen.
    Kun i tilfellet avansert mekanikk kan jeg forstå at prisen blir høy. Elektronikk ER billig å produsere.
    En robot jobber like billig i Sveits som i Kina.
    En sveitsisk robot må forstå både tysk, fransk og italiensk. En japansk må bare forstå et språk. Klart at det får betydning på prisen.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Jeg kan ikke si at jeg er en som kjenner Goldmund, i alle fall ikke fra annet enn artikler og blader etc... Men du verden, de lager nok litt av noen audio-produkter, i alle fall gir de uoppnåelige prisene forventninger i den retning.

    Dog er dem veldig opp og ned med designen, er i alle fall min mening. Har i tidenes løp sett dem komme med produkter som har falt veldig i smak, men dessverre er det enda flere av deres produkter jeg ikke synes gjør seg all verden designmessig sammenlignet med annet... Men slik er det vell med all High-End, endten er det stygt som bare juling eller det er veldig vakkert...

    De fleste produktene som pressenteres her, med noen unntak som falt godt i smak, synes jeg ikke var direkte vakre... Men du verden, jeg skulle definitivt klart å leve med dem (muligens ikke så vanskelig for en som har høyttalere som er et oppussingsobjekt heller enn et vakkert syn).

    Hadde vært spennende å hørt disse produktene, håper en gang jeg får sjansen til det.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.493
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    made4u skrev:
    Jog er dem veldig opp og ned med designen
    Hva mener du med det?

    Goldmund har da en rød tråd gjennom hele produktspekteret. Designen er stram og nesten identisk på alle produktene. Fargevalget er det samme. Til og med høyttalerne følger designen.
     
    N

    nb

    Gjest
    baluba skrev:
    En sveitsisk robot må forstå både tysk, fransk og italiensk. En japansk må bare forstå et språk. Klart at det får betydning på prisen.
    For ikke å glemme retoromansk, det er det ikke mange roboter som kan, så da blir kostnaden deretter.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    wizard skrev:
    Høytaler terminalene er fra Vampire Wire.

    Disse sitter også på Parasound JC-1, John Curl ble spurt om hvorfor han brukte disse billige terminalene for litt siden - og svaret hans var at de var de låt meget bra.
    Det er ikke prisen som er avgjørende for lyden.
    Det er bare så merkelig at billige komponeter kan få en astronomisk pris når de settes sammen.
    Kun i tilfellet avansert mekanikk kan jeg forstå at prisen blir høy. Elektronikk ER billig å produsere.
    En robot jobber like billig i Sveits som i Kina.
    Ja for forskningen bak det ferdige produktet skal man jo ikke ta betalt for.


    Geir Arne
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Hva jeg mener med det? Jo, at jeg ikke likte designet.

    Bl.a. høyttalerene deres, og stativene til disse. Ikke fint!

    Nå har jeg ingen design-høyttalere som egner seg til pynt i stuer rundt omkring jeg heller, men øyne og personlige smakspreferanser for hva jeg finner attraktivt og ikke, ja det har jeg like fult. Der falt ikke Goldmund i smak, og da hjelper det lite at en rød tråd går igjen i deres produkter som er i samme stilart.

    Dog gjorde designet seg bedre i noen av boksene deres enn andre (elektronikken), men heller ikke der falt det i smak hos meg - i mine øyne og etter min smak gjorde vinylsnurren seg best.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ganilsen skrev:
    Audiomix skrev:
    wizard skrev:
    Høytaler terminalene er fra Vampire Wire.

    Disse sitter også på Parasound JC-1, John Curl ble spurt om hvorfor han brukte disse billige terminalene for litt siden - og svaret hans var at de var de låt meget bra.
    Det er ikke prisen som er avgjørende for lyden.
    Det er bare så merkelig at billige komponeter kan få en astronomisk pris når de settes sammen.
    Kun i tilfellet avansert mekanikk kan jeg forstå at prisen blir høy. Elektronikk ER billig å produsere.
    En robot jobber like billig i Sveits som i Kina.
    Ja for forskningen bak det ferdige produktet skal man jo ikke ta betalt for.


    Geir Arne
    Jo da. Det skal en ha betalt for. Kanskje nettopp det. Men en grense er det for alt. Blandt annet for hvor mange timer en skal svi av på såkalt forskning. Utvikling er et mer riktig ord i denne sammenhengen.
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Jeg håper jeg får sjangsen til å lytte til et Goldmund oppsett.
    Jeg kommer nok aldri til å handle noen i den prisklassen. Ihvertfall ikke før jeg får meg eget påbygg med stor plass til bare anlegget. Det er vel den type kunder de retter seg mot?
    Om noen skulle få et slikt oppsett her til lands hadde jeg lett reist på besøk, og til og med kanskje betalt for et par timers lytting :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alabama. Tror du allerede har noe av det ypperste. Du vil aldri savne noe som Goldmund kan gi. Er rimelig sikker på det, men ikke skråsikker ;)

    Synes forøvrig at Goldmund har et gjennomført stilrent design på elektronikken sin.

    Og internt er det vel ingen Goldmund som kommer opp mot gode gamle mimesis 3. En slik kunne jeg tenkt meg. Kanskje det eneste Goldmund produktet som gir litt "bang for the buck" innholdsmessig. (Tenker bruktpris da). Ser selvsagt bort fra de eventuelle lydmessige egenskapen.
    Når det er sagt så er det endel som mener at nettopp mimesis 3 er den mest vellykkede Goldmund forsterkeren..sånn relativt sett i forhold til effekt, størrelse etc.

     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Ja Mimesis 3 er meget bra, får du tilbud om å kjøpe et pent brukt eksemplar er det bare å slå til.

    Også Mimesis 2 og 29 er meget bra kjøp.

    Her Mimesis 2 pre sammen med Mimesis 3



    Baksiden av Mimesis 3
     

    Vedlegg

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Mimesis 29

    Ble produsert fra 1996 til 2001.





     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    made4u skrev:
    Hva jeg mener med det? Jo, at jeg ikke likte designet.

    Bl.a. høyttalerene deres, og stativene til disse. Ikke fint!

    Nå har jeg ingen design-høyttalere som egner seg til pynt i stuer rundt omkring jeg heller, men øyne og personlige smakspreferanser for hva jeg finner attraktivt og ikke, ja det har jeg like fult. Der falt ikke Goldmund i smak, og da hjelper det lite at en rød tråd går igjen i deres produkter som er i samme stilart.

    Dog gjorde designet seg bedre i noen av boksene deres enn andre (elektronikken), men heller ikke der falt det i smak hos meg - i mine øyne og etter min smak gjorde vinylsnurren seg best.
    Hei, du :) Jepp, er enig ang. designen på HT deres, noe av det styggeste jeg har sett :( Ampene derimot er ok, men hadde jeg hatt råd til så dyrt utstyr hadde jeg gått for MBL, Krell, eller Jeff Rowland, da snakker vi BIG TIME siklefaktor, jah ;D ;D Jeg synes ærlig talt at Goldmund er overpriset, dessverre :(

    Mvh & godt nyttår, btw :)
     
    N

    nb

    Gjest
    Ser ut som bling for nyrike russere og arabere som har satt ut jobben til en eller anenn konsulent som har fått et uendelig budsjett å forholde seg til. Trist at vanlig dødelige med en noenlunde normal inntekt ønsker å spille på den banehalvdelen. Vanskelig å ta et firma som slipper produkter som den BluRay-spilleren og DVD-spilleren deres seriøst. Utvikling my ass.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Kunne ikke vært mer enig med siste taler.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    For å parafrasere Unos utsagn fra for mange år siden; hifi er den eneste bransjen jeg vet om der prisen er en del av det produktet du betaler for.

    Flotte bilder og flott utstyr, btw! :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    Ser ut som bling for nyrike russere og arabere
    Se ikke bort i fra at kundene nettopp er disse.
    Og noen få andre med mer penger enn hjerne.
     
    N

    nb

    Gjest
    Nightbeaver skrev:
    For å parafrasere Unos utsagn fra for mange år siden; hifi er den eneste bransjen jeg vet om der prisen er en del av det produktet du betaler for.
    Ikke noe spesielt med det, er mange eksempler på det fenomenet. Sentral mekanisme i de fleste luksusmarkeder.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Ser ut som bling for nyrike russere og arabere som har satt ut jobben til en eller anenn konsulent som har fått et uendelig budsjett å forholde seg til. Trist at vanlig dødelige med en noenlunde normal inntekt ønsker å spille på den banehalvdelen. Vanskelig å ta et firma som slipper produkter som den BluRay-spilleren og DVD-spilleren deres seriøst. Utvikling my ass.
    Tror Goldmund har vært på markedet lenge før det var noe som kan kalles nyrike russere.

    Håvard
     
    N

    nb

    Gjest
    Haavard skrev:
    Tror Goldmund har vært på markedet lenge før det var noe som kan kalles nyrike russere.

    Håvard
    Svært rike folk fantest lenge før det var noe som het Goldmund. Det er et premiumbrand, ikke noe galt i det. Bare greit å ha i bakhodet om man vurderer å kjøpe seg noe derfra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn