Bil, båt og motorsykkel Gode sommerdekk?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Trenger nye sommer dekk til min 2007 Astra.

Noen som er å anbefale?

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Nokian H Blue. Om du ikke skal bedrive racing da.

Har en Vectra B 2001.
Gikk for H Blue da de av omtale skal ha veldig godt grep på våt asfalt. ( noe som er greit med de grøftene vi har i kjøresporene på veien her )
Lite rullemotastand. Prøver og kjøre litt økonomisk ( av og til ) :p
Tåler litt grop asfalt. ( noe som det finnes mer en nok av rundt her.
Nordiske dekk, produsert For Norden. Så de bør tåle litt kulde også.

Sist redigert:

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.940
Torget vurderinger
1
Trenger nye sommer dekk til min 2007 Astra.

Noen som er å anbefale?
Det kommer helt ann på hvordan og hvor mye du kjører.

F.eks kjører du bare et kort stykke på jobb, butikk, skole, barnehage, står mye stille i kø. Dvs bare småkjøring, så kjøp noe av det billigere.
Kjører du litt lengre turer og tenker på komfort, så kjøper du noe dyrere og bedre.
Liker du en sportslig kjørestil og liker at bilen reagerer når du vrir på rattet, så kjøper du mer sportslige dekk.
Osv.
Osv.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hvilken dimensjon er det på Astraen din?
Har selv en astra med 18" felger på, noe som for meg er litt i overkant.
Har kjørt på Dunlop sport maxx i fire sesonger.
Utrolig veigrep og slitestyrke.
Kort og godt de beste dekkene jeg har hatt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg har 2013 modellen av Hankook Ventus Prime som var NAF testvinner i 2012 og er svært godt fornøyd da jeg har kjempegrep på vått føre.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.888
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har brukt opp et sett med Hankook Ventus ST i 275/55R17 på min Mercedes ML, og kjøpte et nytt sett som ligger klar til vinterdekkene skal av. Godt fornøyd med de.

Bestilte fra dekkonline.com, og sparte vel rundt 7-800kr per dekk. (ikke medregnet montering og balansering, ca 500kr for personbil og 750kr for SUV)

Johan-Kr

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
småkjøring og noe langkjøring. Brukes ikke hver dag. Har 16" eller 17", noe usikker. Synes det er noe høyt dekkstøynivå i bilen så når jeg bytter nå vil jeg gjerne ha noe som er så støysvakt som mulig. Jeg har hørt om dekk man kaller for Taxi-dekk?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Kjørte McLaren med hengerfeste og kufanger en sesong på ballongdekk.

T

TT.

Gjest
Skal du følge trafikken og fartsgrensen i Norge, er det akkurat det samme hva du velger. Skal du drive "aktiv" kjøring, noe jeg tviler sterkt på med en Opel Astra :rolleyes: , bør du velge et kvalitetsdekk fra feks GoodYear eller Yokohama. Det er mye viktigere med bra dekk på vinterstid!

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Kjører en 150 hk turbo så den kan definitivt brukes aktivt om føreren skulle ha interesse av det. moro og flise fra alle bilene med 4 nuller i grillen eller en diger kjeft som grill:)

T

TT.

Gjest
Kjører en 150 hk turbo så den kan definitivt brukes aktivt om føreren skulle ha interesse av det. moro og flise fra alle bilene med 4 nuller i grillen eller en diger kjeft som grill:)
må nok ha mer enn dèt og gode dekk for å få til det. Lykke til med dekkvalg!

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Siden det virker som om du ikke kjører veldig mye er kanskje ikke holdbarhet og drivstofføkonomi det viktigste?

Min anbefaling av billigdekk vil være Tyfoon Succsessor 2. Et greit dekk som ikke sporer eller bråker for mye. Relativt myk gummiblanding("kort" levetid men relativt godt grep) og forholdsvis lite støy. Det mest negative er grep på våt veg, noe som ofte er svakheten til rimelige dekk.

Om du vil legge litt ekstra i det er Continetal SportContact 5 et godt allround dekk som støyer lite og ikke har antydning til sporing på de bilene jeg har brukt dem på. Om du har kjørt på standard dekk frem til nå vil dette være en merkbar forbedring av grep.

Geir Arne

Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Skal du ha mindre støy. Gå ned på felgdimmesjonen til så små felger du får plass til. F.eks 14"
eller 15". Det du sparer der, tar du igjen ved å bruke tilsvarende større høyde på dekket. I tillegg velg et dekk som er så smalt som mulig. Små høyprofildekk støyer mindre enn brede lavprofildekk. Det siste du gjør er å velge en dekk modell som støyer lite.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Finnes det mindre felger enn 16" altså? det blir vel nesten trillebårdekk dette?

jeg ser poenget men det tror jeg kanskje vil se litt rart ut. Skal sjekke ut litt. Ser kanskje ut til at det er continental som kommer greiest ut her?

Usikker på hva jeg har nå men jeg tror de er 7 år gamle orginaldekk som har begynt å krakkelere mellom sporene.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
må nok ha mer enn dèt og gode dekk for å få til det. Lykke til med dekkvalg!
Med nye dekk vil jeg bare frese enda raskere fra;-)Om jeg tolker nicket ditt korrekt har du en slik frisør-racer? (0000 TT?)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.888
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Finnes det mindre felger enn 16" altså? det blir vel nesten trillebårdekk dette
Neida.

Kjørte 255/75R15 på min gamle bil. Bra for komfort på dårlige veier. Kjøreegenskaper i høy fart var aldri noe problemstilling, med 88Hk på 2,4t bil...

Er forøvrig veldig fornøyd med støynivået på de Hankook Ventus-dekkene, i forhold til at de er såpass brede...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.644
Bare ha i bakhodet at alle biler er typegodkjent med en viss dekkdimensjon,
og at man bare har et visst slingringsmonn når det gjelder større eller mindre hjul.
Det har også med sikkerhet å gjøre.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.644
Forøvrig er jeg selv på jakt etter stillegående sommerdekk ...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.189
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har hatt på mine nye sommerdekk nå i 2 dager. Dunlop sport maxx e.l 17" med 225 bredde.
Maken til støyende dritt dekk. Hadde det ikke vært for at de fulgte bilen på orginalfelg så hadde jeg klaget.
Mulig de roer seg etter noen mil ( håper jeg )

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hvis det er noen trøst så kjøpte jeg 4 stk Dunlop Graspic piggfrie vinterdekk på dekkteam og de var elendige med tanke på grep og bremselengde, jeg klaget og ble ikke informert om garantien som gir kostnadsfritt bytte. Hele greia var penger rett i dass.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Ved å gå ned på dimensjon kan du også spare mye vekt og oppnå raskere aks. Hadde tidligere orginale bmw M6 felger med 19" dekk dekk. Hadde jeg valgt noen lette dekk/felger i 16", hadde jeg spart sikkert halve vekten.

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Antall liker
1.232
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
jeg støtter ulf b sin forklaring. skal man ha runde hjul går man får michelin:)
jeg har montert over 100.000 dekk++ og kan med hånda på hjerte si michelin lager de rundeste hjula. conti ligger lengre ned på lista mi.
skal man ha dekk til sportslig kjøring på person bil så monter porshce merka n dekk.
mye stivere i sideveggene mer respons!! hadde 225\40 r18 pirelli n2 merka dekk på min w124 med stort hel. vingla ikke under hard kjøring:)

conti,goodyear. og speseielt nokian har en tendens til og ikke være altid like runde. blir lett seprasjon i nokian dekk. spesielt vinter dekkene. RSI var den sista "gode" piggfire fra nokian. så kom r nå r2 som blir slitt borte på et blunk. der er conti bedre.
ingen pigg dekk som er gode på markedet for tiden. hakk 4 pigg var fin der. nå er vi på 7'ern som suger.

Topp Bunn