Gode og dårlige innspillinger...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
1
Jeg opplevde noe liknende for tre fire år siden. En kjenning som spiller i et anerkjent norsk rockeband var innom og lyttet til musikk. Vi spilte gjennom noen utvalgte plater som tegnet et stort lydbilde, med dynamikk og klangfarger. Så satte vi på en ny miks som han hadde vært med og spilt inn, men som foreløpig ikke var mastret for utgivelse. Dynamikken var til dels til stede, men det hele var en lydmessig (stor) nedtur i forhold til det vi nettopp hadde spilt gjennom. Her var det altså ikke masteringen som var synderen.

Som jeg sa innledningsvis så låter "alle" moderne pop/rock produksjoner ræva. Det er ikke bare dynamikken det er noe galt med. Hva som skjer aner jeg ikke, men det skal en god del med inkompetanse til for å i hele tatt få det til!

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.623
Torget vurderinger
96
Jeg kjenner en av eierne/produsentene i et større studio i Norge. Han sa det ikke rett ut, men mitt inntrykk er at det er plateselskap og managere like mye som artistene som vil ha alt skrudd i taket for at det skal høres tydelig på alle volum og på alle drittanlegg og små radioer folk spiller på. Dette er vel kjent fra før. Han sier at han som produsent blir oppgitt fordi han liker dynamikk og vet egentlig hva som er god lyd. Men han vil jo ha oppdrag, så han må vel gjøre som kundene vil. Så det er nok ikke bare produsentene som har skyld her.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.009
Jeg kjenner en av eierne/produsentene i et større studio i Norge. Han sa det ikke rett ut, men mitt inntrykk er at det er plateselskap og managere like mye som artistene som vil ha alt skrudd i taket for at det skal høres tydelig på alle volum og på alle drittanlegg og små radioer folk spiller på. Dette er vel kjent fra før. Han sier at han som produsent blir oppgitt fordi han liker dynamikk og vet egentlig hva som er god lyd. Men han vil jo ha oppdrag, så han må vel gjøre som kundene vil. Så det er nok ikke bare produsentene som har skyld her.
Det er et greit argument - at det skal låte tydelig - selv på små drittanlegg. Men da holder det med å komprimere ned til rundt DR10.

Problemet er dette "louder is better" racet. Man tror at hvis en sang spilles høyere, er det den som "vinner" - selger mer. Og man kan hente noen dB til ved å brickwalle og havne ned på DR5. Da finnes ingen lydkvalitet igjen, selv på drittradioen, men det er høyere.

Argumentet har åpenbart fungert, for dette er nesten standard. Selv om det ikke finnes salgstall som støtter dette - etter hva jeg har lest meg til.

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.751
Sted
Østfold
Bytta fra Spotify til Tidal og synes det er litt bedre, men det kan godt være subjektivt tullball. Men nok om det, hvis Tidal skal være gode på lyd, hvorfor graver de ikke fram originalmastringer i stedet for de ødelagte remastringene, noen som vet det?

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
364
Torget vurderinger
22
Tidal graver ikke i det hele tatt, det er vel/jo plateselskapene som velger hvilket utvalg de vil laste opp? (mulig jeg tar feil her, men det er slik jeg har forstått det).

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
364
Torget vurderinger
22
Tidal graver ikke i det hele tatt, det er vel/jo plateselskapene som velger hvilket utvalg de vil laste opp? (mulig jeg tar feil her, men det er slik jeg har forstått det).
Jeg bruker selv Tidal, men synes det har blitt rimelig håpløst innenfor "kommersielle" sjangere. Selv om plateselskapene har drevet endel renovasjon, så er det nå ofte flere remastere av samme album, hvor gjerne en av remasterne i tillegg er MQA. Makan til fjaseopplegg dette har blitt. Føler det er rimelig lite vits å kjøre en brickwallet remaster i MQA.

Selv hører jeg veldig mye på ekstremmetall, og her er vi så dårlig vant med produksjonskvalitet at DR10 låter vanvittig luftig. For de spesielt interesserte kan jeg informere om at det er bedring i undergrunnskretsene, og at man nå opplever at plater med "elendig" produksjon faktisk låter bedre enn "gode/kostbare" produksjoner fra de store metalselskapene grunnet fravær av brickwalling.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
MQA er ihvertfall djevelens verk, ett forsøk på å rævkjøre oss en gang til😥 Hvis noen med hemmelige oppskrifter prøver å få kontroll på hele supply chainen, hva gjør vi da?

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.009
Lage stereo ut av multikanal er et fint lite triks, mekket kjapt en downmix av Yello sin Point Atmos blu ray

Original stereo på blu rayen, låt 2 - DR10:

Downmix, samme låt - DR14

Spilles høyt i mitt Elear headsett akkurat nå, fenomenalt. Ikke bare er det høyere DR, men bassen er i en helt annen klasse.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.233
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
For å si det enkelt: "Alt" som er spillt inn de siste 20 åra låter ræva.
For at hoppe over i den lidt mere positive genren......
Alt med Leonard Cohen på vinyl fra 2010 til 2020 lyder fantastisk, incl. den sidste, som hans søn har produceret efter hans død.
De sidste mange solo albums med Mark Knopfler lyder fantastisk.
De sidste mange med Melody Gardot incl. "Live in Europe" lyder fantastisk.
Tindersticks er jævxx godt produceret.
Jeg kan blive ved... men gider ikke. Muligens at de er blevet "ødelagt" på CD, men ikke på vinyl :)

Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg sitter og hører på Bob Dylan sin siste nå. Vokalen er åpenbart komprimert ganske mye. Men - fornuftig bruk av komprimering av vokal og instrumenter har nesten alltid vært brukt og vil heve lytteopplevelsen. Brukt riktig altså.

Den store fienden er nok den hersens brickwall limitingen som er så vanlig....

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.356
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Alt med Leonard Cohen på vinyl fra 2010 til 2020 lyder fantastisk, incl. den sidste, som hans søn har produceret efter hans død.

Thanks for the Dance må være det aller beste jeg har hørt på langt tid, rent lydmessig. Artistisk også, for den del.

Hifisnurr

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
554
Sted
Oslo
Jeg bruker selv Tidal, men synes det har blitt rimelig håpløst innenfor "kommersielle" sjangere. Selv om plateselskapene har drevet endel renovasjon, så er det nå ofte flere remastere av samme album, hvor gjerne en av remasterne i tillegg er MQA. Makan til fjaseopplegg dette har blitt. Føler det er rimelig lite vits å kjøre en brickwallet remaster i MQA.

Selv hører jeg veldig mye på ekstremmetall, og her er vi så dårlig vant med produksjonskvalitet at DR10 låter vanvittig luftig. For de spesielt interesserte kan jeg informere om at det er bedring i undergrunnskretsene, og at man nå opplever at plater med "elendig" produksjon faktisk låter bedre enn "gode/kostbare" produksjoner fra de store metalselskapene grunnet fravær av brickwalling.
Hei
Dropp Tidal. Skaff deg heller Qobuz. De har Flac filer. Trenger ikke MQA. De har mye høyoppløst 24/192. I tillegg har de ikke så stort fokus på Rap musikk. Jeg hadde før Tidal. Du kan også søke på plate selskap, og få opp alle utgivelser. Det er en gullfunksjon spør du meg.

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
364
Torget vurderinger
22
Hei
Dropp Tidal. Skaff deg heller Qobuz. De har Flac filer. Trenger ikke MQA. De har mye høyoppløst 24/192. I tillegg har de ikke så stort fokus på Rap musikk. Jeg hadde før Tidal. Du kan også søke på plate selskap, og få opp alle utgivelser. Det er en gullfunksjon spør du meg.
Kikket nylig i Qobustråden. Var det ikke slik at de hadde strammet inn og det dermed hadde blitt enda vanskeligere å bli medlem fra Norge?

Hifisnurr

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
554
Sted
Oslo
Kikket nylig i Qobustråden. Var det ikke slik at de hadde strammet inn og det dermed hadde blitt enda vanskeligere å bli medlem fra Norge?
Hei
Du må simulere at du befinner deg i et annet land. Det funket fint for min del. Når du først er medlem, så ruller det på. De har mye bedre utvalg i Klassisk,jazz og litt mere obskur musikk. Anbefales

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Musikk fra 60,70 og 80 tallet syns jeg for det aller meste låter fint.
Så lenge jeg koser meg med musikken og har en fin tid forran anlegget SPILLER INNSP/MUSIKKEN OG ANLEGGET PÅ LAG.
Å ha et høyoppløst superanlegg til 70talls innspillinger er ikke optimalt.Det blir som å kjøre Ducati på vinterføre.
Synes de aller fleste innspillinger har noe godt ved seg om man liker musikken.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Hei
Du må simulere at du befinner deg i et annet land. Det funket fint for min del. Når du først er medlem, så ruller det på. De har mye bedre utvalg i Klassisk,jazz og litt mere obskur musikk. Anbefales
Er heller ikke noen fan av mqa, men er ikke sikker på at Qobuz har noe større utvalg av Jazz og det mangler også endel kjent nordisk. Tror jeg kvitter meg med en av dem neste år men det er endel jeg spiller som jeg bare finne hos Tidal. Det at Tidal nå kommer med mqa som standard på mange 44.1/16 album i Roon (selv om det er versjon uten også) gjør vel at jeg heller mot å beholde Qobuz. Bryr meg ikke så mye om high rez.

Hifisnurr

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
554
Sted
Oslo
Er heller ikke noen fan av mqa, men er ikke sikker på at Qobuz har noe større utvalg av Jazz og det mangler også endel kjent nordisk. Tror jeg kvitter meg med en av dem neste år men det er endel jeg spiller som jeg bare finne hos Tidal. Det at Tidal nå kommer med mqa som standard på mange 44.1/16 album i Roon (selv om det er versjon uten også) gjør vel at jeg heller mot å beholde Qobuz. Bryr meg ikke så mye om high rez.
Hei
hyggelig at det kommer en på banen som kjenner Qobuz. Det mangler litt av nordiskt. Jeg har jo mye av det viktigste fra Norden på vinyl/CD. Jeg ble imponert over Qobuz når jeg trålet gjennom alle Records to die 4 (Stereophile). Det var ikke mye som ikke fantes. Og må jo påstå at mye av det låter knall. DA konverter er Auralic Altair G1. Sett på Pentangle på stream f.eks. Låter helt konge. Den beste feature på Qobuz er å sjekke ut utgivelser på samme label. Eksempel Sheffield Lab. Reprise records osv. Jeg føler disse labels har bra lyd på mye :D

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
1
Å ha et høyoppløst superanlegg til 70talls innspillinger er ikke optimalt.Det blir som å kjøre Ducati på vinterføre.
Det der skjønner jeg ikke helt. Når det gjelder pop/rock vil jeg hevde at 70-tallet var storhetstid når det gjelder lydkvalitet. Masser av detailjer, romklang. perspektiv og dybde. At ikke alltid låt like naturlig kan så være.....

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.009
Jeg synes også gamle klassikere gjør seg på moderne anlegg - særlig hvis de har fått en ny mix. Å for eksempel lytte til Abbey Road i Atmos er en nesten religiøs opplevelse, veldig sterkt. Man blir sittende å tenke - er det mulig.... Ducatin har plutselig fått vinger og kan fly 🚀

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
70 - tallet er en gullgruve for gode pop og rock utgivelser. Slutten 60tallet også.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.955
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Musikk fra 60,70 og 80 tallet syns jeg for det aller meste låter fint.
Så lenge jeg koser meg med musikken og har en fin tid forran anlegget SPILLER INNSP/MUSIKKEN OG ANLEGGET PÅ LAG.
Synes de aller fleste innspillinger har noe godt ved seg om man liker musikken.
Denne forstår jeg ikke. Både fra 60 tallet og spesielt 70 tallet finnes det noen veldig bra og naturlig klingende utgivelser. Lite hermetisk fra den tiden.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Hei
hyggelig at det kommer en på banen som kjenner Qobuz. Det mangler litt av nordiskt. Jeg har jo mye av det viktigste fra Norden på vinyl/CD. Jeg ble imponert over Qobuz når jeg trålet gjennom alle Records to die 4 (Stereophile). Det var ikke mye som ikke fantes. Og må jo påstå at mye av det låter knall. DA konverter er Auralic Altair G1. Sett på Pentangle på stream f.eks. Låter helt konge. Den beste feature på Qobuz er å sjekke ut utgivelser på samme label. Eksempel Sheffield Lab. Reprise records osv. Jeg føler disse labels har bra lyd på mye :D
Har også et litt rart "problem" med Qobuz da jeg spiller mye eldre jazz. P.g.a europerisk copy rigth lover så ligger det opptil 20 forskjellige versjoner av diverse klassiske jazz album i diverse format og med diverse cover. Problemet er et det i de fleste tilfeller ikke er så mye info om hvilen master som er brukt på de forskjellige utgivelsene. En del uoffisielle utgivelser er også i 192-96 /24 der den offisielle er i 44.1/16 sammen med gjerne 4-5 andre med samme cover så hvilen skal man velge? Det å høre på 6-10 versjoner for alle disse tar alt for mye tid så stort sett velger jeg Tidal 44.1/16 om det ikke er åpenlyst hvilken Qobuz utgivlse som er offisiell. I noen tilfeller så har jeg hørt på noen fra de Franske musikkarkivet da de noen ganger har mono utgivelser der det bare er stereo på Tidal.

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.973
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Jeg forstår det veldig bra! Det er masse utgivelser fra 'gamle dager' som er dårlig produsert, men har stor musikalsk verdi for noen. Bra musikk er ikke ensbetydende med god lyd bestandig. for enkelte av oss.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Jeg forstår det veldig bra! Det er masse utgivelser fra 'gamle dager' som er dårlig produsert, men har stor musikalsk verdi for noen. Bra musikk er ikke ensbetydende med god lyd bestandig. for enkelte av oss.
Sant nok og bare noe man må leve med, men når jeg har bygget hele anlegget med tanke på klarhet, punch, attack og dynamikk, litt ala Live lyd, så blir det vanskelig og presentere seg som en anerkjent produsent el.lign. uten å,få en tirade av hån og spit, hvis jeg nå,skulle være så,heldig å komme i denne situasjonen.....

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Hei Polka.
Jeg kan til dels være enig med deg. Nå har jeg nettopp lest gjennom Stereophiles records to die 4 2020. Av de 45 utgivelsene er de fleste gamle 60 og 70 tals ting. Noe i reissues. Jeg tror det er noe med at det låt mere analogt den gangen. Alt kan ikke måles i dynamikk. Det er en viktig ting til. Skal man finne gode inspillinger bør man knytte det mere opp mot plateselskap. Ett eksempel er Nonesuch. De driver ikke med klassisk musikk. Men de leverer oftest topp utgivelser. Ry Cooder og Laurie Anderson i stallen osv.
Sikkert derfor gamle klassiske studio preamp'er fra 60-70 tallet går for 100 laken...

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.955
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Lage stereo ut av multikanal er et fint lite triks, mekket kjapt en downmix av Yello sin Point Atmos blu ray

Original stereo på blu rayen, låt 2 - DR10:

Downmix, samme låt - DR14

Spilles høyt i mitt Elear headsett akkurat nå, fenomenalt. Ikke bare er det høyere DR, men bassen er i en helt annen klasse.
Hvordan gjorde du dette ?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.233
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg synes også gamle klassikere gjør seg på moderne anlegg - særlig hvis de har fått en ny mix. Å for eksempel lytte til Abbey Road i Atmos er en nesten religiøs opplevelse, veldig sterkt. Man blir sittende å tenke - er det mulig.... Ducatin har plutselig fått vinger og kan fly 🚀
Prøv også at lytte på "The White Album" I MoFi´s utgivelse (vinyl, kender ikke CD´en). "Little Piggies"....... Da har Ducati´n fått jetmotor 😜 😜

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
@Kalle Klovn

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.009
Prøv også at lytte på "The White Album" I MoFi´s utgivelse (vinyl, kender ikke CD´en). "Little Piggies"....... Da har Ducati´n fått jetmotor 😜 😜
Høres bra ut, jeg har det albumet i denne versjonen fra 2018:

Låter bra :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.342
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
All den tid denne tråden ligger under Vinyl-avdelingen - kan ikke da alle diskusjoner rundt CD, BluRay, Streaming osv foregå i en annen tråd?

Hifisnurr

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
554
Sted
Oslo
Har også et litt rart "problem" med Qobuz da jeg spiller mye eldre jazz. P.g.a europerisk copy rigth lover så ligger det opptil 20 forskjellige versjoner av diverse klassiske jazz album i diverse format og med diverse cover. Problemet er et det i de fleste tilfeller ikke er så mye info om hvilen master som er brukt på de forskjellige utgivelsene. En del uoffisielle utgivelser er også i 192-96 /24 der den offisielle er i 44.1/16 sammen med gjerne 4-5 andre med samme cover så hvilen skal man velge? Det å høre på 6-10 versjoner for alle disse tar alt for mye tid så stort sett velger jeg Tidal 44.1/16 om det ikke er åpenlyst hvilken Qobuz utgivlse som er offisiell. I noen tilfeller så har jeg hørt på noen fra de Franske musikkarkivet da de noen ganger har mono utgivelser der det bare er stereo på Tidal.
Oftest lønner det seg å gå for varianten fra året plata ble gitt ut. Den er ofte en av de. I visse tilfeller finnes det kun remastret. Men jeg har iaf funnet den utgivelsen, på mange av de. I de tilfellene original utgivelsen finnes. Så står det ikke noe tilbake fra CD versjon.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Ja, en skikkelig digresjon her, var på biblioteket for å låne noen bøker, så fikk eg nok en digresjon og spurte om de hadde noen bøker om lyd eller akustikk, nei det hadde de fint lite om. Det eneste de hadde var "Live sound manual", så eg lånte den, den var fra 2002. Det var om hvordan man kjører live lyd sef, der stod det svart på hvitt, "vær oppmerksom på at når du spiller pause musikk fra platebransjen så er denne så komprimert at det må du ta høyde for..."

Topp Bunn