Gode klassiske innspillinger i surround

S

Syncrolux

Gjest
Tenkte å starte en egen tråd på dette. Jeg starter med denne som er en klar anbefaling fra meg.

Musikk:
Det Norske Solistkor er av ypperste klasse, og Griegs kormusikk har jeg aldri hørt bedre framført!

Lyd:
Surroundmiksen er fin. Koret er plassert i front med litt bredde utover fronthøyttalerne. Det er kun ambience i surround-kanalene heldigvis. Man føler virkelig at man er tilstede her synes jeg. Dynamikken høres helt ekte ut uten hverken komprimering eller limiting, noe som er svært skjelden vare. 2-kanals miksen er ikke mye å trakte etter sammenlignet med surround-miksen....

 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er en fin anbefaling, Syncrolux.
Det koret har gitt ut en hel rekke SACDer på BIS, der tilsvarende lydkvalitet kan nytes.
Jeg var så heldig å få høre dem på konsert her denne uken, og kjøpte med meg den nyeste SACDen, med tittelen Lament.
Har ikke fått tid til å høre på den enda.

Men det finnes mye annet flott med kringlyd også, jeg har kjøpt mye både SACD og Bluray Audio.
Her er en av favorittene:
Screenshot 2020-11-07 at 10.29.19.png
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Denne tråden døde fort. Men her er min vurdering av den Lament plata du nevnte der ottone

5054770-origpic-172b14.jpg


Lydmessig svært svært vellykket, og samtidig litt aparte. Musikken er for kor, strykere, perkusjon og elektronikk.. altså innspilt lyd. Det høres ut som elektronikken er noe som blir spilt over høyttalere i opptakslokalet, uten at jeg skal være helt sikker på det. Uansett så fungerer alt veldig fint sammen. Surround-kanalene utnyttes her til perkusjon og elektronikk. Man får nesten følelsen av at dette skjer høyt oppe i taket. Veldig bra dynamikk, gigantisk rom og god klangbalanse. Igjen perfeksjon fra BIS her.

Musikken er litt variabel. Verket av Arne Nordheim er intet mindre enn strålende, som forventet. Lars Petter Hagen har jeg aldri hørt om, men han har skrevet et interessant stykke som nok lener seg litt på Arvo Pärt i stilen. Asheim verket .. tja, ikke så veldig vellykket i mine ører.
 
S

Syncrolux

Gjest
Her kommer en til. Denne er et must, rett og slett.

Lyd: Det låter både veldig definert (pga en del nærmikking) og samtidig med et stort rom. Surround-formatet brukes fint her, men heldigvis stort sett ambience i sourround-kanalene. Det fine med produksjonen er at man hører alle instrumenter svært tydelig, men det er heldigvis noenlunde naturlig å lytte til likevel. Denne musikken er ganske kompleks, og kan fort låte som en grøt. Men ikke her.

Musikk: Verkene bør være velkjente, og det finnes mange gode inspillinger av de. Min tidligere favoritt var med Boulez og Cleveland. Men denne innspillingen er intet mindre enn sensasjonelt bra! Det er utrolig at vi har et så godt orkester i Norge, og til og med i Bergen ... Det er en musikalsk presisjon her som jeg aldri har hørt tidligere i disse verkene. Helt fantastisk bra!

61MAUcvCpFL.jpg
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Hei dere.
Ganske langt utenfor denne tråden, men allikevel: Kan dere som spiller av disse innspillingene på en enkel måte forklare hva slags utstyr som skal til for å avspille slike opptak?
På vegne av oss som (foreløpig…) kun har stereo.
-hvego
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det du trenger er først og fremst en avspiller som kan spille SACD og/eller Blu-ray.
Spillere som kan spille SACD er mest vanlig fra Sony(de «oppfant» SACD) eller Marantz.
Oppo (og Sony selvfølgelig) sine spillere kan avspille SACD, og nå nye Raevon, dette er Blu-Ray spillere.

Selvfølgelig bør du ha minimum 4 høyttalere, 5 er best, da får du senterkanalen separat.
Brukte selv 4 høyttalere lenge, inntil jeg fant en matchende senterhøyttaler til mine 4 andre høyttalere.

Du kan bruke AV-receiver eller prosessor med flerkanals forsterker, som meg for å drive høyttalerne.
Receivere med mange kanaler får du fra noen tusenlapper, men som alltid, kvalitet koster.
Noen bruker receiver med utgang til effektforsterker, og bruker separat forsterker på de 3 frontkanalene, og receiveren til bak-kanalene, siden de krever mye mindre effekt.

Håper dette er litt oppklarende for deg.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Det du trenger er først og fremst en avspiller som kan spille SACD og/eller Blu-ray.
Spillere som kan spille SACD er mest vanlig fra Sony(de «oppfant» SACD) eller Marantz.
Oppo (og Sony selvfølgelig) sine spillere kan avspille SACD, og nå nye Raevon, dette er Blu-Ray spillere.

Selvfølgelig bør du ha minimum 4 høyttalere, 5 er best, da får du senterkanalen separat.
Brukte selv 4 høyttalere lenge, inntil jeg fant en matchende senterhøyttaler til mine 4 andre høyttalere.

Du kan bruke AV-receiver eller prosessor med flerkanals forsterker, som meg for å drive høyttalerne.
Receivere med mange kanaler får du fra noen tusenlapper, men som alltid, kvalitet koster.
Noen bruker receiver med utgang til effektforsterker, og bruker separat forsterker på de 3 frontkanalene, og receiveren til bak-kanalene, siden de krever mye mindre effekt.

Håper dette er litt oppklarende for deg.
Knall - mange takk!!
og oppfølgingsspørsmålet blir da: Når jeg allerede besitter en drøss med høyttalere og en sub, samt flere integrerte forsterkere og én stereo effektforsterker: Er det da en (mulig/god…?) løsning om jeg skaffer meg en receiver/ prosessor som fungerer som forforsterker, og benytter effektdelen av integrerte forsterkere?

Og oppfølging nr to: Opplevde du selv stor forskjell på flerkanals musikkinnspillinger ved å skaffe en senterhøyttaler - er forskjellen kanskje størst ved filmvisning og dertil hørende lyd?

hvego
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Knall - mange takk!!
og oppfølgingsspørsmålet blir da: Når jeg allerede besitter en drøss med høyttalere og en sub, samt flere integrerte forsterkere og én stereo effektforsterker: Er det da en (mulig/god…?) løsning om jeg skaffer meg en receiver/ prosessor som fungerer som forforsterker, og benytter effektdelen av integrerte forsterkere?

Og oppfølging nr to: Opplevde du selv stor forskjell på flerkanals musikkinnspillinger ved å skaffe en senterhøyttaler - er forskjellen kanskje størst ved filmvisning og dertil hørende lyd?

hvego
Først av alt, budsjettet ditt påvirker resultatet du får.
Selv ville jeg gå for prosessor og multikanal-forsterker til å drive alle kanaler.
Du kan bruke integrert forsterker om den har «main in», men minst kabler blir det selvfølgelig med minst mulig forsterkere, altså f.eks 5-kanals forsterker.

Forskjellen med og uten senterkanal var størst på film ja, uten tvil.
Dialog er mikset i senter på filmer, men på musikk opplevde jeg ikke noen stor overgang med og uten senterhøyttaler.
Surround-prosessorer kan bruke «center spread» for å spre senterkanalen til frontkanalene, og det fungerer glimrende på musikk.
Så jeg ville ikke vært veldig bekymret om jeg hadde 4 like høyttalere til å ta seg av lyden fremme og bak, du klarer deg nok fint uten senterhøyttaler, om du ikke finner en som passer dine nåværende høyttalere!
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg valgte en litt annen tilnærming på forsterkersida. Dedikerte prosessorer/preamper er veldig dyre, og jeg mistenker at en surround receiver fra den øvre enden av skalaen vil fungere vel så bra som preamp. Jeg synes i alle fall min Marantz SR7015 låter veldig bra. Alle mine 5 høyttalere i 5.1 oppsettet er aktive.

Jeg kan ikke få poengtert nok at alle høyttalerne må være like, og de må ha like gode akustiske forhold. Frontene og surround høyttalerne må låte like bra i lytteposisjon. Det er først da magien oppstår, og man ikke lenger hører surround kanalene som egne lydkilder, og får et veldig stort og omsluttende lydbilde.

Hvovidt man klarer seg uten senter på klassisk musikk vet jeg ikke, da jeg aldri har prøvd uten. Jeg hører en del annen musikk i surround også, samt ser mye film. Da er senter helt avgjørende.

Må legge til at når man har hørt gode opptak i surround blir stereo temmelig stusslige greier……

 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er det noe jeg ikke har forstått her? Ingen SACD-spillere sender SACD-signalet digitalt ut. Altså er man avhengig av intern prosessering av signalet. De fleste SACD-spillere har bare analogt signal i stereo ut. Det er meg bekjent bare Oppo 105 / 205 og Reavon UBR-X200 som har analog 5.1 signal ut. Da vil det vel ikke gå an å sende SACD-signalet fra en hvilken som helst SACD-spiller til en prosessor/receiver eller?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Er det noe jeg ikke har forstått her? Ingen SACD-spillere sender SACD-signalet digitalt ut. Altså er man avhengig av intern prosessering av signalet. De fleste SACD-spillere har bare analogt signal i stereo ut. Det er meg bekjent bare Oppo 105 / 205 og Reavon UBR-X200 som har analog 5.1 signal ut. Da vil det vel ikke gå an å sende SACD-signalet fra en hvilken som helst SACD-spiller til en prosessor/receiver eller?
Finnes spillere som sender ut sacd signalet digitalt ut - og prossessorer/receivere som kan motta dette. Gjelder sikkert ikke alle - man får sjekke.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er nok en enkel forklaring på at du ikke kan tappe flerkanals musikk via normal digital utgang, kopibeskyttelse!
Signalet går via HDMI, da får du flerkanals gjengivelse.
Det er noe alle receivere og prosessorer kan bruke.

Optisk og coax gjengir bare 2 kanaler via SACD, såvidt jeg vet.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Dedikerte prosessorer/preamper er veldig dyre, og jeg mistenker at en surround receiver fra den øvre enden av skalaen vil fungere vel så bra som preamp.
Ja, det er vel noe av det man har lært av å lese reviews på ASR - receivere trenger ikke en gang å være i den øvre enden av skalaen.

Tror jeg kommer å gå for receiver neste gang - har prossessor nå.
 
S

Syncrolux

Gjest
Finnes spillere som sender ut sacd signalet digitalt ut - og prossessorer/receivere som kan motta dette. Gjelder sikkert ikke alle - man får sjekke.
Jeg har en Sony UBP-X800 spiller, og den kan sende DSD ut på HDMI. Marantz receiveren min kan også motta dette. Men om man heller dekoder i spilleren tror jeg har mindre betydning.

Litt synd at DVD Audio ikke ble noen suksess, da dette er et bedre og enklere format.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Jeg har en Sony UBP-X800 spiller, og den kan sende DSD ut på HDMI. Marantz receiveren min kan også motta dette. Men om man heller dekoder i spilleren tror jeg har mindre betydning.

Litt synd at DVD Audio ikke ble noen suksess, da dette er et bedre og enklere format.
Jeg handlet en slik billigspiller for å se 3D blu ray


Men den sender også ut sacd DSD :D

Jeg liker også bedre dvd-a.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg handlet en slik billigspiller for å se 3D blu ray


Men den sender også ut sacd DSD :D

Jeg liker også bedre dvd-a.
DVD-A er favoritten her også,men blir vel ikke mer av de.Har noen hundre,og mange er blant mine absolutte favoritter både musikk og lydmessig.Bl.a Steely Dan/Fagen,Queen og Talking Heads.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har en Sony UBP-X800 spiller, og den kan sende DSD ut på HDMI. Marantz receiveren min kan også motta dette. Men om man heller dekoder i spilleren tror jeg har mindre betydning.

Litt synd at DVD Audio ikke ble noen suksess, da dette er et bedre og enklere format.
Jeg har samme Sony spiller i Italia, men bare en billig lydplanke. Kanskje en idè å bygge ut til 5.1 her og spille SACD.:)
 
S

Syncrolux

Gjest
Hørte på denne i dag tidlig. Musikken er selvsagt bra, og det spilles fint synes jeg, selv om det nok kan finnes hakket bedre.
Er det noen andre som har hørt den? Jeg synes opptak og miks er veldig snål. Fiolinene er liksom veldig nærmikket, mens resten er litt mer vettugt. Lydbildet henger ikke sammen kan man si. Ikke spesielt god romfølelse heller.. hmmm

FC885A23-433B-4D69-BB68-DF57A28D8C88.jpeg
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.650
Antall liker
1.198
Denne kom i hus for et par dager siden - det er kanskje litt for nytt til å egentlig være klassisk, men passer vel likevel best her....?
(postet først i klassisk tråden -kopiert inn her....)
Vis vedlegget 752868
Kommer med cd + blu ray. Har bare hørt på blu ray'en i surround så langt.
Spennende og ørevennlig musikk i super lyd som gjør seg svært godt i surround.
Kjøpt etter å ha blitt gjort oppmerksom på den her; Musicweb anmeldelse
 
Topp Bunn