Gode grunner til å gå analogt

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
The medium is the message

Å spille musikk etter 1982 på vinyl blir en krasj for meg. Før 1980 var kompetansen i bransjen 100 prosent «analog», en kompetanse som raskt måtte vike for sølv på 80-tallet. Vinyl er - slik jeg ser på den just nu (perspektiver kan endre seg) - en «tidsmaskin» tilbake til 50-, 60-, 70- og delvis 80-tallet. The medium is the message.
Kompetanse og kompetanse....Saken er at digital øker mulighetene for å føkke opp signalet til det ugjenkjennelige. Det gir seg utslag i både produksjon og mastring; fristelsen er åpenbart svært høy. Og det begynte for alvor på 80-tallet. Det er i dag vanskeligere å finne en god mastring på digitale plattformer enn på vinyl. Det sier mye. Enig i at digital har et større potensiale. Synd at dette potensialet sjeldent utnyttes....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Jeg har bare nostalgiske grunner til å spille på LPer.
Lyden er en god grunn i min bok. Spiller man f. eks "klassisk rock", her ment i utvidet betydning, er det nesten gitt at den beste lyd/mastring finnes på en eller annen LP-pressing medmindre kilden har vær remiksa av Steven Wilson....
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.467
Antall liker
986
Mye kriser for tia... NRK nå:
Vinylkrise i musikkbransjen
Mangel på kartong og brann på en produksjonsfabrikk i California har ført til krise i vinylplateproduksjon. – Det er opp til 12 måneders ventetid på å trykke opp plater, forteller Sigve Haaland fra Norges eneste vinyl-presse T-time vinylplant i Stavanger. I tillegg har flere artister holdt tilbake fysiske utgivelser til pandemien var over, noe som nå fører til større etterspørsel for plateproduksjon og lenger ventetid på markedet. Vinylsalget har de siste årene gått opp og i Norge i fjor ble det omsatt LP-plater for over 41 millioner kroner.
Hør mer om vinylkrise i Musikkliv.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.122
Antall liker
7.750
Sted
Oslo
Ja takk til begge deler.
Vil jo ha både kone og elskerinner :D

Først og fremst er det jo musikk man er glad i, men spørsmålet var vel ikke musikk, heller hvilke format.
Må jeg velge ett så velger jeg vinyl, men jeg streamer mer enn jeg snurrer vinyl.

Hvor ofte han man en hobby fordi det gjør ting enklere eller for å få mindre å gjøre? Da må det være bedre å legge seg på sofan og stirre i taket. Ingen av mine hobbyer er av sånn art. Vet ikke hvordan det er med andre :p

"shes so good, could make a dead man come", litt sånn er den beste vinylen :D
@Hønndjevelen det der er ei fantastisk skive
Både kone og elskerinner? De fleste jeg kjenner har nok med den ene de har.
Selv har jeg bare rør og katt. Men lysten på no mer er der stadig
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Jeg har plater og spiller men bruker det ikke så veldig ofte. Kompisene til ungene synes de har en kul pappa.
Det syntes kompisene til ungene mine også, inntil en av dem satt seg på platespilleren under en bursdag... Utbruddet var ganske avdempet, men kom spontant :cool:

Etter det har jeg tatt platespilleren vekk når vi har barnebursdag... Ja, bor i et hus som er for fullt av unger og for lite til eget dedikert musikkrom.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.561
Antall liker
3.099
Sted
Oslo
Det syntes kompisene til ungene mine også, inntil en av dem satt seg på platespilleren under en bursdag... Utbruddet var ganske avdempet, men kom spontant :cool:

Etter det har jeg tatt platespilleren vekk når vi har barnebursdag... Ja, bor i et hus som er for fullt av unger og for lite til eget dedikert musikkrom.
Høyttalerne mine ble tatt av ungene en gang, ved en dårlig kombinasjon av manglende gå-erfaring og volumknapp brukt som støtte, men platespilleren fikk heldigvis stå med lokket på. Nå er de på vei ut av huset så kjellerstua er i ferd med å bli min :)
 

Black&Blue

Medlem
Ble medlem
30.03.2017
Innlegg
23
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Ett annet aspekt det ikke snakkes så mye om: Hva er det du får får du "kjøper" digital musikk. Selfølgelig ingenting fysisk men utenom det liksom. Hvor kommer dataene fra? Hva er de samplet fra? Hvilke kvalitet er det egentlig snakk om?

Det hjelper jo ikke med "HD, 192k og hva det nå måtte være" dersom denne er kopiert fra ett dårligere utgangspunkt som f.eks CD kvalitet. Hvordan kvalitets sikres dette liksom? Endel filer har jo noe tillegs informasjon som kan leses men dette er det jo lett å forfalske.

Man kan kjøpe høyoppløselige filer fra plateselskap/streaming tjenester. Man kan jo anta at dette er "ekte vare" hvis man vil. Men de er jo omtrent like dyre som originalen på en pen LP/EP. Med relativt rimelig utstyr kan man jo digitalisere LPene sine og spille kvalitets sikret HD filer deretter.

Det ser ut for at veien til HD musikk med verifisert kvalitet ligger gjennom LP plater.

Og for LP plater så vet vi jo alle at de er "ekte," verifiserbare gjennom versjonsnummer og nummerering på pressingene. De har en unik verdi da det ikke blir laget flere av dem.

Eier glede er jo uomtvistelig. Likeledes for utstyret som man må ha for å kunne spille dem av i den kvalitetetn som de fortjener.

Så konklusjon: Spill digitalt og håp på det beste eller spill analogt (samplet eller ei fra dine egne plater) med full sikkerhet i at dette er ekte vare.

:)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@Black¥Blue.

Ulempen ved at indspille sine LPér til digital er at nålen sætter en grænse for det overførte. Man må så "nøjes" med den kvalitet der kommer ud af det.
Men hvad nu hvis man i fremtiden havde tænkt sig købe en endnu bedre nål, bliver det så ikke spil af tid at overføre sine mange plader med en ringere nål?
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ikke bare PU´n, men evt begrensinger i hele "innspillingskjeden" frem til det digitale signalet registreres/lagres, vil innvirke på resultatet.
Tidkrevende er det også ;).
Ikke minst - skal du rippe en LP-plate bør den jo også være dønn ren og ellers "lytefri".
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Guttungen er 19, blivende musiker sier han, og oppvokst men en diger men lite brukt Sota Sapphire i stua.
Han har nå ønsket seg den siste til Vildhjarta på Sort Gull. Derfor har jeg kjøpt meg analog RIAA og ny streamerpre med analoginngang. Jeg går altså fra digital RIAA til analog RIAA out of convenience. Det er ganske trælete å ordne volumkontroll i mikseren til RME. Må ha en laptop i fanget da. Enklere å velge kilde med trykknapp og volumkontroll like til høyre for grammofonen, ikke sant?

Anyway. Jeg tror guttungen synes det er kjekt å eie musikk han liker og ikke bare leie den. Men han må jo kjøpe seg grammofon også etterhvert da.

Selv er jeg mer interessert i musikken enn formatet. Vinyl er mest for kosen, det låter ikke bedre, spesielt klassisk stor orkestermusikk tøyer mediet.
 
Topp Bunn