Gode grunner til å gå analogt

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Singler fra 1956 og LP fra 1962 til ca. 1985.
Jeg samler på musikk, ikke medier.
Så det viktigste er musikken, ikke mediet.
Første LP med tekster og utbrettcover var Sgt.Pepper.
Been There, done that.
Tørket støv av mine plater den gang. Vaske plater???
Beviser jo bare hvilken dårlig lydbærer en LP plate er.
Digital musikk funker like bra. Elvis høres ut som Elvis, på CD, DVD, Blu-ray og på TV.
Og ikke minst film. Og radio.
Enig. Jeg har samme forhold til bilen.

Kortkjøring fra 100 m og langkjøring fra 1 km til ca. 1985 km.
Jeg samler på antall km, ikke biler.
Så det viktigste er strekninger, ikke bilmerker.
Første langkjøring med kona og ungene var Oslo-Tr.heim.
Been There, done that.
Tørket støv av mine biler den gang. Vaske de???
Beviser jo bare hvilken dårlig fremkomstmidler biler er.
Følelsen av å kjøre er like bra. BMW føles ut som BMW, på grusveien, skogsveien, motorveien og oppkjørselen.
Og ikke minst i sofakroken. Og på kjøkkenbenken.
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
kassetter er et fint kompromiss... for de som liker og ta opp det digitale de ikke får kjøpt...:giggle:
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Enig. Jeg har samme forhold til bilen.

Kortkjøring fra 100 m og langkjøring fra 1 km til ca. 1985 km.
Jeg samler på antall km, ikke biler.
Så det viktigste er strekninger, ikke bilmerker.
Første langkjøring med kona og ungene var Oslo-Tr.heim.
Been There, done that.
Tørket støv av mine biler den gang. Vaske de???
Beviser jo bare hvilken dårlig fremkomstmidler biler er.
Følelsen av å kjøre er like bra. BMW føles ut som BMW, på grusveien, skogsveien, motorveien og oppkjørselen.
Og ikke minst i sofakroken. Og på kjøkkenbenken.
En kompis kjøpte sykkel felger for å sykle Oslo Trondheim. Betalte over 20k.
Den turen ble aldri noe av.
Han syntes jeg (dette var 1995) var gal som kjøpte PU til 4k.
Selv idag syns jeg 20k for PU er mye, men får jeg et godt tilbud på Umami Red, kan det hende jeg slår til.
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
"Gjør det fysisk" står det i Idea work (Carlsen et al.,2012). Å gjøre fysiske modeller av "abstrakta ting" gjør det lettere å beskrive og forstå hvordan det henger sammen og fungerer. 1-er og 0-er er som eksempel nok gresk for de fleste inklusive meg. Lydfiler på en harddisk går ikke å "ta på". Det fysiske/ mekaniske stimulerer flere sanser i sin håndtering. Tilbakemeldinger i denne tråden viser at flere setter pris på dette.

Personligen liker jeg best eldre formater som lp og cd, samtidig som den noen ganger er praktisk å hente en lydfil fra nettet.
Å kunne modifisere og oppgradere enheter for å påvirke lyden ut synes jeg også er interessant... og har valgt å bygge / sette sammen anlegg basert på dette.

Jeg tenker at man selv har gode argument for egne valg...😀
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.199
Antall liker
101.658
Torget vurderinger
23
Nå skal jeg for en gangs skyld være ekte og ærlig seriøs her! Som nevnt lenger opp finnes det en del musikk som faktisk bare er tilgjengelig på vinyl. Jeg har et stort antall LP's av denne kategorien, og resten av vinylsamlingen forøvrig er innhandlet for det meste før den digitale tidsalderen formatmessig sett da. Og en kan liksom ikke bare kaste/på andre måter avhende dyrt innkjøpt god musikk heller, selv om noen hundre dubletter på CD finnes her, av praktiske årsaker. Men her kjøpes ikke vinyl lenger, av like praktiske og forståelige grunner. Så trådstarters utsagn er betinget... har man en fin samling vinyl allerede så er det flott, men til de som er relativt nyetablerte i sin musikkinteresse ser jeg egentlig ingen grunn til å kaste seg på og rendyrke vinyl som eneste medium. For de med mer vinkling på selve lyden og med utpreget utstyrsfetishisme så gjelder naturlig nok helt andre regler!

Red: Litt tilleggsinfo; nå for tiden er det særlig den kunsten og infoen som presenteres på coveret som gir meg størst glede ved vinylen. Et fantastisk medium for nettopp dette, og mange kunstnere har fått oppmerksomhet og sitt gjennombrudd etter å ha levert bra Cover Art til både kjente og ukjente artister.
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Nå skal jeg for en gangs skyld være ekte og ærlig seriøs her! Som nevnt lenger opp finnes det en del musikk som faktisk bare er tilgjengelig på vinyl. Jeg har et stort antall LP's av denne kategorien, og resten av vinylsamlingen forøvrig er innhandlet for det meste før den digitale tidsalderen formatmessig sett da. Og en kan liksom ikke bare kaste/på andre måter avhende dyrt innkjøpt god musikk heller, selv om noen hundre dubletter på CD finnes her, av praktiske årsaker. Men her kjøpes ikke vinyl lenger, av like praktiske og forståelige grunner. Så trådstarters utsagn er betinget... har man en fin samling vinyl allerede så er det flott, men til de som er relativt nyetablerte i sin musikkinteresse ser jeg egentlig ingen grunn til å kaste seg på og rendyrke vinyl som eneste medium. For de med mer vinkling på selve lyden og med utpreget utstyrsfetishisme så gjelder naturlig nok helt andre regler!
Du skal ikke undervurdere fetishisme. I ain't weird about it, I don't tie myself up. Sitat fra Tom Waits
But sometimes making the scene with a magazine.
Men det er vel bare så 1972, nå er det vel nett som gjelder, selv når vi snakker erotikk
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
En morsom tråd som jeg vil følge med interesse...

Neida, men dette er jo en hobby, og alle bør jo dyrke sin hobby slik at det gir mest mulig glede og tilfredstillelse. Selv liker jeg å spille plater. Det har jeg alltid likt. Men jeg dør jo ikke av å høre på musikk på CD heller.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Hvorfor driver noen med fluefiske, eller graver etter mark før en går ut i skogen...?
Kom igjen, det finnes garn!

Analogien burde være selvforklarende. Alternativt vises til innlegget over. Vi er livsnytere, ikke konsumenter.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.543
Antall liker
3.024
Sted
Oslo
Hvorfor jeg beholder vinyl og spiller?
I sin tid kvittet jeg meg (dessverre) med vinylutgavene jeg hadde anskaffet på CD. Dermed består vinylsamlingen av noen rariteter jeg ikke vet om jeg får tak i på andre måter, samt noen plater jeg ikke hadde hjerte til å kvitte meg med.

Jeg savner fortsatt noen av de fine platecoverne.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har på en måte ingen preferanse på hva jeg helst vil høre på, etter dac-oppgraderingen kan jeg ikke beskyldes for ikke å ha grei kvalitet på kildene heller. Utvalget er enten Consonance DSD 1.1, Consonance Droplet 5.0 eller Thorens TD160 Super med SME3009 og ny Grado Gold 3 pickup, mener jeg betalte omtrent det samme for hver kilde også. Dropleten er jo en perle, dacen kaller jeg den stygge andungen og thorensen er jo en tidløs klassiker.
Forskjellen hos meg fra DAC --> CD --> LP er ikke stor .... Rør i de to førstnevnte, skal man spille så øra blafrer vil de to første være beste valget. ;)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja takk til begge deler.
Vil jo ha både kone og elskerinner :D

Først og fremst er det jo musikk man er glad i, men spørsmålet var vel ikke musikk, heller hvilke format.
Må jeg velge ett så velger jeg vinyl, men jeg streamer mer enn jeg snurrer vinyl.

Hvor ofte han man en hobby fordi det gjør ting enklere eller for å få mindre å gjøre? Da må det være bedre å legge seg på sofan og stirre i taket. Ingen av mine hobbyer er av sånn art. Vet ikke hvordan det er med andre :p

"shes so good, could make a dead man come", litt sånn er den beste vinylen :D
@Hønndjevelen det der er ei fantastisk skive
 

Ken-Nor

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.01.2020
Innlegg
1.066
Antall liker
4.253
Sted
Larvik
Torget vurderinger
2
I nabokommunen Larvik er det en kar som har rundt 50 tusen LP og 40 tusen singler. Han har fått lov av kona til å bruke andre etasje og loftet, resten er plassert i et eller flere oppvarmede lokaler som han leier. De må jo veie mange tonn til sammen.. Så det tar jo litt plass hvis du er en veldig seriøs samler. Forresten en fin reportasje i ØP, selv om jeg leste det i PD og den har vel dukket opp som plussartikkel i Nettavisen.
Snakka med han på en platemesse i Larvik. Han sa at hvis jeg var på jakt etter noe kunne jeg bare sende han en mail, så hadde han det mest sannsynlig. Men, han trengte en uke eller to på å finne det fram, for det var litt å bla igjennom😂😂
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Hvorfor driver noen med fluefiske, eller graver etter mark før en går ut i skogen...?
Kom igjen, det finnes garn!

Analogien burde være selvforklarende. Alternativt vises til innlegget over. Vi er livsnytere, ikke konsumenter.
Du kan også få god fisk på nærbutikken
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Skal ikke se bort fra at mødrene lytter til anbefalinger fra avkommet.
Som Cornelis synger i sin sang,, jag sejer inte namnet på byen dær dom bor.
Men Sonjas kropp ohlala, den ene var begagnat, men den andra var ny
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Det er jo mye snakk om akustikk: Noen hyller med LP-plater må da være glimrende demping av lyden? Det kan jo være en god grunn.

En annen grunn jeg liker er å støtte artistene direkte ved å kjøpe plate - ofte LP - etter konsert. Jeg vet ikke, men ser for meg at artisten da tjener mer enn ved salg av musikk gjennom en forhandler og selvsagt ved strømming.

Ellers er det viktigste for meg også det store omslaget, kosen og det at jeg hører på hele platesiden - som flere har skrevet her.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.199
Antall liker
101.658
Torget vurderinger
23
Mye sunn fornuft i de tekstene der!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.199
Antall liker
101.658
Torget vurderinger
23
Strengt tatt heter det " Revolutions pr. minute" men det er ikke så viktig kanskje bare det går rundt!
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Gode grunner til å gå analogt?
Det finnes flere grunner til å holde seg unna. 🥴
Det er kostbart, og digitalt gir stort sett bedre lyd for pengene, men er det på stell så låter analogt fantastisk.
Prøv å holde meg unna! 😆

(Jeg har klart å holde meg unna spolebånd,
som i mange tilfeller låter enda bedre enn vinyl... )
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
The medium is the message

Å spille musikk etter 1982 på vinyl blir en krasj for meg. Før 1980 var kompetansen i bransjen 100 prosent «analog», en kompetanse som raskt måtte vike for sølv på 80-tallet. Vinyl er - slik jeg ser på den just nu (perspektiver kan endre seg) - en «tidsmaskin» tilbake til 50-, 60-, 70- og delvis 80-tallet. The medium is the message.

Avspillingen skjer på et skolerett anlegg med konvertering via en analog-til-digitalkonverter, til høyttalere med DSP.

Jeg har stilt følgende spørsmål til vinylprosjektet: Hvor langt kan man dra vinylmaskineriet innenfor et normalt budsjett? Hva er lyden av vinyl på dette nivået? Pur nysgjerrighet, altså, som primær drivkraft for prosjektet.

Utfallet av prosjektet er bl.a. innsikten om at SINAD og mye annet folk (over)fokuserer på ikke står i veien for fin reproduksjon av musikk.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Kort om «analog»

Digital er også en form for analog. Skillet mellom digital og analog er derfor basert på en misforståelse eller at man legger en annen tolkning i «analog» enn den korrekte.
 
M

MarkusH

Gjest
Samlemania av snurrer er jo også en grunn til å gå analogt, har fire snurrer i deler på spisestuebordet jeg hadde tenkt å sette i stand. :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Jeg har bare nostalgiske grunner til å spille på LPer. LP ene mine er fulle av minner og ble kjøpt med stort omhu for dyrebare avisbudpenger og senere studielån.
Dessuten er det fascinerende at det en så gammel teknologi fortsatt kan gi så god lyd. Og så er det mange muligheter for eksperimentering og Tweaking som faktisk betyr noe..
En gang innimellom er masteringen på vinyl langt bedre enn en overkomprimert og pistrete CD utgivelse.
Kona har også masse klassiske LPer som er håpløst å finne igjen på TIDAL.

Og så har jeg verdens peneste platespiller og arm da. Så besøkende får noe å prate om…
 
Sist redigert:
Topp Bunn