Gode billige hodetelfoner

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nå ble jeg faktisk lettet. Ikke fordi du spøker, men fordi det likevel ikke finnes en vennetråd for de produktene. For da hadde jeg virkelig begynt å gruble litt over hva som foregår i de mørke krokene her på HFS. ;)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Valentino skrev:
J.Finvaag skrev:
PX100, all skryten den får her skjønner jeg meg egentlig ikke helt på. Lydkvalitet ok, men ganske kjedelig å høre på
?
var det et spørsmål?
Isåfall kan du formulere det litt annerledes, slik at jeg forstår hva du spør om? :p
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.795
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvordan kan lydkvaliteten være ok når de er kjedelige å høre på?
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Valentino skrev:
Hvordan kan lydkvaliteten være ok når de er kjedelige å høre på?
Lydkvaliteten er bedre en på flere andre kandidater i prisklassen, eller de spiller mer "riktig" for å bruke ett annet ord. Men jeg synes de er totalt uengasjerende å høre musikk på.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
J.Finvaag skrev:
Valentino skrev:
Hvordan kan lydkvaliteten være ok når de er kjedelige å høre på?
Lydkvaliteten er bedre en på flere andre kandidater i prisklassen, eller de spiller mer "riktig" for å bruke ett annet ord. Men jeg synes de er totalt uengasjerende å høre musikk på.
Det begynner å bli litt spredte meninger om hvor bra disse klokkene er, for alle er tydeligvis ikke enige om at de er så fortreffelige når alt kommer til alt. Men jeg tror fortsatt at det er klokker som kan engasjere meg med sin mer "korrekte" lyd, bare de ikke lider av flat dynamikk. Og ingenting tyder på det.

Smaken er som røven. Den kan være vakker for mange, men for andre er det bare et potensielt illeluktende sted på kroppen. Det er utrolig hvor poetisk man kan bli av et par stive i hyggelig lag... ::)
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
(lol)
Et annet poeng er at vi ikke nødvendigvis snakker om det samme. Han som kjøpte mine HD650 prøvehørte dem på et nivå som var 10 ganger høyere enn jeg noen gang vært i nærheten av. Jeg satt klar til å ringe etter ambulanse med opplivingsutstyr, mens han bare satt og så glad og fornøyd ut! (Jeg har enda ikke kommet meg over sjokket). Disse hodetelefonene likte jeg ikke så godt fordi de bl.a ved moderate nivåer manglet fyldighet i bassen (men det er jo nettopp ikke noe problem ved høye nivåer pga den motsatte loudnessfunksjon som Vårherre av en eller annen grunn har utstyrt ørene våre med). I tillegg kommer uten tvil den lave forvregning ved høye nivåer som disse kvalitetsgreiene formodentlig kan prestere, og som sannsynligvis gjør dem til et godt valg for enkelte. Et motsatt eksempel kan være mye omtalte Porta Pro. Jeg bruker dem normalt bare sammen med en el-fiolin, men også med normal klassisk musikk på moderate nivåer finner jeg at de lyder utmerket, helt uten åpenbare skavanker. Jeg gjetter på at de som snakker om forvregning og overdreven bass på Porta Pro spiller på et helt annet nivå enn meg, eller så er det stor variasjon mellom eksemplarene. Det er jo en billig grei. No
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Når det gjelder lettdrevne hodetelefoner brukt sammen med utstyr som har digital volumkontroll: Er ikke analog dempeanording (type volumratt på ledningen) et must? Demper man signalet digitalt kaster man jo de beste bitsene ut av vinduet, så og si.

Jeg lurer (av og til) på hvor mange millioner i verden som daglig lytter til (elendige opptak i ) lavkvalitets mp3 gjengitt over 12 bits PCM. (Men tro nå ikke derfor at jeg ikke beundrer de siste 50 års kollossale teknologiske fremskritt…)
No
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du er helt klart inne på flere gode poenger her. Dine erfaringer med HD650 deler jeg, sett bort fra det med en selvplager som ny eier. Det vil si jeg møtte aldri den nye eieren, og det er ikke umulig at han er av samme type. Og også når det gjelder Porta Pro har jeg lignende erfaringer, og kanskje det også i mitt tilfelle skyldes at jeg sparer ørene mine for endel missbruk. Høyt volum rett i ørene er ikke noe jeg tar sjansen på, jeg har møtt for mange tinitus-lidende til å ta slike sjanser. Det er kjekt men ikke særlig heldig å være en ung og uerfaren ignorant "tøffing"... Jeg har faktisk pratet med en attenåring som mente at jeg var feig og lite rocka. Mulig det, men jeg er da også i stand til å virkelig nyte musikk lenger enn den ungdommen som var over dobbelt så ung som meg hvis han ikke forandrer oppfatning om denne saken.

På anstendige nivåer kan mye låte tilforlatelig, og det er vel utgangspunktet for at jeg er villig til å gå helt ned i 129 kroner hvis der låter greit på det jevne når nivåene ikke er skadelig høye.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Det er tydelig at jeg pirket litt i glørne når jeg stilte mitt spørsmål i hovedinnlegget her. Overveldende respons og mange gode tips. Hyggelig at mange engasjerer seg.

Jeg har forsøkt å titte litt på forskjellige telefoner i helgen, men det begrenset seg til mer eller mindre uaktuelle butikker (lefdal, "expert" og elkjip). Fikk sett og forkastet skullcandy ganske så fort, de så adskillig mer dritt ut i butikken enn på nettet. Sitat fra cdon sier vel litt om candy sin profilering også
"Lyden av off piste!
Skullcandy er den helt rette hodetelefonen til deg som kjører snowboard.
Blir det kjedelig i heiskøen - hør på musikk og kom i rett stemning til å dra ut i bakken igjen."


Uansett så handlet jeg 6.3mm -> 3.5mm overgang for å hekte HD 414SL på ipoden. Jeg fikk da i det minste lyd men siden mine eksemplarer er 600ohm så ble det ikke mye lyd ::)
En annen ting med å bruke tungdrevne telefoner på bærbart utstyr er vel batteritiden? Jeg kan gjerne høre musikk og podcaster i 6-7timer iløpet av en dag, men med volumet på maks så holder vel neppe pod`en så lenge?

Idag fant jeg ut at jeg bare måtte bestille meg noe og derfor bestilte jeg et par AKG K 520 fra cdon. Disse så ganske ålreite ut og prisen var ikke så ille. Litt usikker på om 55ohm kanskje er litt mye på ipod? Vurderte også sennheiser HD 201 men har litt lyst til å prøve AKG siden jeg har likt de godt ved tidligere lyttinger (ikke samme modell).
Hvite klokker blir litt retro men jeg syns de så fine ut, også er jo både ipod`en og mac`en min hvite.

Gleder meg til de kommer og er spent på om de blir for store å bruke på jobb, fant ut at jeg liker klokker mye bedre enn pads. Greit å ha på seg 414 men de er jo snille og store kontra porta pro feks. Jeg kommer med en tilbakemelding når jeg har hørt litt på AKG`ene.


Hvordan blir responsen når jeg spør om skikkelige hodetelefoner etterhvert? Og HT amp? Hehe! ;D

Takk for alle innspill folkens!

A
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Gratulerer med foretatt valg. Jeg tviler på at impendansen er for høy. Der er ikke noe kvantesprang fra den som leveres med ipoden (omkring 30 Ohm syns jeg det stod et sted). At impedansen er høy er ellers bare en fordel så lenge max spenningsutsving på ipoden er nok til å gi ønsket lydtrykk. Effektforbruket vil også være mindre med høy impedans, alt annet likt (effektavsetningen stiger exponensielt med strømmen). Alt annet er selfølgelige ikke likt, bla annet tyngden på membranen og slike ting. (Impedans og sensitivitet er prinsipielt uavhengige størrelser). Jeg innbiller meg at at det uansett er selve spilleren som primært står for tømmingen av batteriet, i mye mindre grad hodetelefonene.No
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gratulerer med valget av hodetelefoner. Det er sikkert en god løsning til slutt. Selv er jeg fortsatt på gjerdet, så hvis flere har noen innspill så er jeg fortsatt interessert i at tråden holdes levende.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Jeg er nok ikke helt ferdig, mistenker at akg'ene kan bli litt for store å bruke på jobb. Jeg har en aktiv jobb med mye forskjellig aktivteter og store klokker kan bli litt i veien når jeg feks står med hodet over himling innimellom kabelbroer og ventilasjonsrør. Jeg regner nesten med at jeg må ha et mindre alternativ men AKG'ene fristet pga bra pris og omtale, 500 spenn for disse burde være et røverkjøp.
Ser at propper fra feks sennheiser ikke er så dyre så kanskje jeg må supplere med ett sett slike.

Originaltelefonene til ipod'en har jeg aldri sett engang, jeg har pådratt meg ipod og mac gjennom arving fra pappa som er blitt eplehode på sine eldre dager :D Har vært motstander av apple sitt låste format på ipod (og er det fortsatt) men jeg elsker podcast mulighetene. Mac kontra PC er ingen konkurranse, men på spill så er det fortsatt PC som gjelder for min del, er nok mange år til jeg slutter med PC selv om jeg elsker mac'en min ;)

A
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
879
Antall liker
906
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
pelsjeger skrev:
Erland skrev:
Har også et par Grado Prestige SR60. Finner dem litt tungdrevne for ipod.
Ja, men det er grunnet 100dB-eu direktivet som begrenser output fra alle ipoder solgt i Europa. Fins flere programmer for å fjerne denne sperren, og da blir det andre boller.
Glimrende. Problemet er at de som følger med er altfor effektive i forhold til det som er virkelig gode klokker, og det er jo med de medfølgende at nivået måles. Men det er kanskje mulig at andre merker som Cowon har sterkere utgang hvis de leveres med mer tungdrevne propper, men ikke vet jeg. Det jeg derimot vet er at Grado SR60 ble drevet lett av min bærbare DAT på midten av nittitallet, men den regelen til EU er kanskje nyere. På laptop tror jeg ikke den regelen er noe problem, for jeg fikk mer enn nok nivå med min HP for to, tre år siden. Kanskje du kan poste en link til et slik program som fjerner sperren på iPod?

Selv valgte jeg forresten også puter fra Sennheiser som erstatning for tortur-ringene til Grado. Og de låter herlig. Jeg kjøpte dem på Lyric i 95 etter at de ble årets budsjettprodukt for 1994 i TAS. Anbefales for de som enten har cracket sperren eller har en spiller uten sperre. Men med sperre er jeg enig at det ikke er nok volum, spesielt hvis musikken er mastret litt lavt. Den modifiserte varianten har jeg lest om, og den ser jo uomtvistelig interessant.
Da jeg hadde SR60 brukte jeg de med en 1.generasjons iPod Nano. Denne låste jeg opp med et program som het "goPod!" . Har gjordt litt research og funnet ut at de nyeste generasjonene iPods har encrypted firmware og per dags dato fins det ingen løsning for å fjerne sperren på disse. Ipod Touch og iPhone kan man "jailbreake" for å fjerne denne sperren, men framgangsmåte på dette varierer alt etter hvliken firmware som er installert.

Bruker Touch'en min primært som mediasenterfjenkontroll, så den har jeg ikke tuklet noe særlig med. Etter en kjapp A-B test mellom den gamle nano (1.gen modifisert) og touch'en (1.gen. umodifisert) kan det faktisk virke som max nivå er noenlunde likt på akg k530. Om jeg bruker goPod til å "cappe" nano igjen bilr den alt for veik for å drive k530. Pussig... Kjøpte forresten touch brukt, så for alt jeg vet kan det være en USA-modell?

Touch driver akg'ene bedre enn det integrerte hovedkortet på pc'en, men man kunne alltids ønske seg mer, spesielt om de du skal lytte på er mastret fornuftig. Beresford TC-7520 Dac/headamp har atskillig mer å gå på, der snakker vi hørselskade på full pupp.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
pelsjeger skrev:
Vi holder oss til budsjettklassen her:

Om man kan leve med store klokker så kan jeg med fordel anbefale AKG K530.



Veildende koster de 12-1300,- Kjøpte mine fra cdon.no til 799, og nå har de vinterkampanje der de går for 499,- Et varp til prisen.
Takkar for tipset. Eit par på veg til meg og. :D Desse går for 1200 på Soundgarden.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Er dine blitt sendt? Står bare "varene pakkes" på status under mine sider på cdon :-\ Håper det bare er heng i systemet og at de er på vei, kjipt hvis de har gått tomme.

A
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Nei. Upresis ordbruk. Eg har bestilt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Regner med full rapport når de ankommer. Interessante klokker i prisklassen. Jeg har jo Grado SR60, men de lekker som en sil som mange har skrevet. Og er strengt tatt ikke verdens mest komfortable klokker heller.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
K530 er kjempegode til en lav pris de Baluba. Jeg foretrekker de klart foran mine Grado SR325i faktisk (siden du nevner SR60) for egen del iallefall. Men konas 325i er enda mye mer moro, om enn ikke Grado.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Da fikk jeg hentet mine K 530 på posten idag. Førsteinntrykket etter litt ipod lytting er ganske bra, men merker godt at det komprimert materiale jeg hører på med disse kontra porta pro. Det er nok selve pod`en som senker kvaliteten nå mistenker jeg ;D Har bare lagt inn et par album ukomprimert og skal høre litt på de når jeg legger meg.
Litt overrasket over at de ikke spiller høyere på ipod`en egentlig siden de skulle være laget for ipod og mobile spillere, blir høyt nok egentlig med er jo alltid greit med litt headroom (hehe). Trodde de skulle være endel mere lettdrevne enn sennheiser med sine 600ohm men forskjellen er ikke så veldig stor.
Er det noe innspillingstid på hodetelefoner forresten?

Testet de såvidt rett på cd-spilleren med en av de samme cd`ene jeg har på pod`en og det låt mye bedre der selv om cd-spilleren min absolutt ikke er noe å skryte av. 10 år gammel yamaha kjøpt for en hundrings for noen år siden, men den går digitalt rett i lexicon preampen og fungerer 100% selv etter mye spilling så slitesterk er den hvertfall :D
Hadde lyst til å prøve den på hodetelfonutgangen på kenwood basic M2 men en sur og gretten samboer satte en stopper for det ved å erklære leggetid for hele husstanden :mad:
Dedikert hodetelefonamp kommer helt garantert i fremtiden, må bygge selv har jeg kommet frem til.

A
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
Topp Bunn