Gode billig tv'er 65" og større

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det er vel så godt som umulig å få kjøpt en TV som er direkte dårlig i dag, uansett pris, så lenge man holder seg til kjente merker.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.983
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Over 20k for en 65 hører ikke med i billig kategorien
Som i forrige tråd du startet så rører du fælt med forskjellige teknologier og årsmodeller. 8 serie er ikke det samme som 9 serie, Neo Qled er ikke helt det samme som LED/LCD, OLED ligger gjerne høyere i pris, og nå selges 2021 TV billig for å gjøre plass til siste gen.
Tenker at du fint klarer deg med en MY 21`, og er du på sparebluss så gå for LED på tilbud. Da kan du få 77` til ca.10k så kona blir fornøyd:)

 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Som i forrige tråd du startet så rører du fælt med forskjellige teknologier og årsmodeller. 8 serie er ikke det samme som 9 serie, Neo Qled er ikke helt det samme som LED/LCD, OLED ligger gjerne høyere i pris, og nå selges 2021 TV billig for å gjøre plass til siste gen.
Tenker at du fint klarer deg med en MY 21`, og er du på sparebluss så gå for LED på tilbud. Da kan du få 77` til ca.10k så kona blir fornøyd:)



Jeg rører fælt sier du....merkelig utsagn/påstand og faktisk litt uforskammet også........jeg har spurt om råd og tips. Jeg har kjøpt 65" til kona, det er ikke det tråden handler om.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.983
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ikke min mening å være uforskammet, men det virker ikke som du leste svar i forrige tråden ang.tek.,serier, og år, mtp at du forsetter her med sammenblanding.
Gode kjøp er det flust av utover nå, I alle segmenter.
Bestem deg for max pris, panel type og skjermstørrelse så gjør du det lettere for deg selv. Og for andre og gi gode, -og velmente råd.

Edit: Men om du HAR kjøpt 65 nå, hva endte du på? Og hva etterspørres her?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Det er forøvrig ikke bare jeg som leser denne slags tråder, men det er ikke alle som ønsker og delta fordi de redde for og bli sablet ned av verdensmestere vis interesse ikke er og hjelpe andre men og rakke ned på andres uvitenhet....... jeg synes den slags oppførsel er forkastelig på et forum som dette vis mening er og hjelpe hverandre ikke og se ned på andre og forsøke og drite de ut.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.983
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det var da voldsomt? I denne tråden du først startet så ser jeg heller ikke annet en hjelpsomme råd, siden du spør


Jeg skulle ikke brukt rører, det var løs sjargong, retter det til «blander sammen» da.
Men fortell hva du endte på da vel? Og om du ble fornøyd med kjøpet?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Det var da voldsomt? I denne tråden du først startet så ser jeg heller ikke annet en hjelpsomme råd, siden du spør


Jeg skulle ikke brukt rører, det var løs sjargong, retter det til «blander sammen» da.
Men fortell hva du endte på da vel? Og om du ble fornøyd med kjøpet?


Du vil klare deg godt med en 21".........det er jo en hyggelig kommentar ? Med slike svar er det ikke rart mange vegrer seg for og spørre om noe her inne.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det var lite informasjon om bruksområde og plassering av TV, det er essensielt.

Stue uten gardiner krever lyssterk TV, uansett bruksområde.
Skal den brukes til å se på vanlig linjær-TV, eller film via strømming?
Har selv OLED, og trives veldig godt med det, har lysblokkerende gardiner fra IKEA, og bruker den i en vanlig stue, til både TV, strømming og blu-ray/DVD.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Du får vel 65" oled LG B1 fra ca 10900,- og C1 i samme størrelse for 13900,-
For meg er det veldig gode priser for de som ikke sitter i sola og ser på tv :)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
I min naive hjerne så kom ideen om en tråd hvor de som hadde peiling kunne tippse om gode store tv'er til lave priser slik at også de med ikke altfor tykk lommebok kunne gjøre noen gode kjøp. Når vi besøkte den store butikken i US, så var jeg veldig overrasket over at såpass mange tv'er i billig segmentet var overraskende bra sett med mine øyne........ men det er kanskje riktig som en i tråden her sier....... man kan kanskje ikke kjøpe noen direkte dårlig tv lenger selv om det er i det billigste segmentet.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.041
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Feilen du begår, Rudi, er at tro du kan få samme prissegment her (Norge) som i US.
Sist jeg var der, var jeg akkurat så overrasket som du.
Det stykkantal som selges i US gør prisene helt hinsides.
I lille skandinavia kommer vi ikke i nærheten av de prisene. Gode tilbud til tider... ja da,
men slett ikke på USA nivå ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Feilen du begår, Rudi, er at tro du kan få samme prissegment her (Norge) som i US.
Sist jeg var der, var jeg akkurat så overrasket som du.
Det stykkantal som selges i US gør prisene helt hinsides.
I lille skandinavia kommer vi ikke i nærheten av de prisene. Gode tilbud til tider... ja da,
men slett ikke på USA nivå ;)


Ja, det er mye mulig jeg tar feil der...... jeg trodde prisene var omtrendt like i US og over her.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.041
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kigget på 55 tommer i 2018...
Da lå WallMart prisene gjennemsnittlig på US$ 599 for "top of the pop" i Samsung.
Samme kostet på tilbud i Danmark 8.999 Dkr. Dollarkurs under 7 kr. Nermere 6,50.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Skulle vært morsomt og funnet ut av hvor mye ekvivalenten til LG75 UN9070AUD koster på denne siden av "fjorden".
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
65’’ var vel pop for 3 år siden, 2 års siden gjaldt 75’’ og nå er det vel minst 82’’ som gjelder.

Har forøvrig en billig Philips 75’’ på 2. året. Veldig fornøyd
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå glemmer dere at prisene i Junaiten Bløff alltid er uten "sales tax", mens vi sliter med 25% påslag. Forbrukerelektronikk og hvitevarer er ikke så gæli priset i Norge, generelt sett, men TV-apparater er normalt sett priset slik at siste skrik = høy pris. Forrige års modell = kraftig avslag.

Jeg har forøvrig en 2008 MY 50" Plasma fra Panasonic. Kun HD ready (ikke full HD). Den tror jeg skal benevnes som overmoden for utskifting :D

Johan-Kr
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
65’’ var vel pop for 3 år siden, 2 års siden gjaldt 75’’ og nå er det vel minst 82’’ som gjelder.

Er det det? Jeg kjenner ikke og vet heller ikke om noen med en 75", og langt mindre en 82".
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Naboen har fått fin tv og er kjempefornøyd, kona har fått ny 2022 65" Samsung som er fast innstilt på TLC, så nå blir det snart min tur til og handle en tv til meg selv........ jeg er i tvil om jeg skal gå for 75 eller 85 tommer, har hatt 65 i kjelleren her hjemme, men vil ha litt større......... men så var det at mye vil ha mer og fanden vil ha fler........ når vi var i US så var vi på besøk hos noen i familien og de hadde en LG 85" av den rimeligere typen som vel her hjemme ligger på ca 20k, men den overbeviste ikke helt, så kanskje en 75" i serien over til omtrendt samme pris er noe jeg får se på........ om ikke altfor lenge er det Black friday også, så kanskje man skal vente litt.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Hva med høsten/høstsalg/black friday(week)?
Er det for dumt å kjøpe en 75 til 85» nå? Eller tjener man det inn «seertid»? Altså sitte å stirre i veggen i et par mnd… skulle gjerne hatt en god men rimelig 85 tommer.
 
2

2xJ

Gjest
Prisene er forbausende like under Blakk fredag/november som det det er nå... reklametekstene er derimot mye større da...
Møt opp i butikk og ha pruteansiktet klart :cool:
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan være lurt å skaffe seg et DNB mastercard for kjøp av TV.
4-5 ganger i året kjøres det en 20% kampanje på kjøp av ting fra Elkjøp eller Power - og den rabatten kommer i tillegg til tilbudene i butikken.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Skeptisk til LG, mutterns LG holdt bare i et par år. Det er riktignok noen år siden. Og vi har reparert 4 LG aircondion, men Samsungene bare fungerer år etter år. ( 2 forskjellige hus)
Og en TV til rundt 10 laken på tilbud enten det er Samsung eller Sony er bra greier. Syn og hørsel er vel ikke 100% som det var før heller....
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dessverre er all moderne elektronikk basert på bruk-og-kast. Søppel og skvip alt sammen. :(
Kjøp det billigste beste man kan og håp at det er i live dagen etter reklamasjonsrett er over.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Noen erfaring med Samsung The Frame? Billig 2021 modell str 85» på hånden. Ryktes om dårlig på film?
Er det bedre med en knallgod 75 istedet for en god 85?
 

One

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2015
Innlegg
54
Antall liker
63
Sted
Akershus
Mener å huske at av de ulike type skjermer som finnes, så ble LCD skjerm anbefalt til statisk bruk som dokumentlesing og i kombinasjon med datamaskin. . Er det noen som vet om LCD skjermer fortsatt takler dette bruket bedre enn O-led, Q-led og andre varianter?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Oled er ikke egnet til statisk bruk, men alt er relativt. Bruker oled til alt, også som pc-skjerm. Forrige generasjon Oled slet veldig med innbrenning (før 2020), men foreløpig har 2020 versjonen min på 77" tålt det veldig godt uten noen form for innbrenning.

Vil si at jeg bruker den minst like mye til å lese tøys på sentralen som jeg bruker den til noe annet. Om den er like fresh om 5 år nekter jeg å tro.
 
  • Liker
Reaksjoner: One

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.447
Jeg har forøvrig en 2008 MY 50" Plasma fra Panasonic. Kun HD ready (ikke full HD). Den tror jeg skal benevnes som overmoden for utskifting :D

Johan-Kr
Min 42" Pana plasma er fra 2010. Full HD. Fremdeles helt knall bilde, men måtte investere i en billig lydplanke da lyden begynte å bli ganske så grautete.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Sitteavstand er nøkkelen til hvilken størrelse du skal ha.
Jeg vet. Grunnen til at jeg lurer er at avstanden er i grenseland og en «dårlig» 80+ er vel ikke å anbefale foran en knall 75/77 tommer?
 
2

2xJ

Gjest
Jeg vet. Grunnen til at jeg lurer er at avstanden er i grenseland og en «dårlig» 80+ er vel ikke å anbefale foran en knall 75/77 tommer?
Jeg er ikke den rette til og spørre når det kommer til kvalitet og hvor du legger lista der.
Er det DÅRLIGE tvr idag ? (så dårlig at det er veldig redusert)

Kan du sette deg nærmere ?

Men.. på seg selv kjenner man andre :rolleyes: det er ikke noe som heter for stor TV, og det er bedre med god kvalitet kontra dårlig.. så da er det bare og spare litt mer og kjøpe en stor og god TV :p
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg vet. Grunnen til at jeg lurer er at avstanden er i grenseland og en «dårlig» 80+ er vel ikke å anbefale foran en knall 75/77 tommer?
Kildemateriale?

Om du ser på tv-sendinger fra dekoder, altså 720P, så er det nok best med en TV som oppskalerer bra.
Hvis du derimot ser på 4K Netflix og blu-ray, så vil nok det meste se bra ut uansett hvilke skjerm du vil ha.
Les tester og se videoer på YouTube, de fleste modeller er omtalt på nettet.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
^ Forskjellen i ytelse i panelene til billige og dyre TVer er nok heller liten, mens forskjellen i prosessorer kan være stor - og det er det siste som avgjør hvor godt TVen oppskalerer, håndterer bevegelse og mye mer.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For min del er kvalitet på tv veldig enkelt, det handler om kontrast, fargegjengivelse og bevegelse.
Faderen har en tidligere top-of-the-line IPS-basert LG led-tv som ser utvasket og blass ut i forhold til min LG Oled tv. Fotball blir blurry og uklart under bevegelse med grove vertikale linjer sammenlignet med mitt tv. Filmer blir "shades of grey" istedenfor kontrastrikt og fengende.
IPS panel er iallefall helt dødfødt og noe man bør unngå.

For min del er TV litt som hifi. Hvis det er noe som stikker seg veldig ut mens jeg ser på så distraheres jeg av det. Hvis fargene er noenlunde ok, bevegelsene er grei, skjermen ikke viser tydelige vertikale striper under bevegelser og kontrasten er ok, så er det greit.
Man kan skjule litt manglende kontrast med litt bakgrunnsbelysning på tv, feks en led-stripe bak, men hakkete bevegelser og dårlig prosessering er ikke noe man kan jukse bort.

De billigste seriene har ofte 50 hz panel, noe man bør unngå som pesten. Mellom-seriene til de fleste produsentene i dag er som regel meget habile tver med forskjellige styrker og svakheter. Finn ut hva man kan og ikke kan leve med.
En tusenlapp eller tre opp eller ned er absolutt ingenting i forhold til tidsbruk foran idiotskjermen de neste ti år. Dropp et par utepils og en kino for god samvittighet om nødvendig.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Skal stort sett brukes til streaming via apple tv og blue ray. Netflix HBO Premier League etc. Har ikke dekoder. Vil ikke komme i hus heller.
Leser tester til jeg blir grønn i trynet, men når de testes på forskjellig til forskjellig bruk er det ikke enkelt.
Anbefalt nettsted for tester?
 
Topp Bunn