God MM p.u.?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Trenger hjelp fra erfaren MM vinyl ekspert til å finne en brukbar MM p.u. Hadde engang en AKGP8ES som låt helt fantastisk. Det er dog over 20 år siden, men er en slik lydopplevelse som en ikke glemmer.

Er på jakt etter en MM p.u. som er utstrakt på ytterfløyene, har silkemyk laidback mellomtone men samtidig stort og åpent lydbilde. 3D og holografi er vel kanskje stikkord her.
Noen som husker Micro Acoustic MA 630 kondensatorpickup? Den var flott! Nesten like god som AKGP8ES....

Gode råd og kvalifisert synsing mottas med takk! :)

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Siste Hifi News ( September ) tester 6 PU's. VH. Bernt

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Denne er vel blant mange regnet for å være en god MM, MusicMaker Mk III.Så blir det vel ev. smak og behag,kostnad,tilpassing mot egen spiller osv. osv.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
bluesman skrev:
Denne er vel blant mange regnet for å være en god MM, MusicMaker Mk III.Så blir det vel ev. smak og behag,kostnad,tilpassing mot egen spiller osv. osv.
Sikkert en god pu - men den skal da betales av en vanlig lønnsmotaker, mann! ;)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Shure V15 III var også en pickup jeg husker som veldig god. Feit bass i massevis og behagelig mellomtone/topp. Satt på en Ortofon arm på Telefunken HiFi 600. Denne V15 III er det vel umulig å skaffe orginal nål til i dag, men det skal finnes svært gode erstatninger har jeg lest. De dukker opp med jevne mellomrom på ebay og bør i alle fall være en pickup alle har råd til.

Grado har vel også noen rimelige som skal være bra.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
Trenger hjelp fra erfaren MM vinyl ekspert til å finne en brukbar MM p.u. Hadde engang en AKGP8ES som låt helt fantastisk. Det er dog over 20 år siden, men er en slik lydopplevelse som en ikke glemmer.

Er på jakt etter en MM p.u. som er utstrakt på ytterfløyene, har silkemyk laidback mellomtone men samtidig stort og åpent lydbilde. 3D og holografi er vel kanskje stikkord her.
Noen som husker Micro Acoustic MA 630 kondensatorpickup? Den var flott! Nesten like god som AKGP8ES....

MA 630 vart vel ikkje importert hit til landet, men eg prøvde både 2002 og 530 med brukbart resultat. Desse pickupane var nokre av dei fyrste vestlege pickupar som ikkje var avhengige av lett arm, og som ikkje la stor vekt på sporinga, men som likevel fiksa musikk. Eg har framleis demonstrasjonsplata derifrå, og ho syner at det går godt an å klare seg med 70 µ sporing til det meste, utan at ein opplever pickupane som upresise i dynamikken.
P8ES var ein pickup eg fekk høyre litt på attende på 70-talet, men eg likte nok MA betre (iallfall enda eg med å kjøpe slike) I dag er eg nok mest glad i MC-pickupar, men det er då råd å komme over gode MM-ar. Gjerne litt eldre. Har du lettarm kan du få utmerka resultat med riktig gamle Shure-pickupar, men det er viktig med rette nåla. Ein Gracd F9 kan oppgraderast til storarta resultat ved hjelp av rette nåla. Ein av dei beste MM eg har høyrt nokonsinne, er Audio Technica AT 170 ML, men denne er uråd å finne, og det er ikkje nåler å få tak i heller.
Eg har litt vanskeleg for å gje råd når det gjeld dette, for eg har ikkje klart for meg kva du er ute etter, sånn klangmessig. Send meg gjerne ein PM, så skal eg prøve å gje råd så godt eg kan...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.557
Jeg hadde også en AKGP8ES en gang i tiden,
men jeg byttet til en AT som jeg ikke husker hva het.
Den så ut som en murstein og spilte forrykkende godt på Hendrix osv...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Kabeldragern skrev:

MA 630 vart vel ikkje importert hit til landet, men eg prøvde både 2002 og 530 med brukbart resultat. Desse pickupane var nokre av dei fyrste vestlege pickupar som ikkje var avhengige av lett arm, og som ikkje la stor vekt på sporinga, men som likevel fiksa musikk. Eg har framleis demonstrasjonsplata derifrå, og ho syner at det går godt an å klare seg med 70 µ sporing til det meste, utan at ein opplever pickupane som upresise i dynamikken.
P8ES var ein pickup eg fekk høyre litt på attende på 70-talet, men eg likte nok MA betre (iallfall enda eg med å kjøpe slike) I dag er eg nok mest glad i MC-pickupar, men det er då råd å komme over gode MM-ar. Gjerne litt eldre. Har du lettarm kan du få utmerka resultat med riktig gamle Shure-pickupar, men det er viktig med rette nåla. Ein Gracd F9 kan oppgraderast til storarta resultat ved hjelp av rette nåla. Ein av dei beste MM eg har høyrt nokonsinne, er Audio Technica AT 170 ML, men denne er uråd å finne, og det er ikkje nåler å få tak i heller.
Eg har litt vanskeleg for å gje råd når det gjeld dette, for eg har ikkje klart for meg kva du er ute etter, sånn klangmessig. Send meg gjerne ein PM, så skal eg prøve å gje råd så godt eg kan...
Kjøpte MA 630 av Hr. Tømmervik i Innherredsveien på 80-tallet.

I dag bruker jeg en Benz high-output MC til 1000kr. Den er kvikk og frisk i lyden, men savner litt mere raffinert gjengivelse. Og så har jeg ikke MC preamp og gode trafoer er dyre. Så planen er å legge pengene i en MM.

Skal spille sammen med en RB300 arm og en Oracle spiller.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hva med en Ortofon 2M Black?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
slowmotion skrev:
TK7E ? (Signet laget de fysisk største PU-husene i AT-familien...)
AT150MLX er "gårsdagens" nærmeste i lyd-karakter. Kan enda finnes som ny, om du leter litt.
AT7V er sannsynligvis dagens modell, et par tre hakk lavere på rang-stigen

Arne K

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.434
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
slowmotion skrev:
AT150MLX er "gårsdagens" nærmeste i lyd-karakter. Kan enda finnes som ny, om du leter litt.
AT7V er sannsynligvis dagens modell, litt lavere på rang-stigen

Arne K
AT 150MLX er den beste MMpu jeg har hørt. LpGear og LPTune selger den.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.557
rolfozzy skrev:
Cobra2 skrev:
slowmotion skrev:
AT7V er sannsynligvis dagens modell, litt lavere på rang-stigen

Arne K
AT 150MLX er den beste MMpu jeg har hørt. LpGear og LPTune selger den.
Den så akkurat ut som den på bildet, Arne!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Torget vurderinger
0
Gjorde ei direkte samanlikning mellom AT 150 ML og AT 170 ML. Begge var svært gode, og 170 eit godt hakk opp når det gjeld sporingseigenskapar, tredimensjonalitet og litt tøffare bass.
Men X-utgåve har eg ikkje vore bort i. Kanskje eg skal ta sjansen på å kjøpe ei ny nål til 150 MLX og sjå om ho passar min gamle 170?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Audiophile-Arve skrev:
Gjorde ei direkte samanlikning mellom AT 150 ML og AT 170 ML. Begge var svært gode, og 170 eit godt hakk opp når det gjeld sporingseigenskapar, tredimensjonalitet og litt tøffare bass.
Men X-utgåve har eg ikkje vore bort i. Kanskje eg skal ta sjansen på å kjøpe ei ny nål til 150 MLX og sjå om ho passar min gamle 170?
Fant ikke AT150MLX-stift i oversikten, men stifter fra AT120E/125LC/130E/140LC/440MLa/155LC/160ML skal gå om hverandre(passe på samme hus).
Fant pris på 160-stift: over $250 ...
Kar du orginalen, kan du spare på å sende den til retipping.

Arne K

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Cobra2 skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Fant ikke AT150MLX-stift i oversikten, men stifter fra AT120E/125LC/130E/140LC/440MLa/155LC/160ML skal gå om hverandre(passe på samme hus).
Fant pris på 160-stift: over $250 ...
Kar du orginalen, kan du spare på å sende den til retipping.

Arne K
http://www.lpgear.com/product/ATN150MLX.html

:)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
En eller annen plass har jeg noen MM pu'er med defekt nål:
Sonus Red
MA 630
AKGP8ES
samt noen Shure....

Kanskje ny nål er løsningen?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jo dyrere / bedre pickup, jo større andel av prisen ligger i stiften... -så, finner du en god orginal-stift til en av de du har(til fornuftig pris), er det gjerne enklest.
Men pga forannevnte; prisen på ny pickup inkl. stift trenger ikke bli mye høyere...

Arne K

V

vredensgnag

Gjest
Jeg fikk en tid tilbake fatt i et AT Signet TK7 hus med en elliptisk nål (TK7E), og kom over en NOS Shibatanål til den (da går den under navnet TK7SU.

Herlig musikkskaper, som det anbefales å jakte på om man er ute etter et godt MM-hus. TK7E var det Audio Extasa som kunne trylle frem dengang.

Audio-Technica Signet TK 7 E, MM Cartridge with "Shibata" stylus!
Specifications:
Manufacturer: AUDIO-TECHNICA, Japan
Principle: double magnet (MM)
Type of diamond: very slim, crystal-oriented naked chopsticks
Rounding radius of the stylus: "Shibata"
Exchangeable needle carrier
Frequency Response: 5 Hz to 45 kHz
Recommended completion impedance: 47 kOhm
Transmission factor: 0.54 mVs/cm
Needle springiness: 27 mm/N
Recommended tracking force: 7.5 to 17.5 mN
Weight: 6.8 g
Retail price in Germany in 1979 was: 448,- DM

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Torget vurderinger
0

Både MA 2002 så vel som dei dyrare, var no vesentleg betre enn P8ES...?

V

vredensgnag

Gjest
Noen erfaring her med Nagoka MP500?
Nagaoka MP-500 Cartridge
Jeg har lyttet til forgjengeren, MP-50, som er meget ettertraktet, og som MP-500 skal være et bud på å etterape egenskapene til. Som med de fleste MM-PUer kan man kjøpe ulike nåler til dem, og på den måten oppgradere huset, om man vil.

Update på min Audio Technica Signet TK7SU (med shibata-nål).
Minst rillestøy og annen tilsvarende støy fra noen PU jeg har prøvd, oppsiktsvekkende, fordi det ikke synes å gå ut over musikkgjengivelsen.

Jeg har en Decca tidlig utgivelse med Jacques Loussier Trio som holder en live-konsert i Paris, og den platen klarer jeg aldri å ikke høre vinylsus (-skraping) fra, bortsett fra i dag, med min "nye" Signet. Kan være denne blir sittende på tonearmen lenge.

Topp Bunn