Diverse God lyd i bil uten cd spiller.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Vi har fått vår nye bil og jeg krysset av for det store anlegget type Burmester........ og bilen kom for en ukes tid siden og til min store overraskelse så er det ikke cd spiller i den........ så nå er det store spørsmålet hvordan jeg kan få godlyd med musikken jeg ønsker ? Det er en haug med DAB+ radiokanaler, men lydmessig er det ganske så tragisk, jeg hadde gledet meg til Burmester high-end bil lyd, derfor ble skuffelsen temmelig stor.
De fleste her inne kjenner meg som analog hore og det stemmer bra, men nå må jeg krype til korset og sette meg litt inn i det digitale....... jeg har jo såvidt hørt om diskusjonene med Tidal og Spotify etc etc, men for meg som er fullstendig ute på tur når det gjelder digitale medier...... så hva trenger jeg og hvor laster jeg ned musikken min i høy kvalitet ?......... er det en eller annen type flashdrive/mobil harddisc jeg skal bruke og hva kjøper jeg og hvor kjøper jeg det ?
Finnes det noen mobil cd spiller som jeg kan bruke og koble til USB'en i bilen ?

Husk på at jeg er et kjøtthue når det gjelder dette, så the-skje innmatning er antaglighvis det som må til............. blir veldig happy hvis noen kan finne frem en the-skje..... and feed me :LOL: .
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Jeg har nylig tatt i bruk Quobuz i bobilen. Ble overrasket ved første lytt denne gangen. Det var Tony Monaco som kom først ut på B3. Enda bedre enn ved Spotify og Tidal. Blu_tooth skal vist være bra nok i bil? Det ble jo slutt på CD skifteren. Jeg har det fortsatt i to av bilene!
Det bli CD kvalitet på mobilen. Har ikke helt følgt med utviklinga på bilstereo. Har liksom vokst fra dette🙂 Hva bilstereo folket vil bruke i fremtiden, har jeg ikke begrep om!
 
Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.774
Torget vurderinger
1
Usb minne funker i bilstereoen på Ssang Yong, stereoen har da søke mulighet for dette. Sjekk om Burmester anlegget har samme mulighet vis den har Usb som du skriver.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Det er flere usb kontakter i den. Jeg skjønner såpass som at jeg kan kjøpe en Sony walkman med 8gb minne og koble til den via usb, men jeg ønsker en avspiller med ordentlig lyd........ eldste dattera snakker om flashdrive med 2tb, men sier at jeg da må ha en eller annen form for spiller for og holde orden på all musikken. Litt av poenget er jo også at det ikke skal bli trafikkfarlig hver gang jeg skal bytte musikk. Jeg ser på amazon og lign at det finnes cd spiller med usb som er veldig enkel i bruk, men jeg hører jo hele tiden om at harddisc avspillinger er bedre enn cd, så tenkte at det var veien og gå i den nye bilen ?
 
Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.774
Torget vurderinger
1
Du får legge noe god musikk på en og teste ut.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Mulig jeg er helt på jordet her nå, men jeg tror faktisk jeg ville rettet disse spørsmålene til forhandler hvor bilen var kjøpt, og spurt på en høflig måte hvorfor i svarte h..... det ikke var et cd-drev på premium anlegget jeg nettopp hadde betalt en sikkert klekkelig nok sum for. Kanskje de monterer et bare for å slippe noe pes og for å være greie.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Last ned spotify på mobilen først så på med blåtann ut i bilen knytt den til ikke sikkert du kommer inn med det første :eek: , du savner garantert ikke cd'n noe mere :).

PS det holder med å knytte til mobilen med bilens tlf system resten ordner seg selv ( mobilnett på mobil skal settes aktivt ellers funker ikke spotify )

En riktig god tur :)
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Mulig jeg er helt på jordet her nå, men jeg tror faktisk jeg ville rettet disse spørsmålene til forhandler hvor bilen var kjøpt, og spurt på en høflig måte hvorfor i svarte h..... det ikke var et cd-drev på premium anlegget jeg nettopp hadde betalt en sikkert klekkelig nok sum for. Kanskje de monterer et bare for å slippe noe pes og for å være greie.

Å joda...... det har jeg gjort, men fikk til svar at i følge Mercedes så er det ingen som bruker cd spiller lenger.......... jeg svarte da at hva faen skal jeg med et jævla Burmester anlegg da ?...... kaste bort en haug med penger på en jædrans radio jeg ellers aldri bruker........ har prøvd og det er jo ikke noe annet enn reklame for ting jeg ikke er inetresert i og på toppen av det hele dårlig lyd.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Last ned spotify på mobilen på med blåtann ut i bilen knytt den til ikke sikkert du kommer inn med det første , du savner garantert ikke cd'n noe mere :).


Ok, men blir det ordentlig lyd ut av det ?........ jeg spør fordi jeg ikke har peiling, ikke for noe annet.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg må bare si at jeg er så fullstendig skuffet over at det ikke er cd spiller i en bil med Burmester anlegg........ ok, jeg skjønner at vi lever i 2021 og at jeg er i færd med og tilhøre steinalderen..... men dog alikevel.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Å joda...... det har jeg gjort, men fikk til svar at i følge Mercedes så er det ingen som bruker cd spiller lenger.......... jeg svarte da at hva faen skal jeg med et jævla Burmester anlegg da ?...... kaste bort en haug med penger på en jædrans radio jeg ellers aldri bruker........ har prøvd og det er jo ikke noe annet enn reklame for ting jeg ikke er inetresert i og på toppen av det hele dårlig lyd.
Da hadde jeg faktisk reklamert og sagt at jeg ville returnere det ubrukelige anlegget og få refundert pengene. Så hadde jeg brukt de samme pengene til å få montert et bra anlegg med cd-spiller hos noen som driver med bilanlegg. Hvis BOS hadde gått med det, da.

Det der tror jeg faktisk ikke jeg hadde klart å leve med. Og iallfall ikke det svaret om at "ingen bruker cd-spiller lenger". Det er jo helt åpenbart feil. Ville prøvd å få hevet kjøpet på anlegget, og beholdt bilen.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Ok, men blir det ordentlig lyd ut av det ?........ jeg spør fordi jeg ikke har peiling, ikke for noe annet.
Er litt kresen selv men dette er helt gull tut & kjør.

Du kan jo legge inn en wav fil på usb minnepenn så sammenligne med samme låt over spotify hvis du er i ille tvill over kvaliteten .
( hvis bilstereon aksepterer wav formatet da over usb ?) står helt sikkert i manualen til bilen et eller annet sted .
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jo, men du vet at alt er integrert i bilen, så og ta ut noe er ikke mulig og heve noe kjøp er ikke mulig, bilen i seg selv er en drøm som har gått i oppfyllelse.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hadde vært en passe stor kamel for min del iallfall, det der.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Er litt kresen selv men dette er helt gull tut & kjør


Det må selvfølgelig prøves ut, MEN hvis jeg skaffer meg et Tidal abo, er det da sånn at jeg må drive og fikle og lete etter musikken hver gang jeg vil spille den......... jeg hadde en gang Spotify på laptop'en, men sluttet etterhvert og bruke den fordi jeg hele tiden måtte lete og lete hver jædrans gang jeg skulle skifte musikk.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Hadde vært en passe stor kamel for min del iallfall, det der.


Ja kamelen er ikke svelget helt unna enda, men det er liksom ikke noe og gjøre med, så defor går jeg videre og søker løsninger på det hele i stedet for og ærgre meg for mye over noe jeg alikevel ikke får gjort noe med.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
@Rudi Regner med at bilen kanskje har Apple Carplay, eller den tilsvarende fra Android. Finnes i hvert fall i ny Peugeot 208-e. Kobler til via Apples lightening kabel (vanlig usb til iphone-kabel). Spotify fungerer gulle godt på denne måten. Låter bedre (fyldigere og mer dynamisk) enn via Bluetooth (mener jeg) og spesielt mye bedre enn DAB+ (Det er fakta). I bil (selv med bedre lydisolasjon enn i min bil) vil du faktisk ikke høre forskjell mellom Spotify via kabel/Carplay og CD selv med topp anlegg. Dette er veldig brukervennlig og greit. I løpet av året kommer Spotify med CD-kvalitet, og om du må ha det før det; prøv med Quobus. Lykke til! Blir gøy, dette
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
@Rudi Regner med at bilen kanskje har Apple Carplay, eller den tilsvarende fra Android. Finnes i hvert fall i ny Peugeot 208-e. Kobler til via Apples lightening kabel (vanlig usb til iphone-kabel). Spotify fungerer gulle godt på denne måten. Låter bedre (fyldigere og mer dynamisk) enn via Bluetooth (mener jeg) og spesielt mye bedre enn DAB+ (Det er fakta). I bil (selv med bedre lydisolasjon enn i min bil) vil du faktisk ikke høre forskjell mellom Spotify via kabel/Carplay og CD selv med topp anlegg. Dette er veldig brukervennlig og greit. I løpet av året kommer Spotify med CD-kvalitet, og om du må ha det før det; prøv med Quobus. Lykke til! Blir gøy, dette


Jeg er redd jeg må ha litt mere konkrete tips om hva jeg skal kjøpe og hvor....... for mesteparten er gresk for meg.
 
Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Litt enklere å for hjelp hvis vi vet hvilken bil den er montert i Mercedes / Porsche / Buggati ?
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Jeg er redd jeg må litt mere konkrete tips om hva jeg skal kjøpe og hvor....... for mesteparten er gresk for meg.
I min bil benytter jeg min telefon (iphone Xr) med vanlig ladekabel (unntatt selve strømadapteren) inn i bilens USB-port. Bilens stereosystem gjenkjenner den tilkoblede telefonen og starter automatisk Apple Carplay (ville startet Android Carplay om jeg hadde plugget inn en Android-telefon). Be om hjelp fra selgeren hos BOS - vis henne/ham evt min forrige post, eller se f.eks denne videoen. Jeg har bare sett starten og uten lyd, men videoen viser en form for svart ledningsadapter (kanskje en USB-C som er den nye standarden)
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Joda, det er samme system som i bilen våres. Skal ut i bilen en tur i morgen og se om det finnes noe carplay sytem.
Gratulerer med ny bil Rudi.

Enig med de som peker på Apple Car-play. Jeg har selv ikke brukt CD-spilleren særlig mange ganger i min egen bil som jeg kjøpte for fem år siden.
Løsningen ligger uansett i å plugge til en mobiltelefon via USB, og så installere et strømmeabonnement etter fritt valg i mobilen. Spotify og TIDAL støttes av Car-Play hvis det er det systemet som sitter i den nye Mærsen din. Bluetooth trenger du ikke å involvere hvis du plugger til mobilen med USB-kabel.
Og det er neppe heftigere å betjene TIDAL via displayet enn å skifte CD i 110+ på E6. Og står du fast kan jeg alltid stikke innom en dag :)

Alternativt hadde det jo vært din stil å rigge opp en heftig vinylrigg i baksetet på Mærsen, da...
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
I min bil benytter jeg min telefon (iphone Xr) med vanlig ladekabel (unntatt selve strømadapteren) inn i bilens USB-port. Bilens stereosystem gjenkjenner den tilkoblede telefonen og starter automatisk Apple Carplay (ville startet Android Carplay om jeg hadde plugget inn en Android-telefon). Be om hjelp fra selgeren hos BOS - vis henne/ham evt min forrige post, eller se f.eks denne videoen. Jeg har bare sett starten og uten lyd, men videoen viser en form for svart ledningsadapter (kanskje en USB-C som er den nye standarden)

Jeg ser at på bilen våres så er det en nyere versjon enn den i videoen. Jeg har koblet opp Samsung mobilen min, så når jeg kommer inn i bilen så kobler den seg opp automatisk........ så egentlig er det kanskje bare for meg og laste den Spotify eller Tidal el lign på telefonen min og gå ut i fra det ?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Gratulerer med ny bil Rudi.

Enig med de som peker på Apple Car-play. Jeg har selv ikke brukt CD-spilleren særlig mange ganger i min egen bil som jeg kjøpte for fem år siden.
Løsningen ligger uansett i å plugge til en mobiltelefon via USB, og så installere et strømmeabonnement etter fritt valg i mobilen. Spotify og TIDAL støttes av Car-Play hvis det er det systemet som sitter i den nye Mærsen din. Bluetooth trenger du ikke å involvere hvis du plugger til mobilen med USB-kabel.
Og det er neppe heftigere å betjene TIDAL via displayet enn å skifte CD i 110+ på E6. Og står du fast kan jeg alltid stikke innom en dag :)

Alternativt hadde det jo vært din stil å rigge opp en heftig vinylrigg i baksetet på Mærsen, da...


Tja....... du har jo sagt i flere år at du skal komme på besøk....... jeg venter fremdeles jeg :ROFLMAO: ........ hadde satt stor pris på litt hjelp jeg.

Jeg har faktisk ikke prøvd anlegget i sommer mercen heller, den lurer jeg på om det er Harman anlegg i, men den tror jeg faktisk at det er cd veksler i....... et eller annet sted........ ække det at jeg blitt sløv......... bare noe jæveli sløv :(............................. vinylrigg i baksetet...... he he, nå snakker du et språk jeg forstår.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
I min BMW bruker jeg 2 stk 256 GB USB-stick. Slike koster ikke stort i dag. En for klassisk og en for pop/rock. Fyllt dem med ALAC-filer. Bilstereoen (Harman Kardon) bruker mp3-tagene så jeg kan velge spor, artist, album whatever. Setter den til å spille spor og så på random play (unntatt på klassisk da - da spiller jeg selvfølgelig hele verk).
Bruker FAT-32 filsystem. Funker som f. Det gjør det sikkert i din bil også.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Tja....... du har jo sagt i flere år at du skal komme på besøk....... jeg venter fremdeles jeg :ROFLMAO: ........ hadde satt stor pris på litt hjelp jeg.

Jeg har faktisk ikke prøvd anlegget i sommer mercen heller, den lurer jeg på om det er Harman anlegg i, men den tror jeg faktisk at det er cd veksler i....... et eller annet sted........ ække det at jeg blitt sløv......... bare noe jæveli sløv :(
Nå ble jeg litt forvirret her - er det sånn at du har en sommer-mæsj og en vinter-mæsj? Hva med Posjen?
Nå tror jeg vi må ha litt musikk her
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
I min BMW bruker jeg 2 stk 256 GB USB-stick. Slike koster ikke stort i dag. En for klassisk og en for pop/rock. Fyllt dem med ALAC-filer. Bilstereoen (Harman Kardon) bruker mp3-tagene så jeg kan velge spor, artist, album whatever. Setter den til å spille spor og så på random play (unntatt på klassisk da - da spiller jeg selvfølgelig hele verk).
Bruker FAT-32 filsystem. Funker som f. Det gjør det sikkert i din bil også.

Sorry, men ALAC og Fat-32 går inn under NO HABLA hos meg.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
USB-stick i dag kommer vanligvis ferdig formatert i FAT-32. Så bare plugg den inn i datamaskinen din og kopier over de musikkfilene du vil spille (ALAC (Apple Lossless Audio Codec) og FLAC (Free Lossless Audio Codec) er taplsfrie, mp3 og AAC (Advanced Audio Codec) er komprimert med tap (lossy)). Bilstereoen takler alle formatene.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Nå ble jeg litt forvirret her - er det sånn at du har en sommer-mæsj og en vinter-mæsj? Hva med Posjen?
Nå tror jeg vi må ha litt musikk her

Den nye mæsjen erstatter 2 Golf'er som helårs bil, mens sommer mærsen er en ærn ærn mærse som jeg kjører noen få mil med hver sommer til treff og slikt, den egner seg ikke til stort annet....... den passer egentlig best på autobahn........ og grunnen til at jeg ikke har prøvd stereoen på den ordentlig er at man sitter og hører og føler motorlyden fra den og er som regel mer enn godt nok fornøyd med den.
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
USB-stick i dag kommer ferdig formatert i FAT-32. Så sett den inn i maskinen din og kopier over de musikkfilene du vil spille (ALAC (Apple Lossless Audio Codec) og FLAC (Free Lossless Audio Codec) er taplsfrie, mp3 og AAC (Advanced Audio Codec) er komprimert med tap (lossy)). Bilstereoen takler alle formatene.

Skal undersøkes, takk.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.715
Antall liker
5.908
Jeg ser at på bilen våres så er det en nyere versjon enn den i videoen. Jeg har koblet opp Samsung mobilen min, så når jeg kommer inn i bilen så kobler den seg opp automatisk........ så egentlig er det kanskje bare for meg og laste den Spotify eller Tidal el lign på telefonen min og gå ut i fra det ?
Ja, last ned Spotify appen på mobilen, lag en spilleliste med dine favorittlåter, start spillelisten når du setter deg i bilen, skift sanger på rattet eller Burmesteranlegget.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Jeg ser at på bilen våres så er det en nyere versjon enn den i videoen. Jeg har koblet opp Samsung mobilen min, så når jeg kommer inn i bilen så kobler den seg opp automatisk........ så egentlig er det kanskje bare for meg og laste den Spotify eller Tidal el lign på telefonen min og gå ut i fra det ?
Riktig. Og får du problemer (som du neppe får) så har @Karl_Erik tilbudt seg å hjelpe deg med dette
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg husker nå at selgeren sa at hvis jeg brukte usb kabel til telefonen, så ville jeg kunne bla i alle bildene som er lagret i telefonen på den høyre skjermen i bilen også. Jeg synes det er kult at allerede nå så kommer det opp bilde av hvem som ringer på skjermen i bilen og med den egne ringetonene for hver kontakt......... men det er så mye rart på den nye bilen for ikke og snakke utrolig mange knapper jeg ikke har den vageste peiling på hva gjør....... MEN EN DAG....... DA skal jeg finne det ut.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Hvor i landet holder du til?

Jeg er både interessert i å hjelpe (kostnadsfritt, selvsagt) og, ikke minst, svært interessert i å få en prøvelytt på Burmester-anlegget til Mercedes - ettersom det er en oppgraderingspakke jeg har planer om å konkurrere med som en ekstratjeneste ☺
 
Topp Bunn