|
Abbado's innspilling med Chicago Symphony Orchestra er jo en slags gull-standard. Lyden er god. Liker denne "reisen gjennom natten" meget godt! Foreløpig har jeg denne + Kondrashin/KCO og Bertini. Alle er meget gode.toref skrev:Hørte denne framført av Trondheim Symfoniorkester i fjor og ble betatt. Kan noen tipse meg om gode innspillinger, både musikalsk og lydmessig, av denne på CD?
Mvh
Og hvem er det som anbefaler disse? Vil ikke tro at f.eks. Halasz er blant topp-kandidatene...Boffen skrev:de som blir anbefalt for fremførelsen er disse:
Leonard Bernstein New York Philharmonic Sony SMK 60564
Michael Tilson Thomas London Symphony Orchestra on RCA 09026 63510 2
Claudio Abbado Chicago Symphony Orchestra DG 445 513 2
Sir Simon Rattle City of Birmingham Symphony Orchestra EMI CDC 7 54344 2
Jascha Horenstein New Philharmonia Orchestra Music and Arts CD-4727, (
Michael Halász Polish National Radio Symphony Orchestra Naxos 8.550531
Bernard Haitink Concertgebouw Orchestra Philips "Dutch Masters" 4629462
Solti's Mahler er svært omdiskutert grunnet denne villskapen. Enkelte mener det blir mye "villskap" og lite skjønnhet, dybde og flyt kanskje. Selv har jeg bare Solti's 8, og den har jeg ikke fått hørt på ennå. Må snart få hørt litt på Solti også.emotikon skrev:Jeg har mange innspillinger og tolkninger med div. dirigenter og orkestre av Mahles symfonier, og vender stadig tilbake til samarbeidet mellom Solti og Chicago Symph. Orch.
Har samtlige symfonier med Solti /Chigago fra deres glansdager.
Det er noe ved tydeligheten og samtidig villskapen i måten Solti behandler messing på som fasinerer meg.
Av en eller annen grunn synes jeg denne spillestilen passer bedre til Mahler en foreks. Berliner Phil. sin signatur.
De store amerikanske korene gir meg til tider frysninger på ryggen pga. den mektige klangen og intensiteten det skaper.
Når jeg først nevner Chicago Symph. Orch. så må jeg også si at jeg setter stor pris på mine plater med Fritz Reinerts tolkninger av Mahler.
Symfoni nr 3 og nr. 6 går i alle fall for å være høydepunkt fra Boulez sin nå komplette syklus. Boulez nr. 6 er min favoritt for den symfonien - nær perfekt synes jeg! Hans symfoni nr. 5 ble derimot litt for analytisk - så den satt ikke helt hos meg. Hans nr. 7 kjenner jeg ikke.Valentino skrev:Basert på det lille jeg har hørt, dvs. hele 3 og noe av 8, samt det jeg har lest om tilnærmingen, ville jeg velge Boulez også i 7 med mindre han har hatt en uheldig hånd på akkurat den (men det tror jeg ikke):
Det er en klarhet i Boulez' Mahler som jeg finner svært tiltalende, spesielt som førstekjøp. Han løfter fram partituret, og lar meg forstå hva Mahler har skrevet uten å legge til en hel haug av seg selv. Og DG skrur jo en lyd som kler tilnærmingen hans. 124,5 mikrofoner, men det henger i hop alldeles fabelaktig for det.
Som nevnt tidligere i tråden, så har jeg denne (med NYPO/DGG) som en av favorittene; men jeg er ikke helt den rette til å mene noe da jeg ikke helt har klart å penetrere denne symfonien.Roysen skrev:Hva med Bernsteins tolkning?
Mvh
Roysen
Bernstein har minimum to innspillinger av alle symfonier - stort sett med NYPO og VPO. Nieren ble spilt inn med NYPO, BPO (eneste gang Bernstein ledet Berlin PO!) og Concertgebouw. Jeg har bare hørt sjueren med VPO og den er meget god. NYPO-innspillingen skal visstnok være enda bedre for denne symfonien, men den er eldre og selv om lyden er god nok (for en som meg) er den sikkert ikke state-of-the-art.Roysen skrev:Hva med Bernsteins tolkning?
Mvh
Roysen
Godt råd!Vidar P skrev:Men toref; om du liker musikken så vær da ikke så redd for å kjøpe flere versjoner? Så kan du evt for deg selv finne ut at de utfyller hverandre. Det er en av greiene med oss som hører på klassisk; det fins sjelden en eneste versjon som er best på alt; vi er vant til å ha mange utgaver av våre verker... klin til og kjøp etpar... du vil ganske så sikkert finne glede i alle.
Mvh Vidar P
Jeg er på mange måter en nybegynner innen klassisk. Området er så rikt og mangfoldig at jeg ofte føler meg fullstendig forkommen. Det er derfor lett å samle i bredden heller enn dybden. Foreløpig tror jeg kun det er Goulds innspilling av Goldbergvariasjonene som jeg har to varianter av (og det skjedde faktisk ved en tilfeldighet.) Disse to er vesensforskjellige. Så du har selvsagt rett Vidar, det ligger jo i den klassiske musikkens natur at dirigent, solister, orkester og lokalet har stor innflytelse på musikken. Komponisten er jo i de fleste tilfeller ikke blandt oss lenger. Så hvordan verket var tenkt fremført i detalj er det jo ikke mulig å vite. Denne jakten på «den beste innspillingen» er bare en forenkling av det hele og bidrar vel nesten bare til at man går glipp av selve poenget: tolkningen som en viktig del av musikken. Men det er utvilsomt en annen måte, kanskje også mer krevende måte, å nyte musikken på.Vidar P skrev:Men toref; om du liker musikken så vær da ikke så redd for å kjøpe flere versjoner? Så kan du evt for deg selv finne ut at de utfyller hverandre. Det er en av greiene med oss som hører på klassisk; det fins sjelden en eneste versjon som er best på alt; vi er vant til å ha mange utgaver av våre verker... klin til og kjøp etpar... du vil ganske så sikkert finne glede i alle.
Mvh Vidar P
Tiltredes, nå har du muligens de to mest ulike enkeltinspillingene det er mulig å oppdrive av et enkelt verk (Goulds syn på variasjonene endret seg ganske så mye som du nok selv har hørt), men det lønner seg absolutt å samle en del i dybden. Det er til dels store forskjeller på tolkninger, og litt av sjarmen med å samle klassisk er å finne frem til de gode innspillingene. Av denne grunn synest jeg også klassisk musikkjounalestikk er en meningsfull sjanger, de gode anmelderene sier ikke et pøkk om musikken, men snakker kun om den aktuelle fortolkningen. Det kan være en god investering å abonnere f.eks på et blad for å følge med på hva som skjer og de kommer gjerne med en CD som er en fin måte å oppdage ny musikk på.toref skrev:Jeg er på mange måter en nybegynner innen klassisk. Området er så rikt og mangfoldig at jeg ofte føler meg fullstendig forkommen. Det er derfor lett å samle i bredden heller enn dybden. Foreløpig tror jeg kun det er Goulds innspilling av Goldbergvariasjonene som jeg har to varianter av (og det skjedde faktisk ved en tilfeldighet.) Disse to er vesensforskjellige. Så du har selvsagt rett Vidar, det ligger jo i den klassiske musikkens natur at dirigent, solister, orkester og lokalet har stor innflytelse på musikken. Komponisten er jo i de fleste tilfeller ikke blandt oss lenger. Så hvordan verket var tenkt fremført i detalj er det jo ikke mulig å vite. Denne jakten på «den beste innspillingen» er bare en forenkling av det hele og bidrar vel nesten bare til at man går glipp av selve poenget: tolkningen som en viktig del av musikken. Men det er utvilsomt en annen måte, kanskje også mer krevende måte, å nyte musikken på.
Det er uansett veldig interessant å diskutere oppfatninger om forskjellige innspillinger av det samme verket.
Mvh
Ja. Synes klassisktrådene forsvinner alt for fort nedover......toref skrev:PS: Skulle vi tatt et nytt initiativ overfor høvdingen for å opprette en klassisk undergruppe på musikkforumet?
Absolutt! Disse svært interessante trådene drukner fort i musikkavdelinga, for ikke å snakke om på forsiden (jeg er så luta lei av alle disse OT krangle-trådene som forsøpler forsiden!).toref skrev:PS: Skulle vi tatt et nytt initiativ overfor høvdingen for å opprette en klassisk undergruppe på musikkforumet?
Det synes jeg er en god ide. Det er etter min mening mer inspirerende for utforskningen av klassisk musikk og lettere å orientere seg hvis dette blir samlet under en overskrift. I mange tråder som blir startet er det liksom underforstått at de ikke gjelder klassisk (men "alt annet"), som f.eks. "Hvilket tiår, "60- og 70-tallet" osv., som om klassisk er irrelevant eller uinteressant.toref skrev:[...]
PS: Skulle vi tatt et nytt initiativ overfor høvdingen for å opprette en klassisk undergruppe på musikkforumet?
Jøje meg. Full treff på alle punkter. Baker er forresten enorm! Merkelig at hun er så overjordisk enorm på Elgars Sea Pictures forresten; hun uttalte en gang at hun ikke engang likte musikken særlig godt.berxter skrev:dagens beste OT, regner jeg med du mener...
Enig i egen gruppe for klassisk
Enig i at et abonnement på BBC MM eller Gramophone er en kjempeinvestering
Enig i Soltis villskap i Mahler
Enig i at Horenstein er bra; skjemmes dog av svak lydkvalitet
Enig i Bernsteins 5-er, selv om det nok er Barbirollis som kommer oftes på tallerkenen her (skyldes nok ikke minst Bakers Rückert-lieder)
Enige med alle de (om noen) som mener Klemperer er for "sæg".
Se der, tilbake on topic. Hokuspokus (Hoc est corpus meum)!
Bernt K
CD-utgaven av Klemperers Mahler 7 er vel et av de store samleobjektene innen klassisk musikk. Jeg ser den går for minimum $500 - så finner man den for en billig penge i en brukt-sjappe bør man ikke nøle. Den går jo for å være Klemperers mest kontroversielle innspilling da den varer rundt 100 min. Ultratreg. Men mange ser ut til å like den svært godt. Klemperer må være en av mine favoritt-dirigenter og hans Mahler 9 troner på toppen for meg (sammen med Giulini og Walter/CSO - har rundt 10 innspillinger av denne symfonien). Det er den stoiske roen i sistesatsen som virkelig tiltaler meg ved hans innspilling. Skal nå snart lytte til toern også og har store forventninger til den.achri-d skrev:Klemperer med NPO (LP EMI-Classics for Pleasure - CFDP 41 4442 3) som jeg ikke fant da jeg søkte litt i dag så den er vel ikke å få tak i. Jeg har hørt flere versjoner av den 7. bl a Abbado, Karajan og Bertini. Skulle jeg kjøpt en ny versjon i dag ville jeg prøvd Sinopolis versjon på DG.
I den 7. symfonien - som i den 2. og 9. - spiller Klemperer etter min mening ringer rundt de andre versjonene jag har hørt. Spesielt synes jeg Klemperers 2. er god.
Etter mitt syn er den beste komplette Mahler sykel Bernsteins på Sony, og absolutt ikke den som de fleste mener er hans beste nemlig denne på DG. Sony versjonen er passe dramatisk samtidig som presisjon er bibeholdt og i tillegg kommer nyansene i Mahlers musikk - også den folkemusikkinspirerte delen - godt frem. DG versjonen er vel så dramatisk -for ikke å si overdramatisk, men mangler etter mitt syn presisjonen og nyansene i musikken. Mvh.
Jeg synes det er interessant leselstoff, selv om Tony Duggan har en sterk forkjærlighet for Mahler innspillinger hvor dirigenten setter et sterkt preg på musikken (så som Horenstein, Barbirolli++ - de samme som David Hurwitz i Classicstoday alltid gir dårlige anmeldelser) og gjerne historiske opptak. Men det er absolutt noen gode tips hente her; spesielt hvis man oppdager at man deler smak med skribenten.erato skrev:
Hvis han ikke har spilt inn den blander jeg nok sammen med en sesjon vi hadde på åttitallet hvor Mahlers 9. var tema. I den anledning var Walter, Klemperer og Karajan gjenstand for vår vurdering (på den tiden var det kun LPer som var aktuelle). Vi (og jeg) landet på Klemperer, men jeg ser at Karajan i dag får god omtale for sin 9. Jeg har ikke lenger tilgang til den. Beklager min mulige erindringsforskyvning. Mvh.kibsgard skrev:Karajan har vel ikke spilt inn den 7. symfonien?
Her var det visst et spørsmål som jeg ikke har besvart - Bertini, Abbado og Kubelik i tillegg til de to fra Bernstein. Jeg har i samlingen innspillinger av Abbado, Barbirolli, Bernstein (eneste komplette sykel), Chailly, Horenstein, Klemperer, Kubelik, Maazel, Rattle, Reiner, Sinopoli, Solti, Temirkanov og Walter. Jeg har hørt fler enn det jeg selv eier, f eks Jansons og nr. 7 på konsert, men kan nok ikke skrive mer enn at jeg synes Bernsteins Sony er bedre enn hans DG unntatt nr. 5. Det er jo mye jeg ikke har hørt. Mvh.kibsgard skrev:Hvilke syklus har du hørt, achri-d?
Jeg er tilbake i en Mahler periode og har kjøpt inn noen flere CDer bl a Gielens boks. Per i dag har jeg hørt på 1, 2, 6, og 7 i Gielen-boksen, mest på nr 7. Syveren er meget sterk. Mahler var svært opptatt av orkestrering og at alt han komponerte inn i verkene skulle være tydelig for publikum. Gielens 7. viser faktisk mer av Mahlers landskap enn Klemperers versjon og er analytisk i stilen mot Klemperers (LP EMI-Classics for Pleasure - CFDP 41 4442 3 fra 1969) mer monumentale tilnærming litt på bekostning av detaljer og presisjon. Mvh.achri-d skrev:Her var det visst et spørsmål som jeg ikke har besvart - Bertini, Abbado og Kubelik i tillegg til de to fra Bernstein.