Digitale avspillere God CD spiller bare tull ved bruk av DAC?

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Du har nok testet mye grundigere enn meg, så jeg har ikke så mye å tilføre der, nei. Interessant artikkel, forresten.
Oslo Audio Society - Slimdevices Transporter

Edit: Min EMC-1UP startet som en EMC-1 som senere ble oppgradert til -UP. Men den oppgraderingen var endringer i strømforsyning og DAC-kort, så selve drevet var nok fortsatt det samme som i den EMC-1 du prøvde.
Har vel ikke greie på teknikken her må jeg innrømme men lytting gjør jeg.
jeg anskaffet meg dCs Debussy som DAC og satte denne opp med XLR digital out fra EMC-1UP ( også oppgradert versjon) og streaming via Asio4all. Her har Dac'en klokket opp PC'en så jitter skal være under kontroll.
lytting, jeg velger kilde på Dac'en og jeg klarer ikke å finne noen store forskjeller bortsett fra en liten følelse av at cd kilden gir litt mere bunn. Ønsketenkning kanskje. Jeg har rippet mye Flac etterhvert men bruker faktisk mest cd avspilling allikevel. Hvorfor? Tja, hvem vet.
 
Sist redigert:

quade777

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2009
Innlegg
72
Antall liker
15
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Du har nok testet mye grundigere enn meg, så jeg har ikke så mye å tilføre der, nei. Interessant artikkel, forresten.
Oslo Audio Society - Slimdevices Transporter

Edit: Min EMC-1UP startet som en EMC-1 som senere ble oppgradert til -UP. Men den oppgraderingen var endringer i strømforsyning og DAC-kort, så selve drevet var nok fortsatt det samme som i den EMC-1 du prøvde.
Har vel ikke greie på teknikken her må jeg innrømme men lytting gjør jeg.
jeg anskaffet meg dCs Debussy som DAC og satte denne opp med XLR digital out fra EMC-1UP ( også oppgradert versjon) og streaming via Asio4all. Her har Dac'en klokket opp PC'en så jitter skal være under kontroll.
lytting, jeg velger kilde på Dac'en og jeg klarer ikke å finne noen store forskjeller bortsett fra en liten følelse av at cd kilden gir litt mere bunn. Ønsketenkning kanskje. Jeg har rippet mye Flac etterhvert men bruker faktisk mest cd avspilling allikevel. Hvorfor? Tja, hvem vet.
Du har jo et ganske godt utgangspunkt for en blindtest her (ikke for å være målingsfreak)
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Tok meg på tak og installerte JRiver på pc'en og importerte en del av referansecd'ene mine. Hadde forventet at Debussy'en måtte settes opp men nei da den ordnet tydeligvis dette selv sammen med JRiver, her var det full styring på pc og hele pakka.
spilte en del variert men havnet på Sade en del da denne gir et bra tverrsnitt på rytme/bass, instrument og stemme.
Kunne nå styre spor både på cd og river og spille omtrent samme sekvenser samtidig, skiftet derved mellom kildene med Input velgerne på Debussyens fjernkontroll.

Jeg hører fortsatt ikke noen store forskjeller jeg, har spilt grisehøyt og fy fader det svinger. Må ta en avstiver for å roe ned igjen, kan bli avhengig av det også:rolleyes:

Digitalt-dCs-NEMO-focal, herrlig!
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.901
Antall liker
3.228
Enten man vil tro det eller ikke låter to like digitale datastrømmer likt. 0-ere og 1-ere kan ikke låte forskjellig fordi det ikke er lyd. Så kan de som ønsker det selvfølgelig krydre dette med all verdens teorier og påstander.
Sludder det er stadig strøm der bliver overført. Det er firkanter med forskellig afstand og fase.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.901
Antall liker
3.228

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Dersom to måleapparater viser to ulike målinger i nøyaktig samme setting, er det ene apparatet defekt eller i alle fall feilfungerende.

Hvordan relateres så dette til "dokumentasjon" basert på personlig lytting?
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Mitt synspunkt er at cd-spillerne burde fases ut og det satses mer på separate drivverk og enda mer på separate dacer, da kan folk velge selv hva de vil om de vil ha cd transport og dac eller nettverksspiller og dac osv.
 
T

tce-teams

Gjest
cd spiller hva er det ? he he. Bruker ps3 noen ganger ellers går det meste gjennom pcen.
<br>Jojo men nogen af os andre tager denne hobby seriøst ser du.
bare for di jeg ikke har cd spiller til fleire tusen kroner så tar jeg ikke hifi/hjemmekinoen seriøst , hadde du ikke bedre svar enn dette og komme med. Har jeg villet kjøpt meg cd spiller til fleire tusen kroner har jeg gjort men som sagt så er jeg fornøyd med lyden jeg har pr i dag gjennom pcen og ps3.
 

Onkel Storm

Medlem
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
26
Antall liker
1
Og her kommer min subjektive hypotese:
En HRT music streamer II-dac, kombinert med en rimelig dedikert pc eller laptop, burde gi mye mer for pengene enn en cd-spiller til den prisen. (Ca. 4-6 lapper avhengig av hvor dyr pc du vil kjøpe.) Og så uendelig mer fleksibelt! Så er det jo bare å rippe alle cdene sine til .flac-format! :)
 
Topp Bunn