Digitale avspillere God CD spiller bare tull ved bruk av DAC?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Nødvendig opg nødvendig med god kvalitet. Jeg setter i hvert fall pris på den hurtige responsen og støysvakheten solid bygde CD-spillere gjerne har.
Jeg har benyttet simple BR-spillere mot dCS dac og det gir ikke helt den samme opplevelsen da platen skal bruke sin tid på å spinne opp og støyen som kommer fra drivverket.
Rent lydmessige forskjeller på drivverk ellers skal jeg ikke si noe om, men god avlesning bør jo ikke være noe hokus pokus vil jeg anta. Men brukeropplevelse er jo også av relevans, så får man selv avgjøre hvilke parametre man selv synes er viktige.

Selv benytter jeg hovedsaklig CD, men har også NAS-oppsett.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nødvendig opg nødvendig med god kvalitet. Jeg setter i hvert fall pris på den hurtige responsen og støysvakheten solid bygde CD-spillere gjerne har.
Jeg har benyttet simple BR-spillere mot dCS dac og det gir ikke helt den samme opplevelsen da platen skal bruke sin tid på å spinne opp og støyen som kommer fra drivverket.
Rent lydmessige forskjeller på drivverk ellers skal jeg ikke si noe om, men god avlesning bør jo ikke være noe hokus pokus vil jeg anta. Men brukeropplevelse er jo også av relevans, så får man selv avgjøre hvilke parametre man selv synes er viktige.

Selv benytter jeg hovedsaklig CD, men har også NAS-oppsett.
Et godt drivverk ala Esoteric, som også dCS benytter seg av, har ingenting med brukeropplevelse å gjøre, men alt med lydkvalitet å gjøre. Og jeg antar ikke, som du skriver, men vet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.779
Antall liker
21.674
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvor mye CD-spilleren/SPDIF-kilden har å si kommer veldig an på DACen.

Det begynner å bli noen år siden jeg hadde CD-spiller. Nå har jeg en Squeezebox Touch, et RME Fireface UD lydkort og en ganske normal PC som kjører delefiltre og musikkserver. Låter greit, men jeg har jo dipoler med klasse D forsterkere i da.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Har du forsøkt å benytte din dCS Puccini som DAK for et rimelig drivverk

Det der må jo være som å ha PLS-styrt robot for å helle melk i et glass. :D
Joda, det kan jo virke som overkill, men jeg er ikke i tvil om at dette låter bedre enn alt annet som finnes på markedet. Prisen er skarve 680 000,- , valutaavhengig. Før pruting, selvsagt. :cool:
Det er sikkert fantastisk, men in the end så er det jo en CD det spiller av og jeg vil tippe vi snakker 0,2% mer ytelse enn en vanlig CD-spiller til 10 000,-.
Desverre er det nok en del mer enn det. Selv har jeg gått veien fra en billig Yamaha spiller via Yamaha DVD, til Denon, så Arcam CD36, Esoteric XO3 til nå å ha dCS Puccini. Puccini er så mye bedre enn alle de andre, at man skulle ikke tro at var laget for samme formål. Vivaldi, som er avbildet her, er nok enda mye bedre. Igjen; desverre.
[...]
Et godt drivverk ala Esoteric, som også dCS benytter seg av, har ingenting med brukeropplevelse å gjøre, men alt med lydkvalitet å gjøre. Og jeg antar ikke, som du skriver, men vet.
Seriøst ment spørsmål:

Hvis jeg forstår riktig er dCS Puccini en enboks CD/SACD-spiller med eksternt tilgjengelige digitale innganger slik at den også kan benyttes som DAK av andre digitale kilder. Stemmer det?

Hvis ja:
Har du forsøkt å benytte din dCS Puccini som DAK for et rimelig(ere) CD-, DVD- eller blu-raydrivverk, f.eks. én av de første du selv nevner ovenfor, og sammenlignet det med dCS Puccini både som drivverk og DAK?
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Hei achri-d. Det du skriver her, er for undertegnede veldig interessant. Ville du kunne gå litt dypere inn i om Dac med rør utgjør en forskjell eller ikke?

Hva med DSD igjen..Jeg spiller kun headfi via mac, og amp, men har enda ikke funnet et produkt som kan gjøre " alt" på en innenfor visse rammer på en fortreffelig måte?

Enten er Dac`en svak, eller så er Ampen (i dac`en) for svak etc.. Ville satt umåtelig stor pris på dine synspunkter!

Mvh
Om den aktuelle DAC er korrekt bygd vil CD-drivverket være uten praktisk betydning enten DAC er rørbasert eller ei. CD-drivverk måler litt forskjellig, men denne forskjellen vil ligge langt under det et normalt utstyrt menneske kan høre.

Et annet eksempel er PC/Mac avspillere a la Foobar, JRiver, ITunes, etc - de vil måle marginalt forskjellig selv om de brukes på samme HW - MEN disse forskjellen ligger så langt nedenfor terskelen til hva et normalt utstyrt menneske kan høre at de ikke er av interesse.

Dog skal det anmerkes at selve DA konverteringen kan være ulikt implementert fra produsent til produsent og således gi opphav til forskjeller mellom slike. Derfor er det en avsporing av denne tråden å trekke inn ytelsen og forskjeller mellom CD-spillere. Som kjent består alle CD-spillere av minimum tre distinkte enheter, dvs drivverk, DAC og klokke - enten disse er bygd inn i et eller flere kabinetter. Jeg tror for øvrig de fleste kan enes om at to CD-spillere kan være ulike i signatur, men det er altså en avsporing her. Mvh.
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Nødvendig opg nødvendig med god kvalitet. Jeg setter i hvert fall pris på den hurtige responsen og støysvakheten solid bygde CD-spillere gjerne har.
Jeg har benyttet simple BR-spillere mot dCS dac og det gir ikke helt den samme opplevelsen da platen skal bruke sin tid på å spinne opp og støyen som kommer fra drivverket.
Rent lydmessige forskjeller på drivverk ellers skal jeg ikke si noe om, men god avlesning bør jo ikke være noe hokus pokus vil jeg anta. Men brukeropplevelse er jo også av relevans, så får man selv avgjøre hvilke parametre man selv synes er viktige.

Selv benytter jeg hovedsaklig CD, men har også NAS-oppsett.
Et godt drivverk ala Esoteric, som også dCS benytter seg av, har ingenting med brukeropplevelse å gjøre, men alt med lydkvalitet å gjøre. Og jeg antar ikke, som du skriver, men vet.
Vel, for meg er et godt drivverk også brukervennlig og støysvakt.
Men noen "vet" selvfølgelig og har den allmengyldige fasiten nok en gang :)
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Artig å lese dette her. Mange som legger i vei med stor autoritet om ting de tydeligvis ikke har prøvd selv. Eller så vil de ikke åpne ørene eller øynene.
For det første må jeg bare nevne at i et av anleggene mine har jeg en Sony Blue Ray til snaut fire tusen ("toppmodell", jammen har det gått nedover med Sony) som jeg bruker for å se film med. Denne er koblet til en Hegel 20 DAC. For CD musikklytting i samme anlegg bruker jeg en sliten, eldre, men meget tung SACD-spiller - SCD555ES. Forskjellen på disse to drivverkene er så stor at det overhodet ikke går an å kose seg med musikk spilt via BRen - når man har sammenliknet med 555. Hegel har jobbet mye med akkurat denne DACen for å sikre best mulig resultatet med ymse digitalkilder, men det hjelper ikke. Denne opplevelsen er typisk. Årsakene til at det er store forskeller på drivverk er flere, men uansett har jeg opplevd dem om og om igjen i over femten år nå, og gjennomgående (men riktignok ikke alltid) koster de beste drivverkene litt eller mye mer... Kvalitet har det med å koste.
For det andre er det mange som prøver å henge ut CD-spillere generelt. De nyere, bedre mellomklassemodellene er fantastisk fine musikkformidlere. Har dere virkelig prøvd dem mot PC-løsningene deres? Og for ikke å snakke om de beste av de beste av nyere spillere. For eksempel må jeg bare nevne at jeg etter en aften hos f.eks. Knut Vadseth og hans spiller til 360 000, er både positivt sjokkert og litt oppgitt. Oppgitt fordi dette er uendelig mye mer penger enn jeg er villig til å bruke på en signalkilde.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Det finnes nok flere grunner til at det er "lønnsomt" å bruke et CD Drev kontra PC.
Alle kjenner nok til problematikken med støy og jording,forbundet med PC avspilling?
Andre grunner er utgangen? Enten USB,eller overganger med Weiss(SPDIF-AES/EBU)?
Et CD drev trenger nødvendigvis ikke bruke noen av disse utgangene og har ikke de samme støy/jordingsproblemer?
Drevet kan i tillegg(MSB) bruke "teknikken" fra PC om å lagre informasjonen på SSD disker for så å reklokke "signalet"
før det sendes til DAC'n.
Drevet(igjen MSB) kan klokkes direkte fra klokka i DAC'n.dette kan ikke gjøres fra PC.
Digitalstrømmen kan også sendes fra Drevet via MYE bedre utganger enn USB,AES/EBU,SPDIF og Toslink!
Nemelig via fks.I2s utgang(hvis Dacen kan ta dette imot)!
I2s er en ny "standard". Den har kapasitet til å levere 32/768 i 8 kanaler+klokkeut/inng.
Etter min mening er dette i en helt annen klasse enn PC avspilling!
Mvh
op
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Det finnes nok flere grunner til at det er "lønnsomt" å bruke et CD Drev kontra PC.
Digitalstrømmen kan også sendes fra Drevet via MYE bedre utganger enn USB,AES/EBU,SPDIF og Toslink!
Nemelig via fks.I2s utgang(hvis Dacen kan ta dette imot)!
Det er vel strengt tatt de første inngangene du ramser opp som "alle" DAC'er hos standard (1 eller flere av dem) + evt BNC.
Så jeg ser ikke at dette er et argument til fordel for dedikerte og dyre CD-drev i forhold til PC-drev. Er det ikke forresten i hvert fall ett såkalt high-end merke som benytter cd-drev uten å prøve å skjule det, eller husker jeg feil?

Jeg har ingen stor erfaring med utprøving av digitale drev så jeg skal ikke påstå noe, men det høres utvilsomt merkelig ut at det skal koste så mye å lese av digital data korrekt og overføre det korrekt til en digital utgang.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
I2s er en ny "standard". Den har kapasitet til å levere 32/768 i 8 kanaler+klokkeut/inng.
Etter min mening er dette i en helt annen klasse enn PC avspilling!
Jeg er enig i at man i en boks med transport og DAC i samme enhet kan kjøre I2S, noe som er det ideelle blant de ferdige standardene vi har i dag. Men I2S er på ingen måte noen ny standard. Den har vært i spillere siden 80-tallet. Når vi nå i tillegg snakker om CD-spillere som digitale transporter, så må dataene like fullt gå via SPDIF, med unntak av helt spesielle konstruksjoner hvor alle komponenter gjerne må komme fra samme produsent.

I tillegg så er jeg helt overbevist om at alle ulempene ved motorikken og mekanikken som skal til for å lese en mer eller mindre ripete/fettete CD-plate med 100% nøyaktighet uten variasjoner i motorhastighet, vibrasjoner og tilsvarende, kontra det å få dataene fôret fra en alltid "perfekt" kilde som disk eller nettverk, er mye større enn ulempene ved å gå via et ekstra hopp med en skikkelig SPDIF-implementasjon.

Husk også på at det finnes digitale spillere med samme oppbygning som CD-spillere. Det vil si i2s internt til DAC, men med den fordelen at de henter data enten fra disk eller nettverk i stedet for via et CD-drev.

Jeg mener selv at rene CD-transporter uansett prisklasse ikke har noe ekstra å bidra med kontra riktig implementerte PC-oppsett til 5000,-. Rett og slett på grunn av det faktum at de stiller dårligere helt fra start med avlesning fra platene direkte. Jeg mener heller ikke at de nødvendigvis er noe dårligere.

At et godt CD-drev imidlertid er bedre enn en plastikkaktig blu-ray spiller har jeg imidlertid ingen vanskeligheter med å gå med på. Siden avlesning av CD foregår med skranglete grovmekanikk som helst skal ende opp med noe fornuftig og presist i enden, gjelder trossalt fysiske lover enda. Det vil si at masse i konstruksjonen og presisjon i motorikken neppe er en ulempe.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei Holmium
Det er selfølgelig riktig at en PC er svært billig i forhold til et "High End" drev!
PC er masseprodusert og lave fortjenestemarginer,men "High End" drev er laget i svært små serier.
Strømforsyningene i en PC, er veldig støyende,og det har ikke kontroll på jording.
Ofte er strømforsyningen av type swiching,som også støyer tilbake til (lys)nettet.
Dyre drev er ofte konstruert med "store" kvalitets strømforsyninger og dyre eksklusive reguleringer.
De er ofte også godt isolert for ytre påvirkninger.Ofte er selve CD drevet også av bedre kvalitet.
Det er selfølgelig en diskusjon om det er verdt den ekstreme prisforskjellen?
Kvaliitativt er det uansett stor forskjell,så er det opptill enhver å mene noe om hvordan lydkvalitetsforskjellen er?
Det betinger at en har(hatt) mulighet for å sammenligne?
Mvh
op
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det du tar opp der er reelle problemstillinger, men det er ikke noe problem å gjøre disse irrelevante i avspillingskjeden med fornuftige valg for nevnte sum for PCen.
Kvalitetsmessig er det nok i beste fall likt. CDen har jo også en annen mer fysisk ulempe i form av at avlesning aldri kan bli lydmessig helt stille slik man får til med en PC-basert avspilling.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det du tar opp der er reelle problemstillinger, men det er ikke noe problem å gjøre disse irrelevante i avspillingskjeden med fornuftige valg for nevnte sum for PCen.
Kvalitetsmessig er det nok i beste fall likt. CDen har jo også en annen mer fysisk ulempe i form av at avlesning aldri kan bli lydmessig helt stille slik man får til med en PC-basert avspilling.
Kan du begrunne denne påstanden? Da mener jeg med lyttemssige sammenligninger. Da tenker jeg heller ikke på en low eller mid fi spiller, men en i high end segmentet. Til dags dato har jeg enda ikke hørt noen dataavspilling som slår en high end spiller i lydkvalitet.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Det du tar opp der er reelle problemstillinger, men det er ikke noe problem å gjøre disse irrelevante i avspillingskjeden med fornuftige valg for nevnte sum for PCen.
Kvalitetsmessig er det nok i beste fall likt. CDen har jo også en annen mer fysisk ulempe i form av at avlesning aldri kan bli lydmessig helt stille slik man får til med en PC-basert avspilling.
Kan du begrunne denne påstanden? Da mener jeg med lyttemssige sammenligninger. Da tenker jeg heller ikke på en low eller mid fi spiller, men en i high end segmentet. Til dags dato har jeg enda ikke hørt noen dataavspilling som slår en high end spiller i lydkvalitet.
Og dette mener du også om dem er koblet til samme skterne DAC?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det du tar opp der er reelle problemstillinger, men det er ikke noe problem å gjøre disse irrelevante i avspillingskjeden med fornuftige valg for nevnte sum for PCen.
Kvalitetsmessig er det nok i beste fall likt. CDen har jo også en annen mer fysisk ulempe i form av at avlesning aldri kan bli lydmessig helt stille slik man får til med en PC-basert avspilling.
Kan du begrunne denne påstanden? Da mener jeg med lyttemssige sammenligninger. Da tenker jeg heller ikke på en low eller mid fi spiller, men en i high end segmentet. Til dags dato har jeg enda ikke hørt noen dataavspilling som slår en high end spiller i lydkvalitet.
Og dette mener du også om dem er koblet til samme skterne DAC?
Ja, jeg mener det.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det du tar opp der er reelle problemstillinger, men det er ikke noe problem å gjøre disse irrelevante i avspillingskjeden med fornuftige valg for nevnte sum for PCen.
Kvalitetsmessig er det nok i beste fall likt. CDen har jo også en annen mer fysisk ulempe i form av at avlesning aldri kan bli lydmessig helt stille slik man får til med en PC-basert avspilling.
Kan du begrunne denne påstanden? Da mener jeg med lyttemssige sammenligninger. Da tenker jeg heller ikke på en low eller mid fi spiller, men en i high end segmentet. Til dags dato har jeg enda ikke hørt noen dataavspilling som slår en high end spiller i lydkvalitet.
Jeg ønsker ikke å starte en krangel. Jeg tror den eneste konklusjonen som er fornuftig er at jeg ikke har nok relevant erfaring med CD-transporter i 300 000,- klassen og at dere ikke har nok relevant erfaring med PC-basert avspilling.

Sånn på siden så ville jeg ikke vært spesielt nervøs om noen tok med seg sin 360 000,- CD-transport over til meg for en uhøytidlig test for å si det slik, gitt at alle andre faktorer utover den digitale transporten forblir uendret.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei Marsboer
Artig nikk forresteten. Det er riktig at I2s har vært i mange år,men det er først nå bransjen har blitt enig om denne standarden.
Det er meningen at produkter fra forskjellige merker kan kobles sammen i fremtiden.
Det er også riktig at de fleste CD drev må sende "signaler" via SPDIF.
Det har seg slik at visse CD drev,leser av Bit Perfect,før "signalet" sendes til en SSD disk.
Deretter klokkes datastrømmen på nytt,før det igjen sendes Bit Perfect til Dacen.(via fks.SPDIF)
ALTSÅ samme teknikk som via PC. Dvs.avspillerfeil som skyldes mekanikk,er "borte"?
Når det gjelder forskjell mellom CD spiller og CD drev,kan jeg bruke de samme argumenter som forskjellen mellom
integret forsterker og forforsterker?
At du og mange andre mener dataavspilling er like bra eller bedre.
Må vi nok bare være uenige om.
Det er heldigvis et fritt land vi bor i!
Mvh
op
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
At du og mange andre mener dataavspilling er like bra eller bedre.
Må vi nok bare være uenige om.
Det er heldigvis et fritt land vi bor i!
Helt enig! Så lenge man selv er fornøyd så får man leve ut illusjonen så lenge som mulig før det neste store kommer forbi! :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
En god PC-basert løsning står ikke tilbake for noe som helst av eksterne diskettstasjoner. Når det gjelder media i seg selv er det ingen ulempe å flytte lydfilen fra CDen og over på et bedre egnet lagringsmedium.

Strømforsyningen i PCen er helt sikkert verdt å se på, så det er ingen god plass å spare noen hundrelapper. Mange legger også alt digitalt på en annen kurs enn det analoge. Batteridrift er jo også en grei løsning for alle digitale kilder, hvis man vil ta det helt ut. Man kan også sette gode profesjonelle kort i maskinen for AES/EBU overføring til DACen med ut eller inngående wordclock. Det forutsetter jo at man har en DAC som støtter slikt da, men de gode DACene har jo gjerne det.

Gjør man det riktig og bruker gode komponenter så er det overhodet ingen lydmessige fordeler med å bruke et dedikert CD-drivverk. I billigkroken kan det sikkert lønne seg lydmessig å gå for en CD-spiller, integrert eller delt. Men så snart man legger litt i det så parkerer PC-baserte løsninger tradisjonelle spillere og rigger ganske fort. Min erfaring er at det kan være lurt å titte litt på løsninger fra studiobruk og kringkasting.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Det der må jo være som å ha PLS-styrt robot for å helle melk i et glass. :D
Joda, det kan jo virke som overkill, men jeg er ikke i tvil om at dette låter bedre enn alt annet som finnes på markedet. Prisen er skarve 680 000,- , valutaavhengig. Før pruting, selvsagt. :cool:
Hva får en ellers for 680000? Volvo xc 70 godt utstyrt, eller kanksje et komlett sett ODIN kabler, altså nettledning ht-kabel samt interconnect-kabel, jada....
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Før jeg kjøpte mitt nåværende CD-drivverk, så hadde jeg mulighet til å teste dette mot et optimalisert PC-drivverk basert løsning. Kunne sitte i lyttestolen å velge inngang og foreta en direkte A-B sammenlingning. På det tidspunktet så var det veldig mange som mente PC-drivverk var bedre. Jeg var derfor åpen for å gå for en slik løsning hvis det var best.
Men imo syntes jeg CD-drivverket var best lydmessig. Dette ble derfor valget selv om det var mer kostbart. I tillegg til lyden så mener jeg også at det er en mer stabil løsning, bl.a.pga.VRDS Neo-drivverket. I begynnelse så ble jo PC-drivverk lansert som nærmest den perfekte løsning, ingen beveglige deler, buffring etc. Men det har sin utfordringer med bl.a. støy, jitter (lang signalvei), klokking av signal. Og skal man ha en PC-optimal løsning så løper kostnadene her også.
Det er klart at kobling til internett og pc er fremtiden. Men for meg så må de komme med bedre løsninger med bedre brukersnitt, enklere lagring, bedre lagringskapasistet, bedre stabilitet. En-boks løsning ala Bladelius Embla virker å være en riktig vei å gå.
 
N

nb

Gjest
For en drøy tusenlapp i harddisk kan du lagre i overkant av 10.000 CD-er i fullkvalitet så akkurat lagringskapasitet er det nok av....
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Det du tar opp der er reelle problemstillinger, men det er ikke noe problem å gjøre disse irrelevante i avspillingskjeden med fornuftige valg for nevnte sum for PCen.
Kvalitetsmessig er det nok i beste fall likt. CDen har jo også en annen mer fysisk ulempe i form av at avlesning aldri kan bli lydmessig helt stille slik man får til med en PC-basert avspilling.
Kan du begrunne denne påstanden? Da mener jeg med lyttemssige sammenligninger. Da tenker jeg heller ikke på en low eller mid fi spiller, men en i high end segmentet. Til dags dato har jeg enda ikke hørt noen dataavspilling som slår en high end spiller i lydkvalitet.
Og dette mener du også om dem er koblet til samme skterne DAC?
Ja, jeg mener det.
Det er greit, har du noen teori på hva som gjør det bedre? Eller er det basert på subjektive analyser?
 

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
248
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Og skal man ha en PC-optimal løsning så løper kostnadene her også.
Det er en sannhet med modifikasjoner, klarer man å gjøre litt selv får man komplette SoC-kort med i2s-headere til få tusenlapper.
Ulempen da er at det er begrenset (ingen grafiske?) med ferdige brukergrensesnitt og det krever både lodding og muligens noe koding før det er helt perfekt.

Selv hører jeg ikke forskjell på flere CD-spillere til rundt 100.000 (Accuphase, MBL og Cary) og mpd-boksen min på 2"*2"*2" til tusenlappen med toslink til DAC.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.240
Lykken er en god cd-spiller med digitale og analoge innganger og volumkontroll.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det du tar opp der er reelle problemstillinger, men det er ikke noe problem å gjøre disse irrelevante i avspillingskjeden med fornuftige valg for nevnte sum for PCen.
Kvalitetsmessig er det nok i beste fall likt. CDen har jo også en annen mer fysisk ulempe i form av at avlesning aldri kan bli lydmessig helt stille slik man får til med en PC-basert avspilling.
Kan du begrunne denne påstanden? Da mener jeg med lyttemssige sammenligninger. Da tenker jeg heller ikke på en low eller mid fi spiller, men en i high end segmentet. Til dags dato har jeg enda ikke hørt noen dataavspilling som slår en high end spiller i lydkvalitet.
Og dette mener du også om dem er koblet til samme skterne DAC?
Ja, jeg mener det.
Det er greit, har du noen teori på hva som gjør det bedre? Eller er det basert på subjektive analyser?
Mine opplevelser er langt fra subjektive. Men å gå inn på slikt som du legger opp til her, gidder jeg ikke. Slike tråder har vi nok av. Skaff deg erfaring på feltet, og diskutere deretter.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er ikke alle opplevelser pr. definisjon subjektive? ;)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Er ikke alle opplevelser pr. definisjon subjektive? ;)
Mange her inne bruker all sin tid på å måle hvordan en opplevelse er. Eller helst snakke om hva andre har målt. Eller muligens kunne målt. "Måle" er altså det viktigste innen musikk. Dette presenteres da som "sannheter", uten at de noensinne har hørt på det de argumenterer mot. Det reneste tøv og vås, selvsagt. Men sannheter her inne.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er vel ingen tvil om at det på generelt grunnlag er slik at et sett med gode målinger representerer en mer sannsynlig allmenngyldig sannhet enn en kveld i godstolen foran anlegget. Om man først måtte velge giften sin, altså.

Dette trenger imidlertid ikke å ha noen som helst relevans for ens egne valg, og det respekterer jeg.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
+ forforsterker eller?

regner med noen solide strømforsyninger i denne...........

hadde vært moro å hørt på!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det beste med en PC/Mac/Linux-løsning på lagring og avspilling er at det er svært fleksibelt og man kan spesifisere det helt etter egne ønsker, behov og lommebok. Der er jo ikke slik at enhver tilfeldig PC er egnet som avspiller.

Det mange ikke helt har forstått er jo at enhver CD-spiller jo kun også bare er en liten datamaskin med diskdrev, klokke og DAC programmert til å gjør en enkel liten oppgave. Lese av en lydfil fra platen og sende den til konvertering.

Bygger man en dedikert PC til avspilling og bruker egnede komponenter kan man fort lage løsninger som er mye bedre enn ferdigbokser både når det kommer til lyd, bilde, pris og grensesnitt.

Gode CD spillere kan være en grei løsning det også, hvis de har digitale innganger, wordclock, og/eller nettverksstyring. Da har man både en god DAC man kan bruke og diskettstasjonen for enkelhets skyld når man er for full til å operere en Ipad.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det du tar opp der er reelle problemstillinger, men det er ikke noe problem å gjøre disse irrelevante i avspillingskjeden med fornuftige valg for nevnte sum for PCen.
Kvalitetsmessig er det nok i beste fall likt. CDen har jo også en annen mer fysisk ulempe i form av at avlesning aldri kan bli lydmessig helt stille slik man får til med en PC-basert avspilling.
Kan du begrunne denne påstanden? Da mener jeg med lyttemssige sammenligninger. Da tenker jeg heller ikke på en low eller mid fi spiller, men en i high end segmentet. Til dags dato har jeg enda ikke hørt noen dataavspilling som slår en high end spiller i lydkvalitet.
Hva har du hørt av Highend PC-avspilling?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enten man vil tro det eller ikke låter to like digitale datastrømmer likt. 0-ere og 1-ere kan ikke låte forskjellig fordi det ikke er lyd.
Ja, men også nei. Data som ligger stille på en CD eller en harddisk er bare 0 og 1. Så lenge de verdiene er de samme, så er signalet identisk likt, og stort mer er det ikke å si om det.

Men bits i bevegelse er noe annet. I det øyeblikket en DAC skal oversette den bitstrømmen til et analogt signal, ser den ikke bare på tallverdien for hver bit og hvert datapunkt (16 eller 24 bits), men den må også vite eksakt når signalet skal ha den tallverdien for å kunne rekonstruere det analoge signalet. Små forskyvninger i tidspunktet for en digital signalverdi er det samme som å vri det analoge signalet i en eller annen retning, på samme måte som om det var tallverdien som endret seg, bare med "sidelengs" forskyvning i stedet for "loddrett". Det vil si god, gammeldags analog forvrengning i det rekonstruerte analoge signalet. Den forvrengningen er ikke spesielt ørevennlig heller, siden det er høyfrekvent forvrengning uten noe opplagt harmonisk forhold til det opprinnelige signalet.

jitter002.gif

Jitter explained - Part 1.3 [English]

Slike tidsforskyvninger i den digitale datastrømmen kalles jitter. Det er bare tidsvariasjon på det punktet hvor digitalt skal bli analogt igjen som har betydning. Hvis data samles opp i en buffer og mates ut igjen med en ny klokke, kan jitteret fjernes fra datastrømmen før det når DAC'en. Hørbarheten kommer an på mengden jitter, men også fordelingen av tidsvariasjonen rundt målepunktene, korrelasjon med dataverdiene, maskering fra andre forvrengningskomponenter, osv. Ulike DAC'er har ulik følsomhet for jitter, noen er nesten immune, andre er bortimot allergiske. Derfor kan valget av drivverk påvirke lydkvaliteten, ettersom de vil ha ulike mengder jitter og ulike jitterspektra, og de samme drivverkene kan likevel låte klin likt med en annen DAC.

Personlig har jeg ingen problemer med å høre forskjell om eksakt samme bits blir matet til samme DAC fra henholdsvis en god CD-spiller (EMC-1UP) brukt som drivverk og en Logitech Transporter som får data via wifi fra harddisk. Ganske stor forskjell også, så den CD-spilleren har jeg solgt for lenge siden. DAC'en som ble brukt i den sammenligningen var en DEQX HDP3. Den eneste CD-spilleren i huset er nå en Naim Uniti. Den låter også bedre med FLAC-data over wifi enn med eksakt samme bits fra det innebygde CD-drevet i Uniti'en. Det var forresten min sønn punkeren som gjorde meg oppmerksom på dette, siden den spilleren står på rommet hans. Andre sammenstillinger av CD-drivverk og nettverksavspiller kan muligens gi andre resultater, men dette er nå engang min erfaring fra de to sammenligningene jeg selv har gjort.

Min teori for hvorfor det blir slik handler om strømtrekk fra servoer som skal flytte mekaniske komponenter i CD-spilleren, påfølgende spenningsfall fra strømforsyningen, som så påvirker klokkefrekvensen på kretsene som mater data videre fra spilleren. Mekaniske vibrasjoner kan også ha noe å si, kanskje via feilkorreksjonskretsene (som også drar litt strøm når de slår inn). Alt det kan sikkert løses med en "mil-spec" CD-spiller med separate strømforsyninger for de forskjellige kretsene, separate chassis for deler som ikke skal forstyrre hverandre, og så videre. Det blir fort ganske dyrt. Men det er muligens billigere og omtrent like bra å kjøpe en Squeezebox Touch på Elkjøp (nå på opphørssalg til 1495,-)
 
Sist redigert:

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Innlegg
116
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det du tar opp der er reelle problemstillinger, men det er ikke noe problem å gjøre disse irrelevante i avspillingskjeden med fornuftige valg for nevnte sum for PCen.
Kvalitetsmessig er det nok i beste fall likt. CDen har jo også en annen mer fysisk ulempe i form av at avlesning aldri kan bli lydmessig helt stille slik man får til med en PC-basert avspilling.
Kan du begrunne denne påstanden? Da mener jeg med lyttemssige sammenligninger. Da tenker jeg heller ikke på en low eller mid fi spiller, men en i high end segmentet. Til dags dato har jeg enda ikke hørt noen dataavspilling som slår en high end spiller i lydkvalitet.
Og dette mener du også om dem er koblet til samme skterne DAC?
Ja, jeg mener det.
Det er greit, har du noen teori på hva som gjør det bedre? Eller er det basert på subjektive analyser?
Mine opplevelser er langt fra subjektive. Men å gå inn på slikt som du legger opp til her, gidder jeg ikke. Slike tråder har vi nok av. Skaff deg erfaring på feltet, og diskutere deretter.
Men du spør jo selv om en begrunnelse for noen sine meninger lenger oppe, og når noen vil ha en liten forklaring fra deg så er du plutselig for god til det og rakker ned på dem isteden?

Tviler ikke på att du har mye mer erfaringen enn meg og mange andre på dette feltet, men finner argumenteringen din en smule barnslig og provoserende. Hadde forsovet satt pris på både synsing og fakta om dette fra noen med så mye erfaring som du gir utrykk for å ha:)
 
Sist redigert:

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Personlig har jeg ingen problemer med å høre forskjell om eksakt samme bits blir matet til samme DAC fra henholdsvis en god CD-spiller (EMC-1UP) brukt som drivverk og en Logitech Transporter som får data via wifi fra harddisk. Ganske stor forskjell også, så den CD-spilleren har jeg solgt for lenge siden. DAC'en som ble brukt i den sammenligningen var en DEQX HDP3. Den eneste CD-spilleren i huset er nå en Naim Uniti. Den låter også bedre med FLAC-data over wifi enn med eksakt samme bits fra det innebygde CD-drevet i Uniti'en. Det var forresten min sønn punkeren som gjorde meg oppmerksom på dette, siden den spilleren står på rommet hans. Andre sammenstillinger av CD-drivverk og nettverksavspiller kan muligens gi andre resultater, men dette er nå engang min erfaring fra de to sammenligningene jeg selv har gjort.
To kommentarer
  1. Mener du også klare hørbare forskjeller mellom forskjellige CD-drivverk? Dvs ikke bare mellom PC/Mac-løsning og CD-drivverk.
  2. Jeg sammenlignet i 2007 en EMC-UP som drivverk og kom til at den var uegnet sammenlignet med andre CD-drivverk og mot min PC-løsning som på den tiden bl a inkluderte Transporter. I ettertid har jeg kommet over noen utsagn om at S/PDIF ut fra EMC-UP ikke fungerer skikkelig - er det korrekt? I så fall kan det forklare det jeg la merke til den gangen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
To kommentarer
  1. Mener du også klare hørbare forskjeller mellom forskjellige CD-drivverk? Dvs ikke bare mellom PC/Mac-løsning og CD-drivverk.
  2. Jeg sammenlignet i 2007 en EMC-UP som drivverk og kom til at den var uegnet sammenlignet med andre CD-drivverk og mot min PC-løsning som på den tiden bl a inkluderte Transporter. I ettertid har jeg kommet over noen utsagn om at S/PDIF ut fra EMC-UP ikke fungerer skikkelig - er det korrekt? I så fall kan det forklare det jeg la merke til den gangen.
1. Det har jeg ikke testet godt nok. Jeg tror jo at det finnes minst like store forskjeller mellom ulike CD-drivverk som det tydeligvis gjorde mellom et par tilfeldig valgte CD-drivverk og nettavspillere, men har altså ikke testet systematisk nok til å si noe erfaringsbasert om det.

2. Den funker vel brukbart, men S/PDIF fra EMC-1/EMC-1UP er bare et tvinnet ledningspar rett fra CD-drevet uten noe Electrocompaniet-deler i signalveien. Det er altså et Philips CD-Pro2 drivverk du hører. Det drevet er ikke kjent for å ha de laveste jitternivåene i bransjen, akkurat. Det finnes helt sikkert bedre drivverk enn det, hvis man altså vil ha et CD-drivverk som digitalkilde. Eventuelt kunne man bygget et bedre drivverk rundt en CD-Pro2 med superstabile klokker, separate strømforsyninger, bufring, osv. F eks sånn: Tent Labs

Men her var altså poenget at det kan være hørbare forskjeller mellom "samme bits", ikke at dette nødvendigvis var representativt for nyere drivverk som koster (og veier!) omtrent det samme som en mellomstor Mercedes-Benz.

Edit: Dessuten viser vel eksemplet at det ikke alltid er sånn at drivverket i en god CD-spiller er bedre enn en harddiskbasert løsning.
 
Sist redigert:

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
To kommentarer
  1. Mener du også klare hørbare forskjeller mellom forskjellige CD-drivverk? Dvs ikke bare mellom PC/Mac-løsning og CD-drivverk.
  2. Jeg sammenlignet i 2007 en EMC-UP som drivverk og kom til at den var uegnet sammenlignet med andre CD-drivverk og mot min PC-løsning som på den tiden bl a inkluderte Transporter. I ettertid har jeg kommet over noen utsagn om at S/PDIF ut fra EMC-UP ikke fungerer skikkelig - er det korrekt? I så fall kan det forklare det jeg la merke til den gangen.
1. Det har jeg ikke testet godt nok. Jeg tror jo at det finnes minst like store forskjeller mellom ulike CD-drivverk som det tydeligvis gjorde mellom et par tilfeldig valgte CD-drivverk og nettavspillere, men har altså ikke testet systematisk nok til å si noe erfaringsbasert om det.

2. Den funker vel brukbart, men S/PDIF fra EMC-1/EMC-1UP er bare et tvinnet ledningspar rett fra CD-drevet uten noe Electrocompaniet-deler i signalveien. Det er altså et Philips CD-Pro2 drivverk du hører. Det drevet er ikke kjent for å ha de laveste jitternivåene i bransjen, akkurat. Det finnes helt sikkert bedre drivverk enn det, hvis man altså vil ha et CD-drivverk som digitalkilde. Eventuelt kunne man bygget et bedre drivverk rundt en CD-Pro2 med superstabile klokker, separate strømforsyninger, bufring, osv. F eks sånn: Tent Labs

Men her var altså poenget at det kan være hørbare forskjeller mellom "samme bits", ikke at dette nødvendigvis var representativt for nyere drivverk som koster (og veier!) omtrent det samme som en mellomstor Mercedes-Benz.

Edit: Dessuten viser vel eksemplet at det ikke alltid er sånn at drivverket i en god CD-spiller er bedre enn en harddiskbasert løsning.
Joda, jeg forsto at "Men her var altså poenget at det kan være hørbare forskjeller mellom "samme bits" ... " - men lurte på om du hadde andre erfaringer i tillegg.

Jeg har for øvrig ingen erfaring med at CD-drivverk lyder forskjellig - etter hvert har jeg sammenlignet ganske mange inkl Tent labs. Jeg har sett bort fra erfaringen fra 2007 med EMC (det var ikke EMC-UP) - omtalen jeg skrev den gangen finnes her - siden jeg trodde det var en feil med det drivverket.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du har nok testet mye grundigere enn meg, så jeg har ikke så mye å tilføre der, nei. Interessant artikkel, forresten.
Oslo Audio Society - Slimdevices Transporter

Edit: Min EMC-1UP startet som en EMC-1 som senere ble oppgradert til -UP. Men den oppgraderingen var endringer i strømforsyning og DAC-kort, så selve drevet var nok fortsatt det samme som i den EMC-1 du prøvde.
 
Sist redigert:
Topp Bunn