GM 70 se

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fikk lyst på en bedre CD transport. Dette er en Shigaclone mk 2 noe modifisert.
    Salas reflektor D regulatorer til forsyningsspenningene. Separate lc psu.
    Skal bare få finne ut hvordan mekanikken bør monteres ( den står på en hjemmespikket trekloss, noen må jo vise frem sine manglende ferdigheter her på sentralen), få frest ut topp og front plater. Pusler med Gm-70 innimellom.
    Snart fullt fokus denne.
    Mye artig lodding på Shiga. Det var småfiklete å bytte ut smd kondensatorene på Sanyo mekanikken
    Bildet er tatt gjennom et mikroskop på jobben .
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det rører på seg så smått
    Kappet tre til chassis, bestilt topplater.
    Gm-70 med strømforsyning i hvert sitt monochassis. Drivertrinn med strømforsyning i hvert sitt monochassis.
    Motivasjonen for denne konfigurasjonen er dels et ønske om å teste et par forskjellige drivertrinn, dels å
    Holde de 1050 V anodespenning «innenbords»
    Av samme grunn endret jeg likeretterrørene til en 6ax4 type. ( ey 500a som jeg først tenkte å bruke har anodecap)
    Håper å bli ferdig med det hersens flisespikkeriet iløpet av noen få dager....chassis arbeidet gir meg alltid følelsen
    Av å være trehendt...
    Godt OB-BB ikke har sett den store flishaugen og alt tiloverskappet....
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ser flott ut. Ferdige alu plater eller et utkast?
    Blir (er) de eloksert?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er bare et screenshot fra tegneprogrammet til front panel express. Ikke så veldig informativt egentlig, utover å illustrere at det er rimelig mange hull som skal til, og at det blir trangt om plassen, og tungt. Platene er 4 mm tykke, anodisert, naturell aluminium. Det meste blir skrudd i blinde gjengede hull ifra undersiden.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Mottok akkurat mine første custom alu-deler fra Schaeffer som du også bruker, Vegard.
    Upåklagelig på alle måter, fra bestilling til mottatt produkt. Litt dyrt, men highly recommended.:cool:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du vet det sikkert, men kanskje ikke alle andre som har lignende planer:
    Anodisering / eloksering er ikke ledende.
    Enklest er å bore / gjenge i aluminium for god kontakt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Kappet tre til chassis
    Hvilket treslag bruker du for å holde sidene noenlunde formstabile over tid? Brukte eik en gang og flere av sidene vrengte seg med krefter jeg ikke ante fantes i et stykke ved. Trenger noen tips til godt kvistløst treverk.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Eik glattkant, ingen av de jeg har bygget har vrengt seg enda...
    En kuriositet: på Maxbo/Vækerø og flere andre trelasthandlere i mitt område koster 15x 120 nesten tre ganger så mye pr m som ppå Billingstad trelast.
    Skulle gjerne hatt tilgang til mer eksotisk virke....
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Jeg må ha vært uheldig (eller hatt store omskiftninger i luftfuktigheten). Eika er vel kanskje som all annen ved at det finnes kvalitetsforskjeller. Uansett så ser jeg fram til å lese fortsettelsen på denne tråden. Det har vært alt for lite rør på sentralen i det siste. Er glad for at Jim de Kort så smått har begynt å få fart på internettsida si igjen Home | Trying hard not to electrocute myself...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Matcher gulvet disse :)
    Er det full fart ut over høsten?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Matcher gulvet disse :)
    Er det full fart ut over høsten?
    Om ikke full...så ønsker jeg å få de ferdig på denne siden av jul
    Det neste nå er å ta ut hull til 220v kontakt, panelmetere , pusse beise og lakke de fire chassiene, for selv om de passer til gulvet så har jeg blitt fortalt at de ikke passer til
    resten :cool:

    Vedlagt et bilde som viser tilkoplingspanelet på undersiden av en Monolith choke ( denne er til drivertrinnet, men panelet er likt på alle monolith jern).

    Cutout 60 mm og loddepunkter/"pinner"

    I GM70 chassiet er høy spenningen 1050 volt. Siden jeg skal filtrere med chokeinput, må jeg bruke en bleeder slik at ikke v+ suser opp til snaue 1500V, om psuet er ubelastet. Jeg vet ifra tidligere at en grei tommelfinger regel for bleederen er 1 k ohm motstand pr Henry i første choke: i mitt tilfelle 30H, altså 30 k ohm.
    Det resulterer i en liten "Bleeder-varmeovn" : 1050v/ 30000= 35 ma. 35 ma x 1050v0 = 36.75 W
    Derfor tenker jeg å se om jeg kan komme unna med en noe høyere bleeder verdi : 45 k ohm gir 23 ma eller 24W. Prisen er høyere spenning når psuet er ubelastet, men så lenge jeg får den ned under 1200V tenker jeg at det er greit
    Hvilken type motstand ( 2 i serie kanskje)bør jeg bruke her ?
    Så ønsker jeg et forslag til en hookupwire som takler spenning worst case (1500v)
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Matcher gulvet disse :)
    Er det full fart ut over høsten?
    Om ikke full...så ønsker jeg å få de ferdig på denne siden av jul
    Det neste nå er å ta ut hull til 220v kontakt, panelmetere , pusse beise og lakke de fire chassiene, for selv om de passer til gulvet så har jeg blitt fortalt at de ikke passer til
    resten :cool:

    Vedlagt et bilde som viser tilkoplingspanelet på undersiden av en Monolith choke ( denne er til drivertrinnet, men panelet er likt på alle monolith jern).

    Cutout 60 mm og loddepunkter/"pinner"

    I GM70 chassiet er høy spenningen 1050 volt. Siden jeg skal filtrere med chokeinput, må jeg bruke en bleeder slik at ikke v+ suser opp til snaue 1500V, om psuet er ubelastet. Jeg vet ifra tidligere at en grei tommelfinger regel for bleederen er 1 k ohm motstand pr Henry i første choke: i mitt tilfelle 30H, altså 30 k ohm.
    Det resulterer i en liten "Bleeder-varmeovn" : 1050v/ 30000= 35 ma. 35 ma x 1050v0 = 36.75 W
    Derfor tenker jeg å se om jeg kan komme unna med en noe høyere bleeder verdi : 45 k ohm gir 23 ma eller 24W. Prisen er høyere spenning når psuet er ubelastet, men så lenge jeg får den ned under 1200V tenker jeg at det er greit
    Hvilken type motstand ( 2 i serie kanskje)bør jeg bruke her ?
    Så ønsker jeg et forslag til en hookupwire som takler spenning worst case (1500v)
    Den spenningen er stort sett grei for de fleste ledninger.
    Motstander skal en se litt nærmere på hva tåler.
    Men de behøver ikke koke kontinuerlig.
    Når strømtrekket er stabilt, trenger du ikke den belastningen.
    Et minutt eller to holder.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kult
    stå på
    Du går vel litt angst nå Leif?
    Høst hos de fleste og slutt på seilsesongen.
    Båtsesong slutter medio til ult oktober
    dessuten har jeg to Studer A80 som jeg sliter litt med, som skal ut...
    de har første pri...
    derfor er og verkstedet for kaotisk og fullt til at jeg har lyst til å tukle med disse høye spenningene...
    planer om å dele av innerste delen av garasjen for å frigjøre plass, slik at jeg får større benkeflate å bygge på
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Den spenningen er stort sett grei for de fleste ledninger. "
    Så jeg skal se på voltage ratingene farnell angir med et avslappet blikk ?

    Skriblet inn tenkt plassering for bleeder. Du tenker på en varistor Hans ?
    Hadde vært kjekt med noe som fader ned når planlagt strøm trekkes av GM-70.
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    "Den spenningen er stort sett grei for de fleste ledninger. "
    Så jeg skal se på voltage ratingene farnell angir med et avslappet blikk ?

    Skriblet inn tenkt plassering for bleeder. Du tenker på en varistor Hans ?
    Hadde vært kjekt med noe som fader ned når planlagt strøm trekkes av GM-70.
    Sender deg ei skisse.......
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Veldig artig å følge tråder hvor designeren/byggeren virkelig satser, både når det gjelder delekvalitet og håndverk! 8)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har så smått startet å skru sammen .
    På farten til fjells, men mens en venter... og venter...
    Jerna på platen er opt og HV trafo ( den har også vikling for likeretterrørenes filamenter)
    Bakenfor er det timeteller, sikringsholder og rca plugg, som ikke har noe der å gjøre.... får sette inn to ht terminaler til uken:cool:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har du gjort deg opp noen tanker omkring hva som utgjør en god strømforsyning? Går ut fra at du kjører med LCLC til utgangsrøret. Har dillet litt rundt med PSUD2, og rent bortsett fra total impedans og glatting så er det jo step-responsen å ta hensyn til. Går du for hurtighet og litt underdemping eller? Det virker som det er en fin linje mellom stålkontroll og kjedelig. Ellers så sier jo smått legendariske Ciro Marzio at CLC-filter er bedre enn LCLC - forutsatt at kvaliteten på selve nettrafoen er god nok, men hva som ligger til grunn for dette er jeg usikker på. Rent intuitivt så skulle en tro at tungdrevne høyttalere - relativt sett - høres bedre ut med LCLC-filter enn lettdrevne. Det er jo et minefelt dette her, med like deler religion, ingeniørkunst, erfaring og god gammeldags synsing, men det kunne likevel vært interessant å høre litt om hvilke erfaringer du har gjort deg rundt dette.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Du nevner noen gode grunner til at jeg ikke burde svare på dette:cool:

    I denne sammenhengen er jeg en dilettant. Men jeg har gjort noen erfaringer i årenes løp som sikkert ligger under de valgene jeg har tatt. Et som jeg gremmer meg over, er at jeg valgte bort shunt regulert hv psu til GM70... Det ble gjort av hensyn til vekt,tilgjengelig plass og varme....

    Utgangspunktet for dette psuet var at en venn i dette forumet også skal bygge en gm 70 se. I hans psu skulle det benyttet en 30H choke som visstnok ikke var helt stille. Jeg foreslo å prøve en custom viklet choke ifra Monolith Magnetics, siden jeg har erfaring for at de brummer mindre enn noen av de andre psu choker jeg har benyttet.Det ble bestilt to til min amp også. Resten ble til etter leking i psud2, og lesing av Morgan Jones sine betraktninger rundt det å bruke psud2 til å få til et ok psu.

    Vedlagt et screenprint av psuet simulert med doblet strømtrekk som slår inn etter noen sekunder.
    Jeg foretrekker choke input, men som du vet er det mange måter å flå en katt på.....
    Jeg har laget noen psu'er med serieregulator og med shuntregulator. I en forsterker jeg laget med 13e1 som utgangsrør ( og etter mange prøvde rør, C3m som pentode driver) er alle spenningene regulert bortsett i fra glødespenningene. Forsterkeren er rimelig stille med lclc, med regulator koplet inn var den stadig rimelig stille selv om jeg tok ut det andre lc leddet. Jeg kunne måle forskjeller i støy på utgangen, noe som var rimelig siden rippelundertrykkelsen er forskjellig i de ulike topologiene. Men jeg kunne ikke måle forskjeller i f eks forvrengning enten høyspenningen var regulert eller ikke. Det jeg fant var
    at forvrengningen ble vesentlig høyere når g2 spenningen til utgangsrøret ikke var regulert.

    Når det gjelder driver trinnet så får det også lclc til høyspenten og en rør serieregulator uten feedback. om noe av dette blir luket vekk, får tiden vise.


    Det som jeg fikler litt med er å finne en løsning for å kople bleederen ut av v+ når gm 70 trekker strøm. Fikk noen fornuftige innspill av Audiomix, men det står ikke klart for meg hvordan jeg best løser dette. Om noen har forslag mottaes de med takk.


    Jeg er mest spent på om jeg får meg en smekk på snuten fordi jeg har valgt å plassere hvert trinn med sitt psu i samme chassis, det mer logiske valget er nok å samle psuene i separate kasser og signalrørene i ett annet.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan du ikke ha et rele som kobler inn bleeder og som "slipper" ved oppnådd ønsket spenning?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jo, men det må tåle ganske høy spenning, har ikke funnet det rette enda...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Du nevner noen gode grunner til at jeg ikke burde svare på dette
    Takk for svaret uansett.

    Hvor mye veier egentlig inngangschoken? I gamle dager så var spørsmålet i forhold til forsterkere "can you lift yours". I dette tilfellet kunne vel spørsmålet vært "can you lift your input choke?". Kan tenke meg at det er en tung "gammelerik".
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Hadde vært kjekt med noe som fader ned når planlagt strøm trekkes av GM-70.
    Når trenger du egentlig denne funksjonaliteten?
    GM70 er direkte glødet og vil være i stand til å trekke strøm ganske umiddelbart.
    Hvis du velger en høyspentløsning som tar litt tid så vil jo dette ordne seg selv?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mye veier egentlig inngangschoken? I gamle dager så var spørsmålet i forhold til forsterkere "can you lift yours". I dette tilfellet kunne vel spørsmålet vært "can you lift your input choke?". Kan tenke meg at det er en tung "gammelerik".

    Den er ca 90 x100x100 mm og veier er par tre kilo.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    jane;2780892 Når trenger du egentlig denne funksjonaliteten? GM70 er direkte glødet og vil være i stand til å trekke strøm ganske umiddelbart. Hvis du velger en høyspentløsning som tar [I skrev:
    litt[/I] tid så vil jo dette ordne seg selv?
    Utgangspunktet for bleederen var at jeg hadde tenkt å bruke en c2 med maks spenning 1200V
    Utgangspunktet for å kople ut bleederen var å unngå varmen den genererer. Så viklet jeg meg inn i tanker rundt det å få bleederen koplet inn om utgangsrøret streiker.
    Den enkle løsningen på dette er å anskaffe en c2 med høyere rating. Slik blir det.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Den er ca 90 x100x100 mm og veier er par tre kilo.
    Slett ikke ille. Forventet meg mer. Går i tanker om å lage et par nedskalerte 300B-monoblokker. Er de så kompakte i størrelse og vekt så kan Monolith være et godt alternativ. De har vel kanskje moderat magnetfeltspredning også siden det er C-core. Hadde vært artig og sett en grafisk presentasjon av spredninga vs. f.eks. Lundahl med choke input.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå ser det ut til at Vegard velger seg bort fra rele (og bleeder?).
    Om andre er på leting er det litt mer detaljer her:

    https://www.surplussales.com/Relays/REVacRel-1.html

    Vacuum Relay
    SPDT / 3.6 kv / 18 amps / 6 ms

    (KV) HC1-26
    Jennings (RJ1A) or Kilovac (HC-1) vacuum relay supplied for this item (Depending on our stock) 26.5 vdc coil, 335 ohm. We have new relays removed from new equipment that look and are new! Zero hours of operation!

    Se den spec'n!
    Har brukt disse til både high power RF og high voltage DC switching.
    Super raskt i utgangspunktet og kan speedes opp nesten 10x (0.7ms) med et lite knep.
    Små og stille er de også.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk for linken og info. Smekker inn en kondensator som tåler maks spenning psuet kan gi. Det blir jo en enklere løsning med færre komponenter. Men jeg bør vel sette motstand over siste kondensator slik at den blir tømt når forsterkeren er av. Skjønner at det er slingringsmonn vedrørende verdi, men hva er vanlig å bruke til dette?
    Lakket ute i det fine været: Shit
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Av standard hyllevare IT’er er Tango nc-20.. en av de beste innenfor sitt bruksområde.
    Produksjonen har vært lagt ned noen ganger, men heldigvis startet opp under nytt firma navn.
    Hadde en hyggelig mail korrespondanse med Osawa som stadig henger i stroppen. Nå under navnet iso transformer.
    De svarer raskt , tar betalt via paypal og eeh vipps så står varene på døren etter snaue to uker.
    Wavac produserer også noen av Tango/Iso- Tango jernene, men til en vesentlig høyere pris ser det ut til.
    Iso nc20fII har utvidet frekvensrespons og tåler vesentlig mer strøm en forgjengeren
    Håper inderlig at de tre gamle ringrevene som vikler iso tar inn noen lærlinger.....
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Plater til ingangs/driverrør m psu.
    I de firkantede utskjæringene skal sokkel platen til eml30a festes med vibrasjonsdempere til topplaten.
    Stangen på det siste bildet har hull og gjengene hull til dette og skal kappes i passelige biter.
    Det midterste bildet er av undersiden og her sees en sildestim av gjengene blindhull som er for å feste så mye som mulig uten skruer synlige fra utsiden
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    krever litt planlegging på tegnestadiet....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn