Gluck - Orphée! Utrolig bra.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Mulig denne versjonen er kjent, men i går kveld var jeg i himmelen (vel, snarere i helvete, men det ble himmelsk.)

Orpheus og Eurydice av Christoph Willibald Gluck, fra Paris og i Berlioz' versjon, med iscenesetting av Robert Wilson.
Magdalena Kozena synger Orphée og gjør et inntrykk som kommer til å vare lenge, når det gjelder både spill og sang.

Utrolig vakker og enkel gjennomføring. Best lyd på pcm-stereo syns jeg, selv om det også er 5.1 multikanal.
Fantastisk godt opptak av orkesteret, jeg savnet simpelthen ingen ting.

Dette er min yndlingsopera, men denne versjonen hadde jeg ikke sett/hørt før, og den er en høydare som jeg trygt anbefaler. Gluck må forøvrig ha vært i storform da han komponerte denne - det går slag i slag med musikkstykker som griper dypt og lenge.

Anbefales sterkt!



 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.721
Antall liker
9.337
Sted
Trondheim
Helt enig. Fatastisk fengslende framføring. Svært statisk og stillestående, men utrolig effektivt. Husker jeg startet den og reagerte umiddelbart på at dette var sært, men klarte ikke å slutte å se på, og endte selvfølgelig med å se det hele og var helt tom innvendig etterpå. Noe av det sterkeste jeg har sett av opera noen sinne.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har denne DVDen jeg også, men det er vel over tre år siden jeg så den (en gang). Får vel få en spin igjen i påsken.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Noen av dere som har Glucks Alceste? Fra samme ensemble og iscenesetter? Tenkte jeg skulle skaffe den også.
 
Topp Bunn