Diverse Gleden av å spille høyt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.458
    Antall liker
    84.150
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Må det spilles høyt fordi man er tunghørt, bor "der ingen kunne tru at nokon kunne bu", fordi man har eget lytterom i kjeller, garasjeloft eller har stor enebolig, fordi man sitter langt unna høyttalerne. At man har så store høyttalere at de låter bæsj på lavt volum eller ser ditto ut (bæsj altså) eller er det for å imponere?

    Det viktigste er (iallefall for meg), å få med seg musikken på en slik måte at man fortsatt har både hørsel og naboforhold i behold etter en lytteseanse. Foretrekker det første. Å kunne spille høyt er ikke ensbetydene med at det låter bra eller hur. Det viktigste er å bli engasjert av musikken, få fot, uavhengig av både lydtrykk og prislapp på anlegget, slik jeg ser det!
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Å kunne spille høyt er ikke ensbetydene med at det låter bra eller hur. Det viktigste er å bli engasjert av musikken, få fot, uavhengig av både lydtrykk og prislapp på anlegget, slik jeg ser det!
    Enig! sjelden jeg spiller särskilt höyt faktisk, forutenom i bilen kanskje, men hjemme! er det kvalitet og ikke kvantitet som for min del gir den beste opplevelsen :cool:

    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    @ymir: Hvordan låt anlegget ute i det fri versus inne i lytterommet da?
    Den gang,ikke som forventet.Gallo Nucleus Solo,Belles 350a ref.Belles 28a ref. og Chord Dac 64.
    Valg av plass var pga. tilgang til kablet Internett/squeezebox.

    Bilde 0701.jpg



    Relativt fersk på xtz room Analyzer den gang.
    Men fantastiske diffusorer mellom høyttalerne:cool:

    avstand 2 ute.jpg


    pink ute.jpg



    Men hadde den beste lytteopplevelse ever med Mark Levinson ML 11 & 12,Meridian 506 ? CD spiller og Reference 3a mmc
    bak her noen år tidligere.

    Bilde 0690.jpg



    Høyttalere var den gang plassert ca. ved rekkverk og lyttepos. ved morelltre.


    Bilde 0684.jpg



    Helt andre akustiske forhold med vegg bak høyttalere og skråbakke bak lyttepos.
    Bakken i bakgrunnen av forsøk på tunebar Helholtzere på 400 l hver som ikke funket.
    Men lærerikt var det ;)

    Bilde 0609.jpg


    Bilde 0617.jpg
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Litt nyansering fra min side: Den ene klagen jeg har fått, fikk jeg om sommeren. Da sitter folk gjerne ute til langt på natt. Dessuten spiller jeg alltid med vinduer og dører lukket. Ikke spiller jeg spesielt høyt, i hvertfall ikke over lang tid. Det som river er Focal-subben med en 13". Jeg har spurt andre naboer om de kan høre bassen og det kan de i perioder, men forsikret meg om at det ikke var sjenerende.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Selv har dundret i vei på 110db+ endel ganger og har aldri fått noen klager på det bortsett fra om jeg har gjort det med alle vinduer på vidt gap om sommeren. Naboene mine er glad i musikk.

    Fikk forøvrig klaging da jeg målte med sinustoner testet maksnivå på dette ute i hagen en gang.

    received_10153424487325148.jpeg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Mine naboer har hyggelige naboer og dermed kan vi dra på når det måtte være. Har ikke fått en klage på 8 års naboskap. Jeg tror naboene liker min musikk :)Tar meg heller ikke mer til rette enn jeg forlanger av mine naboer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må det spilles høyt fordi man er tunghørt, bor "der ingen kunne tru at nokon kunne bu", fordi man har eget lytterom i kjeller, garasjeloft eller har stor enebolig, fordi man sitter langt unna høyttalerne. At man har så store høyttalere at de låter bæsj på lavt volum eller ser ditto ut (bæsj altså) eller er det for å imponere?

    Det viktigste er (iallefall for meg), å få med seg musikken på en slik måte at man fortsatt har både hørsel og naboforhold i behold etter en lytteseanse. Foretrekker det første. Å kunne spille høyt er ikke ensbetydene med at det låter bra eller hur. Det viktigste er å bli engasjert av musikken, få fot, uavhengig av både lydtrykk og prislapp på anlegget, slik jeg ser det!
    Det handler vel mest om å ha muligheten. Spiller stort sett lavt, men enkelte ganger er det deilig å kunne spille så ørevoksen drypper.. Ja takk begge deler, høyt og lavt. Og det, det er et privilegium... Så rekkehus, nære naboer nei takk.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Må det spilles høyt fordi man er tunghørt, bor "der ingen kunne tru at nokon kunne bu", fordi man har eget lytterom i kjeller, garasjeloft eller har stor enebolig, fordi man sitter langt unna høyttalerne. At man har så store høyttalere at de låter bæsj på lavt volum eller ser ditto ut (bæsj altså) eller er det for å imponere?

    Det viktigste er (iallefall for meg), å få med seg musikken på en slik måte at man fortsatt har både hørsel og naboforhold i behold etter en lytteseanse. Foretrekker det første. Å kunne spille høyt er ikke ensbetydene med at det låter bra eller hur. Det viktigste er å bli engasjert av musikken, få fot, uavhengig av både lydtrykk og prislapp på anlegget, slik jeg ser det!
    En smakssak det vettu! Er selv avhengig av og guffe skikkelig på en gang i blandt. Drar heller ikke på konsert for og høre på "highend" lyd men få live følelsen og trykket bare en konsert kan gi
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.458
    Antall liker
    84.150
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    De gangene jeg har "dratt på", har jeg ved anledning spurt naboen i etterkant om han har hørt musikk fra meg, men nei, de har ikke hørt noe. Da jeg hadde "åpent hus" her i høst spilte jeg høyere enn noen gang, men hadde i forkant informert naboen om at det kunne bli litt støy, men nei. Ingenting da heller!
    Senere i høst hadde jeg to gode medforumister på besøk og da uten nabovarsel, da hadde de så vidt hørt litt bass. De sier hver gang at de hører aldri noe fra meg og lurer noen ganget på om jeg i det hele tatt er hjemme. synes det er helt på sin plass å være hensynsfull og god nabo og oppføre seg som man ønsker andre skal gjøre overfor deg selv.
    Å oppføre seg som et egoistisk rasshøl er da vel heller ikke målet. Da kan man bare sette seg i bilen og kjøre en tur. Da finner man likesinnede veldig fort.

    EDIT: bor i kjedet enebolig/småhus i byggefelt, der to enheter delvis deler en vegg, forskjøvet i forhold til hverandre. Sånn til info
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    FINN – For mye lyd!

    Her er en som antagelig har hatt sin kvote av høyt volum, og nå sier øredoktorn "STOPP!", og kona jubler! :p

    "Hahaha, endelig! Nå skal den fordømte stereoen UT!!!"
     
    6

    65finger

    Gjest
    jeg spiller så høyt anlegget "tåler" uten å tryne. nå er det moderate lyttenivåer. skal du spille høyt må du ha skikkelige saker. et sted det går an å høre musikk over 100db i lytteposisjon er hos slukfar. Svært sjelden jeg har hørt oppsett som tåler lydtrøkk over 100db i lytteposisjon uten å skjære i ørene
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Bor i enderekkehus, anlegg i kjellerstue. Går greit det! :)
    Spiller HØYT noen ganger. ;)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Bor i ende rekke hus og har spilt som merra blind der oppe mange ganger har ikke hørt noe klaging.

    Imagine
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De aller fleste av oss drar vel på så det holder, innimellom, bare for gøy og fordi vi kan.....:) men begrepet "Realistisk lyttenivå" dukker opp her også av og til. Hva mener vi med det? Dynamikken i gode klassiske opptak ligger godt over 30 dB, fra en enkelt PPP solofiolin til et skikkelig tuttibrak med fullt orkester. Dette betyr stort sett toppverdier fra 100-105dB SPL og oppover.... greit nok det, for et par lag med yttervegger mellom oss og naboen bør gi minst 40 dB demping, helst en god del mer. Noe annet er det selvsagt med naboen som sitter ute en søndags morgen for å høre på fuglesangen......
    Så er det selvsagt noe annet dersom "realistisk nivå" skal tilsvare de første rekkene på Valle Hovin...... det er vel strengt tatt ikke realistisk, eller ??
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel individuelle definisjoner om hva som er høyt, men dersom en nå har 90 dB/W høyttalere og absolutt MÅ dra ut 100W eller mer bare fordi man KAN, så er det kanskje på tide med en tur i tenkeboksen... om ikke annet for å ta vare på egen hørsel.......
    Selv om du ikke liker å spille høyt, kan vel andre gjøre det?

    Ja, det er skadelig for hørselen å spille for høyt, men det vet vi selv.

    100W på en 90dB@1w/1m høyttaler blir forresten 109-110dB. Tror ikke det er mange som sitter og spiller med sånne lydtrykk særlig lenge av gangen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Må det spilles høyt fordi man er tunghørt, bor "der ingen kunne tru at nokon kunne bu", fordi man har eget lytterom i kjeller, garasjeloft eller har stor enebolig, fordi man sitter langt unna høyttalerne. At man har så store høyttalere at de låter bæsj på lavt volum eller ser ditto ut (bæsj altså) eller er det for å imponere?

    Det viktigste er (iallefall for meg), å få med seg musikken på en slik måte at man fortsatt har både hørsel og naboforhold i behold etter en lytteseanse. Foretrekker det første. Å kunne spille høyt er ikke ensbetydene med at det låter bra eller hur. Det viktigste er å bli engasjert av musikken, få fot, uavhengig av både lydtrykk og prislapp på anlegget, slik jeg ser det!
    Ikke uenig, men hva hvis man synes at det låter enda bedre, mer engasjerende, mer underholdende, mer realistisk og i det hele tatt får en bedre opplevelse ved litt høyere lydtrykk, da? Du har vel også opplevd at når du "får fot" og blir engasjert av musikken, så føler du for å skru opp musikken litt (mer)? Jeg tror det er en ganske naturlig ting. "Dette var bra. Få mer!", liksom. Og det blir ikke det samme med 75sB med aldri så god lyd som når det blir litt fysisk også: Når du kjenner bassen bpde i gulvet og på kroppen og musikken fyller rommet og "pakker deg inn". Da trives i alle fall jeg! Er det annerledes for deg? Bra for deg og hørselen din. :)

    For å imponere? Yeah, right!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    100W (peak) på 90 dB/1W/1m høyttalere blir ikke 110 dB i snitt.... i praksis neppe særlig mye over 95 dB i lytteposisjon, litt avhengig av rom og lytteavstand.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    If it's too loud, you're too old.
    eller jævla tunghørt

    hilsen lav db knehane
    Hørselen min er utmerket. Liker det fortsatt høyt:cool:
    Jeg har faktisk fått en liten "dip" i diskanten, samt ganske konstant tinnitus. Sannsynlig av en oppvekst og ungdomstid med hardrock, så det er ikke bare tull å være forsiktig.

    Merker ikke så mye til det egentlig, men det er tidvis litt plagsomt. ...Og blir sikkert ikke bedre de neste tiårene.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    100W (peak) på 90 dB/1W/1m høyttalere blir ikke 110 dB i snitt.... i praksis neppe særlig mye over 95 dB i lytteposisjon, litt avhengig av rom og lytteavstand.
    Nei, selvsagt ikke. Det kreves 100W for å lage 110dB. Skal man spille uten klipping og 15-20dB headroom, er nok 100W det man trenger for 90-95dB i lytteposisjon, typisk sett.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    95 dB er ikke så veldig høyt egentlig, og ikke et skadelig nivå i kortere tidsperioder, som typisk å høre ett album.

    Jeg skal for morro skyld måle hvor høyt vi spiller i øvingsrommet til bandet mitt. Med akustisk trommesett så blir det forholdsvis høyt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Når det spilles høyt er det jo ikke de ihjel-komprimerte platene som spilles, det er gjerne platene med høy crestfaktor. Og når man tar med i regnestykket at det er mye mer energi i musikkens laveste oktaver, så tror jeg ikke det er så farlig med spissverdier opp mot 120db innimellom. Gjennomsnittsnivået i musikken ligger da likevel gjerne godt under 90db i ørets mest følsomme område. Det handler vel litt om å ha et system som ivaretar fundamentet i musikken, uten plagsom forvrengning.
    Fryktelig mange her som sitter med underdimensjonerte bass-systemer (20- 400Hz)
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg spelar sjeldan særleg høgt. Det er lettare å konsentrere seg om detaljar i lyttinga dersom volumet er "passeleg" snarare enn "høgt". Men så er det no gøy å dra på litt innimellom. Det gjer eg oftast mot slutten av lytteøktene eg har i helgane, og kompenserar for dalande konsentrasjon.

    Heldigvis er eg lite utsett for støy i kvardagen (støy er definert som uønska lyd), bortsett frå det ein lærar må rekne med frå som skjer i klasserommet. Har elles posisjonert meg slik at eg går på jobb langs nesten ikkje trafikkerte vegar. Flott livskvalitetselement, saman med det å ha høve til å lytte til all slags musikk på alle aktuelle lydnivå...

    Men eg merkar at høyrselen etter kvart har tapt seg. Då eg var 40, høyrde eg 19 kHz, og like før eg passerte 50, måtte eg gje opp 17 kHz. Og no får eg ikkje heilt med meg 16 heller. Berre 15 700 ved siste teljing...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Min glede ved å spille høyt er først og fremst rettet mot naboen. Noen ganger legger han øret inn til veggen for å høre om jeg spiller, og da kan han jo få kink i nakken, stakkars. Da velger jeg heller å dra på skikkelig, slik at han ikke er i tvil og til og med kan få med sibilantene helt tydelig.

    Om noen spør: Jeg har et meget godt og avslappet forhold til naboen. Jeg har aldri spurt om han har et godt forhold til meg.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Greit å ta med her at som oftest så spiller man gjerne hvertfall 6db høyere i bassen og bass er langt mindre skadelig for hørselen enn høyere frekvenser. Mål hvor høyt du må spille for å komme opp i 100db når du måler i db-a skala. Selv synes jeg dette med å spille så høyt at hørselen kan ta skade er lettere og litt skumlere med et anlegg som massiv dynamisk kapasitet, ettersom man får en letthet som gjør at det ikke er så lett å høre at man spiller grisehøyt. Har selv hatt folk på besøk her som trodde vi spilte rundt 80-90db når vi i realiteten lå på rundt 105. Selv spiller jeg på rundt 70-80db til vanlig.
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Jeg spilte mye høyt før. Det var da jeg hadde et par store studiomonitorer fra JBL (4430). De spilte flott, og innbød til å dra til på volumkontrollen.
    Men så ble disse byttet ut med et par Sonus Faber Electa Amator. Og nå spiller jeg nesten aldri høyt mer. Sonusene er flotte høyttalere, men morrofaktoren når det gjelder volum er ikke den samme.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.639
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Som tråden heter "Gleden av å spille høyt" har for egen del avtatt med årene og dermed avtatt ettersom anlegget har blitt bedre;) Altså litt i strid med det mange hevder, jo eldre desto høyere, sikkert myntet på dårligere hørsel vil jeg tro:rolleyes:
    Fortsatt litt kult med noen utblåsninger innimellom, men periodene og varigheten avtar føler jeg.
    Har sikkert noe med litt "endret" musikksmak å gjøre også:cool: Lyttet til noe "hardere" musikk tidligere, noe som oppleves mer og mer slitsomt i dag....:rolleyes:
    Verdsetter mer å lytte på mere normale volumer, heller jobbe med et oppsett som evner å prestere "fullpupp" på disse nivåer:)
    Liker å konsentrere meg litt mer om tonale nyanser og detaljer, innbyrdes dynamikk/nivåer innenfor frekvensspekteret, lytte etter/søke en naturlighet og god match i lydbilde osv. osv...Dette gjøres med mye større glede og presisjon uten at det må spilles alt for høyt for min egen del;)

    gismo
     
    Sist redigert:

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Jeg spilte mye høyt før. Det var da jeg hadde et par store studiomonitorer fra JBL (4430). De spilte flott, og innbød til å dra til på volumkontrollen.
    Men så ble disse byttet ut med et par Sonus Faber Electa Amator. Og nå spiller jeg nesten aldri høyt mer. Sonusene er flotte høyttalere, men morrofaktoren når det gjelder volum er ikke den samme.
    Har sonus faber electa amator selv, men II,,de er jo så bra at man trenger ikke spille høyt. :)
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Som tråden heter "Gleden av å spille høyt" har for egen del avtatt med årene og dermed avtatt ettersom anlegget har blitt bedre;) Altså litt i strid med det mange hevder, jo eldre desto høyere, sikkert myntet på dårligere hørsel vil jeg tro:rolleyes:
    Fortsatt litt kult med noen utblåsninger innimellom, men periodene og varigheten avtar føler jeg.
    Har sikkert noe med litt "endret" musikksmak å gjøre også:cool: Lyttet til noe "hardere" musikk tidligere, noe som oppleves mer og mer slitsomt i dag....:rolleyes:
    Verdsetter mer å lytte på mere normale volumer, heller jobbe med et oppsett som evner å prestere "fullpupp" på disse nivåer:)
    Liker å konsentrere meg litt mer om tonale nyanser og detaljer, innbyrdes dynamikk/nivåer innenfor frekvensspekteret, lytte etter/søke en naturlighet og god match i lydbilde osv. osv...Dette gjøres med mye større glede og presisjon uten at det må spilles alt for høyt for min egen del;)

    gismo
    Enig. Klarer også ikke spille så høyt lengre, derfor fikk jeg meg en burmester 082 og SF electa amator II som heller er sinnsykt deilig detaljerte.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Detaljer og spille høyt er fint. Har aldri vært på konsert hvor detaljer har spilt den største rollen. Men helhet og trøkk.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som tidligere musikkbransjemann har jeg en ikke uventet stor andel venner med tinnitus. Det gjør at studioteknikere og andre med lignende jobber der hørselen er et viktig instrument unngår å utsette seg for stor fare for hørselskade over tid. Og jeg tilhører som kjent den gruppen bransjefolk, så jeg har passet på min hørsel i alle år. Unngår å stå for nær scenen hvis volumet er høyt, for eksempel. Eller for høy lyd for lenge hjemme. Tar meg selv i å skru ned gang på gang fordi det er altfor høyt nå som jeg driver på og koser meg med headfi.

    Årsaken til at musikere (og som oftest lydteknikere også) ikke har heftige stereoanlegg er at de har evnen til å legge til det som mangler i lyden inni hodet. De lytter rett og slett på en annen måte. Merker det når vi sitter i hagen og hører på musikk over bittesmå bærbare høyttalere. Da klager venner som ikke har den erfaringen over lyden, mens de som er musikere og studiofolk holder kjeft og nyter musikken.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I den grad jeg skulle ha tatt noen skade er det garantert høytspilling via høretelefoner som har vært problemet.
    Hadde noen Stax'er og det pep friskt i øregangen en stund etter bruk noen ganger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn