Diverse Gleden av å spille høyt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Desto bedre komponenter man slenger inn i anlegget jo mindre er behovet for å spille høyt - tenker jeg. Godt utstyr får fram dynamikk og detaljer selv på relativt lavt volum.
    Godt utstyr vil også henge med på høyere volum Selv sikter jeg mot at det skal spille rent ved 110-115 db, dermed har jeg det headroom som trengs for å lytte til musikk på nivå hvor det begynner å bli fysisk. Rundt 100db.
    Jeg har aldri opplevd at ett anlegg som fungerer bra på høyt volum har vært dårlig på lavt volum. Derimot har jeg hørt mange anlegg som faller igjennom når man begynner å vri på volumkontrollen.
    på lavere volum vil summen av harmonisk forvrengning i anlegget (domineres ofte av høyttalerne) ofte kunne maskeres godt gjennom at det faller ned mot "threshold of hearing" eller at det dukker under rommets støygulv. Når man skrur opp volumet så løftes thd ut av disse maskeringeme og blir hørbart. Innlegg nr 150 i tråden som ligger i signaturen min viser godt hvor høy thd blir for enkelte virkelig "high end" høyttalere når det spiller opp mot 100dB (ved 1 m avstand). Da kan det være fornøyelig å se at egenprodusert bass system genererer vesentlig lavere thd på lang høyere volum og avstand. Dette er klart en faktor når det gjelder gleden ved å spille høyt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn