Gjeld - frihet eller ufrihet

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Noen liker å kjøpe det de har lyst på - med lån, og bryr seg katta om størrelse på lånet. Andre derimot - som meg selv - føler selv huslånet som en tvangstrøye det skal bli deilig å bli kvitt.
Hvordan har HFSerne det i forhold til lån? Gjelder det å bli kvitt huslånet så fort som mulig, eller er det greit med et lån til ny forsterker osv.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.560
Antall liker
7.884
Torget vurderinger
0
Kom helskinnet gjennom en periode med huslån på 14,5%, hvis noen husker den forrige bankkrisen i det forrige årtusen!

Men selv om det gikk greit og vi til egen overaskelse kom ut av det uten konkurs og tvangssalg har vi lært og er "noe mer" konservativ mht opplåning enn det kundebehanderen i banken anbefaler. Ligger på ca 1 brutto årslønn i opplåning. Og det føles greit nok, selv om jeg ikke kommer til å gråte den dagen det er nedbetalt.
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.338
Antall liker
976
En viss låneprosent som genererer tilstrekkelig mindre skatt er nok posetivt. Ellers blir man fort skattet i hjel. Kontroll på lån og inntekt er dog viktig. Ikke låne mer enn du kan betale tilbake.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.560
Antall liker
7.884
Torget vurderinger
0
Torja skrev:
En viss låneprosent som genererer tilstrekkelig mindre skatt er nok posetivt. Ellers blir man fort skattet i hjel. Kontroll på lån og inntekt er dog viktig. Ikke låne mer enn du kan betale tilbake.
Å låne penger med det formål å få mindre skatt er ikke lønnsomt.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.895
Antall liker
8.889
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
For meg er lån frihet.....

Mitt fokus er på forbruk, og med det mener jeg at jeg aldri bruker mer enn jeg har, og hele tiden passer på å ikke ta på meg dyre forpliktelser som gjerne løper langt inn i fremtiden (Feks dyr bil).

På investeringssiden ser jeg på nytten opp i mot kostnaden. Forskjellen på "å bruke" og "å investere" er jo hvorvidt man kan få igjen pengene sine ved en senere anledning!

Et godt eksempel er min bosituasjon hvor jeg har stort lån, men bor veldig billig. Jeg er heller ikke spesielt opptatt av å nedbetale lånet fort - snarere tvert imot. Det er nå når jeg er "relativt ung" og i etablering jeg trenger penger, hvorfor skal spare meg til fant nå, for å svømme i penger når jeg er 50? Når det er sagt så sparer jeg hvert år - bruker som sagt aldri mer enn jeg har!

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
Man bør ikke låne penger til "forbruksartikler", men å på prinipielt grunnlag ikke ville låne til bolig er skikkelig bonk.

Har du ikke cash til en ny TV, en ny forsterker, nye høyttalere, en ny sykkel osv så har du egentlig ikke råd til tingen og bør la være, alternativt kjøpe en billigere sak eller spare til du har råd.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Smålån til hifi etc. kan være en form for sparing for noen. Det finnes folk som ikke er så flink til å spare men som bruker opp pengene etterhvert på småting. Da kan kortsiktige lån være en måte å skaffe seg litt større gjenstander på. Men det forutsetter at man etterpå har viljen og evnen til å betale dem ned igjen i løpet av noen måneder før man evt. gjørt det samme igjen.

Selv er jeg ikke glad i å ha lån og unngår dem, men er ikke helt nazi på det og har et par gullkort liggende hvis det skulle dukke opp noen uforutsette kanonkjøp.
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.338
Antall liker
976
Nettopp, lån til bolig, evt bil forstår alle...
Kjøp et anlegg du vet du blir fornøyd med med et lån du må betale tilbake over en 6 mnd tid og alle er på deg for en uansvarlig tufs man er. Men ferie til 10 tals tusen må man kunne unne seg.
For å si det slik alt handler om prioriteringer.
Jeg ønsker ikke en 14 dagers ferie til 20 k.
Jeg ønsker en høytaler til 20K.
Så kan de som dro på ferie sitte der å se på veggen og tenke på sin fisefine ferie, og jeg sitte der de resterende 360 dager i året å høre på perfekt lyd. Igjen prioriteringer... ::)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.721
Antall liker
7.990
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mi gamle lærebok i sosiologi av Vilhelm Aubert definerar lån som det å kjøpe seg tid, slik at ein på eit tidleg stadium kan etablere seg, og ta dei tidsmessige konsekvensane fordelt over ei lengre tidsperiode. Ein grei måte å sjå det på.
 
S

Slubbert

Gjest
Ambings skrev:
Noen liker å kjøpe det de har lyst på - med lån, og bryr seg katta om størrelse på lånet. Andre derimot - som meg selv - føler selv huslånet som en tvangstrøye det skal bli deilig å bli kvitt.
Hvordan har HFSerne det i forhold til lån?
Det siste, definitivt. Dessuten har jeg etterhvert oppdaget at eiendelene man ofte tar opp lån til (bolig, bil etc) i seg selv også kan være en tvangstrøye. Hvis jeg plutselig finner det for godt å søke jobb i utlandet feks, vil det være langt mer strev med bolig og bil på hånda. Følgelig har jeg kun studielån, eier ikke egen bolig, bil, hytte, båt eller noe som helst sånt og har heller ingen intensjoner om skaffe meg det.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg skjønner ikke helt dette skillet mellom lån til bolig og lån til øl. Om man kjøper bolig til 3 millioner med 1.5 millioner i egenkapital og så kjøper en øl etterpå så har man lånt penger til øl dersom man brukte hele egenkapitalen på huset og benytter gjenværende boligkreditt på f.eks 500,000 som en ordinær kreditt. Dersom man lånte 2 millioner direkte og betalte huset med disse, og heller beholdt 500,000 egenkapitalkroner på konto så drikker man med penger man har tjent og spart. Jaja.

Så lenge man har inntekt, bankkonto, lån, kapitalgjenstander og forbruk er hvilke penger som går til hva kun et spørsmål om hvordan man ønsker å se det. Sørg for at:

(Inntekter+investeringer+verdiøkning av investeringer)-(forbruk+netto låneopptak+avskriving av investeringer)>0
eller, om man vil:
inntekt>forbruk

-og det vil gå en vel og man vil få leve lenge i landet.

OMF skrev vel egentlig mye av det samme lenger oppe. Ønskereprise da.


Edit: redigert
 
N

nb

Gjest
totte skrev:
Jeg skjønner ikke helt dette skillet mellom lån til bolig og lån til øl.
Bolig er et kapitalgode som er omsettbart,om noe uforutsett skjer så er det mulig å selge en bolig og innfri lånet f.eks. Har man tatt forbrukslån er det gjerne mindre verdifult det man har kjøpt. Samt at lån med sikkerhet i bolig er det rimeligste lånet man som privatperson kan ta opp.

Ellers skjønner jeg poenget ditt forsåvidt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.686
Antall liker
35.658
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg er også gammeldags sånn. Liker ikke å ha mer gjeld enn høyst nødvendig, og tar som regel bare opp lån for å kjøpe ting som forventes å stige i verdi med tiden. Helst ikke til bil, båt, hifi, julegaver, øl, etc, med mindre kredittkortkjøp som betales ned samme måned regnes som gjeld. Det er også det prinsippet jeg prøver å lære ungene: Det er OK å låne for å kjøpe noe som stiger i verdi, men man sparer opp penger først for å kjøpe noe som vil falle i verdi etter at du har kjøpt det.

Jeg forstår også tottes poeng om at "penger lukter ikke" og at det er umulig å spore hvilken krone som er lånt eller spart til hva, men dette handler mer om adferd i en mulig kjøpssituasjon enn om regnskapsprinsipper.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Torja skrev:
En viss låneprosent som genererer tilstrekkelig mindre skatt er nok posetivt. Ellers blir man fort skattet i hjel. Kontroll på lån og inntekt er dog viktig. Ikke låne mer enn du kan betale tilbake.
Å låne penger med det formål å få mindre skatt er ikke lønnsomt.
Men, mange later til å tro det har jeg inntrykk av.

Jeg er imponert over at de gangene slike temaer kommer på banen, så er stort sett alle som har innlegg fornuftige og dermed noe jeg kan si meg enig i.

Jeg hadde satt meg et mål om å bli (totalt) gjeldfri innen jeg gikk av med AFP nå i sommer og det greide jeg med god margin.
Det er bare helt herlig og rett og slett ikke vie avisartikler om renteøkning (på lån) en eneste tanke.

Formueskatt er dog noe som bekymrer meg litt, dette siden jeg egentlig ikke har særlig til lønn lenger (ned 1/3) og må betale mer i skatt enn uten formue, men det er nå slik det er det, det går nok bra.

Ellers er jo kommentaren til totte egentlig helt rett den, så lenge en har lån/gjeld så "låner" en egentlig også til ølen ;D

Torja sin tankegang er ikke ulik min, men dette er jo bare snakk om prioriteringer.

Etter min mening er selvfølgelig lån til bolig/(innvestering eiendom) helt greit og fornuftig, nesten alt annet (privat) er straks et hakk mindre fornuftig opp til direkte ufornuftig (ved rene ikke strengt tatt nødvendige forbruksvarer), men noen ha f.eks. bil og må en så må en.

Har nevnt det før, da denne diskusjonen dukker opp med jevne mellomrom, selv bil har jeg alltid med et unntak betalt kontant og det var ny Saab 99 i 74.
Har kun min 8 bil nå (de 38 siste åra ::) ) og kun den første MG1300 og den fjerde Saab 99 turbo var bruktkjøp.

Sparer jeg så til noe?
Er faktisk ikke sikker jeg, annet enn at jeg sparer ;D
Lettere å spare når det ikke skal betales renter på lån 8)
Eneste jeg innimellom har i tankene, er en snadder toppleilighet et gunstig og sentralt sted i Oslo sentrum, med rimelig grei (les stor) takterasse og garasjeplass i kjeller.

Den vil sannsynlig koste mer enn jeg får for huset mitt, og som nevnt, jeg trives med å være gjeldfri.

Ellers så er innlegget til OMF bra tanker, kanskje bortsett fra en liten detalj ;)
Du vil, om helsa er i orden, helt klart like å bade i penger som 50 åring.........tro du meg, selv om jeg kanskje ikke har følt at jeg har badet i dem, siden de i stor grad har blitt brukt til nedbetaling av gjeld.

Men du har helt rett, det virker til å være en klar tendens at mange får "god råd" på "gale" tidspunkter i livet mens det i stedet hadde passet bedre på andre.
Uansett du vil neppe ha noe i mot å bade i penger som kun 50 åring, jeg vil legge til 60 åring og kanskje også 70 åring, men jeg forstår godt hva du sikter til.

Kanskje når en har passert 70 + og litt avhengig av helsa, så trenger en ikke (nødvendigvis) å bade i penger og det er kanskje den muligheten som den nye pensjonsreformen med større valgfrihet gir, når en vil ta ut brorparten av pensjonen sin.

Altså bruke mer som ung pensjonist (ferie/ reise) og så når helsa gjør dette vanskeligere/mer uinteressant så har en allerede mindre behov og har brukt de opp.

Ser nå før jeg legger inn at Asbjørn hevder at han er gammeldags, jeg må nok da være særs gammaldags og jeg lærte nok dette av min far, som ofte brukte uttrykket " det er bra og ha noe i bakhanda" hver gang mor mi ville handle/pusse opp, og hun var ikke veldig på dette hugget.

Jeg føler en enorm ro slik jeg har ordnet meg, men lurer i blant på om jeg er for ekstrem eller gammaldags om en vil.

Det finnes jo mye usolgt HiFi der ute da ;D
Problemet er at jeg føler en ro på det området også.

Mvh.KW
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.076
Antall liker
6.399
Rammelån på boligen kan være tingen for mange, så har man hele tiden pant i huset og får lav rente, uavhengig av hva man skap bruke grunkene til. Men dette bør også brukes med omhu.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Er det mange av dere som har kvittet seg med boliglånet? Jeg har igjen under 20 prosent av beløpet jeg ga for boligen, er nede på 15 i forhold til verdi. Men jeg har et inntrykk av et ekstremt få under 40 - og ganske få under 50 - er gjeldfrie. Faktisk har jeg et inntrykk av at mine kolleger i 50-årene også stort sett har lån. Jeg tenker som så at jeg IKKE ønsker noen økonomiske bekymringer til huslån når pensjon kommer.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Langt fra gjeldfri. Ingen gjeld på bilen, som er relativt ny, ingen forbrukslån, men har lånt 75 % av boligens verdi, så nok å betale på. En i husstanden har også studielån, så her er det nok å ta tak i.
Men, unger krever større plass, bil MÅ vi ha, så gjelda vil vi nok ikke være kvitt før om 28 år, og da har jeg fått afp! ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.686
Antall liker
35.658
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Steinar_Lund skrev:
Kjekt med gjeld, for da er banken interessert i å holde liv i deg ;D
Bare hvis du skylder en milliard eller så. Med en skarve million eller deromkring i gjeld er det lettere å kreve inn pantet og selge huset på tvangsauksjon hvis du begynner å skrante.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Det gir en utrolig selvtillit å være gjeldfri og ha penger i banken. Takker være min gnier holding fikk jeg det til før jeg var 50.
Dessverre varte det ikke lenge...før omstendighetene tvang oss inn i nye "boliginvesteringer" ...
Men om 5-6 år er jeg gjeldfri igjen. Det skal blir deilig...

Sleiven
 
R

RL69

Gjest
Akkurat passert 40, er gjeldfri, har hus bil kone barn. Har faktisk vert gjeldfri i 7 år nå. En fantastisk frihet, å kunne bruke penger spontant, uten å måtte planlegge alt for mye. Er enig med "Totte", en øl til 30,- i studietiden koster 90,- når lånet er tilbakebetalt (Var det det du mente? Litt mange øl nå i kveld).


MVH
KOL69
 
N

nb

Gjest
KOL69 skrev:
Er enig med "Totte", en øl til 30,- i studietiden koster 90,- når lånet er tilbakebetalt
Nei, den koster neppe så veldig mye mer enn 30 kroner. Selv i nominelle termer (dvs antall kroner totalt innbetalt til lånekassen) er ikke totalen en gang dobbelt så stor som opprinnelig lån, så kommer selvsagt saken om at penger nå er mer verdt enn penger i fremtiden, at man får 28% skattefradrag på lånerentene og at rentene på studielånet ikke er veldighøy.
 
R

RL69

Gjest
Vel-vel... slik var det vi tenkte på 90-tallet.

Z-generasjonen er bortskjemte!

MVH
KOL69
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.076
Antall liker
6.399
En øl i studietiden var definitivt mer verdt enn en øl nå...
 

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Innlegg
113
Antall liker
2
Både og. Skulle ønske jeg var gjeldsfri, men det er bare fordi jeg vil ta opp mer lån......
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Steinar_Lund skrev:
Kjekt med gjeld, for da er banken interessert i å holde liv i deg ;D
Ja, er det ikke det de sier:

Hvis du skylder banken 5 millioner, har du er problem. Hvis du skylder banken 50 millioner, har banken et problem.

Men ellers var det fint å være gjeldfri, ja - inntil kona og jeg bestemte oss for å selge huset og kjøpe oss en leilighet. Bare én liten hake: Vi låner i størrelsesorden det vi får for huset vårt. Men dette blir arvingenes problem.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Ulf-B skrev:
Steinar_Lund skrev:
Kjekt med gjeld, for da er banken interessert i å holde liv i deg ;D
Ja, er det ikke det de sier:

Hvis du skylder banken 5 millioner, har du er problem. Hvis du skylder banken 50 millioner, har banken et problem.

Men ellers var det fint å være gjeldfri, ja - inntil kona og jeg bestemte oss for å selge huset og kjøpe oss en leilighet. Bare én liten hake: Vi låner i størrelsesorden det vi får for huset vårt. Men dette blir arvingenes problem.
Før i tiden var man garantert å få mer for huset enn for leiligheten og dermed sitte igjen med et overskudd. Høres ut som du har flyttet fra landet og til byen som meg, og fått dobbeltstraff..
Men det er ens egen feil når kravene blir "så høye" at man ikke nøyer seg med 2-rom og kjøkken i storbyen. ::)
Dessuten blir det dyrt med alle disse kafe og restaurantbesøkene... ;) selv om jeg sparer en del på taxi ...

Forøvrig vil jeg råde de unge til å vurdrere betale ekstra ned på lånet nå mens rentern er lav..(man kan da vurdere om serielån er noe å tenke på).
Men det er smak og behag....lev nå og betal senre eller betal nå og lev senere..
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Ulf-B skrev:
Steinar_Lund skrev:
Kjekt med gjeld, for da er banken interessert i å holde liv i deg ;D
Ja, er det ikke det de sier:

Hvis du skylder banken 5 millioner, har du er problem. Hvis du skylder banken 50 millioner, har banken et problem.

Men ellers var det fint å være gjeldfri, ja - inntil kona og jeg bestemte oss for å selge huset og kjøpe oss en leilighet. Bare én liten hake: Vi låner i størrelsesorden det vi får for huset vårt. Men dette blir arvingenes problem.
Dobbel jekk er vel ikke noe problem.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Man vet man lever nå... jeg tror på å balansere alt. Betal bra på lånet, men ikke så mye at man mister all frihet.
 
Topp Bunn