Gjallarhorn på Stange !

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
I går var jeg en tur på Hedmarken. Etter litt over en time på toget befant jeg meg på Stange, i Valentinos uhyre smakfulle stue og lytterom. Denne anledningen hadde jeg ventet på en stund. Den har vært "in the pipeline" siden nyttår omtrent, men det går litt tid når det skal passe for samtlige involverte, eksamen skal unnagjøres først og mye man ikke kan forutse inntreffer. Dermed ble det først sent i April. Vårværet var nærmest til å ta å føle på. Det samme kunne sies om den stikkende eimen av bråtebrann som tydeligvis hjemsøker traktene på denne tiden av året.
Men det var utenfor. Valentinos hjem er behørig avbildet og kommentert, også av meg, i hans egen anleggsblogg.
Det gjelder forresten anlegget også, men jeg har ikke fått anledning til å høre på det før i går.
Vel plassert i den komfortable lyttestolen ble jeg servert et tweak med gastrotouch. Sveitsisk sjokolade! Slett ikke dumt å innlede en lytteseanse med.
Dag Arnesens "Norwegian song" ligger i micromegadrevet. I forhold til min hjemlige lytting sitter jeg nærmest i ekstrem nærfelt. Griegs "Ved Rondane", arrangert for jazztrio, blir påtagelig vakkert forløst mellom to hvite, slanke og svakt bakoverlente søyler av noen høyttalere. Det låter svært åpent, og tonalt er det ingenting å utsette. Jeg kjenner faktisk igjen tonaliteten jeg er bortskjemt med hjemme...
Min aller første innskytelse er faktisk dette likner signaturen til min uhyre gode riaa! Åpent og luftig på en totalt uanstrengt måte. Oppløsning som gir musikere både farger og albuerom. Avslappet, men med driv. En åpenhet som aldri kommer i nærheten av å ofre musikaliteten. Her gis ingen fragmentert sprengskisse av det musikalske uttrykket, men luftig og tredimensjonal fremførelse.Dynamisk og levende. Aldri syntetisk. Dette kunne jeg jaggu levd med!
Terje Gewelts bass har tyngde som man kan forvente av et fullrangesystem. Men også konturer, snert og tredimensjonalitet. Den synger og swinger virkelig! Bassen er helt integrert i lydbildet, her er det ingenting av den litt uvirkelige faseforskyvningsproblematikken som ofte finnes i sub-systemer. Arnesens flygel er stoooort. Ikke et snev av bedehuspiano! Diskanten er vektløs. Og da mener jeg virkelig vektløs..Den åpenheten og innsikten som preger lydbildet er aldri påtrengende, og inviterer ikke til å dissekere musikken. Den forteller derimot hvordan timing, arr, instrumenter, innlevelse og spillestil blir til et musikalsk hele. Det er definisjonen av musikalitet i min bok.
I forhold til hva jeg er vant med, er dette en litt mer nøktern presentasjon. Det er ikke i nærheten av å mangle noe, men mitt rørbaserte system framtvinger nok noen flere klangfarger. Ikke annet å vente. Det er jo tross alt trioderørenes force. Samtidig låter Valentinos oppsett mye mer upåvirket av rommet. En åpenbar fordel med nærfeltslytting.

Dette er å betrakte som begynnelsen på historien. Vi hørte på mye mer enn jazz, og også med et nytt komponent i kjeden. Mer om det senere i dag. Jeg må lage middag!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her rødmes, impulse. Tror jeg må finne fram en Lag!

Har ikke tatt noen nye bilder, så et fra bloggen min må duge, er jeg redd:

Edit etter noe styrkende: Trådtittelen er ikke borte den heller. Kjetil Kalv, som Snorre skriver om, bodde like over de svartsvidde jordene her litt nærmere Mjøsa.

En kort systemgjennomgang, slik det fremstår sammen med min skåltomme hifisparegris:
Grammofon: AT-OC10 / Well Tempered Classic V / SOTA Sapphire Series II/V
RIAA: SAT Phonofix
CD-drivverk: Micromega Stage 6
DAC (som også er nødpreamp samt ADC/DAC for grammofonsignalet for tiden): RME ADI-2
HP elektronisk delefilter: Hjemmelagd (strømforsynt fra 500ASP i bassystemet)
Forsterkere: B&O ICEpower250A (strømforsynt fra 500ASP i bassystemet. ICEpowerASP er praktisk!)
Hovedhøyttalere: Tangen A-V Design Gjallarhorn 25
Bassystem: Tangen A-V Design Ragnarok 212 (Basskasser, Behringer DCX2496 delefilter/EQ, B&O ICEpower500ASP)
Kabler: Noe CO, noe fjong Habia DIY, EKKJ.

Nok fakta. Jeg tror impulses beskrivelse vil gi dere en veldig god pekepinn på hvordan det låter her. Jeg klarer bare å vise grafer og skrive om tall...

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.759
Torget vurderinger
1
Fint oppsett! Og impulse sin vurderingsevne er til å stole på.

Det var noe kjent med den hvitfargen. Er det RAL 9010?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk, Pedal. RAL kan jeg ikke. Det er NCS 1502Y

B

Back_Door

Gjest
Flott og godt formulert tilbakemelding!
Hadde det ikke passet best inn som en tilbakemelding i din egen tråd?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vet ikke, Karma. Kanskje det er lettere å formulere kritikk utenfor tråden min? Som flere harvært inne på: Disse mitt anlegg-bloggene kan virke noe hemmende på meningsutvekslinger.

R

Rojoh

Gjest
Artig med slike besøk hvor man møter andre veivalg, enn ens egne. :)

Mvh. Johan

P

Parelius

Gjest
Litt artig dette; en rasjonalists anlegg vurdert av en sensualists ører, og ført i pennen av en skrivefør. Herlig!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.794
Torget vurderinger
28
Flotte høyttalere (hvis du ikke har gjort noe svært, svært rart med det bildet, eller lyset, så er dette neppe 1502Y, kanskje 0502Y?) og nydelig beskrivelse.
Impulse kan det der.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
La meg presisere om farge: Montana er White, tilnærmet NCS 1502 Y. Subene er 1502 Y, glans tilsvarende Montana. Høyttalerene (fremdeles prototypene) er pårullet en riktig matt interiørmalingsprøve antatt 1502 Y. Jeg tror dere ser glansforskjellene.

Nå må vel impulse være ferdig med oppvasken?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.794
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
La meg presisere om farge: Montana er White, tilnærmet NCS 1502 Y. Subene er 1502 Y, glans tilsvarende Montana. Høyttalerene (fremdeles prototypene) er pårullet en riktig matt interiørmalingsprøve antatt 1502 Y. Jeg tror dere ser glansforskjellene.

Nå må vel impulse være ferdig med oppvasken?
Beklager off-topic, skal gi meg nå, Montana White har da ikke noe med 1500 å gjøre.

P

Parelius

Gjest
Har du tatt høyde for åkeravviket, Fosse?

Ja, impulse sitter vel og betenker god setningsbygning og riktig valg av adjektiver. Han virket fornøyd så langt, må jeg si. Flink å skrive den mannen!

R

Rolf_Da!

Gjest
Parelius skrev:
Flink å skrive den mannen!
Først: Er ikke uenig.
Next: Når slikt som dette, altså lyriske vendinger om noe så hverdagslig som lydgjenivelse, står på trykk i f.eks Fidelity er det negativt.
Hvorfor ikke så denne gangen?

Beklager, og ikke meningen å ødelegge tråden.
Du kan eventuelt svare på pm.

R

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Interessant lesning. Gleden over musikk, lyd og godt samvær er absolutt til stede i denne beskrivelsen. Hadde heller ikke ventet noe annet fra den kanten. Det er nettopp denne typen fordomsfri tilnærming til lytteopplevelser en stundom kan savne i audiofile skriverier. Her kommer det desto tydeligere frem at hverken teknologi eller prinsipper står i veien for ørene. Takk til to kjekke karer som har noe å fare med på området, og som ikke har vært gjerrige på å dele med seg.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Når slikt som dette, altså lyriske vendinger om noe så hverdagslig som lydgjenivelse, står på trykk i f.eks Fidelity er det negativt.
Etter min mening: Fordi dette er bedre skrevet enn gjennomsnittet av de artikler jeg har lest i Fidelity.

R

Rolf_Da!

Gjest
Hehe, ventet på den Valentino ;D

Godt å høre at dere ikke kabelkranglet, og enda en bekreftelse på at forskjellige veier - når ordenlig gjennomført - fører til tilnærmet samme mål.

R

P

Parelius

Gjest
RoDa skrev:
Parelius skrev:
Flink å skrive den mannen!
Først: Er ikke uenig.
Next: Når slikt som dette, altså lyriske vendinger om noe så hverdagslig som lydgjenivelse, står på trykk i f.eks Fidelity er det negativt.

Beklager, og ikke meningen å ødelegge tråden.
Du kan eventuelt svare på pm.
PM? Er det invitt til privatsamtale? Bedriver lite slikt jeg, om det da ikke er for å ønske godt nytt år. Ikke mange skriver til meg heller, heldigvis. Tror faktisk at det ikke er mer enn ca. tre som har gjort det vedrørende noe som diskuteres i en tråd. Andre sammenhenger er noe annet.

Nah:
Parelius skrev:
Litt artig dette; en rasjonalists anlegg vurdert av en sensualists ører, og ført i pennen av en skrivefør. Herlig!
"Flink til å skrive". Betyr det at det er innholdet i lyrikken som er så troverdig ut over at de gjengir lytteinntrykk. Der er impulse, jeg og du likestilt vil jeg anta, sånn lyrikkmessig. Og det har med å føre en penn, som sagt, og det er noe langt mer enn det du er ute etter. Der er vi ikke helt likestilt.

At noen lager et blad basert på dårligere lyrikk angår ikke meg. At de utgir det for noe annet enn lyrikk, det er verre. Men jeg leser ikke slike blader. Har bare bokstavert meg gjennom noen kabelomtaler, så det står sikkert mye annet der også.

Om du har oppfattet meg dithen at jeg er imot lyrikk har på HFS, så har du lest dårlig. Jeg liker det godt jeg. Det er når det av og til blir gjort til noe annet, og backet opp med kvasiforklaringer at jeg en sjelden gang trykker noen taster.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kabler: impulses apparater er nok mer kabelsensitive enn mine. Et kabelbytte som hos meg kunne gi resultater under høreterskelen kunne gi utslag hos ham. Spesielt effektforsterker/høyttalergrensesnittet er vesensforskjellig i systemene våre.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Har du landet enda Val, eller må jeg se etter en høytflyvende Stangesokning i godt driv over mjøskysten i dagene framover?
Dette var en skikkelig klapp på skulderen av en med samme lidelse. Det hele er godt skrevet, og dessuten liker jeg tonen i tråden! Det er enda håp for sentralen.
Spiller du på protoene enda i påvente av serieversjonen (hva nå enn en serie er i denne bransjen)?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er veldig flott å lese hva impulse skriver her, det gleder meg virkelig, Trondmeg.
Jeg har jo etter fattig evne forsøkt å utrykke at disse sakene spiller veldig bra, faktisk i hakeslippklassen, men mine tekniske utgreiinger blir kaudervelsk og uinspirerende lese for mange. Jeg mener at Gjallarhorn 25 er en minst like god høyttaler som Sf Guarneri H og Quad ESL-63 med derivater. Tøft sagt, ja, men til dem som tenker hah!: Hør selv!

Det er prototypene fremdeles. Underleverandører er underleverandører, men om et par uker bør s/n 001 stå her.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
s/n 002 også håper jeg.....

Uansett, gratulerer så mye.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De leveres i par, må vite!

Bare sånn for min egen nytelses skyld:
...ingen fragmentert sprengskisse av det musikalske uttrykket...
Det er jaggu sant!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Det gleder meg at du er fornøyd, veldig bra, musikken gir oss livskvalitet. Mitt inntrykk etter noen fattige minutter foran anlegget ditt er at dette spiller veldig anderledes enn det jeg er vant til. Tastaturfeigheten drepte anmelderviljen da jeg slet med å uttrykke inntrykket (mrsmt) i en sentral som var sterkt preget av fraksjonering og krig på det tidspunktet. Jeg spiller f.eks. normalt på et høyere volum enn deg og sitter heller ikke nærfelt. Nærfeltet ga et veldig presist perspektiv, men for meg virket det litt lite og med litt lite luft. (Dette må leses med mitt anlegg som referanse og ikke som noen absolutt referanse, jeg beskriver her kun forskjeller). Jeg vet du liker det mørkt; uvant for meg, men det oppleves som veldig tonalt nøytralt. Jeg er veldig opptatt av gåsehud-faktor (dynamikk, klang, troverdighet og kanskje litt råhet) gjerne litt på bekostning av total nøytralitet, og opplevde dessverre ikke den slik jeg er vant med. Men, dette er heldigvis ikke ment å være verken sutrende eller tråddrepende. Hvis jeg får driste meg til det nå etter dette innlegget, skulle jeg gjerne hørt anlegget igjen ved anledning. Og du er selvfølgelig også hjertelig velkommen til mitt ringe hjem for å høre Miles røre og la Baroloen sildre. Send PM. Ellers ønsker jeg egentlig ikke å nå målet, bare kose meg på veien. The plan is nothing etc.

In Barolo veritas!

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Glitrende innlegg! Jeg har håpet at du ville skrive noe med meninger i. Tusen takk! Det blir for meg mye mer fristende å møtes og høre og prate når vi kan mene og grunngi med gjensidig respekt.
Takk for invitasjonen, den gjengjeldes herved. Vi finner tid.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Tusen takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger! Det rødmes enda !

RoDa, jeg må si jeg skvatt litt av en av setningene dine. "Noe så hverdagslig som lydgjengivelse..". Du har i og for seg rett i at lydgjengivelse kan ha noe hverdagslig over seg, og følgelig ikke er noe å skrive poetisk om. Mitt poeng er netopp at Valentinos rigg ikke gjengir musikk på en måte som nødvendigvis bringer hverdagen inn i opplevelsen. Derav tilløpene til hifipoesi.
Ellers tar jo mye uhyre vakker poesi utgangspunkt i hverdagen. Jeg er sikker på at en mann som Kjell Askildsen, selv om han ikke akkurat utgir diktsamlinger, kan beskrive hvordan en eldre mann krysser en bygate med to bæreposer matvarer i hendene mer poetisk enn de fleste.
Det ble en lang middag og en ganske travel kveld i går, så det ble morgen før jeg følte for å sette meg til tastaturet igjen.

Neste lytterunde på Stange innebar en av mine definitive favoritter om dagen. Beethovens pianolonsert nr. 2og 3 med fantastiske Martha Argerich ved flygelet og Claudio Abbado bak stokken og foran Mahler Chamber Orchestra.En sensasjon av en liveinnspilling, utgitt på DG. Dette er musikk det formelig spruter energi og spilleglede av, og det greier de hvite gjallarhornene virkelig å gjenskape. Igjen denne luftige innsikten. Samtidig er tyngden og substansen der når den skal, og denne besnærende åpenheten frarøver aldri instrumentene varme og kropp. Dette tyder på en svært bevisst holdning til klang og balanse. Applaus herfra!
Jeg ble oppmerksom på at det skjedde noe ganske eiendommelig med gjengivelsen av strykere. Det låt som om alle fiolinene mistet farge og uttrykk. Den rike klangen jeg forventet var plutselig summarisk og klemt. Luftighet og fasetter mangler. Litt som strykerrekka gjerne låter på lydsporet til en amerikansk etterkrigsfilm. Flygelet ble også fratatt uttrykk og farger. Dette var ganske påtagelig , men var ikke noe jeg la merke til tidligere på kvelden, da vi spilte jazz.
Det ble etterhvert klart hvilket av komponentene som var synderen. I påvente av en Logitech Transpoerter bruker Valentino som nevnt sin RME-dac som preamp. Den struper fargene i toppen. Denne tendensen var helt borte da høyttalerkonstruktøren ankom med sin Transporter under armen.
Gjallarhorn er utstyrt med en AMT-diskant, i mine ører en av de mest overlegne diskantelementer som er å få tak i. Slett ikke lett å integrere, men et eventyr når det lykkes. Den gir slett ikke ved dørene, men man blir rikelig belønnet om alt henger på greip.
Neste fantastiske skive ut ble bratsjvidunderet Kim Kashkashians "Asturiana", hvor hun sammen med Robert Levin på klaver tolker musikk fra Spania og Argentina. Åndeløst vakkert, men utfordrende å gjengi. Lyden er i særklasse, og alt annet enn glimrende integrasjon elementene imellom blir avdekket. Her er det sammenheng så det er en fryd, og med den nevnte transporteren på plass gjengis det nydelige opptaket med en presisjon og instrumentkarakter som det bare er å ta av seg hatten for. Presisjonen i gjengivelsen er høyst påtagelig, men den kommer aldri i veien for musikken. Jeg opplevde presisjon netopp på musikkens premisser. Sagt på en annen måte får man som lytter innsikt i intonasjon, frasering, instrumentlyd, mikrofonplassering og ellers alt som ligger i opptaket. For noen er dette en befrielse, for andre et mer skremmende perspektiv. Det som er så imponerende her, er at all denne informasjonen aldri kommer i veien for musikken.
I går kveld leste jeg et intervju med Alon Wolf, mannen bak de hysterisk bejublede og like hysterisk dyre Magico- høyttalerne. Hans læresetning var følgende; "A loudspeaker must move out of the way". Det er netopp det jeg opplever at Gjallarhorn gjør. Den trer tilside og lar musikken snakke for seg selv. Joda, dette høres ut som en ganske forslitt frase i hifi-sammenheng. Sikkert fordi det er så uendelig mange høyttalerkonstruktører som hevder å få det til. Sannheten er faktisk det motsatte. Jeg hører folk si at Alon Wolf virkelig har fått det til. Og jeg har med egne ører hørt at unge Tangen har greid det. Stjerne i boka.
Vi spilte mye fantastisk fin musikk hos Valentino. Mannen har utsøkt smak, må vite. En helt utenomjordisk vakker versjon av Vivaldis "Musica Sacra" på Naive. Et soloopptak med pianisten Helge Lien, utført av unge Tangen. Jaggu kan han det også.
Stones´ "You can´t allways get what you want" fra "Let it bleed". Korverker av Bach. Michelangelis Beethoven på vinyl.... Mellomdone og diskant hadde en totalt ukomprimert kvalitet, og den direkte og tidvis råe energien i stemmer, gitarer og kor ble strålende gjengitt. Det virket som sangere og musikere bare kunne øse på uten at det var tendenser til metning.Bassen er veldig godt integrert,kjellerdyp, lynrask og impulsvillig (no pun intended!) som pokker. Overheng og fasetrøbbel finnes rett og slett ikke. Og det ser pent ut! Noe annet hadde vel fått reisepass i Valentinos "crib"....
Dette er en høyttaler for musikkelskeren. Stig Erik nevnte at den ikke er imponerende som sådan. Der er vi veldig uenige, Tangen!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Takk for meget hyggelig lese, impulse!

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
impulse beskriver høyttalernes evner på det mest utsøkte vis. Jeg synes den lille RMEen er god, men disse høyttalerne har ingen problemer med å vise dens begrensninger. Denne Transporteren gleder jeg meg veldig til å få i hus. I mens får jeg leve med en noe (og dette er relativt) summarisk topp. Jeg har også hørt hva en B&O ICEpower ASX2 kan ta bort av elektronikkartifakter i musikken over disse høyttalerne. Nuvel. Ett skritt av gangen.

Denne Vivaldiplaten impulse nevner (Jeg har noe på mannen, jeg har sett ham henført! ;D) anbefaler jeg til hvem som helst, og coveret er av en kvalitet som kan gjøre det aktuelt for flere harddiskfantaster å vurdere en Logitech Squeezebox Duet:

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Du verden for skryt da, dette høres fantastisk ut.

Men med AMT diskant og Transporter så burde det gjøre det også. ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Mye fin lesning Impulse - godt å se at noen skriver om musikk og opplevelser i et hifi-perspektiv, uten at det blir rørete og sausete.
Langt over Fidelity-standard ja.

Valentino, virker som du er på sporet av noe, skal nok bli godt å kvitte seg med den RMEen som lager så mye ugagn. ;)

O.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Fredag er en herlig dag,

Det er også denne tråden. 8) (Herlig formulert Impulse)-

MVH Johnny

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Tusen takk, alle sammen. For meg er det sånn at jeg liker å skrive om lytte-og musikkopplevelser jeg likte. Hyggelig at noen finner glede i å lese det. Da blir det verdt å dele, og det er jo det vi egentlig driver med her inne. ;)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Når jeg leser impulses inntrykk, nikker jeg; slik låter det her. Alle disse superlativene blir nesten for mye for meg, men jeg står det vel over. Det er tross alt mitt stereoanleggs evne som musikktilbyder som beskrives.

Stig Erik mener han har lykkes med Gh25, jeg synes det, og så kommer det jaggu en vinylrørhornkabelmann og forteller dere det!

impulse, kan du fortelle folket om dine opplevelser med terrassedøren?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dog skrev:
skal nok bli godt å kvitte seg med den RMEen som lager så mye ugagn.
I fremtiden skal den bare gjøre ugagn med vinylen. ;D
Vi får nå se om vi ikke kan bytte kondiser i ADC-delen, hente ut litt mer.

B

Back_Door

Gjest
Blir dette et brobyggeranlegg? Der resultatet viser at det finnes veier til Rom, selv med kjettersk prioritering av framkomstmiddel?

Jeg lurer på en sak:
Anlegget er bygget på theStig sin filosofi og prioritering. Det betyr bl.a. nærfelt. Tilbakemeldinger fra besøk hos theStig antydet at man var temmellig avhengig av en snever lytteposisjon, for å få et godt nok utbytte. Hvordan fungerer det til sammenligning hos Valentino? Det er jo en vesentlig forskjell på lytterommene. Hos theStig er det kraftige akustiske tiltak. Hos Valentino langt mer moderat. Hvordan skiller da disse to anlegg seg fra hverandre når det gjelder rommets påvirkning? Oppleves f.eks. Valentinos anlegg som mer "luftig".
Går ut fra at når det gjelder dynamikk, kommer størrelsen hos theStig til sin rett?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Til vanlig er nok mitt anlegg ørlite "luftigere". Luftfjernere har jeg i to utgaver hvorav den ene av det kurøse slaget. Uansett foretrekker jeg å kjøre med luftfjernerne på.
Stig Eriks anlegg er i stand til å spille mye høyere, men det er nok ikke riktig å si at hans oppleves mer dynamisk ved vanlige lyttenivåer. Hans spiller tørrere bass, jeg har ingen andre basstiltak enn mange kubikkmeter luft i rommet.

Man skal, når man bemerker den snevre lytteposisjonen i nærfelt, også huske på at man tar bort rommet i stor grad. I midtfelt, som de fleste lytter i, blandes direktelyden med rombidraget og en større sweetspot er mulig, alt annet like. Man taper til gjengjeld dynamikk og gjennomsiktighet.

Jeg kunne tenkt meg å høre B&O Beolab 5 i nærfelt, forresten. Jeg tror de kunne gi sweetspot for to.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Karma skrev:
Blir dette et brobyggeranlegg? Der resultatet viser at det finnes veier til Rom, selv med kjettersk prioritering av framkomstmiddel?
Det aner jeg ikke, men jeg gleder meg over at nivået på denne tråden er på et respektabelt nivå. Jeg håper det smitter over på de øvrige trådene.

B

Back_Door

Gjest
Valentino:

Det jeg var mest nyskjerrig på, var hvordan lyden hos deg oppleves i en viss radius utenfor sweetspot, i forhold til hos theStig.

Det er samtidig interessant å få vurdert hvilken forskjell graden av demping av rommet gir mellom disse to anlegg. Dette fordi de deler grunnleggende filosofi i sin oppbygging..

Topp Bunn